Luottokorttilasku 3755 euroa
Ja käsittämättömintä tässä on se, että rahat ovat kuluneet seuraavasti
K-Supermarket n. 1600 euroa
K-Market n. 300 euroa
Lidl n. 200 euroa
Prisma n. 1100 euroa
Alepa n. 200 euroa
+ muutama taksimatka ja lounas
Lasku ei siis sisällä vaatteita, eikä kalliimpaa kosmetiikkaa. Pääasiassa ruokaa, siivoustarvikkeita jne. Ei alkoholia, eikä tupakkaa. Luen täällä ihmetellen miten te saatte ruokakulunne niin pieniksi. Myönnän, etten katso kovin hintoja, mutta summasta voinee helposti leikata puoletkin jos haluaa.. Se on maaliskuun tavoitteeni. Säästetyllä reilulla tonnilla voi tehdä sitten vaikka mitä. Nyt alamme siis katsomaan hintoja tarkemmin.
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:51"]
Kiitos ylenkatsovasta kommentistasi, se oli typerän yleistävä.
Meillä molemmilla on aina rahaa, asumme omistusomakotitalossa mukavalla alueella, meillä on auto, lapsi ja elämme varsin mukavaa elämää noin muutenkin. Huonekalumme ja autokin on maksettu heti, meillä ei siis ole osamaksuja mihinkään suuntaan. Mihin siis tarvitsemme luottokorttia, kun ilman sitäkin osaamme käyttää rahaa?
[/quote]
Kommenttini perustuis ainoastaan omaasi, eli siihen, että se maksaa jolla on sillä hetkellä rahaa. Ei vaadi kovin kummosia äidinkielen taitoja, että tuosta voi päätellä että molemmilla ei aina ole. ok
[/quote]
Kommenttisi oli ylimielinen ja yksinkertaisen typerä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia.
[/quote]
En ymmärrä. Laskin juuri, että jo tänään on ruokaamme mennyt yli 50 euroa (tässä vaiheessa päivää). Meitä on kaksi aikuista ja vauva.
Aamiainen: 2 avokadoa, cashew-pähkinöitä, Helsingin meijerin jogurttia 5 dl, tuoreita mustikoita kaupasta, kolme sämpylää leipomosta, kahvia (kaneli-cappuchinot, espressot), luomuvuohenjuustoviipaleet, tuoretta fenkolia, 2 tomaattia, rucolaa
Lounas: Sushilajitelma, ostettu valmiina ruokakaupasta (32 euroa), misokeitto, japanilainen salaatti (itse tehty), wasabi, soija
Jälkkärikahvit kohta ja sen kanssa Herkun tiskiltä ostettua Mudcakea, tuoreita vadelmia ja luomuvaniljajätskiä.
Lisäksi vauvan ruoat. Illallisen jälkeen on satanen rikki helposti. Arkena jäänee alle 100 euroa / päivä, sillä mies syö lounaan töissä ja minä en tee itselleni kuin jotain pientä. Eli ei tarvitse olla mikään herkuttelija tai tuhlari, että tuon summan saa kulumaan. Menee ihan normiruoallakin tuo summa.
[/quote]
:----D nauroin ääneen! Tää av on kyllä huippupaikka!
[/quote]
Ja kaiken lisäksi totta. Kerro miksi nauroit? Ihan oikeasti? Mitä te muut syötte? Kertokaa te, joilla menee alle 50 euroa / päivä joku esimerkki!
[/quote]
Aamupalaks kahvia ja voileipää, lapsille kaakaota. Possunpaistia ja uunijuureksia, päiväkahvi ja ite leivottu kahvileipä, täytetyt letut iltaruokana ja sit ruokien ohessa hedelmiä ja salaattia. Iltapalaks leipää ja hedelmiä. Ku ite leipoo, säästää aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:38"] [quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:31"] Niin, minä ja mieheni emme tarvitse luottokortteja jakaaksemme yhteiset menomme. Se maksaa, jolla on sillä hetkellä rahaa. Hyvin on toiminut tämäkin systeemi. [/quote] Eli molemmilla ei aina ole, no tulihan se syy sieltä miksi on Visa Electron käytössä. Hyvin epämäärinen on tuo menojen jakamistapa. Mainitsemasi systeemihän suosii, voi jopa sanoa että ruokkii, nimenomaan sitä holtittomampaa rahan käyttäjää. [/quote] Kiitos ylenkatsovasta kommentistasi, se oli typerän yleistävä. Meillä molemmilla on aina rahaa, asumme omistusomakotitalossa mukavalla alueella, meillä on auto, lapsi ja elämme varsin mukavaa elämää noin muutenkin. Huonekalumme ja autokin on maksettu heti, meillä ei siis ole osamaksuja mihinkään suuntaan. Mihin siis tarvitsemme luottokorttia, kun ilman sitäkin osaamme käyttää rahaa? [/quote] Minä en ole ylläolevan kirjoittaja, mutta vastaan silti. Miten maksat ulkomailla? Miten ostat matkat (luottokortissa vakuutus)?
[/quote]
Käymme harvoin ulkomailla, joten se ei ole syy hankkia luottokorttia.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia. [/quote] En ymmärrä. Laskin juuri, että jo tänään on ruokaamme mennyt yli 50 euroa (tässä vaiheessa päivää). Meitä on kaksi aikuista ja vauva. Aamiainen: 2 avokadoa, cashew-pähkinöitä, Helsingin meijerin jogurttia 5 dl, tuoreita mustikoita kaupasta, kolme sämpylää leipomosta, kahvia (kaneli-cappuchinot, espressot), luomuvuohenjuustoviipaleet, tuoretta fenkolia, 2 tomaattia, rucolaa Lounas: Sushilajitelma, ostettu valmiina ruokakaupasta (32 euroa), misokeitto, japanilainen salaatti (itse tehty), wasabi, soija Jälkkärikahvit kohta ja sen kanssa Herkun tiskiltä ostettua Mudcakea, tuoreita vadelmia ja luomuvaniljajätskiä. Lisäksi vauvan ruoat. Illallisen jälkeen on satanen rikki helposti. Arkena jäänee alle 100 euroa / päivä, sillä mies syö lounaan töissä ja minä en tee itselleni kuin jotain pientä. Eli ei tarvitse olla mikään herkuttelija tai tuhlari, että tuon summan saa kulumaan. Menee ihan normiruoallakin tuo summa. [/quote] :----D nauroin ääneen! Tää av on kyllä huippupaikka! [/quote] Ja kaiken lisäksi totta. Kerro miksi nauroit? Ihan oikeasti? Mitä te muut syötte? Kertokaa te, joilla menee alle 50 euroa / päivä joku esimerkki!
[/quote]
No voi pyhä jestas..
Hain juuri eilen lähipalvarista lihaa. Kilo vasikan jauhelihaa 5.50€, siitä menee pakkaseen yli puolet.
Tänään käytimme sitä makaronilaatikon tekoon n 300 gr. N. 1,50€ meni lihaan, makaroniin 0,5 e, maitoon 0,5 e ja muniin joku pari kymmentä senttiä. (lähitilalta haetut munat, iso kennollinen 6e).Koko laatikkoon siis meni alle 3 euroa.
Aamupalaksi omatekoista patonkia. Jauhotkin ostettu lähimyllystä. 5 kg säkki 5e. 0.5 € meni puolen kilon jauhomäärään, lisäksi vettä, kuivahiivaa, suola ja sokeri. Ei maksanut kuin n euron koko patonkisatsi.
Välipalaksi hedelmiä. Oli hetki sitten ämpätarjous, n 6 kg appelsiinia 5 eurolla. Eli kalliiksi tämäkään ei tule.
Iltapalasta en vielä tiedä. Mutta tähän mennessä ruokamme on maksenut helposti alle 10 euroa.
-Kaksi aikuista ja 5 v.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia. [/quote] En ymmärrä. Laskin juuri, että jo tänään on ruokaamme mennyt yli 50 euroa (tässä vaiheessa päivää). Meitä on kaksi aikuista ja vauva. Aamiainen: 2 avokadoa, cashew-pähkinöitä, Helsingin meijerin jogurttia 5 dl, tuoreita mustikoita kaupasta, kolme sämpylää leipomosta, kahvia (kaneli-cappuchinot, espressot), luomuvuohenjuustoviipaleet, tuoretta fenkolia, 2 tomaattia, rucolaa Lounas: Sushilajitelma, ostettu valmiina ruokakaupasta (32 euroa), misokeitto, japanilainen salaatti (itse tehty), wasabi, soija Jälkkärikahvit kohta ja sen kanssa Herkun tiskiltä ostettua Mudcakea, tuoreita vadelmia ja luomuvaniljajätskiä. Lisäksi vauvan ruoat. Illallisen jälkeen on satanen rikki helposti. Arkena jäänee alle 100 euroa / päivä, sillä mies syö lounaan töissä ja minä en tee itselleni kuin jotain pientä. Eli ei tarvitse olla mikään herkuttelija tai tuhlari, että tuon summan saa kulumaan. Menee ihan normiruoallakin tuo summa. [/quote] :----D nauroin ääneen! Tää av on kyllä huippupaikka! [/quote] Ja kaiken lisäksi totta. Kerro miksi nauroit? Ihan oikeasti? Mitä te muut syötte? Kertokaa te, joilla menee alle 50 euroa / päivä joku esimerkki!
[/quote]
En ole laskenut, enkä aiokaan laskea paljonko rahaa on mennyt tänään, mutta taatusti jää alle 100€, koska meidän ruokabudjetti on 800€/kk. Meitä on 2aikuista+ 1 teinityttö
olemme syöneet tänään:
Aamulla: kahvia/teetä, ruisleipää, oivariinia, Oltermannia, Atrian ylikypsää kinkkuleikkelettä, Lidlin kreikkalaista jogurttia ja mansikoita pakkasesta.
lounas: uunikasviksia(sipuli, porkkana, lanttu, varsiselleri, kuivattuja yrttejä, oliiviöljyä) ja niiden päällä kypsennettyjä broilein rintafileitä, vihersalaattia (romaine, tomaatti, kurkku)
illalla: uunimunakas jauhelihasta pizzamaustein (munia, jauhelihaa, tomaattimurskaa, juustoraastetta, kuivattuja yrttejä, sipulia, valkosipulia)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"]
[/quote]
en ole tuo nauraja, mutta kerro toki, mitä ovat mielestäsi herkut, jos valmis sushi, tuoreet marjat talvella ja mudcake eivät sitä ole.
[/quote]
Ovathan nuo hyviä, mutta syömme joka päivä sellaista josta pidämme. Päätin jo lapsena, että aikuisena saan päättää mitä syön ja valitsen joka päivä ruoat, jotka tuovat mulle hyvän mielen. Mudcakea meillä ei ole usein, mutta jätskiä kyllä ja tuoreita marjoja joka päivä. Se rasia maksaa 2-4 euroa ja ostan aina mustikoita ja vadelmia ja välillä muitakin. Miten mä muuten saisin tähän aikaan vuodesta tuoreita marjoja? Ne on lapsellekin tärkeitä!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia.
[/quote]
En ymmärrä. Laskin juuri, että jo tänään on ruokaamme mennyt yli 50 euroa (tässä vaiheessa päivää). Meitä on kaksi aikuista ja vauva.
Aamiainen: 2 avokadoa, cashew-pähkinöitä, Helsingin meijerin jogurttia 5 dl, tuoreita mustikoita kaupasta, kolme sämpylää leipomosta, kahvia (kaneli-cappuchinot, espressot), luomuvuohenjuustoviipaleet, tuoretta fenkolia, 2 tomaattia, rucolaa
Lounas: Sushilajitelma, ostettu valmiina ruokakaupasta (32 euroa), misokeitto, japanilainen salaatti (itse tehty), wasabi, soija
Jälkkärikahvit kohta ja sen kanssa Herkun tiskiltä ostettua Mudcakea, tuoreita vadelmia ja luomuvaniljajätskiä.
Lisäksi vauvan ruoat. Illallisen jälkeen on satanen rikki helposti. Arkena jäänee alle 100 euroa / päivä, sillä mies syö lounaan töissä ja minä en tee itselleni kuin jotain pientä. Eli ei tarvitse olla mikään herkuttelija tai tuhlari, että tuon summan saa kulumaan. Menee ihan normiruoallakin tuo summa.
[/quote]
[/quote]
Ja kaiken lisäksi totta. Kerro miksi nauroit? Ihan oikeasti? Mitä te muut syötte? Kertokaa te, joilla menee alle 50 euroa / päivä joku esimerkki!
[/quote]
Aamupalaks kahvia ja voileipää, lapsille kaakaota. Possunpaistia ja uunijuureksia, päiväkahvi ja ite leivottu kahvileipä, täytetyt letut iltaruokana ja sit ruokien ohessa hedelmiä ja salaattia. Iltapalaks leipää ja hedelmiä. Ku ite leipoo, säästää aika paljon.
[/quote]
En ehtisi leipomaan
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:55"]
Ap täällä: laskin juuri, että mehuun menee noin 400 euroa kuussa. Vaihdan sen tästä eteenpäin veteen.
[/quote]
Ristus sentään! Edes mun olutsieppo mies, joka on mieltynyt vehnäoluisiin, ei saa tuon edestä kurkusta alas kuukaudessa!
Jos oikeesti tykkäät tyrnimehusta, niin sitä saa Tallinnasta halvemmalla. Sun kulutuksella kannattaisi yksi keikka käydä heittämässä siellä :-)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia. [/quote] En ymmärrä. Laskin juuri, että jo tänään on ruokaamme mennyt yli 50 euroa (tässä vaiheessa päivää). Meitä on kaksi aikuista ja vauva. Aamiainen: 2 avokadoa, cashew-pähkinöitä, Helsingin meijerin jogurttia 5 dl, tuoreita mustikoita kaupasta, kolme sämpylää leipomosta, kahvia (kaneli-cappuchinot, espressot), luomuvuohenjuustoviipaleet, tuoretta fenkolia, 2 tomaattia, rucolaa Lounas: Sushilajitelma, ostettu valmiina ruokakaupasta (32 euroa), misokeitto, japanilainen salaatti (itse tehty), wasabi, soija Jälkkärikahvit kohta ja sen kanssa Herkun tiskiltä ostettua Mudcakea, tuoreita vadelmia ja luomuvaniljajätskiä. Lisäksi vauvan ruoat. Illallisen jälkeen on satanen rikki helposti. Arkena jäänee alle 100 euroa / päivä, sillä mies syö lounaan töissä ja minä en tee itselleni kuin jotain pientä. Eli ei tarvitse olla mikään herkuttelija tai tuhlari, että tuon summan saa kulumaan. Menee ihan normiruoallakin tuo summa. [/quote] :----D nauroin ääneen! Tää av on kyllä huippupaikka! [/quote] Ja kaiken lisäksi totta. Kerro miksi nauroit? Ihan oikeasti? Mitä te muut syötte? Kertokaa te, joilla menee alle 50 euroa / päivä joku esimerkki! [/quote] Aamupalaks kahvia ja voileipää, lapsille kaakaota. Possunpaistia ja uunijuureksia, päiväkahvi ja ite leivottu kahvileipä, täytetyt letut iltaruokana ja sit ruokien ohessa hedelmiä ja salaattia. Iltapalaks leipää ja hedelmiä. Ku ite leipoo, säästää aika paljon. [/quote] En ehtisi leipomaan
[/quote]
Teet taikinan illalla, annat yön olla ja aamulla uuniin. Pataleipä, no knead bread. Löytyy ohjeet eikä vie montaa minuuttia.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:18"]
Minä osaan jakaa menoni ilman luottokortteja. Käyttötililläni on vain se summa, jonka arvioin kuluvan kuukaudessa elämiseen, säästöt ovat säästötilillä.
[/quote]
öö, mutta kyse oli siis yhteisten menojen jakamisesta. Luottokortilla se on helppoa pariskunnan haluamassa suhteessa. molemmille rinnakkaiskortit ja kortin laskutus yhteiselta tililta, jonne keskimaaraisten kuukausittaisten menojen verran pariskunnan haluamalla suhteella tilisiirrot kuukausittain. Kuukausimenot keskimaarin vuodessa 1000EUR ja miehen tililtä siirto 700EUR/kk ja naisen 300EUR/kk. Samalta tililtä kaikki yhteiset laskut yms...
[/quote]
Niin, minä ja mieheni emme tarvitse luottokortteja jakaaksemme yhteiset menomme. Se maksaa, jolla on sillä hetkellä rahaa. Hyvin on toiminut tämäkin systeemi.
[/quote]Jos ette omista luottokottia, olette joko aivan pa. tai teillä on luottotiedot menneet. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää hankkia luottokortin jos sen hankkimiselle ei ole estettä, esim ei säännöllisiä kuukausituloja
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:28"] [quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:18"] Minä osaan jakaa menoni ilman luottokortteja. Käyttötililläni on vain se summa, jonka arvioin kuluvan kuukaudessa elämiseen, säästöt ovat säästötilillä. [/quote] öö, mutta kyse oli siis yhteisten menojen jakamisesta. Luottokortilla se on helppoa pariskunnan haluamassa suhteessa. molemmille rinnakkaiskortit ja kortin laskutus yhteiselta tililta, jonne keskimaaraisten kuukausittaisten menojen verran pariskunnan haluamalla suhteella tilisiirrot kuukausittain. Kuukausimenot keskimaarin vuodessa 1000EUR ja miehen tililtä siirto 700EUR/kk ja naisen 300EUR/kk. Samalta tililtä kaikki yhteiset laskut yms... [/quote] Niin, minä ja mieheni emme tarvitse luottokortteja jakaaksemme yhteiset menomme. Se maksaa, jolla on sillä hetkellä rahaa. Hyvin on toiminut tämäkin systeemi. [/quote]Jos ette omista luottokottia, olette joko aivan pa. tai teillä on luottotiedot menneet. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää hankkia luottokortin jos sen hankkimiselle ei ole estettä, esim ei säännöllisiä kuukausituloja
[/quote]
Emme ole kumpaakaan. Eikö olekin ihmeellistä?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:10"]
Köyhillä on luottokortit! Oon ollut aika paljon kassalla töissä aikanaan, ja lähes poikkeuksetta luotolla maksavat olivat vaikeina, kun kysyi pankki vai luotto" "laita sinne luotolle" tuli lähes kuiskaten. Ei ollut rahaa tilillä!
[/quote]
Hah hah, just tuon takia mulla on pelkkä luottokortti eikä mitään yhdistelmäkorttia. Ei tarvitse kassalle ruveta selittämään raha-asioita ja vääntämään rautalangasta miksi ihan tarkoituksella pidän pankkitilin saldon ihan minimissä. Se nyt vaan on huonoa kassanhallintaa hautoa hilloja pankkitilillä kun ne voi olla jossain muualla tuottamassa.
Mutta ilmeisesti tämä asia on liian vaikea yksinkertaisten naisihmisten ymmärrettäväksi.
Miksi pitää maksaa jälkikäteen, kun voi maksaa heti? Ai nii, koska ei oo rahaa? ;) Ai koska ette pääse sopuun maksamisesta "mä maksoin eilen 45e ruokaostokset, mitäs nyt ku nää maksaaki 68e?" Köyhillä on luottokortit! Oon ollut aika paljon kassalla töissä aikanaan, ja lähes poikkeuksetta luotolla maksavat olivat vaikeina, kun kysyi pankki vai luotto" "laita sinne luotolle" tuli lähes kuiskaten. Ei ollut rahaa tilillä! Selvä juttu. Hard, Cold Cash on se johon mä luotan, sano mitä sanotte! (Ja on luottotiedot, omistusasunto, säästöjä..)
[/quote]
lol alepan kassa leikkii neiti etsivää
Tähän päivään asti sinnittelin, mutta tänään meni kauppaan yli 300 euroa. Toisaalta ostin hirvittävän määrän, ettei tarvitse mennä taas pitkään aikaan. Leivät leivon nyt itse, muuten tulee hilpastua joka päivä kauppaan hakemaan tuoretta leipää. Salaattiasian ratkaisin niin, että ostin loppuviikkoa ajatellen romainesalaattia, koska se säilyy pitkään. Ja vaikka tänään meni näin paljon, olen kuluttanut tooooosi paljon vähemmän kuin koskaan aiemmin. Ja kävin myös ekaa kertaa Lidlissä. Aika suppeat valikoimat, mutta löysin sieltä paljon kasviksia ja juureksia. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia.
[/quote]
[/quote]
Anna palaa, jos rahasta ei ole pulaa?
Mulla menisi just noin paljon rahaa ruokaan, jos kävisin Mankkaan K-Supermarketissa tai Stockan herkussa. Ratkaisu: Käyn nykyisin vain Prismassa, Lidlissä ja Alepassa. Säästyneillä rahoilla voi hankkia kesämökin ja poimia ja viljellä superfoodit pakastimeen. En ostaa kaikkea luomuna, ainoastaan ne tuotteet, jotka ovat järkevän hintaisia luomuna. Kala on ainoa ongelma. Järkevän hintaista kalaa saa vain tutuilta kalastajilta.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:25"]No huh mitä herkuttelijoita! Meillä menee max 2000€/kk ruokiin ja meitä on kaksi aikuista ja kahdeksan lasta, sekä kaksi koiraa, kolme kisua ja kaksi ponia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
2 aikuista, 3 lasta:
Aamiainen: aikuiset: suodatinkahvia (itse keitetty)+rasvaton maito/joskus avatusta kermapurkista tilkka), ruisleipää juustolla ja tomaatilla sekä kevytviili
Lapset: vauva syö normi luomukaurapuuroa johon sekoitan hedelmäsosetta (yleensä perus pilttiä)! + rintamaitoa. Kaksi isompaa syö yleensä leivät ja maitoa tai esim.arlan luontojogurttia + mysliä.
Lounas: mies syö töissä (yleensä varmaan joku perus einesruoka tai mikropitsa) minä teen esim.munakkaan tai kasviskeiton tai syödään eilisen päivällistä yhdessä yhden lapsen kanssa, toinen syö koulussa, vauvalle teen poikkeuksetta ruokasoseet itse, joita varten olen keittänyt ja pakastanut sopiviksi annoksiksi kanaa, kalaa ja lihaa, keitän vaan kasvikset ja potun/pastan/riisin tuoreeltaan.
Välipala: kaikilla: hedelmää/rahkaa/viiliä/jogurttia
Päivällinen: esim.makaronilaatikko/riisiä ja kanakastiketta/perunamuusia ja kalapihvejä tms.perusnormikotiruokaa + salaatti tai raaste.Viikonloppuisin kokataan yleensä "parempia" ruokia. Vauva syö omaa sosettaan.
Iltapala: sama kuin aamu.
Kuivatuotteet ostetaan yleensä luomuna (jauhot, leseet, hiutaleet). Kasvikset aina kotimaista, potut ja porkkana luomua, vältellään yleensä eineksiä, tosin esim.kasvispyörykät ja pinaattilätyt on hyviä. Viikonloppusin ostellaan myös karkkipäivän herkut jne. Meillä menee kuussa ruokakauppaan n.600-800€ (Sis.ruuat,vaipat,hygienia jne) ja mielestäni syödään hyvin ja tostakin vois tinkiä vielä 100-200 pois jos tarkemmin suunnittelisi ja siltikin syötäisiin hyvin. Musta on käsittämättömän typerää hassata tonneja turhanpäiväseen hifistelyyn, mut kukin tyylillään.
minulla on vissiin jääny päälle opiskeluajoilta se, että tehdään sellaista ruokaa mikä kestää sen pari päivää eikä hirveesti mitään ylimääräsiä herkkuja. En ymmärrä miksi laittaa rahaa noin paljon ruokaan kun vähemmälläkin saa hyviä ruokia tehtyä. On ollut aikoja jolloin ruokakauppaan on mennyt noin 200e kuukaudessa..eikä tässä kyllä nälkää ole tarvinnut nähdä ja puhtaana on pystytty vaatteet pitämään ja persettä ei oo tarvinnu sanomalehtiin pyyhkiä.
Miksi pitää maksaa jälkikäteen, kun voi maksaa heti? Ai nii, koska ei oo rahaa? [/quote]
Ei, vaan koska maksamalla jälkikäteen voit pistää ne rahat tienaamaan sen kortin tarjoaman maksuajan ajaksi. Luulisi nyt kaupan kassan tuon verran taloudesta ymmärtävän.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:55"]
Meillä ei siis ole ollut ongelmaa maksaa näitä laskuja. Aloimme vaan eilen illalla miehen kanssa kelaamaan sitä, miten ystävillä jää niin paljon rahaa säästöön ja mihin meidän rahamme "katoavat". TAp
[/quote]
Tuo tuli mielestäni ilmi jo aloitusviestistäsi, olisi luonnollista valitella laskun maksua jos olisi ongelmia sen maksamisen kanssa, mutta sitähät et valittanut tai oikeastaan muutakaan, totesit vaan ruokaan menevän aika paljon