Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vain ymmärrä vanhempia, jotka vievät lapsensa päiväkotiin

Vierailija
21.02.2015 |

ja sitten valittavat kun päiväkodin tädit ei osaa mitään ja ne istuu vaan kahvilla koko päivän juoruamassa. Miksi vitussa viette lapsenne tarhaan jos "tiedätte", että lastamme kohdellaan siellä huonosti? En ymmärrä:D

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:43"]Siis kyllä ne lapset pärjää, vaikka ne tyhjäpää-tädit siellä vain juoruilee ringissä. Mutta ärsyttää vain heidän ammattitaidottomuus, tosi yleistä joten tuskin päikky vaihtamalla paranee.
[/quote]

Kyllä päiväkodeissa on oikeasti eroja. Jos vain mahdollista, kannattaa käydä tutustumassa eri päiväkoteihini niin voi huomata eron.

Vierailija
22/24 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:40"]Mä olen tälläinen kotona hoidettu, en edes mitään eskaria koskaan käynyt, vaan kotoa suoraan kouluun. En ikinä omaa lastani hoitaisi kouluikäiseksi kotona. Oli ihan hirveä shokki mennä kouluun ja yhtäkkiä sopeutua sääntöihin ja muihin lapsiin. Vielä näin aikuisenakin joutuu jatkuvasti muistuttamaan itselleen, että kyllä, säännöt koskevat myös minua, en ole ansainnut mitään erityiskohtelua jne.
[/quote]
No mulla on kyllä ollu aina kavereita ennen kouluikää ja kotona on ollut säännöt joita on noudatettu...
[/quote]
Niin niitä oli meilläkin ja kavereitakin oli, enkä ole edes ainut lapsi. Silti kouluun meno oli shokki. Lähes kaikki luokkalaiset olivat kavereita jo päiväkodissa ja eskarissa ja itse tulin en tuntenut ketään. Sopeutuminen kouluun ja muihin oppilaisiin, opettajaan ja siihen että joutui pois kotoa, ei todellakaan ollut helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä päiväkodissa hoidetuilla lapsilla on keskimäärin parempi itsesäätelykyky kuin kotona hoidetuilla lapsilla. Jopa päiväkotien ruoka on ravitsevampaa kuin keskimäärin lasten ruoka kotona. Suuri osa päiväkodeista on hyviä, vaikka toki huonojakin mahtuu joukkoon, koska laatutasossa on suuria vaihteluita (kuten sillä, kuinka koulutettuja henkilöitä siellä on töissä - mitä koulutetumpia, sitä parempi). Myös taidollinen kompetenssi sekä ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät päiväkodeissa hyvin. Kyllä lapsia voi viedä päiväkotiin ihan hyvällä omallatunnolla, hyvästä päivähoidosta ei ole edes lapsen ja vanhemman kiintymyssuhteen laadulle haittaa - paitsi silloin, kun äiti tuntee kovaa syyllisyyttä lapsen päiväkotiin viemisestä. Ehkä silloin äiti myös yrittää hyvittää syyllisyyttä epäjohdonmukaisella kasvatuksella (lellimisellä) eikä uskalla pitää lapsella rajoja kotona, käyttäytyy takertuvasti tai epäröiden, mikä lisää lapsen stressiä ja ahdistusta tms. 

Vierailija
24/24 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hoitorinki kahden tuttavaperheen kanssa kun mielestämme järkevää hoitopaikkaa ei löytynyt läheltä. Hoidon alkaessa lapsemme olivat noin puolitoistavuotiaita ja lopetimme kun olivat noin kolmevuotiaita.

Hoitopaikka vaihteli kahden viikon välein eri perheissä ja jokainen vuorollaan siten järjesti lounaat ja siivouksen. Jos hoitaja sairastui niin kaikille kolmelle lapselle piti keksiä hoitopaikka. Jos se lapsi sairastui, jonka kotiviikko oli, niin joku muu joutui lennosta järjestämään lounaat ja sitten siirreltiin kurakamppeita ym. Kolmen perheen ja hoitajan lomien yhteensovittaminen ei ollut itsestäänselvää. Työnantajana toiminen ei ole aivan yksinkertaista, siinä oli paljon opeteltavaa, koska kukaan ei ollut aiemmin siinä asemassa toiminut. Lapsen täytettyä kolme kustannukset kasvavat huomattavasti. Hoitajiakin on monenlaisia, ensimmäinen lähti koeajan jälkeen, ei itsekään halunnut työtä oikeasti. Toinen muutti poikaystävän luo toiseen kaupunkiin ja kolmas tuli raskaaksi ja jäi sairauslomalle. 

Kaiken tämän jälkeen, olen kiitollinen päiväkodista. Siellä on ahkeria ja osaavia aikuisia, joista lapsemme pitävät. Kyseessä on vielä iso päiväkoti, josta ei koskaan tarvitse viedä varahoitopaikkaan. Kertaakaan ei ole ollut epäasiallista kohtelua. Näin jälkikäteen ajatellen, olisinpa ottanut päiväkotipaikan vastaan aiemmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi