Paljonko eläkeläinen laitat kuussa lastesi tileille?
Yllättävän monet tukevat aikuisia lapsiaan ja lastenlapsiaan rahallisesti. Nämä vauvankin keskustelut osoittavat sen, vanhempiin lakataan pitämästä yhteyttä jos ei heistä mitään hyötyä.
Aamulla tuli faceen lehtiartikkeli, en muista enää lehteä, pitkälti yli 70 v vanhemmat väsyneet kun vielä nyt elokuussa pitäneet lastenlapsia viikon. Meni viikossa ruokaan kolmen viikon ruokarahat lasten ruokailutottumusten vuoksi.
Kommentit (31)
En laita rahaa. Lapsilla varmaan enemmän rahaa kuin minulla tällä hetkellä.
Joskus tilaan ruokaa tms. heille.
t. Minimieläkeläinen
Joskus kun heillä oli tiukempaa laitoin rahaa mutta nyt tienaavat moninkertaisesti mitä minun eläke niin laitan vaan jouluna ja synttäreitä 500 euroa.
Lapsenlapsille myös jouluna ja synttäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä isovanhempi silloin, eikä eläkeläinen.
Mitä tarkoitat? Lakkaako olemasta isovanhempi kun tulot putoavat eläkkeelle jäädessä?
Laitan lasteni tileille 4999€ joka kolmas vuosi ja isänsä samoin.
Ihan pyytämättä, omasta halusta, kyse on perinnön verosuunnittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Lakkaako olemasta isovanhempi kun tulot putoavat eläkkeelle jäädessä?
Tarkoittaisko sitä että kaikki isovanhemmat eivät ole eläkkeellä?
Mä kuolisin häpeästä, jos omat tai appivanhempani laittaisivat säännöllisesti mulle, puolisolle tai meidän lapsille rahaa tilille.
Taloudellista tukea saatiin joskus vuosia sitten, kun oltiin opiskelijoita, mutta ei silloinkaan mitään kuukausittaista, vaan tyyliin jos piti ostaa pesukone.
Lasten merkkipäivinä (synttärit, rippijuhlat) on antaneet rahalahjoja, varsinkin jos lapsella on ollut joku isompi harrastuvälinehankinta tms.
Äitini haluaa aina maksaa, jos käymme yhdessä kahvilassa. Sekin tuntuu tosi nololta, koska tiedän, että mulla on enemmän varaa kahvilakäynteihin kuin hänellä. Se tuntuu kuitenkin olevan hänelle jostain syystä tärkeä juttu, niin annan hänen maksaa kahvittelut.
Vanhempani antavat rahaa ehkä 1000-1500 euroa kk. Pyytämättä siis, vaikka itselläni ei ole rahantarvetta. Katsovat, että voin näillä tukea omien jo opiskelevien nuorten elämää. Aikalailla vastaavalla summalla olen sitten tukenutkin heitä.
Minustakin olisi noloa, jos vanhemmat laittaisivat tililleni rahaa. Onhan minulla ja puolisollani tupla-ansiot vanhempiini verrattuna. Päinvastoin ostamme vanhemmillemme ulkomaanmatkoja. Viimeksi anoppi ja appiukko olivat viikon Roomassa, kun oli toisen synttärit. Oli meidän syntymäpäivälahja.
Olen kolmikymppinen työssäkäyvä aikuinen ja yhä vanhemmat laittaa satoja euroja synttäri- ja joulurahaa vaikka olen toistamiseen sanonut että tienaan ihan tarpeeksi, ja en tarvitse rahaa. Jos yritän palauttaa rahat niin alkaa hirveä tappelu asiasta. Ovat auttaneet taloudellisesti kyllä ollessani nuorempi ihan tarpeeksi, kai haluavat pysyä jotenkin tarpeellisina eivätkä osaa käyttää rahojaan itseensä.
Ei laita, enkä tarvii. Isäni saa duunarin työstä eläkkeenä 1900 netto/kk, minä saan duunarin kokopäivätyöstä 1800 netto/kk. Isällä on koko ajan rahat loppu ja vinkuu, että eläke on pieni. Minä pärjään paskalla palkallani paremmin kuin hän eläkkeellään. Isäni ei saanut työuransa loppuaikanakaan samaa nettoa kuin minä, vaan n. 1600 €/netto, mutta suurten ikäluokkien superkarttuma takasi sen, että isän eläke on suurempi kuin viimeisin palkka. Mun oma työeläke tulee olemaan puolet palkasta. Hieno systeemi.
En laita kuukausittain mitään, mutta osallistun suurimpien hankintojen rahoittamiseen joillakin satasilla.
En todellakaan laita. Lapseni hankkivat kolme kertaa paremmin, kuin mitä minun eläkkeeni on. Pakollisten menojen jälkeen jää vain ruokarahat eläkkeestäni.
Kyllä minua ja vaimoani kummankin vanhemmat välillä auttavat rahallisesti, vaikka yleensä selvittäisiin ilman apuakin. Ei siinä ole mitään noloa tai väärää. Kyllä minäkin aion sponssata tulevaisuudessa omia lapsiani tai vaikka sisarusteni lapsia (jos omia ei tule) - olivatpa he minkä ikäisiä tahansa. Ihme yksin pärjäämisen kulttuuri osalla suomalaisista. Jos joku haluaa tukea, niin älkää tehkö siitä jotenkin negatiivista asiaa. Yleensä se rahan antaja saa itse hyvän mielen auttamisesta.
Kela-Goldilla laitan muutaman satkun kaikille kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laita, enkä tarvii. Isäni saa duunarin työstä eläkkeenä 1900 netto/kk, minä saan duunarin kokopäivätyöstä 1800 netto/kk. Isällä on koko ajan rahat loppu ja vinkuu, että eläke on pieni. Minä pärjään paskalla palkallani paremmin kuin hän eläkkeellään. Isäni ei saanut työuransa loppuaikanakaan samaa nettoa kuin minä, vaan n. 1600 €/netto, mutta suurten ikäluokkien superkarttuma takasi sen, että isän eläke on suurempi kuin viimeisin palkka. Mun oma työeläke tulee olemaan puolet palkasta. Hieno systeemi.
Ei se eläke ole palkkaa suurempi.
Tietysti, jos eläkeläinen käy osapäivätyössä, ja saa siitä kuukaudessa 1000 euroa käteen, on 1900 euron nettoeläke luonnollisesti suurempi.
Miksi ihmeessä eläkeläinen laittaisi rahaa lapsensa tilille, jos ei ole kyseessä joku opiskeleva nuori, jonka elatusvelvollinen hän on? Mutta elämä on valintoja ...
Moni hyväkuntoinen eläkeläinen huolehtii lapsenlapsistaan, mutta monelle se on todella raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä eläkeläinen laittaisi rahaa lapsensa tilille, jos ei ole kyseessä joku opiskeleva nuori, jonka elatusvelvollinen hän on? Mutta elämä on valintoja ...
Moni hyväkuntoinen eläkeläinen huolehtii lapsenlapsistaan, mutta monelle se on todella raskasta.
No vaikka jo mainitun peruntösuunnittelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin olisi noloa, jos vanhemmat laittaisivat tililleni rahaa. Onhan minulla ja puolisollani tupla-ansiot vanhempiini verrattuna. Päinvastoin ostamme vanhemmillemme ulkomaanmatkoja. Viimeksi anoppi ja appiukko olivat viikon Roomassa, kun oli toisen synttärit. Oli meidän syntymäpäivälahja.
Miten teillä voi olla vankempi taloustilanne kuin selvästi teitä vanhemmilla ihmisillä? Miten se on nykyään mahdollista?
Minun vanhempani lahjoittavat könttäsummana maksimimäärän, minkä voi ilman lahjaveroa. Tämä on oikein järkevää perintöverosuunnittelua. Lahjoitan myös omille lapsilleni vastaavasti.
Vanhempani ovat erittäin säästäväisiä. Pienistä tuloista on ponnistettu satojen tuhansien omaisuuteen. Isäni onnistui siinä kaupan myyjän palkalla. Se on siis kaikille terveille työssäkäyville mahdollista.