Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä totuudentorvista?

Vierailija
20.02.2015 |

Niin, mitä mieltä palstalaiset on tuollaisesta ihmistyypistä? En tarkoita sellaista tökeröä töksäyttelijää, vaan ihan peruskohteliasta ja hyvätapaista miestä tai naista, joka kahden kesken tai pienessä, tutussa seurueessa helposti sanoo asiat kuten ne on sellaisen pinnallisen kaunopuheisuuden ja voivottelun sijaan?

Tyyppi voi vielä olla hyvin tarkkanäköinen tuntemattomienkin ihmisten suhteen.

Oon nyt itse tutustunut tuollaiseen ja alkuun kyllä meinasi nousta ihokarvat pystyyn, mutta nykyään tuo pinnallisuus alkaa olla se, joka niitä karvoja nostelee kun omakin ajatusmaailma himpun jalostunut :D

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sellainen, niin en voi kuin peukuttaa! Nykyään on niin yleistä, että kaikesta pitää sanoa vain positiivista. Valtavan teennäistä.

Vierailija
82/103 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo totuudentorvet ovat huonokäytlksisiä paskanokkia, jotka esittävät vahvaa. Laukovat mitä sattuu ja näin saavat muut varpailleen.

Ei kai moisille tarvi muuta tehdä kuin katsoa pitkään ja todeta hyi olkoon. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavia, erittäin rasittavia. Koko yhteiskunnan toiminta perustuu siihen, että ihmiset jatkuvasti valehtelevat ja jättävät sanomatta pienistä ja isommistakin asioista. Näin tilanteet eivät kärjisty. Totuudentorvi (mm. pikkuveljeni) katsoo oikeudekseen olla välittämättä yhteisistä tavoista. Yleensä vieläpä siten, että totuuksien laukominen on valikoivaa eli itensä kannalta ikävistä asioista vaietaan/valehdellaan kuten muutkin ihmiset mutta muihin sitten kohdistetaan tätä moraalisen paremmuuden (minähän vain sanon asiat kuten ne ovat) mukanaansuomaa ylenkatsetta.

Totuudentorvilla ansaitusti on vähän ystäviä. Sellaisen lähipiirissä eläneeltä ei löydy ymmärrystä heidän toiminnalleen.

Vierailija
84/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuudentorvet eivät ole tarkkanäköisiä, vaan sen verran sosiaalisesti törppöjä, että eivät ymmärrä mistä kaikkien havaitsemista asioista on parempi vaieta.

Vierailija
85/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä vähemmän sieltä mielestä tulee muiden kuultaviin tai luettaviin rajuja, jyrkkiä ja jyrääviä, muiden näkemyksen tai kokemuksen kautta muokkautuneen toimintatavan liiskaavia näkemyksiä. Helvetin yksinkertaisia, jos minulta kysytään. Eivät yllä omalle tasolleni. Kysy oikeasti älykkäältä kysymys, niin parhaassa tapauksessa sieltä tulee pitkää polveilevaa erittäin monet sivuasiat huomioonottavaa vastausta, tai sitten rehellisesti sen jonkin asian suhteen laajemman tietämyksen omaamisen puuttumisen myöntävä vastaus, mutta ei ainakaan "se on näin, tajuatko daiju" -tyylistä ylikävelyä, jota höystetään arvelluttavalla peruskoulusta tutulla  apinaryhmävoimalla ("Kun mun sata yhtä fiksua suurisuista kamuakin on kato samaa mieltä.")

Sinänsä tykkään todella paljon suoruudesta, jopa kovuudesta, järjen käytöstä ennen tunne edellä menemistä. Mutta suoruus ja nuo muut edellä eivät ole sama asia kuin moukkamainen loukkaavuus, epähienotunteisuus ja jyrääminen jyräämisen vuoksi. Niitä en arvosta.

Vierailija
86/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää valehtelusta tms, mutta totuudentorvet ovat usein sangen rasittavia tapauksia, tuntemiani ihmisiä yhdistää sivistyksen puute, vaikka omaavat muuten käytöstapoja, he itse arvostavat suoruuttaan, vaatisivat sitä muilta, mutta itkuhan heiltä pääsisi, jos muut olisivat samanlaisia.

Ovat äärimmäisen rasittavia, ja moni heidän suoruudestaan loukkaantuu... En sano, että ovat tyhmiä, mutta jotain puuttuu siellä ylemmässä kerroksessa.

Vierailija
87/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:07"]

Totuudentorvet eivät ole tarkkanäköisiä, vaan sen verran sosiaalisesti törppöjä, että eivät ymmärrä mistä kaikkien havaitsemista asioista on parempi vaieta.

[/quote]

Ei kannata yleistää. Mut hei, stereotypiointi kertoo laiskasta ajatuksenjuoksusta.

Vierailija
88/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sellainen enkä haluaisi muunlainen olla. Paskanjauhajat ja lässylässynlässyttäjät väsyttävät (ja turhauttavat) minua. En puhu paljon "turhaa", minulla ei ole paljoakaan ystäviä. Kaipaisin lähelleni kaltaiseni. Siis mulla on kyllä perhe, kolme lasta ja mies ja työyhteisöklin melko tiivis. Silti aika yksinäinen susi olen. Tuntuu välillä että olen syntynyt aivan väärälle planeetalle.

Vierailija
89/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:28"]

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä vähemmän sieltä mielestä tulee muiden kuultaviin tai luettaviin rajuja, jyrkkiä ja jyrääviä, muiden näkemyksen tai kokemuksen kautta muokkautuneen toimintatavan liiskaavia näkemyksiä. Helvetin yksinkertaisia, jos minulta kysytään. Eivät yllä omalle tasolleni. Kysy oikeasti älykkäältä kysymys, niin parhaassa tapauksessa sieltä tulee pitkää polveilevaa erittäin monet sivuasiat huomioonottavaa vastausta, tai sitten rehellisesti sen jonkin asian suhteen laajemman tietämyksen omaamisen puuttumisen myöntävä vastaus, mutta ei ainakaan "se on näin, tajuatko daiju" -tyylistä ylikävelyä, jota höystetään arvelluttavalla peruskoulusta tutulla  apinaryhmävoimalla ("Kun mun sata yhtä fiksua suurisuista kamuakin on kato samaa mieltä.")

Sinänsä tykkään todella paljon suoruudesta, jopa kovuudesta, järjen käytöstä ennen tunne edellä menemistä. Mutta suoruus ja nuo muut edellä eivät ole sama asia kuin moukkamainen loukkaavuus, epähienotunteisuus ja jyrääminen jyräämisen vuoksi. Niitä en arvosta.

[/quote]

Suoraan sanottuna, toi nyt taas oli tollanen vaan naisen mielipide, joka ei oo ikinä tehnyt muuta kun sieviä sisähommia. Jos oot kuule Destialla hommissa ja pomo tulee sanomaan, että katos vähän tota eilistä pätkää, mistä saatas tarpeeksi ryppyvoidetta, niin kyllä siinä tulee kuule jyrääminen sunkin mielees aika äkisti!

Vierailija
90/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:07"]

[/quote]

Useimmat ihmiset vaikenevat, koska pelkäävät. Jopa parisuhteissakin kituutetaan marttyyrinä vaikka kuinka pitkään, kun ei uskalleta sanoa asioita suoraan ja ottaa riskiä että toinen jättää sut.

Vierailija
91/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mietin tässä juuri, kuinka sellaiset sinua tyhmemmät ihmiset kuin Galileo Galilei, Giordano Bruno ja Niko Kopernikus aivan turhaan menivät suoraan sanomaan, että on se nyt vittu kun luullaan auringon kiertävän maata. Ansaitusti saivatkin sen osan, joka epäsosiaalisille totuudentorville kuuluukin.

Huvittavinta on se, että 99% ihmisistä kertoo toisilleen tyhmiä valheita siksi, että he olettavat vähintään 25% uskovan niitä, vaikka todellinen luku selvästi on alle 1%. Kylläpä sitä sitten tunteekin itsensä aivan uskomattoman tyhmäksi, kun menee ja sanoo sen asian suoraan. 97% idiooteista katsoo naama myrtyneenä, että nyt se pilasi koko homman, kun ei tajunnut, että myötäämällä olis niinku itsekin ollut hyötyjien joukossa :D Mulle toi todellinen hyötysuhde vaan on liian matalalla.

Vierailija
92/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Mietin tässä juuri, kuinka sellaiset sinua tyhmemmät ihmiset kuin Galileo Galilei, Giordano Bruno ja Niko Kopernikus aivan turhaan menivät suoraan sanomaan, että on se nyt vittu kun luullaan auringon kiertävän maata. Ansaitusti saivatkin sen osan, joka epäsosiaalisille totuudentorville kuuluukin.

Huvittavinta on se, että 99% ihmisistä kertoo toisilleen tyhmiä valheita siksi, että he olettavat vähintään 25% uskovan niitä, vaikka todellinen luku selvästi on alle 1%. Kylläpä sitä sitten tunteekin itsensä aivan uskomattoman tyhmäksi, kun menee ja sanoo sen asian suoraan. 97% idiooteista katsoo naama myrtyneenä, että nyt se pilasi koko homman, kun ei tajunnut, että myötäämällä olis niinku itsekin ollut hyötyjien joukossa :D Mulle toi todellinen hyötysuhde vaan on liian matalalla.
[/quote]
Minusta tieteellinen tutkimus ja niiden tulokset ovat aivan eria asia kuin töksäyttää että onpas sulla vitun rumat kengät tai oletpas lihonut tms. Oman kokemukseni mukaan totuudentorvet töräyttelevät nimenomaan noita jälkimmäisiä, eivät mitään tieteen usimpia saavutuksia.

Vierailija
93/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen vähän tuollainen totuudentorvi. Kaikkea en toki ääneen sano mutta monia asioita kyllä. Muakin ärsyttää sellainen turhanpäiväinen lässytys. Lässyn sitä lässyn tätä... Mieluummin puhun asioista niiden oikeilla nimillä. Tarvittaessa osaan kyllä olla hienotunteinen.

Vierailija
94/103 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:04"]

Kertokaa totuudentorvet niitä esimerkkejä aidoista elämäntilanteista, joissa olette kertoneet totuuksia?

Tämä siis tarkoitettu niille torville, jotka omaavat käytöstapoja eivätkä törkeästi töksäytä.

Tuo pyramidihuijaus-kommentti oli tosiaan hyvä esimerkki, koska siinä ei ollut kyse töksäyttelystä.

[/quote]

Esimerkiksi seurasin varmaan lähemmäs vuoden ajan ystävättäreni itkemistä varatun miehen perään. Kertoi aika usein mistä milloinkin kenkä puristi ja miten hän taas oli itkenyt kun mies toimi niin ja näin. Sanoin muutamien kertojen jälkeen että "tiedäthän, että se tekee noin kun se voi tehdä" ja muuta sen suuntaista mikä tilanteeseen sopi ja piti paikkansa. Välillä olin enemmän kuuntelulinjalla, mutta... vuosi on pitkä aika kuunnella samaa valitusta ja pelkästään siksi, että ihminen, ystäväni, itse salli ja "aiheutti" sen. Sitten kerran hän oli aivan intona tuomitsemassa kys. miestä narsistiksi kun toimii niin vittumaisesti häntä kohtaan. Satun tuntemaan tämän miehen, ja sanoin kohtuu kyllästyneenä, ettei se ole mikään narsisti, vaan katso hyvä ihminen peiliin kun itse sallit uudelleen ja uudelleen miehen toimia sinua kohtaan niin ja näin, se loppuu sinä päivänä kun lopetat sen pillun- ja periksiantamisen sille. Jopa meinasi sota syttyä siihen paikkaan. Vähän aikaa kului, niin pyyteli anteeksi ja sanoi mun olleen alunperinkin oikeassa, mut kun hän on blaa blaa ja haluaa sitä ja tätä blaa blaa. Tässä yksi esimerkki.

Vierailija
95/103 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:20"]

Minä hyväitsetuntoisena, älykkäänä ihmisenä toki tuon ilmi mielipiteeni vaikkapa työasioihin liittyen. Tietenkin. Seison perusteltujen mielipiteideni takana ja olen aito, mutta se ei kuitenkaan tee minusta totuuden torvea (joka ainakin itselleni on negatiivinen käsite). En ymmärrä, miten kukaan voi kuvitella edes tietävänsä juuri mistään asiasta "totuutta". Jos mitään olen tähän ikään mennessä oppinut, se on se että asioilla on aina monta puolta. Välttämättä kukaan ei ole oikeassa tai sitten jokainen voi olla omalta kantiltaan katsoen täysin oikeassa. Ymmärrän siis, että mielipiteitä voi ja suorastaan pitää tuoda esiin (enkä nyt todellakaan tarkoita esim. mitään toisen ulkonäköön puuttumista), mutta niistä pitää myös pystyä keskustelemaan ja fiksu ihminen yrittää nähdä myös toisen osapuolen näkökannan. Voi vahingossa vaikka oppia jotain uuttakin.

Itse en oikein meinaa kestää niitä "totuuden torvia", jotka ovat vain päättäneet omaavansa tiedon lopullisesta totuudesta, aiheesta kuin aiheesta. Pidän tällaisia ihmisiä kehittymättöminä, yksinkertaisina ja usein melkoisen tökeröinä. Eihän heidän kanssaan voi edes viritellä keskustelua mistään. Todella tympeää.

[/quote]Itse ajattelen aika pitkälti samoin. Siskoni taas on juuri ns. totuuden torvi; sosiaalista älykkyyttä on annettu lusikalla ja on joskus sanonutkin että on kiva päästä vähän potkaisemaan ihmisiä; eli nauttii itse tuosta toiminnasta (ja enemmän kärsii, kun käy terapeutilla ja on aivan hajalla kun tulee luuria ihmisiltä korvaan) Hän on totuuden torvi, joka on niin V***n vaikea ihminen ettei ole ikinä kumppania löytänyt eikä löydä, koska tarve hyökätä toisten heikkouksiin eikä siedä arvostelua.

Vierailija
96/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni puhuu nyt tässä niistä töksäyttelijöistä vaikka ap ei niitä tarkoittanut. Minulla on työkaveri joka on tällainen kohtelias totuudentorvi ja kunnioitan häntä todella paljon. Hän sanoo rehellisesti mutta asiallisesti mielipiteensä. Kaikkihan ei siitä tykkää, kun eihän se ole kiva kun joku huomauttaa liian pitkistä tauoista tai siitä että työt on tehty huolimattomasti. Meillä on tiivis pieni tiimi ja yhdenkin lusmuilu lisää muiden työtä. Itse en vielä osaa olla yhtä suora mutta opettelen itsekin. Arvostan myös niitä työkavereita jotka osaavat ottaa tämmöisen palautteen vastaan, se on joillekin erittäin vaikeaa.

Vierailija
97/103 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "totuuden torvi" omaa hyvät käytöstavat, tilannetajun ja empatiakyvyn, hän on mitä parhain ystävä ja arvokas läheisenä.
Mielensäpshoittajat eivät sovi heidän ystävikseen.

Vierailija
98/103 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:09"]

90, et ymmärtänyt mitä kirjoitin. En aio ohjata ketään oikealle polulle koska kuka minä olen sanomaan mitä kenenkään pitäisi tehdä. Haluan vain varmistaa, että he ovat valinneet polkunsa tietoisina siitä mitä ovat tekemässä. Edward Snowden sanoi jotenkin niin, että hän ei halua muuttaa maailmaa vaan antaa ihmisille mahdollisuuden valita millaisessa maailmassa he haluavat elää. Ilman vuotoja meitä vakoiltaisiin edelleen, vuotojen jälkeen meillä on mahdollisuus valita haluammeko olla tarkkailun alla vai emme. 

Teen tätä ihan vain sen takia, että minulla on kai jonkinlainen ylikehittynyt vastuuntunto. Kertomalla mitä mieltä olen jostain tai mitä tiedän, se vastuu siirtyy asianomaiselle itselleen.

Epäilen, että neuvot ihmisiä silloin kun siitä on sinulle hyötyä ja jätät neuvomatta jos et hyödy mitään. Meidän motiivimme ovat siis täysin erilaisia. Tuskin ymmärrät siis mitä yritän sanoa.

[/quote]

Miksi sinun tulee saada "pestyä kätesi" toisen (hölmöstä?) tavasta toimia? Millä tavalla sinä olet vastuussa toisen teoista, jos ne eivät lainkaan sinun elämääsi sivua? Ja nyt siis puhun näistä ei-niin-isoista jutuista, en isomman luokan elämänhallintaongelmista. En ymmärrä, minkä vuoksi sinun tulee varmistella, että vastapuoli ymmärtää tekemisensä. Samalla tavallahan se on ns. oman hyödyn ajattelua kuin mielestäsi minun tapani neuvoa ainoastaan, jos siitä on minulle itselleni hyötyä - ja se oli mielestäni hieman ikävä väite.

Minä neuvon silloin, kun neuvoani kysytään, se on tilanteeseen sopivaa ja tilanne tahdikas (tai vähiten tahditon). Ehkä sinusta ajattelen tässä omaa etuani, mutta minusta minä ajattelen yhtä lailla vastapuolta. En tietenkään halua loukata, ja luotan myös siihen, että hän osaa myös ratkaista elämänsä koukeroita ilman, että minä olen tarjoamassa ratkaisukeinoja. Teen niin joskus, mutta harkiten. Ja kuten sanoin: ihmiset tarvitsevat hyvin usein pikemminkin kuuntelevaa korvaa kuin ratkaisuja. Ja kun ihminen malttaa hetken verran odottaa ja miettiä totuutensa tärkeyttä ja tapaa se ilmaista, sille totuudelle ollaan todennäköisesti vastaanottavaisempia.

Vierailija
99/103 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani moraalisesti sinut itseni kanssa. Se riittää. Siskoni kokee tämän erittäin ärsyttäväksi piirteeksi, varsinkin, kun hänen nuorempi poikansa on samanlainen. Tosin eipä se illanviettoa ole koskaan pilannut, kun osaan kuitenkin perääntyä tarpeen tullen. En kuitenkaan ala mielistelemään sen takia, että muilla olisi helpompi olla omantuntonsa kanssa.

Vierailija
100/103 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:14"]

[/quote]

Suoraan sanottuna, toi nyt taas oli tollanen vaan naisen mielipide, joka ei oo ikinä tehnyt muuta kun sieviä sisähommia. Jos oot kuule Destialla hommissa ja pomo tulee sanomaan, että katos vähän tota eilistä pätkää, mistä saatas tarpeeksi ryppyvoidetta, niin kyllä siinä tulee kuule jyrääminen sunkin mielees aika äkisti!

[/quote]Minusta on hyvä et pomo antaa palautteen heti ja suoraan ja voit parantaa työtäsi, ettei sit ku tulee vähennystarve kaivetaan kaikki sun tekemät virheet esiin miksi juuri sinut potkitaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä