Yle: Joka kolmas nainen Suomessa kokee parisuhdeväkivaltaa
Aivan järkyttävän yleistä. Miten voitaisiin tilannetta parantaa?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei pakota olemaan miehen kanssa. Ja sanon tämän itse entisenä uhrina. Elämä rauhoittuu kummasti kun jättää häiriintyneen sukupuolen edustajat elämästään, koskee myös ystävyyssuhteita.
Niin mutta " selvinpäin se on maailman ihanin tyyppi"...........
Sovimies kirjoitti:
Ilmiön taustalla on suomalaisten naisten persereikyys.Olkaa vähemmän huonoja äitejä pojille ne niin asia petraantuu. Ne iiirrraqin ihanat miehet on kasvattanut nöyrä äiti.
Aikuisella miehellä on vastuu omasta väkivaltaisuudestaan oli hänet kasvattanut marsu tai mönkijä. OLET ITSE vastuussa oman nyrkkisi heilauttamisesta. Kukaan muu kuin omat aivosi käskyttämässä omaa hermostoasi ja lihaksistoasi ei sitä tee.
Minusta ainoa järkevä tapa tilastointiin ovat oikeuden langettamat pahoinpitelytuomiot. Ne ovat suhteellisen objektiivisia mittareita. Kaikki kyselytutkimukset sun muut ovat yhtä tyhjän kanssa, koska ne ovat niin tulkinnanvaraisia.
Kuinka monella miehellä on pahoinpitelytuomio? Viidellä prosentilla? Tuskin niinkään monella.
Vierailija kirjoitti:
Sovimies kirjoitti:
Ilmiön taustalla on suomalaisten naisten persereikyys.Olkaa vähemmän huonoja äitejä pojille ne niin asia petraantuu. Ne iiirrraqin ihanat miehet on kasvattanut nöyrä äiti.
Aikuisella miehellä on vastuu omasta väkivaltaisuudestaan oli hänet kasvattanut marsu tai mönkijä. OLET ITSE vastuussa oman nyrkkisi heilauttamisesta. Kukaan muu kuin omat aivosi käskyttämässä omaa hermostoasi ja lihaksistoasi ei sitä tee.
Omat lapset kannattaa kasvattaa hyvin ja olla itse käyttämättä väkivaltaa. Näin vaikutat ilmiöön jo parantavaan suuntaan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainoa järkevä tapa tilastointiin ovat oikeuden langettamat pahoinpitelytuomiot. Ne ovat suhteellisen objektiivisia mittareita. Kaikki kyselytutkimukset sun muut ovat yhtä tyhjän kanssa, koska ne ovat niin tulkinnanvaraisia.
Kuinka monella miehellä on pahoinpitelytuomio? Viidellä prosentilla? Tuskin niinkään monella.
Samaa mieltä.
Tuli tästä muuten mieleen se kuinka jotkut naiset valehtelevat tulleensa raiskatuksi. Tämä on sellainen asia mitä ei voi miehenä käsittää. Todella kieroa porukkaa sitä löytyy naisistakin.
Sovimies kirjoitti:
totta. nainen jos haluat tietää miten mies kohtelee naista , niin ota selvää minkälainen sillä on/oli äitiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei pakota olemaan miehen kanssa. Ja sanon tämän itse entisenä uhrina. Elämä rauhoittuu kummasti kun jättää häiriintyneen sukupuolen edustajat elämästään, koskee myös ystävyyssuhteita.
Riittää kun jättää sen väkivaltaisen miehen.
T. Entinen uhri
Joskus riittää, joskus väkivalta jatkuu eron jälkeenkin.
Aikoinaan ex-avokki kävi päälle kaksi kertaa saman illan aikana. Ensin ravintolassa, myöhemmin kadulla. Uhkailua väkivallasta tuli puhelimitse sekä kotiin, että työpaikalle.
Sain myös laajoja selostuksia ulkonäköni puutteista. Olin kuulema niin ruma, etten koskaan saisi uutta miestä. Seurustelin tosin jo tuolloin nykyisen mieheni kanssa.
Seuraamista kadulla, kyttäämistä parkkipaikalla, oven takana päivystämistä jatkui kahdeksan vuotta. Avaimella yritettiin tulla sisään. Olin tuolloin yksin asunnossani. Olin onnekseni sarjoituttanut lukot uusiksi.
Olin tilanteeseen aika turhautunut. Ex levitteli vieläpä valheita, joiden mukaan minä olen se häirikkö joka ei pääse erosta johtuneesta katkeruudesta eroon.
Ex vieläpä meni naimisiin ja sai lapsen näiden vuosien aikana. Silti oli aikaa ja energiaa vainota minua. Minä olin oikeasti se osapuoli, joka halusi erota. Minä en halunnut tietää mitään koko tyypistä. Minä vaihdoin työpaikkaa, puhelinnumeroa ja osoitetta kaksi kertaa, että sain olla rauhassa.
Toivon kaikesta sydämestäni, että kaikki muut pääsevät väkivaltaisesta kumppanista helpommin eroon kuin minä. Tai siis "ethän sä koskaan ole joutunut sairaalaan mun takia. Eihän silloin mitään väkivaltaa ole tapahtunut. Kaikillehan niitä mustelmia tulee."
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä tilastoinnista siis mitään. On valtava kynnys raportoida perhe- tai lähisuhdeväkivallasta poliisille. Valtava.
Uskon että moni mies kasvaa sellaisessa kuplassa että eihän töniminen ja muksiminen nyt mitään vakavaa ole. Tähänhän joissakin harrastuksissa suorastaan kannustetaan (jääkiekko). Ja ikävä kyllä se pojat on poikia-ajattelu. Ja tietty jos kotoa saa mallin että isä mukeloi äitiä ”no joo, ehkä vähäks aikaa ottaa nokkiinsa ja häipyy mutta kyllä se akka takaisin tulee”. Eli peiliin katsomista on väkivaltaisiin suhteisiin jääneillä naisillakin siinä vaiheessa kun on lapsia, millaista mallia näyttävät.
Ja noista sammuneena ”raiskatuksi”/hyväksikäytetyksi joutumisesta saa anteeksi vain monesti syyttää kyllä ihan itseään, kun ollaan sinisilmäisiä. On päästetty jotain epämääräisiä tyyppejä kotiin tai lähdetty käymään jonkun tyypin kämpillä ryypyllä joka sitten alkanut klähmimään.. älkää vttu menkö viinanhimoissanne minkään ilmaisten juomisten perässä mihinkään, kyllä siellä on aina se taka-ajatus. Ja ei nyt muutenkaan ole fiksua juoda itseänsä sammumispisteeseen. Sen nyt saattaa arvata mikä meno tuommoisissa juopporemmeissä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun isääkään ole ole tilastoissa, vaikka pieksi äitiäni. Tilastot eivät todellakaan ole luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä tilastoinnista siis mitään. On valtava kynnys raportoida perhe- tai lähisuhdeväkivallasta poliisille. Valtava.
Se antaisi paremman kuvan valtioiden välisistä eroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin resurssit edes tutkia kaikkea väkivaltaa ovat rajalliset. Itse työskentelen lastensuojelussa. Lasta saa hakata kotona rajustikin, lyödä kirjoilla ja paistinpannuilla ilman, että poliisi alkaa tutkia, kun ei ole resurssia. Ei kukaan ala aikuisen naistenkaan turpaan saanteja tutkimaan tai viemään käräjille saakka. Kyllä pitää olla hengenmeno lähellä, että niin käy. Omalta kaverilta mies hakkasi kallon luut rikki, silmäpesän murskaksi. Se sentään meni jo käräjille saakka. Mies ei saanut kuin sakkoja.
Itse sen parinsa valitsee.
Miestutkassa on kehittämistä. Muissa maissa näemmä osaavat hieman paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin resurssit edes tutkia kaikkea väkivaltaa ovat rajalliset. Itse työskentelen lastensuojelussa. Lasta saa hakata kotona rajustikin, lyödä kirjoilla ja paistinpannuilla ilman, että poliisi alkaa tutkia, kun ei ole resurssia. Ei kukaan ala aikuisen naistenkaan turpaan saanteja tutkimaan tai viemään käräjille saakka. Kyllä pitää olla hengenmeno lähellä, että niin käy. Omalta kaverilta mies hakkasi kallon luut rikki, silmäpesän murskaksi. Se sentään meni jo käräjille saakka. Mies ei saanut kuin sakkoja.
Ja sen takia naisten pitäisi yhdistää voimansa ja vaatia kovempia tuomioita.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on järkyttävän huono. Kun ottaa huomioon kuinka ali-laatuisia suomalaiset naiset nykyään on, niin se käy ilmi tuosta tutkimuksesta ja suora johtopäätös on että kurinpidollisten toimintojen määrä ja laatu on ollut AIVAN LIIAN VÄHÄISTÄ. Joka tarkoittaa että nyrkin ja remmin käyttöä ON lisättävä merkittävästi että naisille alkaa palautua päihinsä se luonnollinen järjestys ja nuo tilastot parantua. Järkyttävän huono tilanne on niiltä osin että nyrkkiä ja remmiä on säästelty ihan liian paljon, ja naiset alkaneet leijua ja kuvitella ihan liikoja itsestään. Tämäkin tutkimus vain todistaa sen että, joka nyrkkiään säästää, se naistaan vihaa kun ei pidä sille niitä luontaisia rajoja, joten= nainen alkaa leijua, nainen joudutaan nyrkillä palauttamaan paikallensa leijumisensa jälkeen, nainen ei usko vaan alkaa leijua kahta kauheammin, pitää kouluttaa nyrkillä kahta kauheammin. Tämä kaikki voitaisi välttää sillä että nyrkillä suoritettava ohjausvaikutus on kerralla niin tukeva, että se menee kerralla jakeluun. Toimii huomattavasti paremmin kuin jatkuva hipistely.
Onko se naisiin kohdistuvan vihapuheen pykälä jo voimassa, tietääkö kukaan?
Hakekaa miehet apua, jos tuntuu että on pakko lyödä. Ottakaa vastuu tekemisistänne. Olkaa miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Määritelmä on vaikea.
Loukattu nainen lyö avokämmenellä miestä kasvoihin = ei väkivaltaa.
Kiivastunut mies tarttuu naista käsivarresta = väkivaltaa.
Tupla standardit, kaksilla rattailla ajelut ja kaksilla korteilla peluut ja silleen. Ei mitään uutta alla auringon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös euroopan väkivaltaisemmat naiset täällä
Kyĺä kun lukee tämän palstan! Täällä naiset ovat miesvihaajia 🤓
Jos miesvihaa voisi mitata, niin räjäyttäisin varmaan sen koneen. Silti en ole mieheen sormellani koskenut. Vihaaminen ei tarkoita väkivallan suorittamista. Voi myös nostaa itsensä ylemmäs kuin vihaamansa väkivaltaiset miehet :)
Eipäs kun väkivallaton isä... ja koska heitä ei ole...