Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kerrostalossa juosta sisällä tömistellen, jos on alanaapureita?

Vierailija
19.02.2015 |

Olin pitänyt naapureitani kivoina, mutta alkaa jo pikkuhiljaa jurppimaan toi. Millainen ÄO on vanhemmalla, joka antaa lapsensa tehdä noin? (Puhumattakaan äänekkäiden ulkolelujen käytöstä sisällä, pianon rämpyttämisestä yöllä, kantapääkävelystä ja isän karjahduksista leikin keskellä.)

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:43"]

En ole tuo, joka valitti kuudelta heräävästä lapsesta. Mutta sis koko talo TÄRISEE, kun noi kävelee tai se lapsi juoksee. Ihan kuin niillä olisi lyijykengät jalassa. Ja tää on ihan opittu taito. Vielä pari kuukautta sitten niiden kävelystä ei lähtenyt ääntä. Mielestäni juokseminen, ulkolelut ja karjuminen kuuluu ulos. Siellä on helpompikin leikkiä. Lisäksi kello kymmenen jälkeen näitä ääniä (etenkään sitä pianon raiskausta) ei saisi enää kuulua. Onneksi keksin painaa ruokapöytää seinään. Siitäkin talo tärisee. Teen sen aina, kun noi möykkää. Välillä pelkään, että ne tulee katon läpi alas. Ihan oikeasti pelkään sitä. Tää on vanha talo. Joo en sovi kerrostaloon, mutta opiskelijalla ei ole varaa asua omakotitalossa. Haluaisin pysyä väleissä naapureiden kanssa, mutta noi oikeen tahallaan tekee siitä todella vaikeaa. -ap

[/quote]

Sä et mitenkään voi kieltää (eikä voi taloyhtiökään) ihmisiä kävelemästä asunnossaan kello kymmenen jälkeen. Pianoa ei saa soittaa, siitä olen samaa mieltä, mutta kävelemistä ei voi kieltää. Se on fakta.

Ja mihinkään tärinään en usko, sä vähän liioittelet nyt tätä hommaa kun et saanut porukkaa puolellesi. Kerrostalossa et ikinä voi vaatia täyttä hiljaisuutta, siihen on vaan totuttava vaikka ne äänet kuinka kävis hermoille. Ihmiset saa yölläkin käydä vessassa, jopa suihkussa jos tarve vaatii. Lapset saa itkeä jos ne on sairaita jne. Ainoa häirikkö tässä taidat olla sinä itse kun kerran aiheutat tahallisesti pöydälläsi häiriöääniä. Varo vaan ettet saa varoitusta. Se voi pilkka osua omaan nilkkaan joku päivä.

[/quote]

Et ilmeisesti koskaan ole asunut elementtitalossa, jossa joku yläpuolellasi tai rappukäytävässä juoksee norsun askelin. Kyllä se nimittäin valitettavasti vaan niin on, että mullakin esim. katto tärisee ja keittiön kattolamppu heiluu, kun yläkerrassa juostaan tai vaikkapa painitaan (tätäkin nuoret miehet näemmä harrastavat ihan säännöllisesti).

Ap saa täyden sympatiani, itse asun vastaavanlaisessa tilanteessa, tosin yläkerran naapurit ovat jo aikuisia, mutta ilmeisen huonosti kasvatettuja silti.

Vierailija
102/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:54"]

Sinä ei-lainoppinut, joka vänkäät, ettei alaikäisten aiheuttama häiriö riitä syytteeseen. Vedätkö vähän henkeä ja kerrot sitten, mitä ap:n kannattaisi ehdottaa yläkerran asukkaille. Sinulla on ehkä itsellä äänekkäitä lapsia, joihin et saa aina kontaktia. Varmasti se aiheuttaa sinussa uhmakkaan olon ja puolustusreaktion. Moni muu äiti sen sijaan häpeää häiriötä ja kokee, että kasvattajana hänen tulisi auttaa lapsiaan sosiaalistumaan tähän yhteiskuntaan eli ymmärtämään, että talossa on muitakin ja että melutasoa voi kontrolloida. Lasta on hyvä vähän valmistaa tällaisin käytöstavoin jo ennen eskaria ja koulua. Sinulla on takuulla syysi tehdä kuten teet, ja varmasti osaa selittää asiat itsellesi parhain päin. Kaipaamme kuitenkin jotakin ratkaisua ap:n tilanteeseen. En itse näe, että ap:n poismuutto olisi ainoa ratkaisu. Hän etsii stressitöntä tilaa, ja muutto on kaikkea muuta kuin stressitön. Hänen yläkertansa asukkaat voisivat mennä ulos, mutta hän itse ei etenkään näin talvella voi hoitaa opiskelujaan ulkotiloissa. Meidän perheessämme, itse asiassa jo lapsuudenperheessäni, oli sellainen periaate, että kun naapuriksi sattui opiskelijoita, vuorotyöläisiä (niitä joiden veroista tukemme tulevat)  tai pikkuvauvaperhe, me annoimme heille keskittymis- ja nukkumisrauhan. Menkää ulos riehumaan, isä saattoi sanoa, ja melkein aina lähti itse mukaamme. Sillä välin äitikin sai hengähtää, ottaa vaikka kylvyn tai mitä milloinkin. Tai päinvastoin.

[/quote]

On tainnut vuodet kullata muistosi, jos entisiltä naapureiltasi kysytään niin ääntä on kuulunut joskus mahdollisesti jopa häiriöksi saakka.

Mistä sä muuten tiedät kuka täällä tekee mitäkin? Tai onko minulla edes lapsia ja jos on niin miten komennan ja kasvatan niitä?

Tiedän vain että helpoin keino päästä eroon ärsyttävästä naapurista on muuttaa itse. Valittaminen ja häädön saaminen varsinkin jos omistusasuja tulee viemään vuosia jos edes sittenkään pääsee naapurista eroon. Taloyhtiöillä ei ole monestikkaan halua tai edes varaa ottaa asuntoja hallintaansa. Suun soittamisesta tulee yleensä vain pahamieli itselle ja siihen jää jotenkin koukkuun että kun on valittanut kerran niin valittaa herkemmin seuraavan kerran jne...

Ei kannata valittaa vaan käyttää sekin energia liikuntaan tai uuden asunnon etsintään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:16"]

Tuo kertoo vain erittäin huonoista tai jopa kelvottomista vanhemmista jos antaa lapsen tehdä tuollaista eikä kiellä, vaikka tietävät hyvin että alakerrassa asuu väkeä ja jokaisella vuokran tai vastikkeen maksajalla on oikeus kotirauhaan ja sen rikkomisesta voidaan rankaista.

Pistää oikeasti miettimään millainen ankea sisustuskin tuollaisessa perheessä on, joko ei ole pahemmin edes kunnon huonekaluja jos on tilaa riehua tai sitten ne on jotain vanhoja puoliromuja joista ei välitetä vaikka ne kaatuilee lasten leikkien lomassa. Juoksuleikkien paikka on ulkona, ja äänekkäiden soittimien käyttö lopetettava iltaan mennessä.

Tiedän tapauksia jossa alakertalainen on kyllästynyt äänekkäisiin yläkertalaisiin ja:

- vienyt yläkerran lapsiperheelle pehmeät sukat jotka vaimentaa ääntä, tämä oli silti vielä hyvin ystävällinen ele.

- vienyt yläkerran lapsiperheelle monen sadan euron erikoislääkärilaskun kun käynyt yksityisellä ja vielä isomman laskun kalliista täsmämigreenilääkkeistä (9-10 euroa per nappi kahden tunnin välein, huom!) joita joutui ottaa jottei saisi migreenikohtausta näiden jymistelyn takia, laskun mukana lakimiehensä yhteystiedot ja kerrottiin että tulee haaste mikäli eivät maksa.

- vienyt yläkerran lapsiperheelle jonkun kymppitonnin euron laskun lähes korvaamattomasta perintö-baccarat-kristallikruunustaan joka oli tullut katosta alas yläkerran kovan tömistelyn seurauksena, ja oli ainakin saanut remonttiasiantuntijalta lausunnon siitä että pitkäaikainen yläpuolelta tuleva tärinä on sen aiheuttanut. Sitä on paha mennä oikeudessa kiistämään.

- nauhoittanut yläkerran lasten itkua ja vanhempien huutoa, ladannut pätkän nettiin näiden osoitteineen päivineen ja kysynyt että onko teidän naapurissa tällaista, jotkut lastensuojeluviranomaiset olivat tietenkin kiinnostuneet asiasta heti ja sieltä paljastui kuitenkin lopulta lasten väärinkohtelua kun heitä tarkkailtiin aikansa ja lapset otettiin pois.

Kannattaa siis miettiä kumpi tulee halvemmaksi loppu peleissä, se että kieltää lapsia juoksemasta vai että pääsee maksumieheksi ja toisten kärsimysten korvaajaksi, ja jos ei maksa niin pääsee viettämään vapaa-aikaa oikeudessa selittelemässä ja silti häviää kiistan ja joutuu vielä maksamaan kaikki vastapuolen oikeuskulut JA sen laskun. Tai että saa ls-viranomaiset kimppuunsa ja huonon maineen.

[/quote]

Voi herranjestas mitä jonkun mielikuvitus keksii.

Todella kannattaa miettiä mitä kirjoittaa.

Lapsen juoksusta ei joudu kenenkään kärsimyksen korvaajaksi tai edes oikeuteen.

Vierailija
104/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsiperheet muuttavat yleensäkään kerrostaloon? Tai koiran omistajat?

Koiran pitäminen kerrostaloasunnossa on eläinrääkkäystä, koiran paikka on maalla tai metsässä jossa se saa käyttää synnynnäisiä vainuviettejään.

Kaikki minun tuntemat lapsiperheet asuvat rivi- tai omakotitaloissa. Nämä vanhemmat ovat itse sanoneetkin että kerrostalot eivät ole lasten paikka, eikä kaupunkimiljöö muutenkaan. Lapsensa ovat terveitä, älykkäitä ja toiset huomioon ottavia yksilöitä eivätkä riehu tai kilju tai juokse huomionhakuisuudessaan. Toki nuo kaikki vanhemmatkin ovat menestyneitä ja koulutettuja ihmisiä joten lapset ottavat heistä hyvää mallia :)

Vierailija
105/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:52"]

Nämä on näitä lapsiperheille huutelijoita mutta rohkeutta lähteä oikeuteen ei tosipaikan tulen olisi. Mä ratkaisin ongelman valittajan suuntaan niin että aina kun valitti turhasta niin valvotin sitä sopivasti seuraavan viikon ja pistin lapsen syyksi, sitä kun ei kukaan pysty sanomaa kuka niitä tavaroita heittelee. Totesin toki että otappa isännöitsijään yhteyttä niin katsotaan saako lapsiperhe olla kerrostalossa vai ei... kerroin myös että suunpitäminen supussa saa meidät (siis lapset) elämään hiljempaa. Ymmärsi oman etunsa, ei ole enää valitellut vaikka meillä on lapsiperheitä kylässä ja sitä ÄÄNTÄ muuten lähtee.

[/quote]

Aivan loistava. Itsessäni elää myös pieni piru jos joku hölmöyttään paljastaa mikä ärsyttää...

Vierailija
106/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole jo hyvänen aika niin moneen kertaan nähty että vain täys WT-perheiden lapset juoksee sisätiloissa! Koulutetut hyvätapaiset vanhemmat eivät anna lastensa pitää mitään ylimääräistä meteliä kotonaan, laittavat lapset pihalle purkamaan energiaansa jos tarve.

Olkaa vaan onnellisia siitä jos ette ole syntyneet moiseen ramppaavaan ja tömistelevään WT-perheeseen vaan olette rauhaa rakastavia ihmisiä jotka kunnioittaa muiden kotirauhaa. Sillä ei niiden lapsilla mikään valoisa tulevaisuus tule olemaan kun peruskäytöstavat puuttuvat jo lapsesta saakka.

Vierailija
107/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:54"]

En itsekään kestä olla kotona, jos lapseni huutavat ja riehuvat, joten olen opettanut heidät huomioonottavaisiksi kerrostaloasukeiksi. Alusta asti. Riehuttu on sitten ulkona. Toki meistä on ääntä lähtenyt ja lähtee, mutta ei rajattomasti. Muut ihmiset on otettava huomioon niin kotona kuin kodin ulkopuolella. En kannata rajattomien lapsien kasvattamista, joskaan en pidä armeijamaista kasvatusta hyvänä.

[/quote]

Selvästi te ette olekaan mikään suomalainen wt perhe joten siksi hallitsette peruskäytöstavat ja siirrätte ne taidot lapsillekin :-) Olisin mielelläni teidän lapsi.

Vierailija
108/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalossa Kaivopuiston tuntumassa, ja jottemme häiritsisi talossa asuvia muita ihmisiä kuten taitelijoita, kirjailijoita ja muuta luovaa työtä kotoaan käsin tekeviä niin olen ostanut lapsillemme UGG-merkkilammastossuja sisäkäyttöön. Ne vaimentavat sopivasti askelten ääntä niin parketilla kuin marmorilla.

Vierailija
109/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:52"]

Miksi lapsiperheet muuttavat yleensäkään kerrostaloon? Tai koiran omistajat?

Koiran pitäminen kerrostaloasunnossa on eläinrääkkäystä, koiran paikka on maalla tai metsässä jossa se saa käyttää synnynnäisiä vainuviettejään.

Kaikki minun tuntemat lapsiperheet asuvat rivi- tai omakotitaloissa. Nämä vanhemmat ovat itse sanoneetkin että kerrostalot eivät ole lasten paikka, eikä kaupunkimiljöö muutenkaan. Lapsensa ovat terveitä, älykkäitä ja toiset huomioon ottavia yksilöitä eivätkä riehu tai kilju tai juokse huomionhakuisuudessaan. Toki nuo kaikki vanhemmatkin ovat menestyneitä ja koulutettuja ihmisiä joten lapset ottavat heistä hyvää mallia :)

[/quote]

Asia taitaa olla juuri toisinpäin, esimerkiksi ruotsinkielisistä lapsiperheistä suuri osa asuu kaupungeissa koulumatkan vuoksi. Ruotsinkielisiä kouluja ei ole landella. Itse Otaniemestä valmistuneena voi sanoa että menestyneimmät ihmiset asuvat kerrostaloissa niinkuin itsekin ja syy tähän on se ettei ole kiinnostusta talonmiehenhommin vaan halu käyttää aika ja energia hauskanpitoon (matkusteluun) kun työt sen sallivat. Minun on vaikea ymmärtää miten kerrostalon äänistä saa aikaan edes valituksen. Ehkäpä jossain lähiossä sitten asuu tämä heikompiaines taloissa joissa ei ole äänieristystä? Talo jossa asun on rakennettu 1928, joskus olen kysynyt että kuuluuko lastemme äänet? edes sohvalta lattialle hyppiminen? niin ei kuulemma kuulu. Ja kerrottakoon että alakerrassamme asuu poliisi. Eiköhän olisi häiriölle jotain tehnyt jos sitä meistä olisi.

Vierailija
110/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:29"]

Riippumatta siitä, montako tunteisiinkäyvää koko kansan uutista noista melutapauksista tänne linkkaatte, lastenkin aiheuttamat äänet saattavat aiheuttaa perheelle häädön. Sori. :)

[/quote]

Tuskimpa toi isännöinliiton lakimies tarinoita keksii ja kertoo niitä julkisuuteen.

Vierailija
111/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tuli mieleen, miksi suomenruotsalaisten lapset ei pidä ylimääräistä ääntä kerrostaloissa ja juttelevatkin aina normaalilla äänellä aina kun heidät tapaa tuolla pihalla ja ovat muutenkin kohteliaita, mutta suomalaisten lapset huutavat senkin edessä niin kotona, kaupassa, pihoilla ym???

Tuore esimerkki: Kun tulin alkuviikosta kotiin eräänä aurinkoisena iltapäivänä niin naapurin suomenruotsalaisen perheen noin 5-vuotias pikkupoika käyttäytyi kuin herrasmies, sanoi pikkuvanhasti tuossa oven edessä nyökäten että "päivää rouva, kaunis ilma tänään eikö vain" ja hymylili tyytyväisen näköisenä (olen täysin kaksikielinen joten minua ei nyt voi tässä asiassa sanoa puolueelliseksi) ja viereen hyökkäsi samalla noin 5 ja 6-vuotiaat suomalaisperheen tyttö ja poika puskien takaa, kiljuivat ja irvistelivät toisilleen vaan että "iiiik, mee pois, älä töni, iiiik, sä oot paskapää" niin että korviini sattui ja hyvä jos poika kuuli edes mitään siitä kun vastasin hänelle :o Suomenruotsalainen pikkupoika puisteli päätään kun katseli näiden metelöintiä ja sanoi että "menen kauemmaksi etteivät heitä taas lelulla".

Vierailija
112/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:21"] Lapsista lähtee ääntä

Lasten takia ei saa häätöä, vaikka mitä ääntä lähtisi.

[/quote]

Kyllä saa, olen ollut lakisihteerinä aiemmin ja nähnyt vaikka mitä tapauksia paperilla! Lapsiperheillä kun ei todellakaan ole mitään diplomaattikoskemattomuutta.

Vierailija
113/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:21"] Lapsista lähtee ääntä

Lasten takia ei saa häätöä, vaikka mitä ääntä lähtisi.

[/quote]

Kyllä saa, olen ollut lakisihteerinä aiemmin ja nähnyt vaikka mitä tapauksia paperilla! Lapsiperheillä kun ei todellakaan ole mitään diplomaattikoskemattomuutta.

[/quote]

Taidat muistaa häädön perusteet väärin, lapsiperhe voi saada toki häädön mutta ei lapsen aihettamista äänistä.

Vierailija
114/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten aiheuttamaa ääntä" ei kuulu tuntikausia kerrallaan (poislukien vauvan koliikki-itku) mikäli heitä viitsitään mitenkään kasvattaa. Jossain vaiheessa "lapsen aiheuutama ääni" muuttuu "aikuisen sallimaksi ääneksi".

Vierailija
115/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käy jos jonkin näköistä valittajaa oven takana. "Paras" oli kun asuimme 2. kerroksessa ja alakerran herra tuli sanomaan että emme saa laittaa valoja päälle talviaamuina ennen klo 7:00 koska valomme heijastuvat lumihangesta häneen asuntoonsa ja hän herää siihen. Arvatkaa olimmeko pimeässä. Vuorotöissä ollessani naapurin täti valitti siitä kun liikuin "yöaikaan" rappukäytävässä ja käytin meidän ovea.

Itse en ole koskaan valittanut, edes aamuun saakka jatkuneista kotibileistä. jotenkin on sellainen olo että valittajilla ei itsellään ole oma elämä oikein kunnossa. Olen sitä mieltä että oikeitakin syitä valittamiseen on mutta epäsäännöllinen mötelöinti ei tähän kuulu vaan jokaisella on naapuria kohtaan sietämisvelvollisuus.

Vierailija
116/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:41"]

"Lasten aiheuttamaa ääntä" ei kuulu tuntikausia kerrallaan (poislukien vauvan koliikki-itku) mikäli heitä viitsitään mitenkään kasvattaa. Jossain vaiheessa "lapsen aiheuutama ääni" muuttuu "aikuisen sallimaksi ääneksi".

[/quote]

Oletko tavannut lasta joka metelöi tuntikausia samalla tavalla? Lapsen kärsivällisyys ei riitä yhteen asiaan kerralla kovinkaan pitkäksi ajaksi.

Vierailija
117/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:41"]

[/quote]

Oletko tavannut lasta joka metelöi tuntikausia samalla tavalla? Lapsen kärsivällisyys ei riitä yhteen asiaan kerralla kovinkaan pitkäksi ajaksi.

[/quote]

Lapst voivat kyllä aivan mainiosti jaksaa tuntilkausia rallia ympärijuoksentelusta kiljuntaan, kiljunnasta lattian, seinän ja patterin hakkaamiseen kovalla esineellä, siitä sohvalta hyppimiseen, siitä pikkuveljen kiusaamiseen joka puolestaan kiljuu ja perusteellsen huonekalujen kolaamisen jäkeen taas hullunringissä juokseminenkin alkaa kiinnostaa. Alakerralle tämä toiminnan vaihtelu on merkityksetöntä, he kuulevat vain apinalauman jytäävän yläpuolellaan. Ja tosiaan, sitä voi kestää tuntikausiaja päivittäin.

Vierailija
118/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään väliä onko ala- vai ylänaapureita, ne samat vitun ärsyttävät runkoäänet kulkevat rakenteita pitkin kuitenkin. Eli ei saa. Lapset ja aikuiset eivät saa tömistellä eivätkä remuta. Kuinka vaikeaa on kävellä ilman että täytyy tampata kantapäillä sitä lattiaa?

Vierailija
119/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetin kantapääastuja täällä nyt jakaa näitä alapeukkuja? Muuta itse jonnekin pois kerrostalosta.

Vierailija
120/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelunkun lukee alusta loppuu niin huomaa monen ottaneen mallia Rouva Vilijonkasta.

Itse olen mieluummin Muumi mamma, sori vaan naapurit. Joo meillä on liukumäki kerrostalossa vähän niinkuin muumeilla muumitalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän