Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kerrostalossa juosta sisällä tömistellen, jos on alanaapureita?

Vierailija
19.02.2015 |

Olin pitänyt naapureitani kivoina, mutta alkaa jo pikkuhiljaa jurppimaan toi. Millainen ÄO on vanhemmalla, joka antaa lapsensa tehdä noin? (Puhumattakaan äänekkäiden ulkolelujen käytöstä sisällä, pianon rämpyttämisestä yöllä, kantapääkävelystä ja isän karjahduksista leikin keskellä.)

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:40"]

Hei ap olisit heti kertonut että saat nukkua 0:00-9:00 välisen ajan, se riittää terveelle ihmiselle lepoajaksi. Kokeilleppa olla pois kotoa loppu aika, äläkä tee koko asiasta ongelmaa niin huomaat että koko ongelmaa ei oikeastaan edes ollut.

[/quote]

Mikä oikeus sillä lapsiperheellä on häätää toinen kodistaan ja pitää itse sietämätöntä möykkää?

Moni kuvittelee, että itsellä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisäksi kuvitellaan, että elämisen äänet tarkoittavat kaikkia lapsesta lähteviä ääniä. Ei se noin mene. Hiukan viitseliäämpi naapuri voisi aivan oikeasti saada sen möykkäävän lapsiperheen melkoisiin ongelmiin. Vaikka vauvan itku ja lasten hihkaisut ja leikkimisen äänet ovat sallittuja, niin ihan kaikki lapsesta lähteävä meteli ei. Esim. jos isompi lapsi itkee useita tunteja päivässä, on syytä huolestua lapsesta ja ensin esim. ystävällisesti tiedustella, miksi lapsi itkee niin paljon ja sen jälkeen kansalaisvelvollisuus on tehdä lapsesta lastensuojeluilmoitus. Lapset eivät itke päivittäin tuntitolkulla. Jos lapset hakkaavat pattereita ja paiskovat esineitä, ei ole kyse lasten leikeistä vaan häiritsevästä metelistä. Omassa kodissaan saa äänittää ääniä ja on ihan hyvä viedä se äänitys metelöivälle perheelle tiedoksi. Kun äänet on taltioitu ja niistä kuulee selvästi, että kyse ei ole mistään kahden legon kolistelusta vaan selvästä mölyterrorimista, ollaan jo yksi askel lähempänä perheen häätöä.

Taloyhtiö voi häätää perheen, joka ei sovi taloyhtiön määrittelemien sääntöjen puitteisiin. Siihen riittää, että yhtiökokouksessa on asiasta sovittu ja kyseiselle perheelle annettu asianmukaiset varoitukset. Perheen tehtävä on sitten miettiä voisiko asian viedä oikeuteen. Meidän entisessä taloyhtiössämme häädettiin perhe sopimattomasta käytöksestä. Sekä vanhemmat että lapset juoksivat alasti mm. taloyhtiön saunaan ja sieltä pois, roskasivat rappukäytävää ja metelöivät käytännössä aamusta iltaan. Osa asukkasita teki lastensuojeluilmoituksia, mutta lopulta taloyhtiön hallitus päätti häädöstä (otti asunnon haltuun). Yhtenä hyvänä todistusaineistona oli seinänaapurin äänittämät pätkät metelöinnistä. Siinä koko iso taloyhtiö ja isännöitsijä joutuivat kuuntelemaan aivan järjetöntä ölömölöä ja myöntämään, ettei tuo ole normaalia, vaikka äänet olivatkin lähtöisin lapsista (enimmäkseen mutta myös aikuisista, kun nämä huusivat metelin yli).

Lapsen tahattomat ääntelyt, hihkaisut ja leikit kuuluvat elämisen ääniin mutta esineiden hakkaaminen lattiaan ja jatkuva huutaminene eivät. Uskon kutienkin, että useimmille perheille riittää, kun väläyttää lastensuojeluilmoituksen tekoa siitä, että lapset huutavat ja kirkuvat ikään kuin heitä pahoinpideltäisiin. Jos kuitenkaan ei ole valmis itse sanomaan tai tekemään mitään niin sitten niitä mölyapinoita olisi vain siedettävä.

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, kun valituksen tekee, että tekee aiheesta. Olen itse asunut lapsuuteni kerrostalossa ja alakerrassa asuva nainen valitti meidän perheestämme taloyhtiön hallitukselle. Valitettavasti valitti kovasta metelistä silloin, kun olimme olleet matkoilla. Kun oli vielä muutenkin tehtailut perättömiä valituksia huoltoyhtiölle, niin häntä ei otettu tosissaan.. En nimittäin väitä, etteikö meistä olisi voinut lähteä ääntä. Meitä oli kuusihenkinen perhe ja koira reilussa sadassa neliössä, mutta kannattaa pysyä tosiasioissa ja tehdä tarkkoja ja todistettavia huomioita ennemmin kuin valheita. Meilläkin vanhemmat olivat tarkkoja metelistä. Huutaa ja juosta ei saanut ja lastenhuoneissa oli muovimatot.

Vierailija
2/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:43"]

Tämä keskustelu on kyllä aivan hakoteillä toisten kirjoitusten perusteella. Asukkaiden häätäminen on aivan käsittämättömän vaikea prosessi että itse en lähde siihen toiste, meillä oli sijoitusasunto vuokralla ja vuokralainen jättävuokra maksamatta. Irtisanoin kämpän mutta meni noin 2 vuotta ennen kuin sain häädön lainvoimaiseksi ja asukkaan pihalle. Tulin siihen tulokseen että oli muuten viimeinen kerta kun tappelen vuokralaisen kanssa, myimme asunnon pois ja nyt rahat osakkeissa ja rahastoissa. Mikään lasten huuto tai tavaroiden paiskominen ei mene läpi jos haluaa naapurin pihalle. Meidänkin tapauksessa vuokralainen katsottiin heikommaksi osapuoleksi ja koko toditustaakka oli meillä.

Se että naapurin äänet vituttavat niin ymmärrän kyllä mutta siihen puuttuminen on todella vaikeaa, sanoisin että (lähes) mahdotonta.

[/quote]

No eihän ole, herran jumala sentään. Jos naapurit rutiininomaisesti paiskovat tavaroita ja kakarat rääkyvät joka päivä niin häätö tulee ajankohtaiseksi todella nopeaan. Jessus kun jotkut tosiaan luulevat että saavat hillua asunnossaan kuin mitkäkin vajakit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:40"]

Hei ap olisit heti kertonut että saat nukkua 0:00-9:00 välisen ajan, se riittää terveelle ihmiselle lepoajaksi. Kokeilleppa olla pois kotoa loppu aika, äläkä tee koko asiasta ongelmaa niin huomaat että koko ongelmaa ei oikeastaan edes ollut.

[/quote]

Mikä oikeus sillä lapsiperheellä on häätää toinen kodistaan ja pitää itse sietämätöntä möykkää?

Moni kuvittelee, että itsellä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisäksi kuvitellaan, että elämisen äänet tarkoittavat kaikkia lapsesta lähteviä ääniä. Ei se noin mene. Hiukan viitseliäämpi naapuri voisi aivan oikeasti saada sen möykkäävän lapsiperheen melkoisiin ongelmiin. Vaikka vauvan itku ja lasten hihkaisut ja leikkimisen äänet ovat sallittuja, niin ihan kaikki lapsesta lähteävä meteli ei. Esim. jos isompi lapsi itkee useita tunteja päivässä, on syytä huolestua lapsesta ja ensin esim. ystävällisesti tiedustella, miksi lapsi itkee niin paljon ja sen jälkeen kansalaisvelvollisuus on tehdä lapsesta lastensuojeluilmoitus. Lapset eivät itke päivittäin tuntitolkulla. Jos lapset hakkaavat pattereita ja paiskovat esineitä, ei ole kyse lasten leikeistä vaan häiritsevästä metelistä. Omassa kodissaan saa äänittää ääniä ja on ihan hyvä viedä se äänitys metelöivälle perheelle tiedoksi. Kun äänet on taltioitu ja niistä kuulee selvästi, että kyse ei ole mistään kahden legon kolistelusta vaan selvästä mölyterrorimista, ollaan jo yksi askel lähempänä perheen häätöä.

Taloyhtiö voi häätää perheen, joka ei sovi taloyhtiön määrittelemien sääntöjen puitteisiin. Siihen riittää, että yhtiökokouksessa on asiasta sovittu ja kyseiselle perheelle annettu asianmukaiset varoitukset. Perheen tehtävä on sitten miettiä voisiko asian viedä oikeuteen. Meidän entisessä taloyhtiössämme häädettiin perhe sopimattomasta käytöksestä. Sekä vanhemmat että lapset juoksivat alasti mm. taloyhtiön saunaan ja sieltä pois, roskasivat rappukäytävää ja metelöivät käytännössä aamusta iltaan. Osa asukkasita teki lastensuojeluilmoituksia, mutta lopulta taloyhtiön hallitus päätti häädöstä (otti asunnon haltuun). Yhtenä hyvänä todistusaineistona oli seinänaapurin äänittämät pätkät metelöinnistä. Siinä koko iso taloyhtiö ja isännöitsijä joutuivat kuuntelemaan aivan järjetöntä ölömölöä ja myöntämään, ettei tuo ole normaalia, vaikka äänet olivatkin lähtöisin lapsista (enimmäkseen mutta myös aikuisista, kun nämä huusivat metelin yli).

Lapsen tahattomat ääntelyt, hihkaisut ja leikit kuuluvat elämisen ääniin mutta esineiden hakkaaminen lattiaan ja jatkuva huutaminene eivät. Uskon kutienkin, että useimmille perheille riittää, kun väläyttää lastensuojeluilmoituksen tekoa siitä, että lapset huutavat ja kirkuvat ikään kuin heitä pahoinpideltäisiin. Jos kuitenkaan ei ole valmis itse sanomaan tai tekemään mitään niin sitten niitä mölyapinoita olisi vain siedettävä.

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, kun valituksen tekee, että tekee aiheesta. Olen itse asunut lapsuuteni kerrostalossa ja alakerrassa asuva nainen valitti meidän perheestämme taloyhtiön hallitukselle. Valitettavasti valitti kovasta metelistä silloin, kun olimme olleet matkoilla. Kun oli vielä muutenkin tehtailut perättömiä valituksia huoltoyhtiölle, niin häntä ei otettu tosissaan.. En nimittäin väitä, etteikö meistä olisi voinut lähteä ääntä. Meitä oli kuusihenkinen perhe ja koira reilussa sadassa neliössä, mutta kannattaa pysyä tosiasioissa ja tehdä tarkkoja ja todistettavia huomioita ennemmin kuin valheita. Meilläkin vanhemmat olivat tarkkoja metelistä. Huutaa ja juosta ei saanut ja lastenhuoneissa oli muovimatot.

[/quote]

Ottaisit asioista selvää: Häätö vaatii aina käräjäoiden päätöksen. Asunon haltuunotto on onkin jo vuosia kestävä projekti. Mikään yhtiökokouksen päätös ei riitä.

Ja tämä nauhotus homma naapurin äänistä on näitä höpöhöpö juttuja. Se että sulla on jotain nauhalla tai vaikka videolla ei todista vielä äänen oikeaa lähdettä voit vaikka itse mekkaloida nauhurisi vieressä ja väittää äänien tulevan naapurista. Eri juttu onkin kun kuvaat kun naapurista lähtee ikkunan kautta kamat pihalle.

Vierailija
4/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetelyt, että miten kovaa nuo yläkerran naapurit puhuu, kun tänne alas kuuluu semmonen mumina. Samoin joka askel kuuluu, kun pitää tömistellä. Välillä taas on pitkiä aikoja ihan hiljaista, ettei siellä varmasti asu ketään. Kohta taas vähän rempataan, jonka jälkeen tömistely ja tavaroiden siirtely alkaa. En ole rapussa törmännyt napuriin, joten en tiedä yhtään, ketä siellä asuu. Mies ainakin, hän luultavasti on se tömistelijä. Myös hänen kusemisensa kuulu melko selvästi. On vaan hermot kireellä, kun aikaisemmin yläkerrasta ei ole kuulunut hiiskaustakaan. Voisko todella ihmiset elää näin eritavalla, eli aikaisempi asukas on ollut todella hiljainen eläjä ja nämä taas.. ei niinkään. Ai niin, on myös alkanut sellainen ääni kuulumaan, kuin neula putoaisi lattialle. Ovat ilmeisesti remontin yhteydessä asentaneet laminaatin. Tuosta saa ehkä käsityksen, miten herkästi äänet nykyään kuuluvat, kun aikaisemmin ei ole kuulunut mitään.

Kiitos ja anteeksi avautumiseni. Taidan nyt hengitellä vähän rauhassa. :D

Vierailija
5/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on kyllä aivan hakoteillä toisten kirjoitusten perusteella. Asukkaiden häätäminen on aivan käsittämättömän vaikea prosessi että itse en lähde siihen toiste, meillä oli sijoitusasunto vuokralla ja vuokralainen jättävuokra maksamatta. Irtisanoin kämpän mutta meni noin 2 vuotta ennen kuin sain häädön lainvoimaiseksi ja asukkaan pihalle. Tulin siihen tulokseen että oli muuten viimeinen kerta kun tappelen vuokralaisen kanssa, myimme asunnon pois ja nyt rahat osakkeissa ja rahastoissa. Mikään lasten huuto tai tavaroiden paiskominen ei mene läpi jos haluaa naapurin pihalle. Meidänkin tapauksessa vuokralainen katsottiin heikommaksi osapuoleksi ja koko toditustaakka oli meillä.

Se että naapurin äänet vituttavat niin ymmärrän kyllä mutta siihen puuttuminen on todella vaikeaa, sanoisin että (lähes) mahdotonta.

Vierailija
6/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti seuraavan linkin kohta 1.5 saa ihmiset ymmärtämään että normaalia elämää on se mekastuskin.

http://www.asunto-osakkaat.fi/lakimiesvastaa.html

Itse olen maan hiljainen ja naapurin äänet harmittavat mutta kerrostalossa se vain kuuluu asiaan.

Vierailija
7/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku yläkerran kopina (juoksu tai vaikka hyppynarulla) haittaa niin mitään et asialle voi tehdä lämpimiksesi voit asiasta valittaa taloyhtiöön ja isännöitsijälle. Jos talo on pahvia niin se on pahvia minkäs teet.

Vierailija
8/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt hyvät ihmiset sietää toisianne.

Vierailija
9/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaahan vielä tuo niin ehkä mahdollisesti ymmärrätte kuinka hyvin laki suojaa näitä mölynaapureita.

http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/haato/haadon_kulku/

Muistakaa myös kolikon toinen puoli jos häätäminen olisi tehty helpoksi niin naapurit häätäisivät toisiaan kilpaa vaikka vain siksi ettei naapurin naama miellytä.

Vierailija
10/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut valituksen alakerran naapuriltani tähän mennessä suihkussa käymisestäni klo 23, yskimisestä yöllä ollessani flunssassa, leffan katsomisesta yöllä ja koirani haukkumisesta (haukkuu aina pari kertaa kun ovikello soi, ei muuten). Talosta puuttuu kunnolliset eristeet, ihan kaikki kuuluu. Kaikesta voi valittaa, mutta ei noista mitään virallista valitusta saa aikaiseksi. En kyllä ikinä valittaisi naapurin juoksemisesta, ehkä siinä vaiheessa jos se jatkuisi kaikki yöt putkeen

Vierailija
11/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te järkevät ihmisit ymmärtäkää ensin että tavallisilla ihmisillä on vain velvollisuuksia ja rikollisilla oikeuksia. Itselläni ei ainakaan olisi halua lähteä edes selvästi häiritsevän narkkiporukan kanssa vääntämään metelöinnistä. Muuttaisin itse pois paljon mieluummin kuin jäisin hankkimaan todisteta häiritsevästä elämästä. En halua tuhlata elämääni siihen että toiset hölmöilevät ja minä joudun todistamaan sitä. Elämässä on paljon kivoja ja kauniita juttuja, naapurin kanssa tappelu ei ole sitä.

Vierailija
12/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ;) mitäs asut kerrostalossa nih!

Vierailija
13/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ja moni moni muu ymmärtää ettei ole kerrostalossa yksin.

Vierailija
14/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap ole sen huomannut. On näitä nähty, keiden lapset "on vaan niin eläväisiä ja energisiä" eli täysin kasvattamattomia kauhukakaroita.

Onko teille kotona lorviville äitimammasille tullut mieleen, että joskus on mahdotonta sovittaa oma rytmi teidän rytmin mukaan? Esim jos äitimammasten lapset lopettavat metelöinnin klo 00.00, niin meillä ei todellakaan ole mahdollisuutta nukkua klo 9.00 asti. Töihin on noustava, toisen klo 4.30-5.00 ja toisen 5.30. Iltaisinkaan ei ihan koko iltaa viitsi ulkoilla tai istua korvatulpat korvissa, toisinaan olisi mukava vaikka pyytää ystävät kylään tai katsoa tv:tä. Vaikka ihan tekstittämättömiä ohjelmiakin.

Luojan kiitos meidän talossa hiljeni. Tosin se vaati kaksi vakavaa huomautusta, mutta kun häätöä alettiin puuhata, tuli perhe järkiinsä. Nyt ollaan kaikki ihan sulassa sovussa. Joskus vähän joku musaa luukuttaa tai remontoi, mutta se ei haittaa, kun se ei ole jatkuvaa.

Vierailija
15/203 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:02"]

Olin pitänyt naapureitani kivoina, mutta alkaa jo pikkuhiljaa jurppimaan toi. Millainen ÄO on vanhemmalla, joka antaa lapsensa tehdä noin? (Puhumattakaan äänekkäiden ulkolelujen käytöstä sisällä, pianon rämpyttämisestä yöllä, kantapääkävelystä ja isän karjahduksista leikin keskellä.)

[/quote]

No ei saa,ihme touhua naapuriperheen vanhemmilla.Kun olin pieni,äiti uhkaili,että jos juoksemme/hypimme/tömistelemme jatkuvasti sisällä,tulee häätö ja muutamme veneen alle asumaan.Se oli tehokas tapa lopettaa tömistely,ehdota tätä vatipäävanhemmille vaikka viestilapulla.

Vierailija
16/203 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:43"]

[/quote]

No eihän ole, herran jumala sentään. Jos naapurit rutiininomaisesti paiskovat tavaroita ja kakarat rääkyvät joka päivä niin häätö tulee ajankohtaiseksi todella nopeaan. Jessus kun jotkut tosiaan luulevat että saavat hillua asunnossaan kuin mitkäkin vajakit.

[/quote]

On sulla kovat luulot, jos oikeuden päätöksissä menee kuukausia tai jopa vuosia aikaa, kun niistä on mahdollisuus valittaa niin mitäs teet? Esimerkiksi poliisi tai mikään muu viranomainen ei auta sinua ennen kuin päätös on lainvoimainen. Ja se todistus taakka, siihen mikä on normaalia ja mikä ei, on äärimmäisen raskas. Itse en lähtis koko prosessiin vaan muuttaisin itse pois. Esimerkiksi lapsiperheen tapauksessa ääniä on mahdollista selittää vaikka millä ADHD yms. "sairauksilla". Katsos kun näiden käytöshäiriöistenkin lasten pitää saada asua jossain.

Olen samaa mieltä että "häiriönaapuri" on hirvittävä asia naapurin kannalta. Mutta oikeusjärjestelmämme ei vain toimi niin että naapurin "saisi siirrettyä" jonkun toisen ongelmaksi muuta kuin ääritapauksissa.

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että lapsen äänten vuoksi ei häätöä tule. Jos lapsiperhe saa häädön niin syy on aikuisien/vanhempien päihteiden käyttö, maksamattomat vuokrat yms.

Vierailija
17/203 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä meidän oikeusvaltiossa lapsia kadulle laiteta jos naapuri on ärsyyntynyt tömistelystä. Ennemmin käytössä on ls-viranomaisten toimenpiteet ja en usko että jaksavat ottaa asiakseen jos joku tekee ilmoituksen itkusta ja tömistelystä. Kerrostalossa on vain hyväksyttävä lapsiperhe naapurissa kaiken maailman äänineen.

Vierailija
18/203 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
19/203 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:52"]

Nämä on näitä lapsiperheille huutelijoita mutta rohkeutta lähteä oikeuteen ei tosipaikan tulen olisi. Mä ratkaisin ongelman valittajan suuntaan niin että aina kun valitti turhasta niin valvotin sitä sopivasti seuraavan viikon ja pistin lapsen syyksi, sitä kun ei kukaan pysty sanomaa kuka niitä tavaroita heittelee. Totesin toki että otappa isännöitsijään yhteyttä niin katsotaan saako lapsiperhe olla kerrostalossa vai ei... kerroin myös että suunpitäminen supussa saa meidät (siis lapset) elämään hiljempaa. Ymmärsi oman etunsa, ei ole enää valitellut vaikka meillä on lapsiperheitä kylässä ja sitä ÄÄNTÄ muuten lähtee.

[/quote]

Samaa mieltä, nämä turhasta valittajat ovat oikea ongelma ja heidät kannattaa laittaa kuriin, ei voimalla vaan viekkaudella!;)

Vierailija
20/203 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kun sekä alakerran että seinänaapurin petipuuhat kuuluu selvänä sängyn ryskämisenä seinää vasten?.... Jotenkin noloa vaikkakin normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme