Saako kerrostalossa juosta sisällä tömistellen, jos on alanaapureita?
Olin pitänyt naapureitani kivoina, mutta alkaa jo pikkuhiljaa jurppimaan toi. Millainen ÄO on vanhemmalla, joka antaa lapsensa tehdä noin? (Puhumattakaan äänekkäiden ulkolelujen käytöstä sisällä, pianon rämpyttämisestä yöllä, kantapääkävelystä ja isän karjahduksista leikin keskellä.)
Kommentit (203)
Nämä on näitä lapsiperheille huutelijoita mutta rohkeutta lähteä oikeuteen ei tosipaikan tulen olisi. Mä ratkaisin ongelman valittajan suuntaan niin että aina kun valitti turhasta niin valvotin sitä sopivasti seuraavan viikon ja pistin lapsen syyksi, sitä kun ei kukaan pysty sanomaa kuka niitä tavaroita heittelee. Totesin toki että otappa isännöitsijään yhteyttä niin katsotaan saako lapsiperhe olla kerrostalossa vai ei... kerroin myös että suunpitäminen supussa saa meidät (siis lapset) elämään hiljempaa. Ymmärsi oman etunsa, ei ole enää valitellut vaikka meillä on lapsiperheitä kylässä ja sitä ÄÄNTÄ muuten lähtee.
Jännä juttu miten vain tietyillä ihmisillä tuppaa sattumaan kaikki skitsot kyyläävät kestovalittajat naapureiksi joka ainoassa asuinpaikassa.
Voi näitä valittajia toki muillekin sattua naapuriin, mutta tietyillä ihmisillä ne suorastaan seuraa joka muutossa. Muilla ne taas jää sinne edelliseen asuntoon ja uudessa onkin ihan normaalit naapurit.
Ei tuossa ole kysymys vanhemmuudesta eikä naapureista ylipäätään, vaan rakentamisen luokattomasta tasosta. Asun vuonna 1961 valmistuneessa talossa, eikä täällä kuulu mikään. Huonosti rakennettujen talojen äänieristystä on mahdollista parantaa, jos niin halutaan. Yhteys isännöitsijään ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan ja/tai vuokraisäntään on oikea tapa edetä.
En itsekään kestä olla kotona, jos lapseni huutavat ja riehuvat, joten olen opettanut heidät huomioonottavaisiksi kerrostaloasukeiksi. Alusta asti. Riehuttu on sitten ulkona. Toki meistä on ääntä lähtenyt ja lähtee, mutta ei rajattomasti. Muut ihmiset on otettava huomioon niin kotona kuin kodin ulkopuolella. En kannata rajattomien lapsien kasvattamista, joskaan en pidä armeijamaista kasvatusta hyvänä.
Sinä ei-lainoppinut, joka vänkäät, ettei alaikäisten aiheuttama häiriö riitä syytteeseen. Vedätkö vähän henkeä ja kerrot sitten, mitä ap:n kannattaisi ehdottaa yläkerran asukkaille. Sinulla on ehkä itsellä äänekkäitä lapsia, joihin et saa aina kontaktia. Varmasti se aiheuttaa sinussa uhmakkaan olon ja puolustusreaktion. Moni muu äiti sen sijaan häpeää häiriötä ja kokee, että kasvattajana hänen tulisi auttaa lapsiaan sosiaalistumaan tähän yhteiskuntaan eli ymmärtämään, että talossa on muitakin ja että melutasoa voi kontrolloida. Lasta on hyvä vähän valmistaa tällaisin käytöstavoin jo ennen eskaria ja koulua. Sinulla on takuulla syysi tehdä kuten teet, ja varmasti osaa selittää asiat itsellesi parhain päin. Kaipaamme kuitenkin jotakin ratkaisua ap:n tilanteeseen. En itse näe, että ap:n poismuutto olisi ainoa ratkaisu. Hän etsii stressitöntä tilaa, ja muutto on kaikkea muuta kuin stressitön. Hänen yläkertansa asukkaat voisivat mennä ulos, mutta hän itse ei etenkään näin talvella voi hoitaa opiskelujaan ulkotiloissa. Meidän perheessämme, itse asiassa jo lapsuudenperheessäni, oli sellainen periaate, että kun naapuriksi sattui opiskelijoita, vuorotyöläisiä (niitä joiden veroista tukemme tulevat) tai pikkuvauvaperhe, me annoimme heille keskittymis- ja nukkumisrauhan. Menkää ulos riehumaan, isä saattoi sanoa, ja melkein aina lähti itse mukaamme. Sillä välin äitikin sai hengähtää, ottaa vaikka kylvyn tai mitä milloinkin. Tai päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:02"]
31 tässä vielä. En ole kokenut tarpeelliseksi käydä sanomassa, että tosiaan minä kuulen melkein kaiken. Se voisi olla hieman kiusallista :) Oletan, että tämä toimii molemmin päin, että hekin kuulevat minut.
Olen ennen asunut myös kerrostalossa, joka oli vanha tiilitalo, mutta siellä oli mahtava äänieristys. Musiikkia sai kuunnella päivisinkin (eikä nyt kovin kovaa kuitenkaan) ilman, että ketään häiritsi.
Tämä nykyinen on uusi, juuri remontoitu pahvikasa. Kai halvalla budjetilla tehty, kun tiivisteetkin ovat huonoja. Virolaisia työntekijöitä ainakin yhdessä vaiheessa pyöri paljon. Myös pari juttua on hajonnut kirjaimellisesti käsiin, kun oli kiinnitetty huonosti.
Onko teillä muilla samoja kokemuksia, että uusissa rakennuksissa laatu olisi jotenkin "huonontunut"?
[/quote]
Juuri remontoidulla ja juuri rakennetulla on aika iso ero...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:57"]
No entäs koirat, jotka haukkuvat ja vieläpä yöllä, jos emäntä ja isäntä sattuu olemaan poissa kotoa? Pahempaa häirintää kuin lasten äänet mun mielestä!
[/quote]
Ei paljon vuorotyöläisen näkökulmasta ole väliä mikä sen metelin aiheuttaa, oli se sitten lapsi, koira tai vaikka kotibileet.
Toi yks on varmaan ap:n naapuri, googlettelee "lapsivihamielisyys" ja postaa linkit tänne samalla kun omat kersat jytistää pitkin kämppää. Laita kuule se laite kiinni ja lähtekää vähän happihyppelylle tekin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:52"]
Nämä on näitä lapsiperheille huutelijoita mutta rohkeutta lähteä oikeuteen ei tosipaikan tulen olisi. Mä ratkaisin ongelman valittajan suuntaan niin että aina kun valitti turhasta niin valvotin sitä sopivasti seuraavan viikon ja pistin lapsen syyksi, sitä kun ei kukaan pysty sanomaa kuka niitä tavaroita heittelee. Totesin toki että otappa isännöitsijään yhteyttä niin katsotaan saako lapsiperhe olla kerrostalossa vai ei... kerroin myös että suunpitäminen supussa saa meidät (siis lapset) elämään hiljempaa. Ymmärsi oman etunsa, ei ole enää valitellut vaikka meillä on lapsiperheitä kylässä ja sitä ÄÄNTÄ muuten lähtee.
[/quote]
Sä oot sairas. Hakeudu hoitoon.
Mua ainakin suorastaan vituttaa kun joku kävelee koko ajan yläpuolellani. Itselläni ei ainakaan kotona ollessa ole tarvetta tömistää koko ajan menemään.
AP, ratkaisin kaikki ääniongelmat muuttamalla paksuseinäiseen vanhaan arvotaloon. Samalla pääsin eroon monenlaisista epämieluisista naapureista. Ei ole lapsien olemassaolo juuri näkynyt enää minun elämässäni. Suosittelen lämpimästi!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 11:57"]
No entäs koirat, jotka haukkuvat ja vieläpä yöllä, jos emäntä ja isäntä sattuu olemaan poissa kotoa? Pahempaa häirintää kuin lasten äänet mun mielestä!
[/quote]
Olen soittanut yksinjätetyn koiran takia poliisit paikalle (koira ulvoi kaksi kuukautta joka lauantai-ilta klo 22-05).
Pahempi ääni on se, kumpi herättää/pitää hereillä. Vaikka olisi kiekuva kukko tai jodlaava kiinalainen. Toin tuossa puheenvuorossani "kakara kiljuu ja juoksee" esille sen, että naista tai minipossua ei kiduteta, vaan kyse on siitä, mikä on toisten mielestä ok, toisten ei. Älä takerru yksityiskohtiin.
[/quote]
Repesin jodlaavalle kiinalaiselle :D Onneks ei paljon uteliaita katseita tullu...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:18"]Lapset laukkaa välillä ravia kerrostalossakin. Me asutaan viimeisessä kerroksessa enkä ajattele mitä nyt alakerran setä tuumaa jos tässä otan spurtin mainostauolla ja haen hookoon sinistä ja sinappia ja ison lasin maitoa ja samaa ravia takas.
[/quote]
Viimeisessä kerroksessa? Nykyajan ilmaus ylimmälle kerrokselle? :)
Ohis
Eiköhän nämä turhasta valittajat (askeleen äänistä, lasten töminästä...) ole itse vähän liian herkkiä. Suosittelen kaikille joita nämä äänet häiritsevät muuttamaan ylimpään kerrokseen. Niin eipähän ääntä kuulu. Omistusasujan häätäminen tai hiljaiseksi tekeminen on niin vaikea prosessi ettei siihen kannata lähteä (narkit yms eri asia) kannattaa muuttaa itse pois. Sama jos työpaikalla on paska ilmapiiri niin ei se valittamalla parane...
Onhan se hyvä että on joku foorumi mihin voi itkeä että asun kerrostalossa ja mulla on ihan ihka oikea elävä naapuri seinän takana, KAUHEETA.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:06"]
Eiköhän nämä turhasta valittajat (askeleen äänistä, lasten töminästä...) ole itse vähän liian herkkiä. Suosittelen kaikille joita nämä äänet häiritsevät muuttamaan ylimpään kerrokseen. Niin eipähän ääntä kuulu. Omistusasujan häätäminen tai hiljaiseksi tekeminen on niin vaikea prosessi ettei siihen kannata lähteä (narkit yms eri asia) kannattaa muuttaa itse pois. Sama jos työpaikalla on paska ilmapiiri niin ei se valittamalla parane...
[/quote]
Täh? Meillä kyllä kuuluu tuon alemman kerroksen norsukakaran jymistelyt ylöspäinkin. Säälin todella tuota kakaran alapuolella asuvaa vanhempaa ukkoa. Rymistävän kakaran vanhemmat on just niin vitun kliseisen wt, että jossain leffassa niitä pitäisi tuunata pikkasen että ne olisi uskottavat :)
Ei.
Et itsekään tahtoisi että joku terrorisoi kotirauhaasi.
Aivan sama miten päin keskellä päivää kävelevät tai tömistelevät. Kristallikruunujen kiinnitys on ihan alakerran oma ongelma, tuskin tuotakaan olisi oikeudessa voitettu, jos sinne asti olisi mennyt. "Asiantuntija" sanoo mitä laskun maksaja haluaa.
Ulkolelut kuitenkin kuuluu ulos, jos niiden käytöstä sisätiloissa tulee meteliä naapureihin asti ja pianoa ei tietenkään soiteta yöllä.
Olen asunut opiskelijana lapsiperheiden ylä- ja alapuolella jopa yksiöni seinänaapurissa on lapsia ollut. Joskus siellä huudentaan ja itketään toisinaan leikitään kova äänisesti. Arvatkaa onko vituttanut varsinkin ennen tenttiä? En ole silti mennyt sanomaan yhtään mitään, koska en halua saada itselleni valittavan ihmisen mainetta. Valittaminen ei kuitenkaan johtaisi mihinkään ja lapset tuskin hiljenisivät valituksestani. Nyt itsellä lapsia ja eipä ole kukaan tullut valittamaan edes vauvan huutaessa tunteja ollessaan kipeä...
"Furuhjelm kokee lapsivaltuutettu Maria Kaisa Aulan tavoin suvaitsemattomuuden lapsia kohtaan kasvaneen. Myös kaikenlainen kärttyisyys on asumisen arkipäivää.
-Kyllä me ihmiset tarkkailemme entistä enemmän ja vaadimme omiin asuinympäristöihin täyttä hiljaisuutta. Ei kestetä minkäänlaista ääntä ja haittoja naapurin puolelta. Mutta kun asutaan yhteisössä, tulee ääniä välttämättä seinien läpi.
Isännöintiliitolle on kantautunut valituksia jopa lasten leegoilla leikkimisestä. Myös lasten heräämisestä viikonloppuisin kuudelta aamulla on kanneltu. Äärimmäinen ylilyönti oli koliikkivauvan öisestä itkusta tehty poliisihälyytys.
Marina Furuhjelm arvelee, että suomalaisten vaikeus sietää kerrostaloissa elämän ääniä johtuu kehittymättömästä yhteisöasumisen kulttuurista."
http://yle.fi/uutiset/isannointiliiton_juristi_laksyttaa_lasten_leikkimelusta_valittajia/6295943
Sopii ap:hen täydellisesti. Naapurien pitäis olla hipihiljaa kun hän ei kestä ääniä. Eikä niiden äänien edes tarvitse olla mitään häiriköintiä, pelkät kävelyäänet häiritsee. Päivällä.
Että mitäpä jos sä ap nyt koitat ihan itse ratkaista tämän oman ääniyliherkkytesi. Naapurit ei siihen ole syyllisiä, eikä heidän tarvitse muuttaa normaalia elämäänsä sen takia.