Lapsia hankkinut: Oletko salaa kateellinen VELA:ihmisille?
Kommentit (231)
Olen vela, enkä tietenkään voi tietää, miltä minusta tuntuisi olla äiti, mutta ei sitä kyllä kukaan muukaan puolestani tiedä. Näissä ketjuissa moni väittää olevansa entinen vela (mitä sillä tarkoittaakaan) ja on lapsettomasta elämästä kokemusta 15-45 vuotta. Jostain syystä lapsi on ollut tervetullut, muuten raskaus olisi ehkäisty. Maailmassa on valtavasti esimerkkejä vanhemmista, jotka vanhemmaksi halutessaankaan eivät ole voineet tai halunneet antaa lapselle hyvää lapsuutta. Vieläkö pitää patistaa vastahakoisia tekemään lapsia?
Minulle on tehty abortti. Jos et ole kokenut sitä, et voi tietää minkä helpotuksen tunteen se tuo. On kuin kasvain olisi leikattu pois. Vai olisiko niin, että pystyt elämänkokemuksesi ja -arvojesi perusteella arvioimaan omia tuntemuksiasi hiukan eri tavalla kuin minä? Olisiko niin, että ihmiset ovat erilaisia?
Tämä keskustelu on todella hedelmällistä :D
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:44"]
Olen vela, enkä tietenkään voi tietää, miltä minusta tuntuisi olla äiti, mutta ei sitä kyllä kukaan muukaan puolestani tiedä.
[/quote]
Komppaan tätä niin syvästi. Kukaan ei voi tietää, millaista toisen äitiys tulisi olemaan tai miten hän sen kokisi. Mielestäni ei ole lainkaan itsekästä ajatella lapsen parasta; sitä, millaisen vanhemman hän saisi. Velathan nimenomaan ovat varmasti miettineet asioita paljon pidemmälle kuin ne, jotka tekevät lapsia vain koska "mä haluan" ja koska "niin on tapana". Ei siinä paljoa mietitä, miksi se lapsi halutaan ja mitä annettavaa sille lapselle on. 
Aivan järkyttävää luettavaa!
ÄIDIT täällä kirjoittavat niin alentavaan sävyyn, että en tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Millaisia roolimalleja olette lapsillenne, kun haukutte ihmisiä, joiden valinta EI MILLÄÄN TAVALLA VAIKUTA _TEIDÄN_ ELÄMÄÄNNE?
Mitä se on muilta pois, jos joku ei halua lapsia?
Itse en ole vela, toivottavasti valmistuttuani yliopistosta SAAN lapsia, mutta kieltämättä nykyään päässäni pyörii ajatuksia siitä, että HALUANKO saada lapsia, sillä tämä nykyinen maailma on niin paska. En halua että lapseni kasvavat palstalla kirjoittelevien kaltaisten ihmisten lähellä. Aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin teinit?
Uskoni ihmiskuntaan horjuu päivä päivältä...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:58"]Aivan järkyttävää luettavaa!
ÄIDIT täällä kirjoittavat niin alentavaan sävyyn, että en tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Millaisia roolimalleja olette lapsillenne, kun haukutte ihmisiä, joiden valinta EI MILLÄÄN TAVALLA VAIKUTA _TEIDÄN_ ELÄMÄÄNNE?
Itse en ole vela, toivottavasti valmistuttuani yliopistosta SAAN lapsia, mutta kieltämättä nykyään päässäni pyörii ajatuksia siitä, että HALUANKO saada lapsia, sillä tämä nykyinen maailma on niin paska. En halua että lapseni kasvavat palstalla kirjoittelevien kaltaisten ihmisten lähellä. Aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin teinit?
[/quote]
Samaa mieltä. Kaikki kai saavat päättää itse lisääntymisestään tai lisääntymättömyydestään. Täähän on vähän verrattavissa uskonnon tuputtamiseen. En tiedä millaista on olla äiti, enkä haluakaan. Miksi äitejä kiinnostaa noin paljon muiden vapaaehtoinen lapsettomuus? Olette todella ilkeitä ja pidätte omaa tapaanne elää parempana kuin muiden. Todella ahdasmielistä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 04:39"]
Sinä velana et anna yhtään mitään, yhtään kenellekään. Lasket kaiken rahassa mikä on pois sinulta ja siksi et halua lasta, koska lapsi maksaa ja vie sinun omaa aikaasi.
[/quote]
Te äidit olette oikeasti ihan sekaisin, mulla käy sääliksi teitä, täytyy elämän olla tosi raskasta, että on noin täynnä raivoa ja tarvetta todistella omia elämänvalintoja...
Ihan vain tiedoksi, että esim. mun ja mun miehen perintö jaetaan meidän sisarusten lasten kesken ja me ollaan avattu jokaiselle meidän molempien sisarusten lapsille oma rahastot jo niiden synnyttyä, niissä on jo nyt niille kiva alkupääoma esim. oman asunnon ostoon tulevaisuudessa.
Mä en halua lapsia sen takia, koska olen kasvattanut pienemmät sisarukseni päihdeongelmaisten vanhempien hylättyä ne. Ne on jo aikuisia, onneksi. Mutta toista kertaa en kasvata lapsia, jos se on minusta kiinni.
Joten en tosiaan ole antanut kenellekään mitään, koskaan, vai mitään, annoin vaan koko elämäni 20v ikäisestä eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:58"]Aivan järkyttävää luettavaa!
[/quote]
Samaa mieltä. Kaikki kai saavat päättää itse lisääntymisestään tai lisääntymättömyydestään. Täähän on vähän verrattavissa uskonnon tuputtamiseen. En tiedä millaista on olla äiti, enkä haluakaan. Miksi äitejä kiinnostaa noin paljon muiden vapaaehtoinen lapsettomuus? Olette todella ilkeitä ja pidätte omaa tapaanne elää parempana kuin muiden. Todella ahdasmielistä.
[/quote]
 Ei meitä kiinnosta.  Tämäkin ketju on tehty väittäen, että äidit ovat kateellisia. Eivät ole. Ehkä tilanteita, joissa muilla on kaikki helppoa. Mutta sekin on hetkellistä eikä kestä edes montaa vuotta. Lapset ovat vanhempiensa elämässä vuosikymmeniä. Ja kyllä se on todella harva kuin siellä kuolinvuoteellaan sanoo katuneensa tehneensä lapsia, koska ei päässyt jumppaan tai elokuviin parina vuotena elämänsä aikana. Harmittelevat pikemmin etteivät viettäneet jopa enemmän aikaa heidän kanssaan.
 Rakkaussuhde omiin lapsiin on jotain, mitä vela ei vaan voi ymmärtää. Sitä kuvaa hyvin se, että  jumpan ja lapsen välillä, he valitsevat jumpan. Sellaista yksikään vanhempi jolla on lapsia ei tekisi, vaikka olisi kuinka kiva jumppa ope. Sellaisen jumppa valinnan voi tehdä ainoastaan henkilö, jolla ei ole omia lapsia.
Näitä vela aloituksia tekevät velat, eivät äidit. Äidit korkeintaan vastaavat korjatakseen velojen vääriä oletuksia, perustuen heidän omiin kokemuksiin.
Kuolinvuoteelle on kuulemma yleistä katua sitä, ettri aikoinaan tehnyt omannäköisiään elämänvalintoja...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 04:39"]
Sinä velana et anna yhtään mitään, yhtään kenellekään. Lasket kaiken rahassa mikä on pois sinulta ja siksi et halua lasta, koska lapsi maksaa ja vie sinun omaa aikaasi.
[/quote]
Te äidit olette oikeasti ihan sekaisin, mulla käy sääliksi teitä, täytyy elämän olla tosi raskasta, että on noin täynnä raivoa ja tarvetta todistella omia elämänvalintoja...
Ihan vain tiedoksi, että esim. mun ja mun miehen perintö jaetaan meidän sisarusten lasten kesken ja me ollaan avattu jokaiselle meidän molempien sisarusten lapsille oma rahastot jo niiden synnyttyä, niissä on jo nyt niille kiva alkupääoma esim. oman asunnon ostoon tulevaisuudessa.
Mä en halua lapsia sen takia, koska olen kasvattanut pienemmät sisarukseni päihdeongelmaisten vanhempien hylättyä ne. Ne on jo aikuisia, onneksi. Mutta toista kertaa en kasvata lapsia, jos se on minusta kiinni.
Joten en tosiaan ole antanut kenellekään mitään, koskaan, vai mitään, annoin vaan koko elämäni 20v ikäisestä eteenpäin.
[/quote]
Miksi annat mitään heidän lapsilleen,  jos olet noin katkera heille? Jouduit uhraamaan elämästäsi 20 vuotta ihmisille joita vaikutat inhoavan, koska olet katkera siitä että jouduit viettämään 20 vuotta heidän kanssan. Mitään hyvää he eivät ole vissiin tuoneet elämääsi. Onneksi pääsit heistä eroon. Toivot ehkä jopa, ettei äitisi olisi heitä edes synnyttänyt? Mieti kuinka paljon onnellisempi olisit jos heitä ei olisi? Eikä heidän lapsiaan. Onneksi sinulle ei tule lapsia, etkä joudu kestämään heidän hirveää seuraansa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:01"]Kuolinvuoteelle on kuulemma yleistä katua sitä, ettri aikoinaan tehnyt omannäköisiään elämänvalintoja...
[/quote]
Mutta kuinka moni sitä, että se oma lapsi on siinä kuolinvuoteella pitämässä kädestä kiinni?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:49"]
Minä vastaan kyllä.
[/quote]
En todellakaan, säälin heitä! Asia lienee täsmälleen päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:02"]
Ai vela tarkoittaa vapaaehtoisesti lapseton??? :D Oon aina luullut, että se tarkottaa jotain velkaantunutta wt:tä ! En selkeesti oo avannut mitään vela keskusteluita!
[/quote]
wt?
Sama täällä, lapset on parasta elämässäni.
Joskus. Olisi kaikkien kannalta ollut parempi jos olisin odottanut vielä 10v ennen kuin hankimme lapsia.
En todellakaan. Säälin lapsettomia.
Ihan täydestä sydämestä ja rehellisesti: En todellakaan.
En. Sain esikoisen kun täytin 20, seuraaviin menikin sitten yli 14 vuotta. Ennen esikoista olin asunut jo vuosia omillani ja miehen kanssa avoliitossa. 16-vuotiaana kävin kapakoissa jonkun kerran, kokeilin humalaakin kerran, eikä miellyttänyt yhtään. Isäni on alkoholisti, mutta onneksi itse en saa viinasta mitään kiksejä.
Matkusteluhinkua ei ole koskaan ollut Tallinnaa tai Tukholmaa pidemmälle, lentokoneessa en ole koskaan ollut, ajatuskin pelottaa. Nyt nelikymppisenä tekisi mieli mennä jonnekin puutarhamatkalle, mutta eipä taida koskaan olla varaa kun olen ollut elämästäni niin ison osan työttömänä. Muutenkaan en kestä kuumaa, en voi sietää rannalla makaamista, en tykkää erikoisista ruuista, pelkään kaikkia ötököitä. Ja kun tosiaan se bilettäminen ei ole mun juttu..
Kyllä olisi elämä ollut tyhjää, tylsää ja yksinäistä ilman lapsia. On mulla toki harrastukset, ja tykkään olla välillä yksinkin, on vähän erityisherkän piirteitä, mutta kyllä olen saanut aina olla yksinkin, pikkuvauva-ajat joita on ollut kaksi kertaa on toki pitänyt olla vähän tiiviimmin lapsen/lasten kanssa, mutta ei mua kukaan kotiin ole kahlehtinut.
Yleensä ne on perheettömiä jotka valittaa yksinäisyyttään koko ajan, kyllä minäkin joskus kärsin siitä kun ei ole kavereita tarpeeksi, mutta ei sillä ole mitään tekemistä lasten kanssa, vaan elämän yleensä kun tie on vienyt satojen kilometrejen päähän lähtöpisteestä ja taas seuraavaan paikkaan.
Suurimmat ongelmat elämässä on aiheuttanut ex-mies ja työttömyys.
Velojen elämä ei aiheuta mitään erikoista tunnetta minussa, joskin joskus on tullu pieni säälin tunne ihmistä kohtaan jolla ei ole ketään, ja olen ajatellut että olisi kannattanut tehdä lapsi aikoinaan niin olisi edes se.
Kertokaapa te, jotka tunnustatte kadehtivanne: miksi ihmeessä??? Olen aidosti hämmästynyt ja hieman huolestunutkin lastenne puolesta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:34"] [quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:49"]Ei sitä rakkautta pysty mitenkään sanoin kuvata. T:ohis [/quote] No tämähän kuulostaa hyvältä, voin siis lapsen hankkimalla kokea jotain jota kukaan ei osaa kuvailla yhtään mitenkään, ja hintana on vain koko loppuelämäni. Kiinni veti! [/quote] kyllä, loppuelämän palkinto. [/quote] Kun se ei sitä kaikille ole.
[/quote]Kun pointti onkin että sähän et sitä voi tietää!
[/quote]
Mä en ainakaan haluakaan tietää. Mä haluan jäädä paitsi yövalvomisista, itkusta ja kiukusta, siitä että olisin jumissa kotona, hyvästi harrastukset ja kaikki... Ja kun en oikeastaan edes pidä lapsista, niin en näe yhtäkään syytä miksi ihmeessä hankkisin lapsen.