Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka estää, ettei lapsesta tule "elämänkoululainen"?

Vierailija
25.02.2015 |

Olen katsonut läheltä siskoni lasta, josta on tullut elämänkoululainen. Se on periytynyt, koska hänen isänsä oli samankaltainen.

Kamala huomata, että oma poikakin on alkanut osoittaa samanlaisia elkeitä! On jatkuvasti tietokoneella ja syö sipsejä. 16-vuotias, ja jo pari kesää yritetty patistaa töihin. Ei mitään toivoa, että edes harkitsisi. Olemme myös ehdotelleet suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Aikoo kuitenkin mennä lukioon, koska "ei voi tietää, mitä haluaa tehdä". Pahoin pelkään, että hänenkin kohtalonaan on elämänkoululaisuus :(.

Kuinka olette saaneet estettyä, että lapsestanne ajautuu tuolle tielle? En ymmärrä, mitä olemme tehneet vääriin. Pahoin pelkään, ettei pojasta tule kunnollista veronmaksajaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut lapsille joka ilta satuja vauvasta lähtien. Ostanut kirjoja ja kannustanut uteliaisuuteen ja oppimiseen. Maksanut harrastuksia ja käynyt taidemuseoissa.

Vierailija
2/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon meno kuulostaa hyvältä. Yritä vaan saada se käymään se loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, ihan normaalilta teiniltä tuo minun korvaani kuulostaa.

Vierailija
4/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa.

Vierailija
5/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:31"]Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa.
[/quote]
Entä jos lapsi ei tarvitse rahaa mihinkään eli raha ei toimi motivaationa? Ostan tytölle kyllä aina kaikki vaatteet mitä haluaa, mutta ei niihinkään mene kuin ~40e kuussa ja minusta vanhemman velvollisuus on maksaa alaikäisen vaatteet.

Vierailija
6/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin syön sipsiä ja oon iltaisin koneella, en oo tehny töitä koska ei vaan saa mistään. Silti oon lääkiksessä. Ihan normaalilta pojalta tuo kuulostaa!

Vierailija
7/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käskette mennä töihin? Me ollaan yritetty, mutta poika mökötti 2 päivää ovi kiinni eikä tullut edes syömään. Haki vain limsaa kaupasta.

ap

Vierailija
8/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietokoneella pelaaminen ole elämäm koullulaisuutta, pikemminkin hienoista sosiaalista syrjäytyneisyyttä. Sosiaalinen syrjäytyneisyys =/= elämäm koullu. Alakomahoolilla kulijailu keskellä viikkoa päiväaikaan räkä-Pertin ja ryökö-Kalervon kanssa alkaa olemaan vakavampi paikka.

Vierailija
9/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:31"]Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa. [/quote] Entä jos lapsi ei tarvitse rahaa mihinkään eli raha ei toimi motivaationa? Ostan tytölle kyllä aina kaikki vaatteet mitä haluaa, mutta ei niihinkään mene kuin ~40e kuussa ja minusta vanhemman velvollisuus on maksaa alaikäisen vaatteet.

[/quote]

Joutaapi itse ostaa. Oppiipahan vastuuta. Eivät ne vaatteetkaan tyhjästä tule.

Vierailija
10/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:31"]Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa. [/quote] Entä jos lapsi ei tarvitse rahaa mihinkään eli raha ei toimi motivaationa? Ostan tytölle kyllä aina kaikki vaatteet mitä haluaa, mutta ei niihinkään mene kuin ~40e kuussa ja minusta vanhemman velvollisuus on maksaa alaikäisen vaatteet.

[/quote]

Joutaapi itse ostaa. Oppiipahan vastuuta. Eivät ne vaatteetkaan tyhjästä tule.
[/quote]
Kyllähän se sen tajuaa. Musta on vaan hyvä antaa teinin nauttia viimeisistä vapaista kesistä, koska omaan kämppään muuttaessa ja opiskellessa lomat on todella vähissä.

Vierailija
11/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vasta 16. Ei oo ongelma, ellei ole vielä ollut kesätöissä. Tuskin sitä nuorempi mitään työtä saisikaan. Todennäköisesti ei saa 16-vuotiaskaan. Ei ole mikään itseisarvo mennä mainoksia jakamaan tms. Lukioon meno on ok - sen jälkeen ei ole elämänkoululainen... Sitten on ylioppilas

Vierailija
12/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:31"]Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa. [/quote] Entä jos lapsi ei tarvitse rahaa mihinkään eli raha ei toimi motivaationa? Ostan tytölle kyllä aina kaikki vaatteet mitä haluaa, mutta ei niihinkään mene kuin ~40e kuussa ja minusta vanhemman velvollisuus on maksaa alaikäisen vaatteet. [/quote] Joutaapi itse ostaa. Oppiipahan vastuuta. Eivät ne vaatteetkaan tyhjästä tule. [/quote] Kyllähän se sen tajuaa. Musta on vaan hyvä antaa teinin nauttia viimeisistä vapaista kesistä, koska omaan kämppään muuttaessa ja opiskellessa lomat on todella vähissä.

[/quote]

Miten musta tuntuu, että aika iso osa nykynuorista ei ymmärrä rahan oikeaa arvoa ja työn merkitystä. Siksi jäävät loisimaan sossun siivellä ja työmarkkinatuella. Kun ne työtkin pitäisi tuoda kotiin asti.

Vierailija
13/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustamalla koulunkäyntiin, se on paljon se, pelaaminen, tuittuilu tms ei tarkoita, että päätyy elämäm kouluun. Silti niin voi käydä. Lukio ei nyt ainakaan ekana tue tätä syrjäytymistä.

Vierailija
14/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissaan omista lapsistani. Laiskana notkuvat koneella iltakaudet... Tai harrastuksissa. Kodin malli on niin voimakas, olen itse oiskelut aina ja pärjännyt hyvin työelämässä. Uskon, että se on tarttunut. Aina on luettu ja painotettu koulutuksen tärkeyttä. Mutta vain vähäisen pingotusen reittiä... huippuarvosanoihin ei kannata pyrkiä peruskoulussa

Vierailija
15/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:31"]Me kyllä käskettiin jo yläasteella mennä kesätöihin. Kovasti siinä pari kertaa itkua väännettiin, mutta oppipahan työntekoon jo nuorena. Nykyisin opiskelee yliopistossa. [/quote] Entä jos lapsi ei tarvitse rahaa mihinkään eli raha ei toimi motivaationa? Ostan tytölle kyllä aina kaikki vaatteet mitä haluaa, mutta ei niihinkään mene kuin ~40e kuussa ja minusta vanhemman velvollisuus on maksaa alaikäisen vaatteet. [/quote] Joutaapi itse ostaa. Oppiipahan vastuuta. Eivät ne vaatteetkaan tyhjästä tule. [/quote] Kyllähän se sen tajuaa. Musta on vaan hyvä antaa teinin nauttia viimeisistä vapaista kesistä, koska omaan kämppään muuttaessa ja opiskellessa lomat on todella vähissä.

[/quote]

Miten musta tuntuu, että aika iso osa nykynuorista ei ymmärrä rahan oikeaa arvoa ja työn merkitystä. Siksi jäävät loisimaan sossun siivellä ja työmarkkinatuella. Kun ne työtkin pitäisi tuoda kotiin asti.
[/quote]
Tjaah, enpä usko että sossun siivelle jää elämään... Tällä hetkellä on lukion ekalla ja suunnitelmissa lääkis.

Vierailija
16/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse köyhän perheen lapsi. Silti -80 luvulla vanhempani ei patistaneet minua kesätöihin. Kävin yksittäisiä päiviä mansikkamaalla ja tienasin muutamia kymppejä. 16-vuotiaana sain kuukauden kunnan kesätyön ja siitä eteenpäin jotain muita töitä. Lukion ja kaiken elämisen maksoivat vanhempani kunnes muutin kotoa lukion jälkeen. Siitä saakka olen elnyt oillani ja pärjännyt hyvin. Minun ei tarvinut tehdä edes kotitöitä. Äiti keitti aamupuurotkin vielä lukioaikana. Opin kuitenkin ahkeruuden mallin ja olen pärjännyt elämässäni hyvin.

Samoin kasvatan omat lapseni. Vaikka kuukostaakin hemmottelulta, olen varma ettei heistä tule elämänkoululaisia

Vierailija
17/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 18:39"]

[/quote]

[/quote]

Sossun siivellä loisiminen ei ole lisääntynyt. Nykynuoret on itseasiassa fiksumpia kuin aiemmat. Valitettavasti tuilla loisiminen tarttuu omasta perheestä

Vierailija
18/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se riippuu vanhempien ammatista ja tulotasosta.
Onko sulla hyvä koulutus? Entä varaa kustantaa esim. Vaihtarivuosi tai valmennuskurssi hyvälle alalle?

Vierailija
19/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kotoa saadusta mallista. Jos kotona eletään tukien varassa, lintsataan töistä, paheksutaan erilaisia töitä, saikutetaan pienestäkin syystä, niin lapsen riski syrjäytyä lisäätyy varmasti.

Vierailija
20/29 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsitän kyllä elämänkoululaisen sellaiseksi, jolla on kaikki yhtä tuskaa lapsuudesta asti ja sairaudet yms tapahtumat, (jotka seuraavat ihmistä läpielämän ilman omaa syytään) vievät mahdollisuudet kaikkeen normaaliin elämään. Nuo sipsejä rouskuttavat koneilla istuvat turhakkeet ovat kyllä itse täysiä niitä loisia ja laiskoja ihmisiä ei mitään muuta.Itse valitsevat tuon elämän ja sellaisten ei tarvitse sitten valittaakkaan yhtään mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi