Joko olet antanut periksi lapsesi jatko-opinnoissa?
Eli nuori haluaa ammattikouluun ja sinä haluat hänen pyrkivän lukioon, viikko aikaa sovun löytymiseen, -mitä keinoja käytössä?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:49"]Olen ihan tyytyväinen siihen että lapseni aikoo tohtorikoulutettavaksi...
... Amis ja lukio eivät ole jatko-opintoja.
[/quote]
Että oikein tohtori! Jestas!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:49"]Olen ihan tyytyväinen siihen että lapseni aikoo tohtorikoulutettavaksi... ... Amis ja lukio eivät ole jatko-opintoja. [/quote] Että oikein tohtori! Jestas!
[/quote]
Noh, taitaa olla vasta suunnitteluasteella tuo homma hänellä, ja sekin siksi koska alalla ei ole töitä. Minulle on aivan sama tuleeko hänestä tohtori vai ei, rakastan häntä joka tapauksessa.
Anyways, pääpointti oli että jatko-opinnot viittaa opintoihin maisterin jälkeen, ei toisen asteen tutkintoon.
Ei ole tohtorin tutkintokaan tae työpaikasta. Suomessa jo ylitarjontaa biologian ja biokemian alalta väitelleistä. Mutta ei se oppi ketään ojaan kaada.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:49"]Olen ihan tyytyväinen siihen että lapseni aikoo tohtorikoulutettavaksi... ... Amis ja lukio eivät ole jatko-opintoja. [/quote] Että oikein tohtori! Jestas!
[/quote]
Noh, taitaa olla vasta suunnitteluasteella tuo homma hänellä, ja sekin siksi koska alalla ei ole töitä. Minulle on aivan sama tuleeko hänestä tohtori vai ei, rakastan häntä joka tapauksessa.
Anyways, pääpointti oli että jatko-opinnot viittaa opintoihin maisterin jälkeen, ei toisen asteen tutkintoon.
[/quote]
Nus nus, pilkkua nimittäin...
Hei, pääasia, että se Ville-Petteri siirtää kirjansa johonkin kouluun ysiltä päästyään, näitä väliinputoajia me tänne vähiten kaivataan.
Entäs kun lukion hyvillä arvosanoilla suorittanut nuori aikoo hakea kevään yhteishaussa ainoastaan ns. hömppätutkintoa suorittamaan. Nuo hömppäalat ovat nyt vielä hyvin muodikkaita, eikä sisään oteta kuin muutama hassu. Puhun nyt siis näistä taidetta sivuavista ja muista medianomeista. Olishan se somaa, jos hakee yht. 9 koulutukseen eikä pääsis mihinkään. Noissa kun ei todistus merkkaa mitään, vain valintakokeet. Ja niiden arvostelu on melkoista salatiedettä.
Jatko-opinnoilla tarkoitetaan yleisesti tohtorinopintoja.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:44"]Haluat mieluiten työttömän akateemikon kuin (esim.) hyvin työllistyvän LVI-asentajan?Herätys mamma, anna lapsesi elää omaa elämäänsä ja tehdä omia valintoja. Sinne lukioon ehtii myöhemminkin jos siltä näyttää ja silloin lapsellasi olisi jo yksi tutkinto takataskussa.
[/quote] Itseasiassa aikuislukioon ei saa mitään tukia, mutta amikseen aikuisena saa. Eli ehdottomasti kannatan lukota ensin!
AP: Sano lapselle, että joko a) hakee kaksoistutkintoon b) Ottaa kursseja ilalukiossa ja käy ihan itse suunnitellun kaksoistutkinnon.
Amiksen käyneillä on oikeus kirjoittaa ilman mitään kursseja, mutta käytännössä näin ei päädytä kyllä päätähuinaaviin tuloksiin. Jos lapsesi kirjoittaa vaikka 5 ainetta ja käy kaikista aineista kolme kurssia on hänellä kolmen vuoden amiksen päälle yhden kurssin iltalukiossa per jakso, eli käytännössä kahtena päivänä viikossa 2×40 min plus läksyt.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:49"]Olen ihan tyytyväinen siihen että lapseni aikoo tohtorikoulutettavaksi...
... Amis ja lukio eivät ole jatko-opintoja.
[/quote] Mäkin avasin ketjun, kun luulin jonkun avautuvan siitä, että maisteri-lapsensa jatkaa tohtoriksi eikä mene oikeisiin töihin napunapunapu...
En ole, kun itsekin valmistuin maisteriksi yli 40-vuotiaana, enkä ole käynyt päivääkään lukiota. Ja kyllä, olen ajatellut jatko-opontojakin.
Lapseni ovat käyneet ammattikoulun, mutta jatko-opinnot (ei edes yo-, amk- tai yliopisto) ole ajankohtaisia vielä, kun ovat töissä. Minulle on tärkeintä se, että tulevat toimeen omillaan ja pystyvät elättämään sekä itsensä että mahdollisen tulevan perheensä kuin "korkea" koulutus.
Minä en ole painostanut lapsiani lukioon ja "jatko-opintoihin" vaan ole hankkinut tarpeeksi korkea koulutuksen itselleni.
Jatko-opinnoilla ei yleisesti tarkoiteta tohtoriopintoja vaan ihan vaan seuraavia opintoja suoritetun tutkinnon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:45"]
Annoin vaihtoehdoiksi, että hakee lukioon tai sitten hakee amikseen ja elättää itse itsensä omassa asunnossa. Ei sen jälkeen onneksi halunnut enää amikseen.
[/quote]
Et sitten sinä eikä lapsesi tiennyt, että useissa ammattikouluissa on maksuton asuntola, ja maksuton ruokailukin koulupäivinä. Helpottaa kovasti itsensä elättämistä, eikä millään tavalla estä hakemasta korkeakouluun tai yliopistoon.
Ei se aina ole niin helppoa se lukion myöhemmin käyminen, jos se juolahtaa mieleen vasta asuntovelkaisena perheellisenä. Ei siihen mitään tukia saa. Ja lukio on usein vain portti yliopistoon eli sekin tutkinto vielä päälle aikuisena, huhhuh! Jos käy lukion nuorena, on paaaljon helpompi vaihtaa alaa, kun ei tarvitse ensin hankkia halutun alan työkokemusta tai käydä avoimen kursseja tms. joita amistutkinto usein vaatii jotta pääsisi yliopistoon. Ja jos lukion jälkeen yhä haluaa amikseen, niin eihän siinä mene kuin pari vuotta. Todellakin ymmärrän ap:ta. Aikuisella on enemmän perspektiiviä työelämään, jota nykyajan nuorellakin on se 40+ vuotta odotettavissa... Kyllä itseäni kaduttaisi, jos lukio olisi jäänyt käymättä!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:45"]
Annoin vaihtoehdoiksi, että hakee lukioon tai sitten hakee amikseen ja elättää itse itsensä omassa asunnossa. Ei sen jälkeen onneksi halunnut enää amikseen.
[/quote]
Et sitten sinä eikä lapsesi tiennyt, että useissa ammattikouluissa on maksuton asuntola, ja maksuton ruokailukin koulupäivinä. Helpottaa kovasti itsensä elättämistä, eikä millään tavalla estä hakemasta korkeakouluun tai yliopistoon.
[/quote]
Ei estä, mutta kyllä käytännössä amiksesta yliopistoon pääseminen on aika hankalaa...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:56"]
Sellainenkin juttu hyvä ottaa huomioon, että huonoilla lukion papereilla voi olla hankala päästä enää minnekään.
[/quote]
Yliopistoon pyrkiessä lukion numeroilla ei ole mitään merkitystä. Vain ylioppilaskokeen tuloksilla on.
Oikeasti, anna nyt sen lapses hakea ihan mihin vaan. Vituttaa tuollaiset vanhemmat, jotka pakottavat lapset elämään oman mielensä mukaan. Olisit hankkinut koiria lapsien sijaan. Silloin olisit voinut päättää harrastukset koiran puolesta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:44"] Haluat mieluiten työttömän akateemikon kuin (esim.) hyvin työllistyvän LVI-asentajan?Herätys mamma, anna lapsesi elää omaa elämäänsä ja tehdä omia valintoja. Sinne lukioon ehtii myöhemminkin jos siltä näyttää ja silloin lapsellasi olisi jo yksi tutkinto takataskussa. [/quote] Kai sinäkin oikeasti tiedät mikä on akateemikko? Lukiota käymättä ihan. [/quote] Kyllä, sellainen kun olen itse. Nyt kaduttaa ettei tullut lähdettyä vaikka kaksoistutkintoa opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Akateemikoksi oletan Ap:n lapsensa haluavan... vaikuttaa niiltä mammoilta jotka haluavat lähinnä pönkittää omaa "kasvatustaitoaan" ja egoaan sillä että ahdistavat muksunsa etenemään opinnoissa varmaan sinne tohtorin hattuun asti.
[/quote]
Nuorin suomalainen akateemikko on syntynyt v. 1952, oliko sillonkin muka kaksoistutkintoja? Mitenhän ihmeessä omat vanhempani eivät ole tuollaisesta kertoneen (ovat myös 50-luvun alussa syntyneitä)... ihme.
Elämäni suurin virhe oli mennä lukioon. Sillä ei tee yhtään mitään! Aivan oikeasti. Eikä sielä myöskään tarvitse tehdä yhtään mitään.. YO-todistus on varmaan joskus ollut ihan arvokas ja siksi vanhemmat tuputtaa sitä lapsilleen. Vaan toisin on nykyään..
t. 2010 valmistunut
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:44"]
Haluat mieluiten työttömän akateemikon kuin (esim.) hyvin työllistyvän LVI-asentajan?Herätys mamma, anna lapsesi elää omaa elämäänsä ja tehdä omia valintoja. Sinne lukioon ehtii myöhemminkin jos siltä näyttää ja silloin lapsellasi olisi jo yksi tutkinto takataskussa.
[/quote]
Kai sinäkin oikeasti tiedät mikä on akateemikko? Lukiota käymättä ihan.
[/quote]
Kyllä, sellainen kun olen itse. Nyt kaduttaa ettei tullut lähdettyä vaikka kaksoistutkintoa opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Akateemikoksi oletan Ap:n lapsensa haluavan... vaikuttaa niiltä mammoilta jotka haluavat lähinnä pönkittää omaa "kasvatustaitoaan" ja egoaan sillä että ahdistavat muksunsa etenemään opinnoissa varmaan sinne tohtorin hattuun asti.
[/quote]
Ai olet ihan akateemikko?? Vau.. heitä kun ei Suomessa kovin montaa ole.