Miksi en laihdu
Mulla on 10kg liikaa. Syön täysin suositusten mukaisesti, enkä laihdu. Lasken myös kalorit ja kirjaan kaikki syömiseni.
Kommentit (195)
Onko lisää vinkkejä, painoni vaan vaan nousee!
Kannattaa lopettaa aamupalan syönti. Itse aloitin joskus väkisin syömään säännöllisesti ja aamupalan. Nyt oon lihonut jo yli 40 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä vaan sit syöt liikaa. Sun kokoiselle 1400-1500 kcal on hyvä, jos ei juurikaan liiku. Jos olet n. 20 v, niin sit toi painonnousu voi johtua ihan vaan aikuistumisesta ja kehon muuttumisesta naiselliseksi.
Et taida olla ihan järjissäs. Tuollaiset kalorit aikuiselle ihmiselle!
Sitä paitsi kaloreita on turha kyttäillä. Ruuan sisältö on tärkein juttu.
Totta kai kaloreita kannattaa kyttäillä. Suurin osa syö yksinkertaisesti liikaa. Sitä ei tajua, ellei vie kaikkea syömäänsä kalorilaskuriin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa aamupalan syönti. Itse aloitin joskus väkisin syömään säännöllisesti ja aamupalan. Nyt oon lihonut jo yli 40 kiloa.
Minulla taas ei ole koskaan iltaisin nälkä. Mietin, miksi ihmeessä syön illalla, jos ei ole nälkä, eikä yöunet häiriinny, eikä edes aamulla ole nälkä.
Minun nälän tunteeni on klo 10-15. Pitäisi keskittää syöminen sille välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä vaan sit syöt liikaa. Sun kokoiselle 1400-1500 kcal on hyvä, jos ei juurikaan liiku. Jos olet n. 20 v, niin sit toi painonnousu voi johtua ihan vaan aikuistumisesta ja kehon muuttumisesta naiselliseksi.
Et taida olla ihan järjissäs. Tuollaiset kalorit aikuiselle ihmiselle!
Sitä paitsi kaloreita on turha kyttäillä. Ruuan sisältö on tärkein juttu.
Totta kai kaloreita kannattaa kyttäillä. Suurin osa syö yksinkertaisesti liikaa. Sitä ei tajua, ellei vie kaikkea syömäänsä kalorilaskuriin.
Ei kannata. Ruuan sisältöä muuttamalla pystyy annosmäärän kohtuullistamaan kyttäämättä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Onko lisää vinkkejä, painoni vaan vaan nousee!
Sykettä nostavaa liikuntaa (lisää) kehiin! Se pitää suoliston ja aineenvaihdunnan toiminnassa ja energiankulutus pysyy koholla vielä liikunnan jälkeenkin!
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalion korjaus vois auttaa.
Suositusruoka=lihotusruoka
Miten suositusruoka olisi lihotusruokaa? Paljolti merkkaa paljonko syö ja syökö aidosti suositusten mukaan. Kun tehty kyselyjä, niin harva syö joten onko vika syöjässä vai ruuassa?
Ihmettelen näitä "lihotusruoasta" puhujia.. Mikään ruoka itsessään EI lihota! Voin syödä pelkkiä sipsejä enkä liho, mutta vain jos syön niitä max. 340g päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin eilen 200g lohta, yhden kanan rintafileen, ruisleivän kalkkunaleikkeellä ja salaattia.
Paino tänään 600g eilis aamua enemmän.
Vituttaa tällanen laihduttaminen.
Mitä söit lohen ja kanan kanssa? Mitä oli salaatissa ja paljonko? Joitko muuta kuin vettä päivän aikana?
Päivittäinen punnitseminen on minusta turhaa ja aiheuttaa vain stressiä. Ennemmin säännöllinen punnitus 1-2 viikon välein mahdollisimman vakioituna. Itse punnitse lauantaisin aamuvessassa käynnin jälkeen, kun en ole vielä syönyt tai juonut aamulla mitään.
Itse kannatan päivittäistä punnitsemista. Pitää vaan muistaa että paino vaihtelee paljon päivien välillä, joten yhden päivän lukemaan on turha takertua.
En ymmärrä miksi pitäisi punnita päivittäin. Kun paino vaihtelee päivittäin, esim. kuinka suolaista ruokaa on syönyt ed. päivänä, hormonien mukaan jne. Malttamattomat hermostuvat, kun ovat syöneet harkitusti ja seuraavana päivänä paino näyttääkin +. Kun malttaa punnita 1 x viikko, näkee tulokset. Siinäkin kannattaa muistaa, että paino ei vähene tasaisesti. Hyvin menneen viikon jälkeen lukema voi pysyä kutakuinkin samana, mutta seuraavalla viikolla paino onkin pudonnut reilusti. Olen itse puoli vuotta sitten muuttanut elämäntapojani, koska elintapasairaudet kolkuttelivat ovella. Painoa on nyt pudonnut 26 kg eli keskimäärin 1 kg/vko. On ollut pari kertaa punnituksessa +-0 - 300g pudotus ja sen jälkeen -1,1 - 1,8 kg lukema. Tämä on pitkäjänteistä hommaa. Minulla tosin vauhti on ollut melkoinen, koska on reilusti ylipainoa. Ruokavalio oli vuosikausia niin pielessä kuin voi vain olla. Tein puolisen vuotta ajatustyötä, kunnes sain palikat kohdilleen. Menin lääkäriin, pyysin Ozempicin avuksi ja verikokeet ennen aloitusta. Vaikka tuo Ozempic tukee ruokavaliomuutosta, koen oikeutetusti ylpeyttä saavutuksestani. Jos en olisi päättänyt muuttaa suuntaa terveellisempään elämään, tuskin Ozempic olisi auttanut. Kaikille sokerikoukussa oleville, reilusti ylipainoisille suosittelen lämpimästi lääkettä. Kun ylipainoa on rutkasti ja on tottunut syömään päivittäin makeaa, tuntuu ylivoimaiselta edes aloittaa. Myös annoskoot aterioilla ovat reilusti pienentyneet, koska lääke vaikuttaa kylläisyyteen. Syön edelleen herkkujakin, mutta maltilla. Ruokavalio on nyt sellainen, jota voin noudattaa jatkossakin. 14 kg pitäisi vielä karistaa ja sitten olisi hyvä. Jos paino senkin jälkeen putoaa, on se toki hienoa, mutta kunhan ei enää ikinä ylity siitä. Tavoite on nyt saavuttaa tavoitepaino heinäkuuhun mennessä, eli riittää n. 0,5 kg /vko. Aikamoista, jos 40 kg lähtee vuodessa ( aikamoista myös, että olen tuollaisen ylipainon kerryttänyt). Viikkopunnitus jatkukoon koko loppuiän ja korjausliikettä tarpeen mukaan.
Mikä lääkäri määrää laihdutuslääkettä?
4viikon kuluttua haluaisin olla 5 kg laihtunut, vinkkejä lisää saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkäri määrää laihdutuslääkettä?
Minäkin haluaisin tietää! Sisätauti? Vatsakirurgi, urheilulääkäri, mikä?
Ylipainoisen ihmisen on vaikea liikkua. Kenen tahansa liikkuminen vaikeutuu, kun kannettavaksi laitetaan kymmenien tai jopa yli 100 kilon kuorma. Hapenottokyky ei riitä, lihakset kipeytyvät, nivelet ovat kovilla ja on jopa vaara loukata itsensä. Myös jalkovälin hankautuminen ja iho-ongelmat ovat ylipainoisilla yleisiä. Ylipainoinen myös hikoilee voimakkaasti ja paksu rasvakerros estää lämmön poistumisen lihaksista.
Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä. Vaikka ylipainoinen kiduttaisikin itseään lähes jatkuvassa nälässä, hän voi silti syödä liikaa, koska elimistö ei kykene välittämään kylläisyydentunnetta. Ylipainoinen ei siis valehtele, kun vähän väliä sanoo että taas on nälkä.
Rasvasolun muisti. Rasvasolu pyrkii kaikin konstein palaamaan suurimpaan aikaisempaan kokoonsa mikä tarkoittaa, että elimistö pyrkii palaamaan korkeimpaan aikaisempaan painoonsa. Laihduttamisen jälkeinen loputon nälkä kestää vuosia ja loppujen lopuksi hyvin harva kestää sitä ja lopulta sortuu ahmimiseen. Nälän voima on uskomaton, koska kyse on alkukantaisesta eloonjäämisestä.
Ylipaino väsyttää. Paksu rasvakerros erittää ainetta, joka aiheuttaa elimistössä tulehdustilan. Tulehdus väsyttää ja vie voimat. Toinen vaikutusmekanisti on hoitamaton uniapnea, joka on lihavilla pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja suurin osa sairastaa sitä tietämättään. Väsymys lisää makeanhimoa mikä johtaa kierteen pahenemiseen.
Rasvan suuri energiamäärä. Kilossa rasvaa on energiaa 7000 kilokaloria. Ei siis olen ihan sattumaa, että elimistö varastoi energian rasvana. Yhden rasvakilon energiamäärä vastaa kolmen aktiivisen päivän energiankulutusta tai yli kahden maratonin juoksemista. Kymmenien rasvakilojen polttaminen on erittäin pitkäkestoinen projekti, lähes poikkeuksetta ylivoimainen vaatimus ihmiselle, joka ei kykene liikkumaan ja kärsii loputtomasta nälästä.
Ylipaino aiheuttaa kakkostyypin diabeteksen. Verensokerin heilahtelu huonontaa vointia ja mielialaa sekä saa syömään entistäkin epäterveellisemmin. Rasva-aineenvaihdunnan toimimattomuus aiheuttaa huonon olon, jos kalorit menevät miinukselle tai jopa lähelle nollaa.
Uppendaal!