Voiko anonyymille nettipalstalle kirjoittavan henkilöllisyyden selvittää?
Kommentit (33)
Mulla kävi outo juttu pari vuotta sitten. Otin kannettavan koneen operaattorin kautta osamaksulla. Seuraavana päivänä kaverin mies totesi että olen jo löytänyt suomi24 keskustelut. Olin edellisenä iltana kyseisillä sivuilla käynyt. Mulla meni jauhot suuhun ja en saanut sanotuksi mitään.
Voisitko selittää ton spoof termin merkityksen?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:58"]
Tietysti voi. Miksi luulette että noita keskusteluketjuja lukitaan, eikä automaattisesti poisteta? Poistetutkin ovat vain piilossa palstailijoilta, näkyvissä kuitenkin admineille.
Odotatko syytteen rapsahtamista kenties yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä?
Kannattaa opetella miten spooffataan sun nettimokkulan mac-osoite. Ja koneen. Ja IP-osoitekin. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Oi oi oi, kyllä siellä nyt puntti tutisee!
[/quote]Heh! En ole koskaan tehnyt mitään laitonta netissä. Tai muutenkaan. Ihmettelen vain, kun todella herjaavaa viestiä monet etenkin "maahanmuuttokriittiset" suoltavat tänne. Jotkut puhuvat ihan nimillä ihmisistä. Jotkut kertovat hirmuisen intiimejä asioita yksityiselämistään... ja yksityiselimistään. Mietin vain, että miten nämä tyypit luottavat siihen ettei heitä kukaan jäljitä? Ja joissain tapauksissa se poliisi on varmasti se turvallisin vaihtoehto.
Kunnon it-velho kaivaa halutessaan sun passikuvan, nimen, sotun, osoitteen, rikosrekisterin, terveystiedot, luottotietomerkinnät, lastesi ja puolisosi vastaavat tiedot ym. ja lähettää työsähköpostiosoitteesi kautta kaikille tutuillesi. Niin halutessaan.
Ja vauvapalstallako kriminaalit pyörisi, tuskin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:28"]
Ja vauvapalstallako kriminaalit pyörisi, tuskin.
[/quote]No, tämä on yksi Suomen vilkkaimpia foorumeita. Joten...
Suurempi uhka on että joku tirkistelee Ikkunastasi sisään.
Murtautuu Asuntoosi ja haistelee salaa Pikkupöksyjäsi.
Varastaa Postit laatikostasi ja vie Sos tunnuksesi ja nimesi!
Niin, ja muistattehan että jokaisen lähettämänne sähköpostinkin mukana lähtee myös ip-osoitteesi, eli jos vaikka olet postannut provotrolleja tai aukonut pahasti päätäsi tällä palstalla, ja sitten seuraavan päivänä vaikka lähettänyt sähköpostia ilmoittaaksesi osoitteenmuutoksesta Vauva-lehden asiakasrekisteriin (sama IP-osoite) TAI tilannut jonkun lehden nettilomakkeella samasta konsernista (IP-osoite tallettuu väärinkäytöksien selvittelyä varten) TAI kirjautunut tunnuksillasi vaikka hesarin sivuille (edelleen se IP...) --> Sinä olet itse näppärästi antanut sekä IP-osoitteesi että henkilötietosi sotua myöten samalle palveluntarjoajalle. Ei tuohon enää poliisia tarvita.
Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
Haistakaa p@ska vaan. Mun iipeetä ei edes poliisi selvitä, repikää siitä nössöt. Helppo tapa vittuuntuneelle av kurppanaamalle saada laukoa täällä mielipiteitään anonyyminä on netti prepaid liittymän kautta. Ja muistakaa sammuttaa se wifi ennen kuin menee laittomuuden puolelle. Anoppi kannattaa pistää mustalle listalle latailemalla sen wifi verkosta .... tavaraa.
Ylläpito pystyy hakemaan kaikki viestit tietystä IP osoitteesta. Mitä enemmän annatte tietoa itsestänne sen lähemmäksi he pääsevät. Jos ette jaa yhteystietoja, paikkakuntaa tai edes etunimeä sen jäljittäminen on hyvin vaikeaa. Vauva ja Sanoma tallentaa keksejä tietokoneille, niiden avulla voidaan yksilöidä kaikki käyttäjät. Jäljitys on käytännössä mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä.
Tietokoneen ja sijainnin voi selvittää, mutta miten poliisi voi todistaa, että se olit juuri Sinä, joka kirjoitit, eikä esimerkiksi miehesi, lapsesi, kaverisi tai kissasi, joka käyttää samaa konetta???
Käyttää tor-verkkoa jos haluaa olla piilossa.
Tietysti voi. Miksi luulette että noita keskusteluketjuja lukitaan, eikä automaattisesti poisteta? Poistetutkin ovat vain piilossa palstailijoilta, näkyvissä kuitenkin admineille.
Odotatko syytteen rapsahtamista kenties yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä?
Kannattaa opetella miten spooffataan sun nettimokkulan mac-osoite. Ja koneen. Ja IP-osoitekin. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Oi oi oi, kyllä siellä nyt puntti tutisee!