Onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen?
Minulla on kokeilussa toinen masennuslääke ja lääkäri sanoi että jos ei ala auttamaan hän kirjoittaa lähetteen sähköhoitoon. Olisiko täällä ketään joka on saanut sähköhoitoa masennukseen? Kuulisin mielelläni kokemuksia tästä asiasta. Itseäni tahtoo hieman jännittää ajatus tästä hoitomuodosta. En ole päättänyt menisinkö.
Kommentit (157)
Monilla on aivot/muisti tuhoutunut lopullisesti. Näistä lääkärit paljon huutele. Joillakin onnekkailla on auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on aivot/muisti tuhoutunut lopullisesti. Näistä lääkärit paljon huutele. Joillakin onnekkailla on auttanut.
Oisko lähdettä heittää?
Itse olen saanut sähköhoitoa. En usko sen auttaneen minua mitenkään. Oloni parani kun viimein löydettiin oikea lääkitys. Sähköhoito vie myös muistin, muistot katoavat totaalisesti useammalta kuukaudelta, minulta noin seitsemältä kuukaudelta. Olen myös keskustellut muiden sähköhoitoa saaneiden kanssa ja myös heillä oli muisti-ongelmia. Jos olet yksin asuva ihminen joka hoitaa asiansa itse asiansa voi tulla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut sähköhoitoa. En usko sen auttaneen minua mitenkään. Oloni parani kun viimein löydettiin oikea lääkitys. Sähköhoito vie myös muistin, muistot katoavat totaalisesti useammalta kuukaudelta, minulta noin seitsemältä kuukaudelta. Olen myös keskustellut muiden sähköhoitoa saaneiden kanssa ja myös heillä oli muisti-ongelmia. Jos olet yksin asuva ihminen joka hoitaa asiansa itse asiansa voi tulla ongelmia.
Sorry, siis tarkoitus oli kirjoittaa "asiasta voi tulla ongelma."
Voi apua kun ei tässä tilanteessa tiedä, että kumpi on pahempi se, että ei mene vai se että menee tuohon hoitoon. Toisaalta tilanteeni ei tästä pahemmaksikaan oikeen voi mennä...
uuuuuuuuuuuppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp
uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuupppppppppp
Vierailija kirjoitti:
Kokeilen mieluummin LSD:tä, jos vain jostain löydän.
Nii tekisin minäkin. No, ei nyt ihan sentään LDS: ta, vaan ehkä pyytäisin lääkäriltä ennemmin ketamiinia, kannabinoidivalmisteita, tai sitten psilosybiiniä sisältäviä lääkkeitä. Mutta ai niin, ainakaan sitä viimeisenä mainittua ei olla Suomessa edes vielä hyväksytty virallisesti. Miksiköhän muuten niin on asianlaita?
Ja eiköhän se taida vieläkin mennä tässä maassa, että jos potilas itse ehdottaa ja pyytää lääkäriltään jotakin todella masennukseen tehoavaa lääkettä, niin sitä ei varmasti myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Niin olen minäkin tuosta samasta asiasta kuullut ja lukenut lukuisten ihmisten kokemuksia.
En missään nimessä suosittele kenellekään menemään ottamaan itselleen sähköhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilen mieluummin LSD:tä, jos vain jostain löydän.
Nii tekisin minäkin. No, ei nyt ihan sentään LDS: ta, vaan ehkä pyytäisin lääkäriltä ennemmin ketamiinia, kannabinoidivalmisteita, tai sitten psilosybiiniä sisältäviä lääkkeitä. Mutta ai niin, ainakaan sitä viimeisenä mainittua ei olla Suomessa edes vielä hyväksytty virallisesti. Miksiköhän muuten niin on asianlaita?
Ja eiköhän se taida vieläkin mennä tässä maassa, että jos potilas itse ehdottaa ja pyytää lääkäriltään jotakin todella masennukseen tehoavaa lääkettä, niin sitä ei varmasti myönnetä.
Onko tuo ketamiini kuinka tehokasta?
En uskaltaisi mennä sähköhoitoon ikinä, vaikka on käyty läpi jo kymmeniä eri lääkkeitä. Asun yksin ja olen muutenkin todella yksinäinen ihminen, minulla ei ole varaa muuttua enää yhtään huonomuistisemmaksi. Jäin pois työelämästä parikymppisenä mm. persoonallisuushäiriön takia.
Pelottaa kyllä nuo muistivaikeudet mistä on paljon puhuttu :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen minäkin tuosta samasta asiasta kuullut ja lukenut lukuisten ihmisten kokemuksia.
En missään nimessä suosittele kenellekään menemään ottamaan itselleen sähköhoitoa.
Mitä sitten suosittelet? Siis jos useita eri lääkkeitä on kokeiltu, psykoterapia käyty ja mieli mustana hautoo itsemurhaa. Onko sängyn pohjalle työkyvyttömänä jääminen parempi vaihtoehto kuin ottaa riski että muistiongelmia saattaa tulla mutta saattaa myös toipua niin että kykenee työelämään ja löytää iloa elämästä?
Tämä on siis ihan vilpitön kysymys. Itselleni on nyt kolme eri lääkäriä suositellut sähköhoitoa kun ei oikein ole enää muuta mitä kokeilla.
Poistaako psykosomaattisia oireita?