Onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen?
Minulla on kokeilussa toinen masennuslääke ja lääkäri sanoi että jos ei ala auttamaan hän kirjoittaa lähetteen sähköhoitoon. Olisiko täällä ketään joka on saanut sähköhoitoa masennukseen? Kuulisin mielelläni kokemuksia tästä asiasta. Itseäni tahtoo hieman jännittää ajatus tästä hoitomuodosta. En ole päättänyt menisinkö.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia, että ette hoida sähköhoidolla lääkehaittoja. Minä epäilen, että masennukseni mihin minulle sähköhoitoa suositeltiin oli vahvasti sidoksissa masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin.
Paheniko siis masennuksesi kun lääkityksesi lopetettiin? Oliko se jollain tavalla erilaista kuin sinulla ennen lääkitystä ollut masennus kun epäilet sen olleen lääkkeen haittavaikutus?
Oli todellakin, paljon fyysisiä hermostollisia oireita. Unet meni, mitä ei yleensä ikinä ole masennuksessani tapahtunut. Kävin läpi vaikeimman masennusjakson elämässäni ajettuani pitkäaikaisen masennuslääkityksen alas. Sain myös haittavaikutuksia masennuslääkevieroituksessa määrätyistä lääkkeistä mitä en yleensä ole saanut lääkkeistä aloitusoireena. Epäilen syyksi sitä että lääkkeitä kokeiltiin vieroitusaikana masennuslääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia, että ette hoida sähköhoidolla lääkehaittoja. Minä epäilen, että masennukseni mihin minulle sähköhoitoa suositeltiin oli vahvasti sidoksissa masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin.
Paheniko siis masennuksesi kun lääkityksesi lopetettiin? Oliko se jollain tavalla erilaista kuin sinulla ennen lääkitystä ollut masennus kun epäilet sen olleen lääkkeen haittavaikutus?
Oli todellakin, paljon fyysisiä hermostollisia oireita. Unet meni, mitä ei yleensä ikinä ole masennuksessani tapahtunut. Kävin läpi vaikeimman masennusjakson elämässäni ajettuani pitkäaikaisen masennuslääkityksen alas. Sain myös haittavaikutuksia masennuslääkevieroituksessa määrätyistä lääkkeistä mitä en yleensä ole saanut lääkkeistä aloitusoireena. Epäilen syyksi sitä että lääkkeitä kokeiltiin vieroitusaikana masennuslääkkeistä.
Kuulostaa hurjalta että ehdotettiin sähköhoitoa. Et siis kuitenkaan mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihme ollut, että suositeltiin ECT:tä, kun olin huonossa kunnossa, tosin sitä oli edeltänyt ketju lääkekokeiluja mihin reagoin huonosti mikä sivuutettiin voinnissa täysin kuten myös masennuslääkevieroituksen seuraukset olossa.
En mennyt sähköhoitoon, koska minulla meni tuon kokemuksen vuoksi luotto psykiatristen hoitojen turvallisuuteen ja jo lääkekokemukset siltä ajalta oli sen verran huonoja, että oli hankala uskoa että yhtäkkiä sähköhoito muuttaisi kaiken. Purin tuona aikana määrätyt lääkkeet omatoimisesti ja toivuin muuta kautta, vaikkakin hain myös terapia-apua. Minulle sanottiin että ilman lääkitystä en toivu ja minua painostettiin lääkkeisiin.
Ainakaan oma näkemykseni ei ole, että sähköhoito on ainoa keino toipua masennuksesta. Lisäksi masennus voi olla myös ihan luonnollinenkin reaktio elämän kuormittaviin tapahtumiin, jolla on syynsä. Se toinen reitti voi vaatia tosin aikaa, kun psykiatrian hoidoilla usein pyritään nopeisiin tuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihme ollut, että suositeltiin ECT:tä, kun olin huonossa kunnossa, tosin sitä oli edeltänyt ketju lääkekokeiluja mihin reagoin huonosti mikä sivuutettiin voinnissa täysin kuten myös masennuslääkevieroituksen seuraukset olossa.
En mennyt sähköhoitoon, koska minulla meni tuon kokemuksen vuoksi luotto psykiatristen hoitojen turvallisuuteen ja jo lääkekokemukset siltä ajalta oli sen verran huonoja, että oli hankala uskoa että yhtäkkiä sähköhoito muuttaisi kaiken. Purin tuona aikana määrätyt lääkkeet omatoimisesti ja toivuin muuta kautta, vaikkakin hain myös terapia-apua. Minulle sanottiin että ilman lääkitystä en toivu ja minua painostettiin lääkkeisiin.Ainakaan oma näkemykseni ei ole, että sähköhoito on ainoa keino toipua masennuksesta. Lisäksi masennus voi olla myös ihan luonnollinenkin reaktio elämän kuormittaviin tapahtumiin, jolla on syynsä. Se toinen reitti voi vaatia tosin aikaa, kun psykiatrian hoidoilla usein pyritään nopeisiin tuloksiin.
Hienoa että olet toipunut! Ja todella harmillista että kohdallasi hoito meni noin. Itselläni kokemukset ovat melko päinvastaisia siinä mielessä että hoidossa otettiin liian rauhallisesti. Vointini oli huono mutta haluttiin silti edetä rauhallisesti terapialla ja matalilla lääkeannoksilla. Päädyin sitten osastolle kun olisin tarvinnut jotain jämäkämpää syöksyn katkaisuun. Sähköhoidosta on alettu puhua vasta nyt kun tilanteeni on täysin kroonistunut. Ei ole varmasti helppoa psykiatrin työ mutta harmillisesti tuntuu kovin usein menevän hoito pieleen.
Auttaako ETC-hoito kroonisiin kipuihin? Itsellä särkee päätä usein niin mietin jos siihen auttaisi jotenkin?
Vakava masennus lääkekokeilut mikään ei auttanut. Sairaalassa pari viikkoa, ehdotettiin ect. Harkinnan jälkeen suostuin. 2-3 kr jälkeen valoisampaa. 6krt -kotiin. Ok. Hoitopv muistikatkoja. Muuten ei ongelmia. Suosittelen. Itseni pelasti.
Vierailija kirjoitti:
Vakava masennus lääkekokeilut mikään ei auttanut. Sairaalassa pari viikkoa, ehdotettiin ect. Harkinnan jälkeen suostuin. 2-3 kr jälkeen valoisampaa. 6krt -kotiin. Ok. Hoitopv muistikatkoja. Muuten ei ongelmia. Suosittelen. Itseni pelasti.
Ect pelasti minut, lääkkeet ei auttanu, monia kokeiltiin. Erittäin vaikea masennus
Työnsin sukkapuikot pistorasiaan ja auttoihan se.
Olisi kiva lukea kokemuksia. 452
Miten koitit itsaria?