Onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen?
Minulla on kokeilussa toinen masennuslääke ja lääkäri sanoi että jos ei ala auttamaan hän kirjoittaa lähetteen sähköhoitoon. Olisiko täällä ketään joka on saanut sähköhoitoa masennukseen? Kuulisin mielelläni kokemuksia tästä asiasta. Itseäni tahtoo hieman jännittää ajatus tästä hoitomuodosta. En ole päättänyt menisinkö.
Kommentit (157)
Olkaa varovaisia, että ette hoida sähköhoidolla lääkehaittoja. Minä epäilen, että masennukseni mihin minulle sähköhoitoa suositeltiin oli vahvasti sidoksissa masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhoito vei masennuksen pahimman terän,mutta tuhosi muistini.Kymmenen viime vuoden ajalta en muista juuri mitään. En usko,että muistini palautuu koskaan, hoidosta on 5v aikaa.Tätä puolta minua hoitaneet eivät myöntäneet aluksi, mutta nyt minulle on tehty neurologisia tutkimuksia ja niissä huomattu kognitiivisten taitojen alenemista.
Voi olla että olen aina ollut yksinkertainen ja hidas, mutta olen joutunut ainakin toistaiseksi luopumaan opinnoistani. Ennen masennusta ja ect-hoitoa sain tenteistä helposti kiitettävän.
Olen yrittänyt opiskella,mutta siitä ei tule mitään. En pysty painamaan asioita muistiini eikä ymmärryksessänikään ole mitään kehumista.
Oletko saanut vielä jotain hoitoa? Todella ikävää että sinulle kävi noin :( ja käsittämätöntä ettei ole jo aiemmin otettu sinua todesta ja tutkittu asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia, että ette hoida sähköhoidolla lääkehaittoja. Minä epäilen, että masennukseni mihin minulle sähköhoitoa suositeltiin oli vahvasti sidoksissa masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin.
Paheniko siis masennuksesi kun lääkityksesi lopetettiin? Oliko se jollain tavalla erilaista kuin sinulla ennen lääkitystä ollut masennus kun epäilet sen olleen lääkkeen haittavaikutus?
Mun miehellä n.10 vuotta sitten tuli psykoosioireinen masennus.Pari kertaa yritti itsaria.Aika pian lääkäri otti puheeksi sähköhoidon.Oli siis M1 lähetteellä siinä vaiheessa osastolla.Hänelle toimi tosi hyvin.Olisiko jonkun 12-15 kertaa saanut hoitoa.Hoitopäivänä muisti oli heikompi mutta ei hävittänyt muistoja.Aika pian pääsi sitten kotia ja aika minimi lääkityksellä.Ja ei ole uusinut masennus.
Onneksi toimi että sain mieheni omana itsenään takaisin.
Mutta kaikille ei toimi hyvin.En enää muista miten se lääkäri kerto mille potilaille toimii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
uuuuuuuuuupppppppppppp
Anna jo olla, Nostopölvästi.
Olen saanut ect-hoitoa monta vuotta ylläpitona. Minulle se on tehokasta. Muisti siinä on kärsinyt. On paljon, mitä en muista ja on paljon, mitä voin palauttaa muistiin, jos asia tulee jossain vastaan jonkun aloitteesta. Olisin varmaan kuollut, jos en saisi sähköhoitoa. Lääkkeet ei kohdallani ole kovin tehokkaita ja saan lähinnä sivuvaikutukset.
Ect voi olla jollekin tehokas elämänpelastaja, jollekin tehoton muistiongelmien tuottaja ja jollekin jotain muuta. Kokeilemalla selviää. Tehon näkee aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut ect-hoitoa monta vuotta ylläpitona. Minulle se on tehokasta. Muisti siinä on kärsinyt. On paljon, mitä en muista ja on paljon, mitä voin palauttaa muistiin, jos asia tulee jossain vastaan jonkun aloitteesta. Olisin varmaan kuollut, jos en saisi sähköhoitoa. Lääkkeet ei kohdallani ole kovin tehokkaita ja saan lähinnä sivuvaikutukset.
Ect voi olla jollekin tehokas elämänpelastaja, jollekin tehoton muistiongelmien tuottaja ja jollekin jotain muuta. Kokeilemalla selviää. Tehon näkee aika pian.
Kiitos kokemusten jakamisesta <3
Eikö toi sähköhoito ole vain pahimmille tapauksille? Saako sähköhoitoa yksityisiltä lääkäriasemilta?
Minulle on ehkä annettu sähkö"hoitoa" (en tiedä, huumattinko ainoastaan vai annettiinko myös tuota) ilman lupaani usean vuoden ajan. Ns. hoito tehtiin ensin ja sen jälkeen kerättiin jotain allekirjoituksia, kun olin täysin sekaisin, mutta jossain vaiheessa niitäkään ei enää kerätty, koska laitoin hanttiin. Muistan sen laitteen ja ehkä joitakin kertoja, kun minut on pakotettu lattialle makaamaan. Vain kerran tai kaksi olin sairaalassa ja toisella kerralla onnettomuuden takia, kunnes yhtäkkiä olin jossain ihan muualla.
Muistan vain, kuinka yhtäkkiä olen humahtanut johonkin paikkaan, enkä muista yhtään mitään edeltävästä kuukaudesta, en muista omaa nimeäni tai osoitettani, olen irtautunut kehosta eli dissosiaatiossa ja tunteeni heittävät laidasta laitaan. Itkin holtittomasti, olin vihainen, tai tunsin rakkautta. Tuo kuulostaa ihan joltain huumeelta? Huume vaikutti myös sisäkorvaan, koska tasapainoaisti ei toiminut. Hallusinoin myös kovia pamauksia. Joku joko oikeasti hakkasi minua tai se oli hallusinaatio. Näin välähdyksiä. Näköaisti katosi pitkiksi ajoiksi kokonaan. Välillä luulin olevani unessa.
Hallusinoin kipua ja raajojen vääntymistä, enkä tunnistanut kasvoja. Täydessä psykoosissa näin vettä, kuten että seinät ovat vettä, mutta silti koko ajan tiesin, että hallusinoin eli tiedostin oman tilani. Pahinta oli katatonia tai hitaat liikkeet, koska olet vankina pääsi sisällä, kun ympärilläsi on lukuisia ihmisiä, etkä voi paeta. Saatoin saada myös konvulsioita, mutten ole varma, olivatko ne hallusinaatioita. Myös raajat tekivät oikeita pakkoliikkeitä, etenkin oikea käsi. Yleisin kivun hallusinaatio oli oikean käden kipu, josta huusin. Jokaisen kerran jälkeen alkoi masennus, mutta en edes muistanut mitään niistä tapahtumista ennen kuin vasta viimeisen kerran jälkeen.
Tämä tehtiin minulle jo pienenä lapsena. Ekaluokkalaisena suunnittelin tosissani itsemurhaa, enkä tiennyt, miksi. En keksinyt yhtäkään syytä, mutta halusin kuolla. Minulle tuli silloin myös pysyvä HDDP. En tiennyt, että minut huumattiin ja sen takia aivokemiat olivat täysin sekaisin.
Tässä ei edes ollut kaikki sivuvaikutukset.
Niin ja jos kyse oli sähköstä, en edes ollut kunnolla unessa, vaan minä näin sen hoidon sellaisena kuin vanhan mallisissa tv:ssä näkyi VHS:n lopussa sitä poikittaista staattista kohinaa.
Sellaista Suomessa.
Jatkan vielä, että välillä aiheutui todella paha tinnitus eli kuulosti siltä kuin joku kirkuisi korvan juuressa ja välillä se kuulosti linnun laululta, joskus joltain kirskunnalta jne. Olen myös melko varma, että yksi etuhampaani lohkesi tässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ehkä annettu sähkö"hoitoa" (en tiedä, huumattinko ainoastaan vai annettiinko myös tuota) ilman lupaani usean vuoden ajan. Ns. hoito tehtiin ensin ja sen jälkeen kerättiin jotain allekirjoituksia, kun olin täysin sekaisin, mutta jossain vaiheessa niitäkään ei enää kerätty, koska laitoin hanttiin. Muistan sen laitteen ja ehkä joitakin kertoja, kun minut on pakotettu lattialle makaamaan. Vain kerran tai kaksi olin sairaalassa ja toisella kerralla onnettomuuden takia, kunnes yhtäkkiä olin jossain ihan muualla.
Muistan vain, kuinka yhtäkkiä olen humahtanut johonkin paikkaan, enkä muista yhtään mitään edeltävästä kuukaudesta, en muista omaa nimeäni tai osoitettani, olen irtautunut kehosta eli dissosiaatiossa ja tunteeni heittävät laidasta laitaan. Itkin holtittomasti, olin vihainen, tai tunsin rakkautta. Tuo kuulostaa ihan joltain huumeelta? Huume vaikutti myös sisäkorvaan, koska tasapainoaisti ei toiminut. Hallusinoin myös kovia pamauksia. Joku joko oikeasti hakkasi minua tai se oli hallusinaatio. Näin välähdyksiä. Näköaisti katosi pitkiksi ajoiksi kokonaan. Välillä luulin olevani unessa.
Hallusinoin kipua ja raajojen vääntymistä, enkä tunnistanut kasvoja. Täydessä psykoosissa näin vettä, kuten että seinät ovat vettä, mutta silti koko ajan tiesin, että hallusinoin eli tiedostin oman tilani. Pahinta oli katatonia tai hitaat liikkeet, koska olet vankina pääsi sisällä, kun ympärilläsi on lukuisia ihmisiä, etkä voi paeta. Saatoin saada myös konvulsioita, mutten ole varma, olivatko ne hallusinaatioita. Myös raajat tekivät oikeita pakkoliikkeitä, etenkin oikea käsi. Yleisin kivun hallusinaatio oli oikean käden kipu, josta huusin. Jokaisen kerran jälkeen alkoi masennus, mutta en edes muistanut mitään niistä tapahtumista ennen kuin vasta viimeisen kerran jälkeen.
Tämä tehtiin minulle jo pienenä lapsena. Ekaluokkalaisena suunnittelin tosissani itsemurhaa, enkä tiennyt, miksi. En keksinyt yhtäkään syytä, mutta halusin kuolla. Minulle tuli silloin myös pysyvä HDDP. En tiennyt, että minut huumattiin ja sen takia aivokemiat olivat täysin sekaisin.
Tässä ei edes ollut kaikki sivuvaikutukset.
Hui kauhea minkä kuuloista tuo sulla on ollut D:
Kuinkakohan helppo sitä on julkisella puolella saada? Itsellä kokeiltiin nuorena enkä silloin kokenut sen tehneen oikein mitään. Mutta ehkä kokemus olisi eri tälleen aikuisena. Taloudellisesti ei oikein ole mahdollista alkaa tuosta vain yksityisellä käymään :/
Kiitos konkreettisesta vinkistä!