Uupunut 4. äiti
Väsynyt äiti. Ja Kyllä, olen lestadiolainen. Neljä lasta ja vanhin menee syksyllä eskariin. Tuntuu että elämä on umpikujassa, ei mitään iloa elämässä. Tai on, lapset, mutta toisaalta ne ovat myös suurin väsymykseni aiheuttaja.
Rakastan lapsiani. Eniten maailmassa. Läheiseltä ihmiseltä on kuollut lähivuosina lapsi josta jäi niin järkyttävä trauma että käyn vieläkin joka yö tarkastamassa että lapseni nukkuvat ja ovat elossa. En viitsi tässä paljastaa kovin paljoa enempää elämästäni etten tule tunnistetuksi mutta meillä ei ole muutenkaan kaikki menneet niin kuin haluaisi. Käytännössä meillä on kaksi vauvaa koska toiseksi nuorin sairastaa epilepsiaa joten hoidettavaa on. Nuorin on 2kk. Onneksi on tyytyväinen tapaus.
Syy miksi mainitsin jo heti alussa että olen lestadiolainen on se, että olisitte kysynyt kumminkin. Sitä minä itsekin mietin että miksi tämä ehkäisyasia on niin elämän ja kuoleman kysymus. Pelkään todella aloittaa ehkäisyn käytön koska pienestä asti olen oppinut siihen ettei uskovainen halua ehkäisyä koska haluaa ottaa kaikki lapset vastaan. Miten kaunis ajatus. Siihen pyrkisin itsekin jos ei elämä tuntuisi näin toivottomalta. Näin sieluni silmin minut tulimeressä palasiksi pilkottuna, jos uskaltaisin Jumalaa tahtoa vastaan elää. Toinen puoli minussa, se järkiveä, sanoo että ei Jumala voi olla niin raaka. Toinen puoli ajattelee että elämä on raskasta ja se pitää kestää jos haluaa Taivaaaseen. Sinne haluan. Kukapa ei...
mutta missä menee jaksamisen raja. En todensanoakseni edes tiedosta olevani väsynyt. Välillä vaan ihmettelen että missä yksi lapsista, ainiin laitoin sen jo pöiväunille. Toisinaan löydän itseni tekemästä ruokaa, vaikka en ole todellisuudessa tajunnut että mitä teen. Löydän sauvasekoittimen jääkaapista yms...
ajatus siitä etten saisi enään lapsia, ahdistaa myös. En todellakaan ole valmis lopulliseen päätökseen, haluaisin vain vähän omaa aikaa. Lomaa. Mutta mikään viikonlopun loma ei tähän auta. Tarkoitan semmoista lomaa jossa elämä tasoittuisi omiin uomiimsa. Lapset kasvaisivat ja saisin hengittää vapaammin ilman että joku kokoajan vaatisi ja aiheuttaisi huolta.
miehelleni on vaikea puhua. Hän ei tahdo jaksaa kuunnella omien stressiä tuottaen asioidensa äärellä. Kovin usein pakenee kotia omiin harrastuksiinsa, ymmärrän häntä, mutta en voi vaatia jäämään kotiinkaan. Olen huomannut että se tilanne vaan kärjistää välimme. Molemmat uupuvat.
lastensuojelua teidän ei tarvitse soittaa. Minä rakadtan lapsiani? Hoidan ja kuuntelen. Laulan ja joka ilta peittelen. Puen ja syötän. Ja taas kuuntelen. En todellakaan ole "huono äiti". Mutta pelkään että ennen pitkään olen. Kun tätä vain jatkuu ja jatkuu, ei voimat riitä.
kannan syyllissyyttä siitä että edes ajattelen näin. Miten jotkut jaksavat katraansa keskellä vuodestä toiseen ja eivätkä katkeroidu. En anna itselleni lupaa katkeroitua mutta ole sitä tyyppiä joka haluaa hoitaa hommanansa kunnialla. En kestäisi itseäni jos antaisin vaan olla, kyllä ne lapset kasvaa itsekseen ja kohtahan isommista on apua. Entä jos en halua tyttäristäni pikkuäitejä?
Muita samoja kysymyksiä pohtivia?
Kommentit (80)
Vastaus aloittajalle: Itse olet osasi valinnut, jos kerran osaat lukea ja kirjoittaa, pitäisi sinun tietää ettei yhden ihmisen tarvitse maata täyttää. Etkö ymmärrä, ettet jaksa edes rakastaa lapsiasi, jos heitä on toistakymmentä. Kannattaako sitten valittaa, jos ei osaa eikä halua asialle tehdä mitään??
Uskovaiset neuvoo uskovaisia...jep. Ei näille uskovaisille voi kukaan puhua järkeä, niin hyvin on heillä todellisuus kateissa uskonsa vuoksi. Kertokoot ongelmansa jeesukselle, sieltähän sitä kongreettista apua saa, tai niin ainakin muille toitottavat...ei kyllä ole lööpeissä ollu vähään aikaan "jeesus maksoi asuntolainani" jne jne....
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:40"]Sanotteko myös masentuneille ja stressaavan työn ja elämänasenteen takia sydänsairauden kehittäneille, että mitäs läksit ja omapa on ongelmasi?
[/quote]
Lasten teko on täysin vapaaehtoista...
Ensin maanpäällinen helvetti, ja sitten toive päästä taivaaseen lepäämään? Kuulostaa järjettömältä. Monilapsissa perheissä on keskimääräistä ennemmän lastensuojelutarvetta, ja lasten psyykkistä oireilua ja mielenterveyshäiriöitä. Kannattaako uskonnon nimissä vaarantaa rakkaiden lastensa hyvinvointi ja antaa vaan lapsia tulla? Kyllä siellä lestadiolaisuudessa on tulkittu lastensaanti ja ehkäisy pelkästään miehisestä näkökulmasta, eikä olla ajateltu lainkaan naisten ja lasten hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]Ensin maanpäällinen helvetti, ja sitten toive päästä taivaaseen lepäämään? Kuulostaa järjettömältä. Monilapsissa perheissä on keskimääräistä ennemmän lastensuojelutarvetta, ja lasten psyykkistä oireilua ja mielenterveyshäiriöitä. Kannattaako uskonnon nimissä vaarantaa rakkaiden lastensa hyvinvointi ja antaa vaan lapsia tulla? Kyllä siellä lestadiolaisuudessa on tulkittu lastensaanti ja ehkäisy pelkästään miehisestä näkökulmasta, eikä olla ajateltu lainkaan naisten ja lasten hyvinvointia.
[/quote]
Kun uskovaiset uskoo satuunsa, ei ole mitään tehtävissä. Ennen syntymää sinua ei ollut olemassa, kun kuolet lakkaat olemasta. Taivaat ja helvetit, uskovaisten höpö höpö juttuja....
Jokseenkin tarpeetonta eräiltä vastaajilta tulla ketjuun pelkästään kritisoimaan uskontoa ja uskovaisia, ilman mitään järkevää sanottavaa AP:n pulmaan. Totta, totta, teillä on oikeus mielipiteeseenne, mutta on todennäköistä että ne eivät nyt auta AP:tä ratkaisemaan ongelmaansa. Hän tuskin ystävällisten sanojenne rohkaisemana aikoo luopua omasta vakaumuksestaan.
On se uskonto muuten aika jännä asia että siitä ahdistuvat niin ääriuskikset kuin ateistitkin. Todellista vapautta uskonnon kahleista on se, ettei se herätä ihmisessä tunnereaktioita jotka pitää tulla purkamaan jollekin palstalle.
Nyt kuule otat vastuun omasta ja lastesi onnesta: soitat tänään lääkäriasemalle ja tilaat kierukan. Etkä sano ukollesi mitään. Ja ukollesi annat vaan tosi harvoin, jolloin saat selitettyä, mikset enää tule raskaaksi. Se teidän uskonnon ehkäisykielto on oppi-isienne itsensä laatima, jotta naiset olisivat nalkissa kotona jotta miehet voivat huseerata missä vaan. Kun on 10 lasta, niin eroaminenkin on tosi vaikeaa, jlloin mies voi esim pettää mennen tullen.
Mielestäni ennemmin sinä sinne helvettiin joudut, jos et pidä jaksamisestasi huolta, jolloin et voi pitää lapsistasikaan kunnolla huolta. Eli hommaa äkkiä se kierukka ennenkuin taas raskaudut!!! Jos mua tulis jotkut oppi-isät kuulustelemaan mikset vauvoja tule lisää, niin sanoisin, että soittakaa poliisille.... :)
Mut nyt nainen, ota oma elämäsi käsiisi!!!! Jos miehet joutuisivat synnyttämään ja noita vauvoja hoitamaan, niin luuletko että tuollaista oppia lestadiolaisilla olisi?!? No ei kyllä olisi!!! Naisten alistamista koko homma.....
Raivostuttaa nämä umpiolahkot, jotka aivopesevät kakaransa niin tarkkaan, että omia aivoja ei enää uskalleta tai osata käyttää.
Ap, voisiko olla, että jos et voi ja halua käyttää ehkäisyä, ette harrastaisi yhdyntää kunnes olet saanut voimasi takaisin? Jumalan tahto ei ole se, että uuvut ja masennut kokonaan. Jumala on läsnä lapsissasi. Uskon itse, että Jumala lähettää väsymyksen jotta ymmärtäisit että nyt riittää, ei tarvitse enää jaksaa.
Vastauksia paljon mutta ei yhdenkään kohtalotoverin. Olenko siis ainut jola tätä miettii :(
Ajattele lapsiasi ja heidän tulevaisuuttaan. Jaksatko antaa heille kaiken sen rakkauden, tuen ja turvan, minkä he tarvitsevat rakentaakseen hyvän elämän perustan? Olen ex-vl, jonka perheessä 12 lasta. Vanhemmat uupuivat, äiti sairastui henkisesti. Lähes kaikilla lapsilla nyt aikuisena masennusta, mielenterveysongelmia, vaikeuksia elämässä. Meillä ei ollut välittäviä vanhempia, jotka olisivat meistä jaksaneet huolehtia. Raskasta taistelua koko elämä ja välit vanhempiin etäiset. On vääryys synnyttää lapsia, joita ei sitten jaksa hoitaa ja kasvattaa. Kestätkö nähdä loppuelämän ajan mahdolliset vaikeudet mitä lapsesi joutuvat kokemaan vain siitä syystä, että sinä et valinnut lasten etua vaan laitoit oman taivaspaikan etusijalle?
Kondomien materiaali on lateksi (luonnonkumi) tai polyuretaani. Polyuretaani on hieman kalliimpaa kuin lateksi. Se sopii lateksiallergikoille. Tämä tiedoksi sille, joka epäili kumiallergian estävän kondomin käytön.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:04"]Mites ne kolme aikaisempaa äitiä?
[/quote]
Minä en päätynyt käyttämään ehkäisyä.
-56
Tyttöjen ympärileikkaukset, kiinalaisnaisten kampurajalat. Tää ehkäisykielto on sitä samaa sarjaa. Vähän kriittisyyttä peliin, lestadiolaiset, kyseessä on teidän ainutlaatuinen elämänne!
Eikö raamattu kiellä ihmistä vahingoittamasta ruumistaan? Väsymys tappaa, keho tarvitsee lepoa pysyäkseen terveenä. Uupumus on sitä, että lepokaan ei auta, kun stressihormonit jäävät koholle. Nyt kunnon mietintätauko.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:48"]
Vastauksia paljon mutta ei yhdenkään kohtalotoverin. Olenko siis ainut jola tätä miettii :(
[/quote]
voi pieni, teitä on varmasti kymmeniä ellei satoja. Nyt vaan ei linjoilla.
Mietippä sitä, että lapsesi otetaan sinulta pois kun uuvut ja mielenterveytesi hämärtyy. Tai itse teet heille jotain... sitten et ainakaan pääse taivaaseen. Ihme juttu tuo ehkäisykielto, aivan sairasta.
Et ole ap ainut joka miettii. Täällä yksi. Sillä erolla että olemme miehen kanssa puhuneet asiasta ja yhteisymmärryksellä otamme ehkäisyn käyttöön. Me olemme molemmat herkkä hermoisia ja pää ei kestä sitä että lapsia tulee vuoden välein. Näistä asioista ei uskalleta puhua muiden uskovaisten kanssa. Kukaan ei varmasti voi kuvitella että meillä tällaiset suunnitelmat. Mutta meillä on onneksi oma elämä.
Tsemppiä, puhu miehellesi avoimesti. Jos rakastatte toisianne niin varmasti voit puhua.
Ajattelin kysyä äideiltä että miksi nykyään äidit uupuu lastensa hoidosta. Mutta näköjään se selvisi jo kun luin ensimmäisen kirjoituksen. Itsellä kaksi lasta enkä pahemmin uupunut. Isä ei auttanut hoidossa, vain vähän mitä töiltä ehti. Mutta en olekaan lesta. Siinä kai se syy.