Aiotko katsoa A2 Kehitysvammais-illan?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:18"]
On kyllä AV taas vauhdissa. Vammaisuus on täällä niin paha tabu ettei kehitysvammaisista ihmisistä tai vammojen tuomasta taakasta saa sanoa yhtään poikkipuolista sanaa, mutta muita keskustelijoita on ok haukkua asennevammaiseksi, huonotapaiseksi kakaraksi ja tunteettomaksi hirviöksi. Mielenkiintoista että tällaisia heittelevät ihmiset tuntuvat kuitenkin odottavan muilta käytöstapoja.
[/quote]
no onko kehitysvammaisten ihmisoikeuksien vienti muka ok? Miksi sellaista pitäisi muka sietää? Kyllä se on julmaa ja tunteetonta, että tietylle ihmisryhmälle ei pitäisi suoda elämää lainkaan.
[/quote]
Kuka on sanonut että se olisi ok? En minä ainakaan ja silti osa kokee oikeudekseen nimitellä minua alatyylisesti, ilmeisesti siksi että sanoin ääneen kehitysvammaisten olevan terveitä lapsia vaativampia. Olette siis pohjimmiltaan yhtä asiallisia kuin nämä kehitysvammaisten haukkujat. T: 126
[/quote]
Minulla itselläni on vamma/häiriö ja vissiin minäkin olen sitten ollut vanhemmilleni taakka ja rasite tämän takia. Ilmeisesti minullakaan ei ole oikeutta olla olemassa!?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:41"]
Minulla itselläni on vamma/häiriö ja vissiin minäkin olen sitten ollut vanhemmilleni taakka ja rasite tämän takia. Ilmeisesti minullakaan ei ole oikeutta olla olemassa!?
[/quote]
Miksi ymmärrätte tahallanne väärin ja vääristelette sanoja? Jos nyt suoria ollaan (tekään kun ette turhaan tunnu kaunistelevan) niin kyllä, todennäköisesti hoitosi on ollut jossain määrin vaativampaa kuin täysin terveen lapsen hoitaminen. En ole missään vaiheessa sanonut ettei jollakin olisi oikeutta olla olemassa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:44"]
[/quote]
Miksi ymmärrätte tahallanne väärin ja vääristelette sanoja? Jos nyt suoria ollaan (tekään kun ette turhaan tunnu kaunistelevan) niin kyllä, todennäköisesti hoitosi on ollut jossain määrin vaativampaa kuin täysin terveen lapsen hoitaminen. En ole missään vaiheessa sanonut ettei jollakin olisi oikeutta olla olemassa.
[/quote]
Miksi olet noin äärettömän peppukipeä tästä asiasta?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:19"]Noh mitä ajatuksia ohjelma herätti? Muuttuivatko tai vahvistuivatko ajatuksenne jossain asiassa?
[/quote]
Ei muuttanut mitään, eikä erityisemmin vahvistanutkaan ajatuksia, vaikka ohjelmassa olikin paljon saman suuntaisia ajatuksia kuin itselläni.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samaa meinasin juuri kysyä näiltä kehitysvammaisia silmittömästi puolustelevilta. Peppukipeyden sijaan on mielestäni hyvä tuoda esille, että asioilla on kaksi puolta - sekä Ylen ohjelma että tämä AV:n harjoittama negatiivistien viestien sensurointi on mielestäni yksipuolisuudessaan melko merkityksetöntä. Ketä se palvelee, jos minkäänlaista kritiikkiä ei saa esittää?
Mutta toisaalta, osa keskustelijoista omaa ilmeisesti itsekin jonkin sortin vamman, mikä ymmärrettävästi lisää puolueellisuutta.
Eikö olisi voinut hankkia edes parempia esiintyjiä? Rokkibändistä en saanut mitään tolkkua. Räppäreistä vielä vähempi. :(
Perus A2-ilta touhua. Tyyliin suurpeto, maahanmuuttaja, kehitysvammais jne jne. Helppoja katsojille, kun "hyväksyttävä" mielipide tuodaan asenteellisesti esille inserteissä, kyselyissä jne. Tosin helppoa ei ole, jos kaikesta ei olekaan täysin samaa mieltä pakotetun mielipiteen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samaa meinasin juuri kysyä näiltä kehitysvammaisia silmittömästi puolustelevilta. Peppukipeyden sijaan on mielestäni hyvä tuoda esille, että asioilla on kaksi puolta - sekä Ylen ohjelma että tämä AV:n harjoittama negatiivistien viestien sensurointi on mielestäni yksipuolisuudessaan melko merkityksetöntä. Ketä se palvelee, jos minkäänlaista kritiikkiä ei saa esittää?
Mutta toisaalta, osa keskustelijoista omaa ilmeisesti itsekin jonkin sortin vamman, mikä ymmärrettävästi lisää puolueellisuutta.
[/quote]
Asian vierestä vähän, mutta tuli peppukipeydestä mieleen: minua huvitti studioillassa yhden positiiviseksi ainakin tarkoitetun, vaikkakin melko epäselvästi kirjoitetun viestin lähettäjän nimimerkki "RAnalgrinder". Mahtaako tyypin huoltaja tietää, mitä herra julkisuudessa antaa itsestään kuvan kanssa julki?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Asian vierestä vähän, mutta tuli peppukipeydestä mieleen: minua huvitti studioillassa yhden positiiviseksi ainakin tarkoitetun, vaikkakin melko epäselvästi kirjoitetun viestin lähettäjän nimimerkki "RAnalgrinder". Mahtaako tyypin huoltaja tietää, mitä herra julkisuudessa antaa itsestään kuvan kanssa julki?
[/quote]
Kyseessä ylilaudan tyypin läpi mennyt hupailuviesti.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:40"]
Ja olihan tässä kehitysvammaisiakin toimittajina! Kiva idea ajankohtaiselta kakkoselta!
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta toi Kalle oli väärä valinta. Ei tule sanaa suusta tai sitten töksäytti kysymyksen kuin jossain kuulustelussa. Seisoskeli moneen kertaan missä sattui. Haki huomiota kuin pikkulapsi. Mua ärsytti.
PKN:n basisti olis ollu parempi valinta, vaikkapa.
[/quote]
Joo en tiedä millä meriiteillä toi Kalle on toimittajana. Siis tosiaan PKN:n basisti tai se sen takana istunut silmälasipäinen mies (en nyt muista nimeä) olisi ollut paljon parempia juontamaan, vaikka eivät ammattitoimittajia, kuten tuo Kalle ilmeisesti on. Tai multa meni se vähän ohi, mutta onko Kallella oma radio-ohjelma jossain? Johonkin nuorisoradioon varmaan sopiikin, mutta ajankohtaista kakkosta juontamaan ei kyllä yhtään.
[/quote]
jos et tiennyt niin kallen äiti on marjukka havumäki, ylen toimittaja
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 00:10"]
Perus A2-ilta touhua. Tyyliin suurpeto, maahanmuuttaja, kehitysvammais jne jne. Helppoja katsojille, kun "hyväksyttävä" mielipide tuodaan asenteellisesti esille inserteissä, kyselyissä jne. Tosin helppoa ei ole, jos kaikesta ei olekaan täysin samaa mieltä pakotetun mielipiteen kanssa.
[/quote]
Olen hiukan samaa mieltä kanssasi. Harmittaa, että aiemmin mm. laadukkaiden dokumenttien tuottajana tunnetun YLE:n linja on mennyt populistiseksi, yleisöä kosiskelevaksi ja "halpatuotetuksi", liian valmiiksi pureskelluksi. Ei välttämättä ole ansiokasta lähteä mukaan IP-lehdistä tutuksi tulleen vastakkainasettelun linjaan. Tuli itsellenikin olo, että kyse on tyylistä "peukuta jos tykkäät kehareista, alapeukuta jos et".
Ihmisillä on ajattelun ja argumentoinnin taito tallella, vaikka nykyään paljon käytetäänkin oikeotietä nosta esille mielipiteitä pikaisilla twiiteillä ja gallupeilla. - Niillä kuitenkin saadaan esille kommentteja ainoastaan ihmisiltä, jotka käyttävät pikaviestintää älykännyköillä.
Joku tuolla aiemmin kysyi toiko kehitysvammailta jotakin uutta. Ei tuonut minulle. Tunsin lämmintä ja hyvää oloa kuunnellessani kehitysvammaista pientä tyttöä sylissään kannattelevaa isää, mutta muuten ohjelma jäi ontoksi. Haastattelijoilla ei mielestäni ollut lainkaan kosketuspintaa koko asiaan ja aihe jäi etäiseksi.
Ymmärsin haastatelluiden Petri Kurikan Nimipäivä-bändin jäsenten väsymyksen, kiukun tai turhatumisen. Ja jäin pohtimaan sitä miksi yleinen mielipide ärsyyntyy kehitysvammaisen kiukusta, kiroilusta ja vitutuksesta. Kyllä heilläkin on oikeus olla pettyneitä, vihaisia järjestelmälle, kanssaihmisten asenteille ja olla pahalla päällä muuten vain. Kehitysvammaisen aikuisen ei tarvitse aina olla mukava ja sopeutuva lapsi vain siksi, että on kehitysvammainen.
Toivon, että kehitysvammaisten bändin euroviisuehdokkuuden ja tällaisten teemailtojen myötä tietoisuus kehitysvammaisuuden monista ilmenemistavoista lisääntyy. Kehitysvammaisia ei pidä ajatella homogeenisenä ryhmänä ihmisiä "ne vammaiset", vaan jokaista lasta ja aikuista persoonana, jolla on erityistarpeita (kuten toivoo myös oma kv-poikani 23v). He tarvitsevat kanssaihmisten apua selvitäkseen mahdollisimman ihmisarvoisella tavalla täysivoimaisten keskellä. Niin tarvitsee myös epileptikko, reumaatikko, masentunut, ADHD, puheongelmainen, kuuro, alzheimeriin sairastunut äiti, lapsensa haudannut isä tai työuupunut Masa Perusduunarikin. Ihmisyyttä se vain on, että kompuroivaa kannatellaan.
KVx3 kiittää ja kuittaa tältä illalta
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:30"]
Vammaisten oikeudet ovat Suomessa liiankin hyvät. Vammaisten takia jokaiseen uuteen kerrostalovessaan täytyy varata kääntösäde pyörätuolille.
[/quote] Minussa on vähän selvänäkijän vikaa, näen tulevaisuuteen. Et ikinä arvaa, minkälaisen kulkuneuvon vielä ennen kuolemaasi saat!
[/quote] paras! :D
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:03"]Todella surullisia ja oksettaviakin kommentteja tässä ketjussa. Toivottavasti yp siivoaa :(
[/quote] ei yllöpito näitä siivoa. Kehitysvammaisia saa haukkua niin paljon mutta mahaanmuuttajia ja erästä bodaria ei ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:22"]Miksi kaikki vammaisia kritisoineet bannattiin ja kommentit poistettiin ketjusta? Miksi kommenttini numero 50 poistettiin? Tämä kommenttini oli saanut yli 10 yläpeukkua:
Eikö nuo vammaiset voisi piilottaa johonkin metsään ettei lapsien tarvitsisi niitä pelätä, eivätkä jäisi esim autojen alle. Ohjelmassa sanottiin että vammaiset pääsevät muuttamaan yhteen suomen kalleimmista asuinalueista KALASATAMAAN.
Itse toivon että jos syntyisin vammaisena niin minut lopetettaisiin välittömästi kuristamalla.
[/quote] Sinähän olet vammainen. Nimittäin TUNNEVAMMAINEN. Sinulta puuttuu kyky empatiaan. Minusta maailma olisi kieltämättä parempi paikka jos sinua ja kaltaisiksi ei olisi.
Yki asia mikä näissä nykyisissä keskustelu- ja ajankohtaisohjelmissa ärsyttää, on sinne tulevat ja ruudussa näytettävät tekstiviestit. En millään ymmärrä, miksi niin moni haluaa näyttää oman ulosantinsa ruudussa ja yleensä se on tyhjääkin tyhjempi. Mieluummin keskittyisin ohjelmaan ja jättäisin näkemättä katselijoiden aivoitukset. Jotenkin niin teennäisen interaktiivista. Eikä niitä saa edes ruudusta pois. Onko joku samaa mieltä?
No ei ainakaan missään vitun laitoksessa vittu :D KAri on alfa
Syviä tunteita taas oli YLE:llä tarjota vuppiduu! Voi että kun oli mukavia ja söpöjä kehitysvammaisia lehterit täynnä. Ihan kuin olisi söpöjä lemmikkejä katsonut. Pieni särö tietenkin tuli, kun esim. PKN:n basisti ei ollut samaa mieltä muiden kanssa laitosasumisen tarpeettomuudesta. Onneksi saatiin nopeasti vaihdettua aihetta, ettei olisi tullut ilmi, että kehitysvammaiset eivät ole mikään yksimielinen ja aurinkoinen porukka, jota on kiva ja helppo auttaa, sekä ohjailla lähes meidän kaikkien. Hitto, että ärsyttää tommonen asenne näissä YLE:n populistisissa pa**aohjelmissa! Mitä itse olen ollut tekemisissä kehitysvammaisten kanssa, niin osa on todella vittumaisia ja jääräpäisiä luonteeltaan. Sellaisia kun me IHMISET nyt satutaan välillä olemaan. Eikä mitään tuommoista "ollaan yhtä ja samaa iloista joukkoa"-sontaa mitä YLE taas tuuppaa telkkarista ulos! Ärsyttää YLEläinen tapa aina valita joku "linja", ja sitten ajaa sitä kaikin keinoin. Kärsii hyvien asioiden uskottavuus, niinkuin juuri tässäkin tapauksessa. Toivottavasti joku sai kunnon tunnekuohun ja katseli koskettavia vammaisia tippa linssissä. Itse sain lähes raivokohtauksen ohjelman falskiudesta ja päälle liimatusta "kivakiva"-meiningistä.
Oliko tää ohjelma persujen puoluekokouksesta?
Ohjelmassa oli tosi positiivinen henki ja tuo aborttigallupin tulos yllätti. Liikaa roikkunut av:lla. Mietin onko mammat oikeasti keskimääräistä kylmempiä ja julmempia ihmisiä, mutta sitten muistin että useiden peukutusketjujen perusteella täällä on nykyään enemmän lapsettomia, jopa veloja kuin "lapsellisia". Jos suurin osa av:laisista ei halua lasta ollenkaan niin tuskin sitten vammaistakaan lasta. Tajusin vaan tuon ohjelman myötä että av on ihan oma kieroutunut maailmansa eikä maailma ja ihmiset oikeasti olekaan ehkä niin karuja kuin millaisen kuvan täällä saa.