Tätä en jaksa ymmärtää, keskituloisten "rahapula" merkkitavaroiden vuoksi
Lähipiirissä montakin ns keskituloista pariskuntaa, jotka valittavat jatkuvasti siitä, kun on painettava ylitöitä ja rahat ei riitä ja velanmaksua on loppuikä.
Hirveä jatkuva marina, ja ratkaisuna mielestään palkkoja pitäisi nostaa.
MITEN VOI OLLA NIIN SOKEA OMALLE KULUTUSTAVALLEEN?
Näiden kotona merkkikamaa, on Lokkivalaisimia, Marimekon käsipyyhkeet, verhot ja lakanat, lasten vaatteet Gantia, SuperDrytä, Billebeinoa ja omat Marimekkoa ja Hilfigeriä.
Eikä ole kirppiksiltä ostettuja, vaan uutena.
"No eihän nää ees ole mitään luksusmerkkejä" joo, niin, riippuu mihin vertaa. Paljon, paljon halvemmalla saa kivannäköistä ja aivan yhtä hyvälaatuista, jotka rivät vaan kilju sitä MERKKIÄ.
Olen niin kyllästynyt kuuntelemaan sitä marinaa rahojen riittämättömyydestä.
Katsokaa, miten ja mihin kulutatte!
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten vaikka hammaslääkärillä käynti? Ehei, nämä käyvät yksityisellä. Kunnan palvelut, jotka yhtä hyvät, ei kelpaa. En ymmärrä. Vaatteet tulee ostaa ihka uutena. Ja sitten pyydetään rahaa laskujen maksuun. Olen kieltäytynyt ja sitä linjaa jatkan. Ei osata käyttää rahaa ollenkaan.
Todellakin kävisin yksityisellä hammaslääkärissä jos olisi varaa. Saisi hoitoa silloin kun tarvitsee ja itselle sopivaan aikaan T. puoli vuotta julkiselle hammaslääkärille pääsyä odotellut, kohta täytyy varmaan hankkiutua päivystykseen kun ei muulla tavalla saa hoitoa.
Käyn aina yksityisellä vaikka se kirpaiseekin,mutta itseensä sitä sijoittaa! Tässä kunnalliseen odotellessasi,säästä muutama kymppi talteen niin seur kerralla pääset yksityiselle,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa käyttää rahaa turhuuksiin jos keskituloisilla ei ole koskaan rahaa.
Me ei olla edes keskituloisia (brutot 3200€ ja 3400€). Maksetaan kuukaudessa lainaa ja vastiketta n tonnilla, sähköä muutama kymppi, kummallakin oma (velaton, vanhahko) auto. Säästöön/sijoituksiin menee noin 500€ kuukaudessa per aikuinen.Ei köyhäillä eikä pröystäillä. Eletään meille sopivalla elintasolla. Osa huonekaluista on uusia, jotain käytettyä, ikeaa, jyskiä jne, ei mitään designia kun kumpikaan ei siitä piittaa. Lapsilla suht edulliset harrastukset, mitkä ovat itse valinneet. Käydään n kerran kuussa ulkona syömässä vähän paremmin, mutta ei tilata tai ostella noutoruokaa muuten. Ei olla pahemmin reissailtu ulkomaillekaan. Ehkä vois tässä lähivuosina käydä jossain, mut mikään elinehto se ei meille ole.
Saa vissiin olla onnellinen että tämmönen ihan perusjuttu riittää meille. Naurettavaa vinguttaa visat tappiin jatkuvasti esittääkseen rikkaampana kuin onkaan. Työskentelen rahoitusalalla, joten tiedossa on hyvin miten se yli varojensa eläminen on enemmän kuin tavallista nykyään.
Hmm, mutta kyllähän te noilla tuloilla olette nimenomaan keskituloisia. Pienituloisten brutto olisi ainakin 500 euroa vähemmän.
Samaa ihmettelin, että mihin kirjoittaja luokittelee itsensä jos ei keskituloisiin. Jospa hän pitää rajana 3500 euron bruttopalkkaa?
LOKKI-lamppuja saa peräännakkeluhinnalla kirppiksiltä,halvimmillaan oli jotain 70euroa.
(ja ruma on kuin faan)
Vierailija kirjoitti:
Tai rakennutetaan talo, johon törsötään turhaa luksusta ja sitten ei ole vara työmiehille maksaa ja palkat joutuu ulosoton kautta perimään jne.
Ja sitten se luksustason varusteltu talo on jossakin hemmetin korvessa, jossa tontti ei maksa juuri mitään (”luonnonrauhaa ja yksityisyyttä arvostaville”), mutta (nuoret) rakentajat kuvittelevat saavansa siihen sijoittamansa rahat takaisin.
Jännä, että ketjussa puhutaan niin paljon vaatteista.
Monet ylivelkaantuneet ovat joutuneet vaikeuksiin, koska ovat ostaneet itselleen erilaisin maksujärjestelyin sellaista luksusta, johon heillä ei todellisuudessa ole varaa. Kuinkakohan moni ryhtyi tänään selaamaan helsinkiläisen kello- ja kultasepänliikkeen sivuja Hesarin näyttävän etusivun mainoksen jälkeen? Mulle 2.000 euron kello ei ole kallis, mutta 10.000 euron kello on. Melkein veikkaan, että muutama kello siellä tulevalla viikolla myydään. Okei, luksukellomarkkinoilla on käytetyille kelloille kysyntää, toisin kuin Muumi-mukeilla ja Lokki-valaisimilla. Mutta silti.
Mulla yksi kaveri ostaa kaiken, paitsi ruuan, tyyliin ”eihän sitä tarvitse maksaa kerralla”.
Voi sitä lippujen ja lappujen määrää hänen työpöydällään. Osa laskuista tulee paperisina, e-laskut hän printtaa. Joskus kuukauden laskut ovat enemmän kuin kuukauden tulot. Hän sitten makselee niitä jonkun logiikan mukaan (en ole päössyt tästä logiikasta perille). Jotkut pienemmät alle sadan euron laskut on menneet perintöön. Kulut löhes alkuperäisen laskun suuruiset. Puhelinliittymä on välillä suljettuna, mutta niitä tilanteita varten hänellä on erikseen prepaid-liittymä. Nyt on tilanne jo niin paha, että ottanut ja saanut jostakin vakuudettoman 5000 euron kulutusluoton.
Pitäisikö tehdä huoli-ilmoitus? Hän tarvitsisi mielestäni edunvalvojan. On yksin asuva eläkeläinen, eläke selvösti enemmän kuin keskieläke. Hän ei vaan eläkkeelle jäädessään tajunnut, että ne tulot oikeasti pieneni, eikä mitään puskuriakaan ollut.
Oon aina panostanut laatuun.
Ostettiin miehen kanssa 15 v sitten hyvästä taloyhtiöstä isohko asunto. Meitä asuu täällä 6.
3 makuuhuonetta, iso keittiö ja olohuone.
Lainaa maksimimäärä.
Kaikki vanhat huonekalut, joita on yksitellen vaihdettu.
Koti täynnä Artekkia ja talonpoikaisantiikkia, kaikki käytettynä ostettua.
Sängyt ostettu uutena, Ikeasta.
Mm mun talvitakki on yli 10 v vanha. Panostan klassiseen muotoiluun.
Viimeksi jotain pysyvää tuli kotiin viime syksynä. Kävimme verenluovutuksessa ja saatiin nätit astiapyyhkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt oikeasti, että mistä saan halvemmalla puuvillaisia, villaisia tai silkkisiä vaatteita? Mielihyvin ostaisin. Nyt joudun ostamaan suht kalliilla kyseisen materiaalin tuotteita, koska en halua yhtään merkkiä näkyviin. Vaatteet ovat pääasiassa hugo bossia ja sitä kalliimpaa kun en siedä niitä merkkejä näkyvissä. Joten jos löydät keskihintaisesta edullisempia merkittömiä tai merkillisiä tuotteita luonnonmateriaalista tehtynä niin vinkkaa ihmeessä. H&M ei ole vaihtoehto epäeettisten valmistusprosessien vuoksi.
”joudut ostamaan kalliilla”?
Koska et ”halua” merkkiä näkyviin?
Eli todistit juuri kaiken, mitä ap sanoi.
No talla tuskin on pulaa rahasta. Kunhan sanoi, etta laadukas vaate maksaa.
Ah, hugo bossin villa jakkupuvut
Hmm, mutta kyllähän te noilla tuloilla olette nimenomaan keskituloisia. Pienituloisten brutto olisi ainakin 500 euroa vähemmän.