Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
121/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on monesti niin, että töitä ei löydy jos ei ole osaamisesta pidetty huolto. Ja IT-alalla on niin, että itse on opiskeltava. Mikään ei ole rakettitiedettä, on ihan opittavissa olevaa asiaa. Nyt esimerkiksi on pula Azure-kehittäjistä. Sitten on vakiohommat, jotka työllistää aina hyvin, esim SAP-konsultointi. Ei vaan ole nuorten mielestä hienoa kun ei ole peliala, vaan tylsää taloushallintoa tai supply chainia. Oikeasti kuitenkin ratkotaan isojen yritysten oikeita liiketoimintaongelmia.

Verkkoarkkitehdeistä, samoin enterprise arkkitehdeistä on pulaa. Nämä eivät ole junnu hommia, vaan osaavien asiantuntijoiden työtä, EA puolella on usein jo harmaata ohimolla.

Tietoturvapuolella on myös osaajista pulaa.

Sukulaisten puheissa esiintyvät työttömät IT-jampat on usein lähitukityyppejä tai visual basic/.net -koodareita. Kyllä aina tarvitaan vanhojen ohjelmointikielten osaajiakin, mutta silloin yleensä plakkarissa pitää olla jotain muutakin, esim vaikka azure. Vanhoja järjestelmiä siirretään Azureen ja silloin olis hyvä osata molempia.

Mä yritän ikääntyneenä koodarnia opiskella Azurea mutta pelkkä opiskelu ei riitä vaan pitäis päästä myös johonkin tosihommiin jossa sitä voi hyödyntää.

Mun vihje kaikille alle 40 vuotiaille  IT-alan ihmisillle, silloin kun teillä vielä on rahaa:

Älkää ostako kalliita autoja tai ulkomaanmatkoja vaan sijoittakaa eläkevakuutukseen tms ja eläkää vaatimattomasti. Korkeintaan asuntoon kannattaa sijoittaa koska sen voi aina muuuttaa rahaksi. 

Teidän työpaikkanne EI OLE ENÄÄ VARMA  kun lähestytte 60v ikää. Teidät voidaan korvata milloin vaan intialaisella, virolaisella, puolalaisella....

Ei todellakaan mihinkään eläkevakuutukseen, siinähän häviää pahimmassa tapauksessa kaikki rahansa, jos ei täytäkään ehtoja millä nostaa omat rahansa sieltä ulos. Sijoittaa suoraan tai ostaa sijoitusasuntoja tms. En tiedä ketään alle 40-vuotiasta, joka tosiasiassa kuvittelisi ikinä pääsevänsä eläkkeelle, kyllä se työttömyys odottaa kauan ennen mahdollista eläkeikää, jos sitä ikinä saavuttaa.

Ja kohtahan työttömät pääsee koittamaan onneaan työelämässä kun koronapassia aletaan vaatimaan töiden tekoon. Itse en tule sitä kotimaassani ikinä kenellekään näyttämään, eli siinä vapautui ainakin yksi toimistotyöpaikka jollekin halukkaalle.

Vierailija
122/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Joutuisimme  käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Jos teillä on velaton talo niin miksi 2500e ei riitä kahdelle ihmiselle?

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Lääkkeissä ja terveydenhoitomenoissa on kyllä katto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Jaa meillä 4 henkeä pärjää 2000e nettituloilla ja on lainaakin.

Te olette nuoria ja terveitä, lapset vielä alakoulussa jne. Mekin pärjäsimme aikoinaan kun olimme kaikki terveitä. Teillä on myös mahdollisuus nostaa tulojanne koska näköjään töissä kumpikin ja voitte saada palkankorotuksia.

Vierailija
124/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitäisi pienentää, jos palkkoja ei ole varaa nostaa, jotta työttömien motivaatio työllistyä kasvaisi ja saataisiin avoimet työpaikat täytettyä. Näin yksinkertaista se on.

En ole täysin terve joten kukaan ei palkkaa.

Haluatko viedä 600e päivärahasta minkä verran?

Vierailija
125/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeissä ja terveydenhoitomenoissa on kyllä katto.

Osaa vaimon lääkkeistä ei Kela korvaa. Hän syö n 20 erilaista lääkettä ja reseptilääkkeissä on katto jo saavutettu mutta muissa ei ole ja ne maksaa.

Vierailija
126/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette nuoria ja terveitä, lapset vielä alakoulussa jne. Mekin pärjäsimme aikoinaan kun olimme kaikki terveitä. Teillä on myös mahdollisuus nostaa tulojanne koska näköjään töissä kumpikin ja voitte saada palkankorotuksia.

Yrittäjä mieheni ei saa palkankorotusta ja itse olen työkyvytön.

Vierailija
127/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei viitsi käydä yhtäkään koulua loppuun on turha huudella hyvän palkan perään.

20% työttömistä on asiantuntija- ja johtoporrastasoa (eli yliopisto tai amk). Lähes kaikilla lopuilla on ammattillinen perustutkinto, poikkeuksena ehkä vanhukset jotka ei pääse eläkeputkeen eikä kouluja tarvinut käydä wanhassa maailmassa, kunhan vaan käveli tehtaan portista sisään.

Työelämä on Suomessa todella jäykkä. Jos korkeastikoulutetulla ei ole oman alan töitä ja jossain läheltä liippaavalla alalla olisi töitä, niin töihin ei pääse, koska jokaiseen virkaan vaaditaan pilkun tarkasti oma tutkinto vaikka hieman toisenlaisella koulutuksella pystyisi tekemään ne työt.

Vierailija
128/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on monesti niin, että töitä ei löydy jos ei ole osaamisesta pidetty huolto. Ja IT-alalla on niin, että itse on opiskeltava. Mikään ei ole rakettitiedettä, on ihan opittavissa olevaa asiaa. Nyt esimerkiksi on pula Azure-kehittäjistä. Sitten on vakiohommat, jotka työllistää aina hyvin, esim SAP-konsultointi. Ei vaan ole nuorten mielestä hienoa kun ei ole peliala, vaan tylsää taloushallintoa tai supply chainia. Oikeasti kuitenkin ratkotaan isojen yritysten oikeita liiketoimintaongelmia.

Verkkoarkkitehdeistä, samoin enterprise arkkitehdeistä on pulaa. Nämä eivät ole junnu hommia, vaan osaavien asiantuntijoiden työtä, EA puolella on usein jo harmaata ohimolla.

Tietoturvapuolella on myös osaajista pulaa.

Sukulaisten puheissa esiintyvät työttömät IT-jampat on usein lähitukityyppejä tai visual basic/.net -koodareita. Kyllä aina tarvitaan vanhojen ohjelmointikielten osaajiakin, mutta silloin yleensä plakkarissa pitää olla jotain muutakin, esim vaikka azure. Vanhoja järjestelmiä siirretään Azureen ja silloin olis hyvä osata molempia.

Mä yritän ikääntyneenä koodarnia opiskella Azurea mutta pelkkä opiskelu ei riitä vaan pitäis päästä myös johonkin tosihommiin jossa sitä voi hyödyntää.

Mun vihje kaikille alle 40 vuotiaille  IT-alan ihmisillle, silloin kun teillä vielä on rahaa:

Älkää ostako kalliita autoja tai ulkomaanmatkoja vaan sijoittakaa eläkevakuutukseen tms ja eläkää vaatimattomasti. Korkeintaan asuntoon kannattaa sijoittaa koska sen voi aina muuuttaa rahaksi. 

Teidän työpaikkanne EI OLE ENÄÄ VARMA  kun lähestytte 60v ikää. Teidät voidaan korvata milloin vaan intialaisella, virolaisella, puolalaisella....

Ei todellakaan mihinkään eläkevakuutukseen, siinähän häviää pahimmassa tapauksessa kaikki rahansa, jos ei täytäkään ehtoja millä nostaa omat rahansa sieltä ulos. Sijoittaa suoraan tai ostaa sijoitusasuntoja tms. En tiedä ketään alle 40-vuotiasta, joka tosiasiassa kuvittelisi ikinä pääsevänsä eläkkeelle, kyllä se työttömyys odottaa kauan ennen mahdollista eläkeikää, jos sitä ikinä saavuttaa.

Ja kohtahan työttömät pääsee koittamaan onneaan työelämässä kun koronapassia aletaan vaatimaan töiden tekoon. Itse en tule sitä kotimaassani ikinä kenellekään näyttämään, eli siinä vapautui ainakin yksi toimistotyöpaikka jollekin halukkaalle.

Tarkoitin sitä että eläkää vaatimattomasti 40-60 vuotiaina älkääkö törsätkö kalliisin matkoihin tai autoihin vaan pistäkää säästöön. 

Vierailija
129/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä koulutus nuorilla. Maisterin papereilla pääsee vain taksikuskiksi ja pizzalähetiksi kun tarvittaisiin hitsareita, putkimiehiä, rekkakuskeja yms osaajia.

Näin juuri. En sano, etteikö maistereitakin tarvittaisi, mutta tässä tilanteessa on mieletöntä, että valtiovallan taholta on asetettu tavoitteeksi koulutustason nosto niin, että yhä useampi saisi korkeakoulututkinnon! Minä olen humanisti, poikani opiskelee rekkakuskiksi. Kummallekohan niitä töitä löytyy?  Ja mikäköhän on ollut suhtautuminen: minun suhteeni on jo luovutettu sukulaisten silmissä, mutta aikanaan oli MAHTAVAA, kun minä, duunariperheen tytär, opiskelin niin pitkälle, oltiin tosi ylpeitä minusta. Poikaani taas ovat jotkut suhtautuneet niin, että miksei mennyt lukioon, kun älli riittäisi, nyt syrjäytyy, ei jaksa, ei tule mitään. Valmistuu nyt keväällä, motivaatio on yhä huipussaan ja on sanottu, että töitä riittää. 

Keskustelua vaivaa se, että nähdään kahtiajako kouluttamattomat ja korkeasti koulutetut. Siinä välissä on se amistaso, ja juuri sen tason tekijöitä nyt tunnutaan tarvittavan. Eivät nämä työpaikat ole kouluttamattomille. Ei jostain kouluttamattomasta tai ihan eri koulutuksen hankkineesta tehdä kahdessa viikossa lähihoitajaa, kokkia tai sähkömiestä. Se ammatillinen koulutus on ihan oikea koulutus laatuvaatimuksineen, ei mikään päiväkoti. Joskin samaan hengenvetoon on sanottava, että monissa paikoissa ammattikoulutus on käytännössä tuhottu tässä korkeakoulukiimassa; onneksi esim. poikani koulu on vielä ollut hyvä ja ovat ihan opetusta saaneet.

Vierailija
130/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt alkuun puolet pois. Tulee vähän painetta käyttää perustuslaillista elinkeinonvapauttaan ja luoda itselleen työpaikka.

Vierailija
131/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tosi paljon kolmekymppisiä ystäviä, joilta osalta lähti työpaikka koronan aikana ja osa "downshiftasi" kun ei pitänyt työstään. Molempien ryhmien edustajat ovat päättäneet elää ansiosidonnaisella sen 400 arkipäivää, mikä on oikeasti aika pitkä aika. He matkustelevat ja nauttivat elämästään. TE-toimistossa ilmeisesti sen verran kiirettä pitää, että eivät ehdi kysellä perään.  Suurin osa työnsä menettäneistä ei ole etsinyt muita hommia kannustinloukun takia - miksi tehdä töitä kun tuilla saa about saman summan tai työnteon takia voisi jopa menettää tuet. Osa odottelee, että pääsee joskus takaisin duuneihinsa. Muutama on myös ehtinyt hankkia lapsia tässä välissä ja siirtynyt vanhempainvapaille.

Usein naureskelevat tälle suomen systeemille - kuka tämän kaiken oikeasti lopulta maksaa? 

Vierailija
132/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelman juuri on se, että Suomessa JOKAISEEN oikeaan kokopäiväduuniin tarvitaan spesiifi koulutus.

Jos sitä ei ole, et sitä paikkaa saa vaikka olisit minkälainen velho.

Sattumalta sitten ulkomailta tuotuja kavereita löytyy, usein maista jossa koko alaa ei opiskella, mutta kelpaavat heti hyvin ko. työhön, kuten telakkatyöntekijät ja hitsarit.

Työnantajat ovat maalanneet itsensä nurkkaan epätodellisilla odotuksilla ja vaatimuksilla.

SE ON SE ONGELMA

Vierailija
133/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä mieheni ei saa palkankorotusta ja itse olen työkyvytön.

En aio siitä huolimatta mennä töihin jos maksetaan alle 3200. 

Minun sukupolveni maksoi 1990-luvun laman, maksoin asuntolainasta ja opintolainasta 12%  korkoa aikoinaan jotta samaan kaan pullamössösukupolvi sai opiskellailmaiseksi ja asua  puoli-ilmaiseksi  vuokralla "roskapankkien" realisoimissa kämpissä.

Vierailija
134/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt alkuun puolet pois. Tulee vähän painetta käyttää perustuslaillista elinkeinonvapauttaan ja luoda itselleen työpaikka.

Kerro vielä miten se työpaikka luodaan?

Vierailija
135/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula. Samaan aikaan työttömiä paljon. Niin että kuinka on mahdollista? No, monestakin syystä. Olen työssä sisä-Suomessa, teollisessa työpaikassa, ihan haalariosastoa. Omassa työpaikassanikin on päällä jatkuva haku työntekijöistä. Työ on kuitenkin sellaista johon vaatii opislua/perehtymistä, suoraan maantieltä ei pysty hyppäämään satojatuhansia maksavien koneitten puikkoihin. Palkkataso on sitä mitä se näissä hommissa on, itselläni hiukka rapiat 13 euroa tunnilta. Toki tiedän että pääkaupunkiseudulla tai etelä-Suomessa samoista töistä maksavat useamman euroa enemmän, mutta kovemmat ovat siellä elinkustannuksetkin. (Joo,tiedän, kuoro alkaa huutaa että "MINÄ en kyllä kolmellatoista eurolla edes kiikkutuolistani nouse!!! Et nousekaan, ja siinä on yksi syy miksi olet työtön) . Pitkäaikaistyöttömistä kovasti puhutaan. Kun pienellä kylällä asun, tiedän suunnilleen nämä pitkäaikaistyöttömät. Tosi asia on, että suurimmasta osasta pitkäaikaistyöttömiä ei ole tielle eikä työlle. Juopot, sairaat, mielenterveysongelmaiset, kielitaidottomat, itsensä ulos hinnoittelevat (=todellisuudessa työhaluttomia) pitäisi siivota tilastoista pois, niin silloin jäisi jäljelle pitkäaikaistyöttömistä se TODELLINEN lukema, jotka ihan oikeasti haluavat ja hakevat työtä. Omassa työpaikassani pari- kolme kaveria jotka tulleet remmiin sangen pystymetsästä, opettelevat pikku hiljaa helpoimmista töistä alkaen. Heillä on se asia joka turhan monelta puuttuu, eli hyvä asenne ja työmoraali. Samalla tyylillä itsekin olen taloon tullut ja nyt toistakymmentä työvuotta takana. Valtaosa avoimista työpaikoista (ainakaan näillä seutukunnilla)  ei tule koskaan julkiseen hakuun. Jos tulee julkiseen hakuun, niin työvoimapula on silloin todella paha. Tällöin työkkärin kautta tulee näitä puolipakotettuja työhönhakuja, joitten käsittely vie kallista aikaa ja vaivaa. Monet näistä tietävät ne taikasanat millä ei tarvitse odottaa paikkaa saavansa : "Tulin tänne koska työkkäri pakotti" -Joo, tämä työpaikka perustuu vapaaehtoisuuteen joten näkemiin! Tai "Voinhan tulla töihin jos maksatte 22 euroa/ 34 euroa/ 48 euroa tunnilta!"  -Joopa joo, ja tältä alalta (eikä muultakaan) ei ole työkokemusta? Kas kun ei 300 euroa tunnilta? Näkemiin.

Tässä muutamia syitä, omasta näkövinkkelistäni katsottuna. Tiivistettynä, tilastoissa pitäisi olla vain oikeasti työkykyiset ja - haluiset.

Vierailija
136/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihan jokainen asia maksaa aivan liian paljon niin miten kuvittelet ihmisten pärjäävän hengissä jos ne yk:n mukaan liian pienet sosiaalituet puolitettaisiin? Vai haaveiletko Suomeen kodittomuutta ja nälkä kuolemia?

Vierailija
137/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka duuniin löytyy tekijä, kun palkkaus on kohdallaan.

Vierailija
138/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 25 e/h palkkaa eikä tämä ole mun alalla edes hyvä palkka..

Jos jäisin työttömäksi niin en varmasti tekisi 14 e/h. Muuttaisin mieluummin ulkomaille töihin.

Olen tosin koulut käynyt ja uraani kehittänyt esim. ilmaisilla harjoitteluilla.

Vierailija
139/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.

Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!

Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä

Kuka maksaa? Alkoi kiinnostaa!

T: "12,5 euroa tunnissa"

Sama homma täällä! Nyt äkkiä kertokaa minulle kuka maksaa 14e/h

T. 11,5e tunnissa

Minäpä kerron:se maksaa joka vaatii sinulta tieturva-, sähkötyö-, tulityö- ym 7 muuta korttia, joiden hankkiminen maksaa . Onhan sinulla ne jo? Hygienia- ja alkopassi ei tuohon tuntipalkka riitä.

Juuri eilen näin ruokkiksella kuuntelin ilmeisesti jonkun vuokratyöfirman kaverin kovaäänistä juttua siitä, kuinka isolle rakennusfirma X:lle lennätettiin sunnuntaina töihin uusia ummikkokavereita Romaniasta, ja maanantaina kaikilla oli ne tarvittavat kortit kädessä. Siitä, oliko juttu totta tai edes mahdollista en takuuseen mene, koska en ole alalla, mutta jos on totta, niin tuskin näille romanialaisille 14 €/h maksetaan. Jotenkin tuossa vedetään välistä, luultavasti olemalla kirjaamatta todellisia työtunteja.

Vierailija
140/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikkojen arvostus meitä veronmaksajia kohtaan on sitä luokkaa että en yhtään ihmettele työvoimapulaa. Miksi tuoda veroeuroja valtiolle jos niitä hassataan järjettömyyksiin?