Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
81/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikouluissa ei opeteta. Moni valmistunut ei osaa mitään. Ollaan myös laiskoja kermaperseitä eikä viitsitä.

Vierailija
82/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on huutava pula ILMAISTYÖVOIMASTA, palkkaa ei haluta maksaa. Siinäpä se vastaus.

Nooh, kyllä moni mielellään maksaisi osaavalle tekijälle ihan palkkaakin. Ongelma on siinä, että työttömiä ei haluta palkata, kun ei uskota, että he voivat olla niitä osaavia tekijöitä, vaikka ei se ammattitaito hetkessä rapistu, ja moni on työttömyyden koettuaan paljon innokkaampi tarttumaan hommiin kuin leipiintynyt vakiduunari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on myös se, että kaikkia työttömiä kohdellaan tasapäisesti. On ihan eri olla työkyvytön sairauden takia, korkeakoulutettu tai sitten se koko ikänsä kattoon syljeskellyt tapaus.

Toinen typeryys on suojarajan mataluus: Tulisihan ne matalapalkkaiset osa-aikatyöt ainakin tehtyä, jos koko ajan ei tarvitsisi pelätä etuuksien menemistä. 300 euroa bruttona on ihan naurettava.

Vierailija
84/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louhin kryptoja kelan piikkiin, niin miksi menisin johonkin naurettavaan töihin.

Vierailija
85/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula on k*kkapuhetta. 

Meillä on palkanmaksupula. 

Vassarin on varmaan vaikea ymmärtää että sille yrittäjällekin pitäisi jäädä jotain käteen sen jälkeen kun palkat ym kulut on maksettu.  Työllistäminen(kin) on Suomessa naurettavan kallista. En ymmärrä miksei valtio voi tukea työllistämistä enemmän, luulisi sen olevan edullisempaa kuin jatkuva tukien jakaminen.

Vierailija
86/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

650€/kk hyvä?? Olet täysin sekaisin. Koitapa itse elää tuolla, hädin tuskin saan oman osan asumiskustannuksista hoidettua tuolla. Menisin mielelläni töihin mutta ikävä kyllä olen työkyvytön lähes kaikkeen työhön. Pystyisin tekemään ehkä jotain psykologin tms työtä mutta en pääse opiskelemaan sitä.

Olisipa edes noin hyvät tuet, 325€/kk sillä on pärjättävä ja maksettava laskut

Jos puhut opintotuesta niin olen minäkin sillä elänyt mutta se on täysin eri asia koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Kävin opintotuen ja opintojen ohella siivoamassa iltaisin. Sekin oli miljoona kertaa parempi tilanne kuin roikkua työkyvyttömänä kortistossa.

Työmarkkinatuki on ainoa mitä saan ja viime päätös oli että 325€ on riitettävä. Olin vakitöissä, loukkaannuin ja sain lopputilin mutta pienemmällä paikkakunnalla ei saa omakotitaloa myytyä että pääsisin muuttamaan vuokra-asuntoon ja sosiatukien piiriin

Vierailija
87/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitäisi pienentää, jos palkkoja ei ole varaa nostaa, jotta työttömien motivaatio työllistyä kasvaisi ja saataisiin avoimet työpaikat täytettyä. Näin yksinkertaista se on.

Ansiosidonnaisia voi pienentää, koska ne maksetaan verorahoista - ihan julkisen talouden vuoksi. Mutta ei tämäkään ratkaise muita ongelmia joita tässä ketjussa on lueteltu.

Vierailija
88/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitäisi pienentää, jos palkkoja ei ole varaa nostaa, jotta työttömien motivaatio työllistyä kasvaisi ja saataisiin avoimet työpaikat täytettyä. Näin yksinkertaista se on.

Ei ole näin yksinkertaista, asumiskulut ja muut ei ole kaikilla samat.

Vierailija
89/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

650€/kk hyvä?? Olet täysin sekaisin. Koitapa itse elää tuolla, hädin tuskin saan oman osan asumiskustannuksista hoidettua tuolla. Menisin mielelläni töihin mutta ikävä kyllä olen työkyvytön lähes kaikkeen työhön. Pystyisin tekemään ehkä jotain psykologin tms työtä mutta en pääse opiskelemaan sitä.

Miksi saat noin vähän?

Mikä tuki tuo on?

En ole tuo jolta kysyt, mutta itse saan reilut kolmesataa euroa kuussa, en muuta. Ja se on asumistukea. Käytännössä elän säästöilläni.

Siksi niin vähän, että mieluummin opiskelen kuin ilmoittaudun työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, jolloin joutuisin keskeyttämään opinnot. 

Opiskelemalla on sentään jokin mahdollisuus vielä työllistyä; ainakin haastattelupyyntöjä on vielä toisinaan tullut. Virallisesti työttömänä ollessani en saanut niitä ollenkaan. Nyt voin siis CV:ssä väittää olevani opiskelija. Opintotukea en saa koska olen käyttänyt opintotukikuukaudet aiempaan tutkintoon.

Vierailija
90/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

Sama se onko tuet hyvä vai huonot, työtön ei työnantajalle kelpaa.

Vierailija
91/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin koittanut hakea alalle, jolla olisi suurempi työvoimapula. Ei ole vielä onnistunut. Ajattelin että voin antaa tämän paikan jollekin vähän nuoremmalle, jolla on periaatteessa kapeampi osaaminen.

Vierailija
92/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman rahan saa kotona makaamalla. Jotkut ihmiset kuvittelevat, että itse ei pidä tehdä yhtään mitään, edes hankkia kohtuullinen koulutus tässä ilmaisen koulutuksen maassa. Osa ei pysty edes siihen. 

Työnantajien pitäisi maksaa kouluttamattomalle/osaamattomalle heti enemmän palkkaa. Nuo eivät näe omaa nenäänsä pidemmälle, eivätkä ymmärrä sitä, että kukaan ei saa hyvää palkkaa koulutukseensa nähden heti työpaikassa, vaan se, että työpaikan ovet avautuvat mahdollistaa sitten tulevien vuosien varrella vaikka mitä. Ja tämä jatko riippuu sitten ihan henkilöstä itsestään. Hyvä ja motivoitunut työntekijä etenee aina urallaan. Ja jos ei ole tullut kouluja käytyä, niin todella moni on työpaikan kautta pystynyt hankkimaan itselleen myös koulutuksen. 

Kotona makamalla tätä ei tule tapahtumaan koskaan.

Vierailija
93/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimi. Kituuttavat sitten entisestään pienemmillä tuilla, koska ei ole varaa käydä töissä, joista ei makseta asiallista palkkaa. Työssäkäynti maksaa, ja työstä seuraa kuluja: bussikortti, työvaatteet, lounaat ~ 10 - 15 € /pvä jne. 

Suomessa 400 000 ihmistä on ulosoton asiakkaina, mutta jos suojaosaa (nyt n. 680 €) nostettaisiin, työnteko matalapalkkaisilla aloillakin kannattaisi, nyt 400 - 1400 € ansaitsevilta menee 75% tuloista veroihin ja ulosottoon. Käteen jää heille usein vähemmän (työstä aiheutuvat kulut) kuin jos makaisivat työttömänä kotona. 

Vierailija
94/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

Jos puhut opintotuesta niin olen minäkin sillä elänyt mutta se on täysin eri asia koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Kävin opintotuen ja opintojen ohella siivoamassa iltaisin. Sekin oli miljoona kertaa parempi tilanne kuin roikkua työkyvyttömänä kortistossa.

Työmarkkinatuki on ainoa mitä saan ja viime päätös oli että 325€ on riitettävä. Olin vakitöissä, loukkaannuin ja sain lopputilin mutta pienemmällä paikkakunnalla ei saa omakotitaloa myytyä että pääsisin muuttamaan vuokra-asuntoon ja sosiatukien piiriin

Minut myös heitettiin pihalle töistä kun loukkaannuin tapaturmaisesti enkä enää pystynyt tekemään töitä. Sain pitkään kuntoutustukea. Työmarkkinatuki on myös mulla ainoa tulo mutta saan sitä n 600€ (2 lapsen lapsikorotukset). En pääsisi tosin minkään sosiaalituen piiriin muuttamalla vuokralle ellen eroaisi miehestäni. Nyt tulee huomattavasti halvemmaksi asua omassa asunnossa kuin vuokralla.

Vierailija
95/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä tekijöitä löytyy kunhan maksavat riittävästi palkkaa ja tarvittaessa kouluttavat. Turha huudella jos tarjoaa nollasopimuksia ja paskoja palkkoja.

Moni pulassa oleva työantaja maksaisi esimerkiksi 14e/h, mutta työntekijöitä ei vain löydy!

Eikö tosiaan tuolla palkalla pysty kilpailemaan sosiaalietuuksien kanssa? Jotain on tehtävä

Listaatko vaikka 5 yritystä ja niiden työtehtävät?

Vierailija
96/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ei ole tullut yleiseen käytäntöön, vaikka tuntuisi helpolta ratkaisulta.  Mitähän uuseliitti tekisi, jos luokka laskisi?

Vierailija
97/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten työvoimapulaa tuntuu olevan ruohonjuuritason hommissa

jostain syystä sinne tuodaan lisää väkeä toiselta puolelta maailmaa, monet eivät puhu edes englantia

usein nämäkin päätyvät ennemmin tai myöhemmin kortistoon koska työttömänä täällä pääsee helpolla ja saa jopa enemmän kuin pienimmillä taulukkopalkoilla

...ja sitten noihin töihin tuodaan taas uusia tekijöitä jostain kaukaa ja kierre jatkuu ja "työkkäri" täyttyy "huippuosaajista"

lähes 100 siivouspaikkaa olisi tässä meidänkin lähellä ja taloissa runsaasti työttömiä, näin ei olisi jos minä olisin töissä työkkärissä

Vierailija
98/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole työvoimapulaa, ei ole ikinä ollut eikä tule ikinä olemaankaan.

Vierailija
99/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan työttömän olevan vailla töitä sen normaalin 160 tuntia kuussa niin korvaukset ovat keskimäärin siellä 10-12e/h eli sama tai hieman parempi kuin vartijoilla-vakseilla-siivoojilla-jne ja selvästi parempi kuin esimerkiksi huvipuistotyöntekijöillä.

Ja heti jos on lapsi/lapsia niin korvausten taso nousee.

Vierailija
100/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään työvoimapulaa ole, kun on varaa uhkailla satojatuhansia ihmisiä työnsä menettämisellä jos ei ota toimimatonta "rokotetta". Minäkin liityn työttömien armeijaan kohta kunhan passia aletaan vaatimaan töiden tekemiseen.