Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
101/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei viitsi käydä yhtäkään koulua loppuun on turha huudella hyvän palkan perään.

20% työttömistä on asiantuntija- ja johtoporrastasoa (eli yliopisto tai amk). Lähes kaikilla lopuilla on ammattillinen perustutkinto, poikkeuksena ehkä vanhukset jotka ei pääse eläkeputkeen eikä kouluja tarvinut käydä wanhassa maailmassa, kunhan vaan käveli tehtaan portista sisään.

Vierailija
102/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Olen IT-alalla ja minimi palkkatoivomukseni kokopäivätyölle on 3200. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Kaikki työt josta maksetaan alle 2500 kokopäiivätyöstä on orjatyötä.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Joutuisimme  käytännössä eroamaan ja yhteiskunta joutuisi elättämään vaimoani.

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula on k*kkapuhetta. 

Meillä on palkanmaksupula. 

Vassarin on varmaan vaikea ymmärtää että sille yrittäjällekin pitäisi jäädä jotain käteen sen jälkeen kun palkat ym kulut on maksettu.  Työllistäminen(kin) on Suomessa naurettavan kallista. En ymmärrä miksei valtio voi tukea työllistämistä enemmän, luulisi sen olevan edullisempaa kuin jatkuva tukien jakaminen.

Jos yritystä ei saa kannattamaan, niin joko osaamisessa tai yritys ideassa on vikaa.

Kaikista tumpeloista ei ole yrittäjiksi. Valtion ei kannata tukea tumpeloista. Se vääristää kilpailua.

Vierailija
104/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on älyttömän hyvät.

650€/kk hyvä?? Olet täysin sekaisin. Koitapa itse elää tuolla, hädin tuskin saan oman osan asumiskustannuksista hoidettua tuolla. Menisin mielelläni töihin mutta ikävä kyllä olen työkyvytön lähes kaikkeen työhön. Pystyisin tekemään ehkä jotain psykologin tms työtä mutta en pääse opiskelemaan sitä.

Olisipa edes noin hyvät tuet, 325€/kk sillä on pärjättävä ja maksettava laskut

Jos puhut opintotuesta niin olen minäkin sillä elänyt mutta se on täysin eri asia koska kyse on väliaikaisesta tilanteesta. Kävin opintotuen ja opintojen ohella siivoamassa iltaisin. Sekin oli miljoona kertaa parempi tilanne kuin roikkua työkyvyttömänä kortistossa.

Työmarkkinatuki on ainoa mitä saan ja viime päätös oli että 325€ on riitettävä. Olin vakitöissä, loukkaannuin ja sain lopputilin mutta pienemmällä paikkakunnalla ei saa omakotitaloa myytyä että pääsisin muuttamaan vuokra-asuntoon ja sosiatukien piiriin

Oikeasti?

Eikö minimi ole joku 500e?

Vierailija
105/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä on paljon vapaa-aikaa, ja valtio palkitsee heidän elämäntapavalintansa vielä maksamalla tukia. On taivahan tosi, että kaikkia ei työ kiinnosta.

Vierailija
106/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellaisessa tilanteessa että minulle tarjotaan vain osa-aikaista työtä koska olen liian vanha. 

Olen yrittänyt pysyä niissä ja toivon että annettaisiin vielä mahdollisuus vakituiseen työsuhteeseen. 

Jos ei kukaan palkkaa niin olen ansiosidonnaisella eläkeikään asti, siihen on enää 4 vuotta.

Mun ongelma on se että jos joutuisin matalapalkka eli orjatyöhön en saisi myöskään toimeentulo tai asumistukea koska meillä on velaton omistusasunto. En pystyisi pelkällä palkallani elättämään sairasta avimoani joka on työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Kumpi parempi, me pysymme yhdessä ja nostan antiosidonnaiata vai me eroamme ja yhteiskunta elättää vaimoni asumistukineen kaikkineen?

Jos teillä on velaton talo niin miksi 2500e ei riitä kahdelle ihmiselle?

Vierailija
107/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömissä ei vain ole tarpeeksi osaavaa ja luotettavaa porukkaa. Heitä eivät täytä edes työelämän minimivaatimuksia. Samalla työttömille yritetään tarjota sellaisia töitä, joista hyvät työntekijät ovat irtisanoutuneet huonojen työolojen takia. Ei se voi toimia.

Vierailija
108/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole havainnut omalla alallani huutavaa työvoimapulaa. 

- DI

Vierailija
109/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömät tosiaan eivät kelpaa töihin?

Miksi työnantajilla on niin tiukat kriteerit?

Työntekijän on oltava:

- Terve. Osatyökykyinen ei kelpaa, vaikka olisi hyvä työntekijä sen puolikkaan päivän ajan, mihin työkyky riittää.

- Neurotyypillinen. Autisti ei kelpaa vaikka olisi tehokas ja tunnollinen. Kun ei se osaa katsekontaktia eikä small talkia.

- Mielellään jotenkin tuttu. Joskus voi säkällä päästä töihin ilman suhteita.

- Valmiiksi töissä. Asenteet työttömiä kohtaan ovat alar-arvoiset. Ihmistä näkemättä kuvitellaan, että "ei siitä ole mihinkään".

- Hyvä puhumaan. Rauhallista tai ujoa ei haluta palkata ennakkoluulojen takia.

Kaiken lisäksi työntekijälle pitää maksaa palkkaa. Jos nuo yllä mainitut kriteerit täyttyvät, onnistuu palkanmaksu yleensä ihan asiallisesti. Mutta jos joku vaatimus ei täyty, niin pitäisi tulla ilmaiseksi töihin siitä riemusta että saa tehdä töitä.

Vierailija
110/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eniten työvoimapulaa tuntuu olevan ruohonjuuritason hommissa

jostain syystä sinne tuodaan lisää väkeä toiselta puolelta maailmaa, monet eivät puhu edes englantia

usein nämäkin päätyvät ennemmin tai myöhemmin kortistoon koska työttömänä täällä pääsee helpolla ja saa jopa enemmän kuin pienimmillä taulukkopalkoilla

...ja sitten noihin töihin tuodaan taas uusia tekijöitä jostain kaukaa ja kierre jatkuu ja "työkkäri" täyttyy "huippuosaajista"

lähes 100 siivouspaikkaa olisi tässä meidänkin lähellä ja taloissa runsaasti työttömiä, näin ei olisi jos minä olisin töissä työkkärissä

Haluaisin nähdä miten pakotat siivousfirman palkkaamaan minut. En pysty moppaamaan kuin puoli huonetta kerrallaan kovien kipujen vuoksi. Jos moppaan edes sen puoli huonetta niin en pysty sen jälkeen pariin päivään edes vääntämään ovenkahvaa auki. Kotonakin joudun nakittamaan tällaiset hommat muille perheenjäsenille. Olisin kyllä tosi hyvä työntekijä mille tahansa siivousfirmalle 👌

Vierailija
111/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei viitsi käydä yhtäkään koulua loppuun on turha huudella hyvän palkan perään.

20% työttömistä on asiantuntija- ja johtoporrastasoa (eli yliopisto tai amk). Lähes kaikilla lopuilla on ammattillinen perustutkinto, poikkeuksena ehkä vanhukset jotka ei pääse eläkeputkeen eikä kouluja tarvinut käydä wanhassa maailmassa, kunhan vaan käveli tehtaan portista sisään.

Lähde?

Vierailija
112/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain pitäisi näkyä ilmoituksia avoinna olevista työpaikoista jos meillä tosiaan olisi työvoimapula. 

Iltalehti ja Ilta-Sanomat löytää aina yli 150 000 ilmoitusta. Työvoimatoimiston sivuilla on se n. 12 000 kokopäiväistä työpaikkaa auki. Vakituista työtä vailla on n. 500 000 ihmistä + ne muualta tulleet, jotka eivät ole edes työmarkkinoiden käytettävissä.

Oletteko muuten huomanneet, että partureiden määrä on räjähtänyt käsiin? Olisi hauska nähdä tutkimus, että kuinka paljon veromaksajien rahaa palaa starttirahan muodossa näihin yrityksiin.

Vierailija
113/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jompi kumpi: joko a) työttömyyskorvauksen suojarajaa pitäisi pienempien palkkojen kohdalla hinata ylöspäin (ensi kuussa raja on jälleen 300 € oltuaan yli vuoden 500 €, kummasti työllisyysaste sillä välin nousi) tai b) ulosoton suojaosuutta nostettava siten, että ulosoton asiakkaan käteen jäisi palkasta n. 1000 €. 

Vierailija
114/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne vain huononee tämän vihervasurihallituksen kanssa.

Liikkuminen kallistuu = töihinmeno kallistuu.

Valitonvelka kasvaa = erilaiset verot ja työnantajamaksut kasvavat.

Ei hyvältä näytä.

Kun liikkuminen kallistuu ja yritysten parkkipaikat menevät verolle, täytyy työpaikan olla kävelymatkan ta vähintään lyhyen pyöräilynatkan päässä. Ei kovinkaan toimiva ratkaisu, vähänkään isommassa kaupungissa.

Maaseudulla taas etäisyydet jo helposti aiheuttaa saman ongelman. Eihän tuo voi toimia, kuin todella harvoille.

Vierailija
115/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on monesti niin, että töitä ei löydy jos ei ole osaamisesta pidetty huolto. Ja IT-alalla on niin, että itse on opiskeltava. Mikään ei ole rakettitiedettä, on ihan opittavissa olevaa asiaa. Nyt esimerkiksi on pula Azure-kehittäjistä. Sitten on vakiohommat, jotka työllistää aina hyvin, esim SAP-konsultointi. Ei vaan ole nuorten mielestä hienoa kun ei ole peliala, vaan tylsää taloushallintoa tai supply chainia. Oikeasti kuitenkin ratkotaan isojen yritysten oikeita liiketoimintaongelmia.

Verkkoarkkitehdeistä, samoin enterprise arkkitehdeistä on pulaa. Nämä eivät ole junnu hommia, vaan osaavien asiantuntijoiden työtä, EA puolella on usein jo harmaata ohimolla.

Tietoturvapuolella on myös osaajista pulaa.

Sukulaisten puheissa esiintyvät työttömät IT-jampat on usein lähitukityyppejä tai visual basic/.net -koodareita. Kyllä aina tarvitaan vanhojen ohjelmointikielten osaajiakin, mutta silloin yleensä plakkarissa pitää olla jotain muutakin, esim vaikka azure. Vanhoja järjestelmiä siirretään Azureen ja silloin olis hyvä osata molempia.

Mä yritän ikääntyneenä koodarnia opiskella Azurea mutta pelkkä opiskelu ei riitä vaan pitäis päästä myös johonkin tosihommiin jossa sitä voi hyödyntää.

Mun vihje kaikille alle 40 vuotiaille  IT-alan ihmisillle, silloin kun teillä vielä on rahaa:

Älkää ostako kalliita autoja tai ulkomaanmatkoja vaan sijoittakaa eläkevakuutukseen tms ja eläkää vaatimattomasti. Korkeintaan asuntoon kannattaa sijoittaa koska sen voi aina muuuttaa rahaksi. 

Teidän työpaikkanne EI OLE ENÄÄ VARMA  kun lähestytte 60v ikää. Teidät voidaan korvata milloin vaan intialaisella, virolaisella, puolalaisella....

Vierailija
116/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 400 000 ihmistä on ulosoton asiakkaina, mutta jos suojaosaa (nyt n. 680 €) nostettaisiin, työnteko matalapalkkaisilla aloillakin kannattaisi, nyt 400 - 1400 € ansaitsevilta menee 75% tuloista veroihin ja ulosottoon. Käteen jää heille usein vähemmän (työstä aiheutuvat kulut) kuin jos makaisivat työttömänä kotona. 

No ei nyt sentään 75%. Siltä 400 ansaitsevalta ei mene pennin latia ulosottoon ja muilta matalapalkkaisilta menee 20-30%, vaikka olisi lapseton. Suojaosuutta voisi toki hiukan nostaa, mutta tehokkaampaa voisi olla velkajärjestelyjen helpottaminen.

Vierailija
117/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Vierailija
118/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitäisi pienentää, jos palkkoja ei ole varaa nostaa, jotta työttömien motivaatio työllistyä kasvaisi ja saataisiin avoimet työpaikat täytettyä. Näin yksinkertaista se on.

Anna mun nauraa! Tai oikeammin kyllä itkettää, kun moni taitaa tosiaan luulla, että noin yksinkertaista se olisi. Myös poliittisten päättäjien keskuudessa on tätä harhaluuloa valitettavan paljon.

Luuletko, että tukia pienentämällä työttömästä tulee työnantajan silmissä yhtään sen houkuttavampi työntekijä? Kasvattaako tukien pienentäminen esimerkiksi ammattitaitoa? Auttaako se pitämään yllä terveyttä ja työkuntoa?

Työttömät lähettävät avoimiin paikkoihin jo nyt paljon hakemuksia. Monessa paikassa ne heitetään suoraan roskikseen. Ajatellaan, että työttömässä on jotain vikaa, ei kai se muuten työttömänä olisi. Tai että se hakee kuitenkin vain työkkärin pakottamana, oikeasti työnteko ei kiinnosta.

Vierailija
119/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaajapula johtuu osittain liian hyvistä palkoista, koska osaajat voivat vähemmällä työllä saada tarpeeksi rahaa elämiseen ja enemmän vapaa-aikaa. Toisaalta kaikki älykkäät haluavat kynän pyörittäjiksi ja suorittavaan työhön jää pääsääntöisesti vain ihmiset, joilla ÄO on luokkaa 80-100. Suorittavaankin työhön tarvittaisiin älykkäitä työntekijöitä.

Vierailija
120/849 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500 on brutto tarkoittaisi alle 2000 nettoa.

Vaimo on niin sairas että hänen eläkkeensä menee kokonaan lääkkeisiin ja muihin terveydenhoitomenoihin.  Talon lämmityskustannukset ovat kanssa aika korkeat. Meillä on lisäksi kotona asuva opiskeleva aikuinen lapsi. Jos menisin orjatöihin joutuisin maksamaan työmatkoistani myös. 

Jaa meillä 4 henkeä pärjää 2000e nettituloilla ja on lainaakin.