Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Erityisherkkyys" - Taas yksi HUUHAA diagnoosi neuroottiselle ja lellitylle...

Vierailija
08.02.2015 |

Hohhoijjaa... kaikkea sitä kuulee. Erityisherkkä my ass. Nämä "erityisherkiksi" itseään diagnosoivat henkilöt eivät ole mitään muuta kuin neuroottisia kermaperseitä, todennäköisesti lapsena piloille hemmoteltuja ihmisiä, jotka eivät ole saaneet riittävästi kosketusta todelliseen maailmaan. On eletty pumpulissa äidin ja isän suojissa liian pitkään ja sitten kun pitäisi aloittaa oma elämä ja sopeutua siihen, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä ja että töitäkin pitäisi tehdä ja joitain asioita vain sietää, niin sitten keksitään tämä tämmöinen "erityisherkkyys"... Sama juttu adhd:n kanssa, varmaan joillain on se oikeasti, mutta nykyään on yleisdiagnoosi huonosti käyttäytyville ja kasvatusta vaille jääneille ihmisille.

LTO ja kolmen lapsen äiti

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon erityisherkkä, mulla on myös ääniyliherkkyys.

En todellakaan kerro siitä kenellekään, vaikka se saattaisikin saada ihmisiä ymmärtämään minua paremmin. Niin, mikäli ihmiset ymmärtäisivät tämän olevan oikea ongelma. Nyt se on lähinnä lupa kiusata ja haukkua kuten ap tekee.

Ääniyliherkkyyden kanssa on helpompaa kunhan muistaa vaan kantaa korvatulppia mukana.

Aspergeria minulle usein tyrkytetään. En ole, olen vain äärimmäisen introvertti. YTK, OTM ja nyt tohtorikoulutettava.

Vierailija
102/114 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mjaa. Aistiyliherkkyys on kyllä täysin todellinen lääketieteellinen seikka ollut jo pitkään. Esim. itselläni on autistinen lapsi, jonka tuntoaisti on ylivirittynyt, ei kestä esim. vaatteiden saumoja, vaan alusvaatteet pitää pukea nurinpäin, jotta niiden saumat eivät hierrä. On muuten ollut tuollainen jo ihan vauvasta lähtien, itkuisuus väheni kuin taika-iskusta, kun hokasin vähentää saumojen ja pesulappujen määrää/kontaktia iholle.

Mutta sähän tänkin tietty tiedät paremmin, arvon "LTO". Tosin en usko hetkeäkään, että noin typerä ihminen olisi lastentarhanopettaja, he ovat kokemukseni mukaan ihan järkevää porukkaa.

Niinpä. En muuten ole herkkä, mutta tuntoaistin yliherkkyys on häiritsevää ja harmittaa mutta ei siitä pääse eroon vaikka mitä tekisi. Muuten olen aika adhd-tyylinen mutta olen opiskellut Jan käyn töissä. Keskittymiskyvystä kuitenkin ongelmia. En voisi kuvitellakaan pitäväni paitaa Parkkisen päällä tai edes löysää t-paitaa, joka lepattaisi paljasta vatsaa vasten. Käytän aina pehmeää aluspaitaa ja saumattomia alusvaatteita. Lapsuus oli muuten kärsimystä kunnäiti löi ja raivosi vaikka oikeasti kärsin. Villaa en kestä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/114 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka laajentuva on käsintyksemme ihmisyydestä.

On hämmästyttävän riemastuttavaa ja yhtäaikaa kivuliasta huomata kuinka eritavalla olemme samat inhimilliset ominaisuutemme mitoittaneet omiksi minuutemme tuntemuksiksi. Jokainen voi asettautua omaan kohtaansa, ei yksikään jää paikkaansa vaille. Samojen ominaisuuksien eri määristä lukematon kirjo erilaista. Kuulen miten suojamuurit törmäävät. Se on internetin oma erityisyytensä; kohdata vain toistemme muuri oikean ihmisen jäädessä tuntemattomaksi. Saamme kärjistää kovuutemme äärimmilleen ja ilmaista sen osan, jonka yleensä kasvotusten pyöristämme toisiamme varten voidaksemme toimia arjessa yhteistyössä helpommin.

Meillä on mahtavia ja monitahoisia käsitteitä, jolla voimme hatarasti kuvata minuutemme liikehdintää toisillemme. Tulee haasteita ja ehkä hetkiä, kun tarvitsemme opasteita. Eksyessämme elämässä uuteen tuntemattomaan emme voi takertua yhteen kohtaan vaan on liikahdettava.

Se mikä ei ole meille luontevinta on mahdollisesti koettavissa muiden avattua suuntien mahdollisuuksia. Joutuessamme koville joko kaipaamme tapaa herkistyä ja päästää tuntemamme asia virtaamaan lävitsemme tai päinvastoin ehkä haluamme toisinaan pysäyttää koko tulvan ja olla kaikkea muuta kuin herkkiä. Kaikki riippuen siitä mitä kokemus itsestämme missäkin tilanteessa vaatii. Mutta toisille tällä akselilla liikkuminen on haastavmpaa neurologisesta rakenteesta johtuen. Nämä ihmiset eivät ehkä ole kovin omillaan keskustellessaan toisten suojamuurien kanssa, vaan kaipaavat toisten ihmisten todellista kohtaamista. Kohtaamista ja kohdatuksi tulemista suojamuurien ulkopuolella.

Tästä voi olla kyse erityisherkkyydessä. Ainakin se on yksi näkökulma, josta katsoa.

Vierailija
104/114 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä LTO ja vielä äiti. Ymmärrys ja empatia ajattelussasi kaukana, ihminen on psyykkinen olento ja sinun mallin mukaan ei kenenkään yliherkkyys lopu. Äärimmäisen agressiivinen lähestymistapa joten kyseenalaistan LTO valmiutesi

T mies LTO opiskelija joka pyrkii objektiiviseen asioiden tarkasteluun

Vierailija
105/114 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä että tuollainen k***pää kuin sinä saa tehdä työtä lto:na. Ne kurssikirjat varmaan jätit lukematta missä puhuttiin esim ADHD:sta. Ihmiset ovat erilaisia, mutta sinä olet ehta typerys. Varmaan ruma ja läski ja katkerakin kaiken lisäksi.

Tämän kirjoittaja taitaa olla esimerkki erityisen epäherkästä, jopa erityisvittumaisesta ihmisestä ;-D

Vierailija
106/114 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mjaa. Aistiyliherkkyys on kyllä täysin todellinen lääketieteellinen seikka ollut jo pitkään. Esim. itselläni on autistinen lapsi, jonka tuntoaisti on ylivirittynyt, ei kestä esim. vaatteiden saumoja, vaan alusvaatteet pitää pukea nurinpäin, jotta niiden saumat eivät hierrä. On muuten ollut tuollainen jo ihan vauvasta lähtien, itkuisuus väheni kuin taika-iskusta, kun hokasin vähentää saumojen ja pesulappujen määrää/kontaktia iholle.

Mutta sähän tänkin tietty tiedät paremmin, arvon "LTO". Tosin en usko hetkeäkään, että noin typerä ihminen olisi lastentarhanopettaja, he ovat kokemukseni mukaan ihan järkevää porukkaa.

On tai ei lto niin pilaa teidän maineen moiset ajatukset tai uskomukset.

Vierailija
107/114 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa nämä erityisherkät jotka USKOVAT _tietävänsä_ toisen ihmisen tunnetilat vain sekuntien vierestä kävelemällä. Haloo? Milloin sivullisille on annettu oikeus päättää mitä muut ajattelevat ja toitottaa tätä totuutena?

Menee aivan samaan kastiin kun juuri naisten miehittämät horostkoopit, korteista lukemiset ja muut henkihoidot. Alitajuisesti kun itsensä lietsoo psykoaktiiviseen tilaan ja uskoo kaiken kieppuvan oman navan sekä "herkkien aistien" ympärillä niin kai sitä hermot menee vähemmästäkin.

Pääosin luulen, että kysymys on siitä, että osa ihmisistä on narsistisempia, mielikuvitus laukkaa ristiin rastiin (ADHD?) ja tähän lisättynä naisten taipumus tukeutua uskontoihin, uskomuksiin ja ulkoisiin voimiin, aiheuttaa tämä ihanan "erityisyyden".

T. Mies

Vierailija
108/114 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aikoinaan testistä täydet pisteet, enkä usko että testi erehtyi siinä olenko erityisherkkä vai en. Luin Elaine Aronin kirjan ja vahvistuin entisestään siitä, että olen erityisherkkä. Liityin myös Suomen Erityisherkät yhdistykseen ja yhdistyksen erityisherkille organisoimaan Facebook-ryhmään ja voin sanoa, että yksi ahdistavimpia ryhmiä, jossa olen koskaan ollut ja lopulta erosin sieltä, koska en ollut muiden mielestä uskottava erityisherkkä. Suurin osa oli naisellisia naisia, joihin en itse lukeudu. Yritimme myös tuttavani kanssa vetää paikallista ryhmää erityisherkille, mutta sekin kariutui, koska emme kumpikaan jaksaneet kuunnella muiden ryhmäläisten itsesäälissä rypemistä. Kaverini on kirjoittanut kirjan erityisherkkyydestä ja oli jo kirjan julkaisuhetkellä täysin kypsä ajattelemaan koko aihetta, mutta on ilmeisesti menestyksen myötä jäänyt aiheensa vangiksi.

Itse en enää halua ajatella koko erityisherkkyyttä. Opin siitä sen mitä minun tarvitsee siitä tietää ja se riitti minulle. Monet mielestäni käyttävät sitä verukkeena oikeuttaa omaa kyvyttömyyttään tai heikkouttaan. Myös tekemäni testi taitaa olla vähän epäonnistunut, koska niin monet saavat siitä riittävät pisteet ollakseen erityisherkkiä. Koko käsite on siis tavallaan kokenut minun mielessäni inflaation, enkä enää halua olla tekemisissä koko asian kanssa. Se saa minut vain ahdistumaan ja alan kuvitella itselleni kaikenlaisia psyykkisiä estoja tms. paskaa.

Oma lukunsa ovat tietysti ne joilla on esimerkiksi haju-, asuste-, tai valoyliherkkyyttä. Silloin erityisherkkyys on todellinen ongelma, kun esimerkiksi joudut koko vuoden käyttämään aurinkolaseja. Tämän kaltaista erityisherkkyyttä ei saa vähätellä, mutta turhaan sentimentaalisuuteen suhtautuisin epäillen. 

Lähdin myös pois moisista ryhmistä, kun ärsytti ihmisten mulkkuus. "En voi tervehtiä naapuria, koska olen erityisherkkä". Ei erityisherkkyys tarkoita käytöstapojen unohtamista.

Vierailija
109/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmillista, että olet päässyt lastentarhaopettajan koulutukseen ja että sinulla on omia lapsia. Toivottavasti et tartuta asennettasi heihin.

Vierailija
110/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

difference kirjoitti:

Onpa harmillista, että olet päässyt lastentarhaopettajan koulutukseen ja että sinulla on omia lapsia. Toivottavasti et tartuta asennettasi heihin.

Siis tämän viestiketjun aloittaja...

Vierailija
111/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-i. Kauanhan tämä erityisherkkyys on ihmisiä provosoinut jopa ihan taivon partaalle. Tavallaan ymmärränkin että se provosoi. Mutta kannattaa ottaa selvää asiasta, ei möykätä mutu-tuntumalla. Itselläni taitaa olla tunnepuolella sellaista yliherkkyyttä, ja pikkasen tuntoaistissakin. En ole kuin mieheni ja psykologin kanssa näistä vähän puhellut.

Se mikä monia tässä aiheessa voi ärsyttää, on se, kun nykyään aika usein huonosti kasvatetun lapsen vanhemmat hössöttävät että ei saa torua eikä rajoittaa meidän lasta, se voi saada trauman, paniikkikohtauksen yms, kun se on sellainen erityislapsi, erityisherkkä asperger ADHD ADD - vaikka usein tuntuu vaan vanhemmilla olevan se vanhemmuus täysin hukassa.

Vierailija
112/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Täällä yksi kermaperse, jolla on kaikki erityisherkkyyden piirteet ja joka on tehnyt 12 vuotiaasta kesälomat ja viikonlopu töitä maksaakseen koulutksensa ja hannkiakseen ammatin ja sitten toisen.

Työelämässä olen ollut 40 vuotta ja nyt ekäkkeellä ja vihdoin on selvinnyt, että kaikki vaikeuteni ovat johtuneet kermasta perseessä, sillä muualla sitä ei ole paljon sitten ollutkaan.

Toivon vain, ettet ole kenenkään läheiseni kanssa tekemisissä, ettei se mahdollinen persekerma tartu sinuun.

Vierailija
113/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:44"]Hohhoijjaa... kaikkea sitä kuulee. Erityisherkkä my ass. Nämä "erityisherkiksi" itseään diagnosoivat henkilöt eivät ole mitään muuta kuin neuroottisia kermaperseitä, todennäköisesti lapsena piloille hemmoteltuja ihmisiä, jotka eivät ole saaneet riittävästi kosketusta todelliseen maailmaan. On eletty pumpulissa äidin ja isän suojissa liian pitkään ja sitten kun pitäisi aloittaa oma elämä ja sopeutua siihen, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä ja että töitäkin pitäisi tehdä ja joitain asioita vain sietää, niin sitten keksitään tämä tämmöinen "erityisherkkyys"... Sama juttu adhd:n kanssa, varmaan joillain on se oikeasti, mutta nykyään on yleisdiagnoosi huonosti käyttäytyville ja kasvatusta vaille jääneille ihmisille.

LTO ja kolmen lapsen äiti

Kuulostat pelottavalta ennakkoluulojesi kanssa. Oletko ihan oikealla alalla?

Taitaa tosiaan olla väärällä alalla. LTO joutuu työssään olemaan tekemisissä adhd-lasten kanssa. Heille tehdään diagnoosi monen päivän aikana moniammatillisessa työryhmässä, ja joillain on lääkitys. On outoa joutua lukemaan LTO:lta tuollaista tekstiä. Aika hirveä.

Vierailija
114/114 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n koulutus ei ole kirjoituksen perusteella kummoinen. Huonot käytöstavatkin hänellä on. Hirveää ajatella, että hän on mahdollisesti lasten kanssa tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme