Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Ei maar sunkkas sull mittää pastillii oo?
Vierailija kirjoitti:
Ookko nää pölijä?
Oulu.
Vierailija kirjoitti:
Meil on niit eukkoi kirkonmäellä.
No Ruokolahti sitten.
Vierailija kirjoitti:
No minä oon niin pölijä että putosin lapsena piuvasta kun piuvasin liian nopiaa. Ihan vasiten teheny ilikeyttä , ku sänkkäsin lappapuuroa.
( Olipa vaikeaa, kun en ole asunut ko paikkakunnalla moniin vuosikymmeniin)
Jostain päin Savoa?
Vierailija kirjoitti:
Vanaha alotus, mutta kirijotettaan jotaki tähän. Justiinsa juon täsä kaakauta ja syön karijalan piirakoita. Kyllä on mahottoman hyvvää!
Karjala? :D
Mun pittää leipua tännään leetaa ja keitellä hillua siihe raiaksi pääle. Överi makiaa eisaa tulla. Vattuja ois pakkasesa ja hillojaki löytys. Oikiaa leipää mää e oo koskaa saanu tehyksi ku eioo sitä puilla lämmitettävää uunia. Oisha se mukava lämmönlähe näin pakkaskelleilä myös, hornia uunikylyki lämmittää huushollia pitkään.
Vierailija kirjoitti:
No pittää kait se itellähi kirjottaa ku ei oo vielä yhtään justiisa oikian kuulosta tullu vastaan. Naapurit vissiin saattaa erottaa mistä minon kotosin, muista en niin tiijä. Saattaapi olla että oon jo paljo unneuttanu ku niin kaovan oon muualla asunu.
Saeraana oon tässä ollu kotona nytte, eipä tuota oo paljo tullu mittää' tehtyö, olla öllötelly vaen tässä. Hikkeä puskee ja nokka vuotaa nii että. En oo ees ulukona kehannu käyvä ku niiv väsyttää. Mitähän tuota siellähi turhan takkie ihteäsä palelluttaa, taejan vaen keittää kahavit ja vettäytyö takasi' peiton alle.
Oulun seutu?
Vierailija kirjoitti:
Mä meen bärtsille luudaa ku faija stikkaa bulin kaijarin sköneen.
Meinaatsä kaiffarii?
Olipaha helevetin paskaa taas töisä. Jos sitä keksis jottai mukavempaa hommaa. Vaam mitä sitä arvais ruveta tekkee? Senkö keksis nii ois makia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pittää leipua tännään leetaa ja keitellä hillua siihe raiaksi pääle. Överi makiaa eisaa tulla. Vattuja ois pakkasesa ja hillojaki löytys. Oikiaa leipää mää e oo koskaa saanu tehyksi ku eioo sitä puilla lämmitettävää uunia. Oisha se mukava lämmönlähe näin pakkaskelleilä myös, hornia uunikylyki lämmittää huushollia pitkään.
Jyväskylä? Apua en tiedä. En oo koskaan kuullut käännettävän leipoa "leipua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pittää kait se itellähi kirjottaa ku ei oo vielä yhtään justiisa oikian kuulosta tullu vastaan. Naapurit vissiin saattaa erottaa mistä minon kotosin, muista en niin tiijä. Saattaapi olla että oon jo paljo unneuttanu ku niin kaovan oon muualla asunu.
Saeraana oon tässä ollu kotona nytte, eipä tuota oo paljo tullu mittää' tehtyö, olla öllötelly vaen tässä. Hikkeä puskee ja nokka vuotaa nii että. En oo ees ulukona kehannu käyvä ku niiv väsyttää. Mitähän tuota siellähi turhan takkie ihteäsä palelluttaa, taejan vaen keittää kahavit ja vettäytyö takasi' peiton alle.
Oulun seutu?
Ei oo kyllä ihan oulua. Enempi menee jonnekin Koillismaalle?
Weedsmoker kirjoitti:
No on kyl holotna tännää, kovvoo hommoo näissä pakkasis ulkoilla, meikä prihatsupa käypi nyt maguammaa..
Sähän puhut melkein venäjää
En tiiä, mitä sanoo', mitä kirjottaa'. Kaikki sanat on sanottu, puheet pietty. Jälellä vaa' hiljasuus. Tässä mää vaa' istun, yritän kuunnella tuttua ääntä, askeleita, naurua. Mut niitä ei enää oo' täällä. Unessa vaa'. Aamusta lähtie' vaa' ootan et pääsen sinne takasi'. Siellä mun käet on taas vahvat. Ja lennätän sua, ja sää naurat. Ja katot mua silmilläs sillei' ihaillen taas. Tässä elämässä su' ihailus tapettii', mut unessa sää oot taas sää ja mää mää. Siellä myö saahaa' olla taas yhessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seutu?
Sorge, surkee stadilainen tääl skriivailee ja yrittää arvailla jotain, koska murteet on aika mageit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulun seutu?
Kyllä vaen. Elekää oululaesiin sekottako, ei sillä että niissä vikkaa oes mutta kyllä meillon Kuusamossa oma puhetapa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan jaksa yhtään skriivailla jotain slangii tänne, emmä ees enää osaa mitään oikeet slangii. Kakaranaki se oli enemmän sellaista tsoukkii et huudeltiin luokassa et pist dörtsi boseen, kuulostaa nykyään 6-kybäsen suusta ihan daijulta.
Ihan sama täällä. Muistan skidinä kun faija, joka oli sörkän kundeja viiskyt luvulta, dokas vanhojen kartsan kaiffareittensa kanssa, ja kun ne innostu nuoruuden jutuistaan, ni niiden slangi oli iha hepreaa mulle, et en tajunnu paljon mitää mitä ne jutteli. Niin se slangi kehittyy. Ja sama toisinpäi, emmä kunnolla hiffaa mun lasten lasten käyttämiä sanojakaa.
Et kai sää vaa oo Hesast?
Vierailija kirjoitti:
Weedsmoker kirjoitti:
No on kyl holotna tännää, kovvoo hommoo näissä pakkasis ulkoilla, meikä prihatsupa käypi nyt maguammaa..
Sähän puhut melkein venäjää
Sinä puhut jottain Laatokan alueen suvikarjalaa osittain ainahhii, ehkä oot kaupunkilaistunu karjalaine? :)
Voi jessus taas mikä päivä. Välillä tuntuu että mä en vaan enää kestä näitä vatipäitä. Kai se tarvii lähtee kauppaan, hakeen koiralle ruokaa ja jotain naposteltavaa. Täytyy muistaa varoa sitä rotvallinreunaa minkä ne just sai laitettua, on meinaan aika terävä.
Tein tästä nyt tälleen helpon teille.
ökkylä kökkylä mökkylä,pukkida päkkidä päk päk
Oisko Lappeenranta-Imatran liepeiltä.