Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat kasvatustieteen opiskelijat?

Vierailija
07.02.2015 |

Kertokaa stereotypioita tai vain havaintoja!

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:41"]Oulussa tuntuvat olevan melko yksinkertaisia. Kasvatustieteilijätyttöjen tyhmyys alkaa olla yleinen naurun aihe.

Ei tietenkään koske kaikkia, mutta joukossa oikeasti on niitäkin. Oppivat ehkä kaiken kirjasta, mutta siihen se jää.
[/quote]
En ihmettele, koska Oulun kasvatustieteelliseen on varmasti helpointa päästä. Helsingin kasvatustieteilijöiden ja opeopiskelijoiden taso on varmasti korkeampi.
[/quote]

Itse opiskelen Helsingin yliopistossa kasvatustieteitä, enkä todellakaan voi allekirjoittaa sontaa, mitä täällä kirjoitetaan :D Jokainen täällä arvostelevista on tervetullut Siltavuorenpenkereelle seuraamaan opiskeluani ja keskustelemaan kanssani maailman mysteereistä ;) tuskinpa sitten pitävät meitä enää tyhjäpäisinä lettipäinä.
Tuskin kukaan arvostelijoista edes pääsisi tänne kyseistä tieteenalaa opiskelemaan. Aika suurta puhetta ihmisiltä, jotka eivät edes todellista tilannetta tiedä.

Vierailija
2/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:28"]

Luokanopettajaopiskelijat ovat tyypillisesti juttaurpilaisia: ääntä lähtee, usko omiin kykyihin on mittaamaton, itsekritiikki on karsittu luonteesta jo varhaisteininä ja kaikkea toimintaa ohjaa halu päästä määräämään, mitä tehdään. Jokainen on osoittanut luonteensa toimimalla tukioppilaana, koska siitä saa kivasti täytettä seeveehen. Jokaisella on auttava pianolla säestämisen taito. Kevyehkö ryhmäliikunta on intohimo. Koulu- ja opiskeluaikana järjestetään kaveriporukoissa teemailtoja silloin, kun joku kuninkaallinen perillinen menee naimisiin tai esittelee jälkeläisensä televisiossa.

Lasten yksilöllisyyden korostaminen on luokanopeopiskelijalle tärkeää, mutta vain teoriassa - luokanopeopiskelijan kaveripiirissä ei ole koskaan ollut ihmistä, joka viihtyisi yksin eikä rakastaisi aivan kaiken tekemistä ryhmätyönä. Reippaaseen (mukareipaskin käy, koska tärkeintä on se, miltä näyttää, ei se, mitä on) ja viittaavaiseen muottiin sopimattomat kannustetaan positiivisesti vaikka henkihieveriin, jolleivät he oma-aloitteisesti ymmärrä ruveta riittävän proaktiivisiksi.

Luokanopettajaopiskelijoita on hauska tarkkailla pienen välimatkan päästä hetken aikaa, mutta ei sen kauempaa kuin jaksaisi keskivertolaumaa kanadanhanhia. Jo työelämässä olevat nais- ja miespuoliset hanhet pitävät tappavia kolmituntisia toiminnansuunnittelu- ja ideointikokouksia ja analysoivat lasten kummallisia käytöshäiriöitä vaikka maailman tappiin, kunhan ei tarvitse ryhtyä toimeen ja sanoa pikku perttitertulle ja hänen vanhemmilleen, että pulinat ja tekosyyt pois ja nyt loppuu se pelleileminen.

Ja kuten joku sanoikin, luokanopettajat lisääntyvät mielellään jo opiskeluaikana. Ensimmäisen virkavuotensa jälkeen he viettävät 2-4 vuotta erilaisilla äitiys- ja vanhempainlomilla, ja usein heidän sijaisensakin ehtivät äitiyslomalle ennen kuin tilanne tasaantuu.

Luokanopettajan akateemisuus on suuri mysteeri ja tabu. Kun kysyy graduvaiheen luokanopeopiskelijalta "mitä sinä oikeasti osaat", tämä tempaisee esille lehtiön ja värikynät, piirtelee paperin täyteen kirjavia pyörylöitä ja kertoo, että näin me nämä eteläeuroopan finanssikriisit ratkaistaan. Tai laulattaa ja leikittää kysyjää niin pitkään, että tämä unohtaa olla noin moitittavan epäsosiaalinen.

[/quote]

Juuri näin. Luokanopen akateemisuus on surkuhupaisa vitsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:41"]Oulussa tuntuvat olevan melko yksinkertaisia. Kasvatustieteilijätyttöjen tyhmyys alkaa olla yleinen naurun aihe. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta joukossa oikeasti on niitäkin. Oppivat ehkä kaiken kirjasta, mutta siihen se jää. [/quote] En ihmettele, koska Oulun kasvatustieteelliseen on varmasti helpointa päästä. Helsingin kasvatustieteilijöiden ja opeopiskelijoiden taso on varmasti korkeampi. [/quote] Itse opiskelen Helsingin yliopistossa kasvatustieteitä, enkä todellakaan voi allekirjoittaa sontaa, mitä täällä kirjoitetaan :D Jokainen täällä arvostelevista on tervetullut Siltavuorenpenkereelle seuraamaan opiskeluani ja keskustelemaan kanssani maailman mysteereistä ;) tuskinpa sitten pitävät meitä enää tyhjäpäisinä lettipäinä. Tuskin kukaan arvostelijoista edes pääsisi tänne kyseistä tieteenalaa opiskelemaan. Aika suurta puhetta ihmisiltä, jotka eivät edes todellista tilannetta tiedä.

[/quote]

Älä naurata. Sinäkö selittäisit maailman mysteerit?

Vierailija
4/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:44"]

Kertokaa stereotypioita tai vain havaintoja!

[/quote]

Tuntemani opiskelleet ja jo valmistuneet ovat sellaisia perusfiksuja, hyvistä perheistä, vähän naiiveja.

Vierailija
5/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:41"]Oulussa tuntuvat olevan melko yksinkertaisia. Kasvatustieteilijätyttöjen tyhmyys alkaa olla yleinen naurun aihe. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta joukossa oikeasti on niitäkin. Oppivat ehkä kaiken kirjasta, mutta siihen se jää. [/quote] En ihmettele, koska Oulun kasvatustieteelliseen on varmasti helpointa päästä. Helsingin kasvatustieteilijöiden ja opeopiskelijoiden taso on varmasti korkeampi. [/quote] Itse opiskelen Helsingin yliopistossa kasvatustieteitä, enkä todellakaan voi allekirjoittaa sontaa, mitä täällä kirjoitetaan :D Jokainen täällä arvostelevista on tervetullut Siltavuorenpenkereelle seuraamaan opiskeluani ja keskustelemaan kanssani maailman mysteereistä ;) tuskinpa sitten pitävät meitä enää tyhjäpäisinä lettipäinä. Tuskin kukaan arvostelijoista edes pääsisi tänne kyseistä tieteenalaa opiskelemaan. Aika suurta puhetta ihmisiltä, jotka eivät edes todellista tilannetta tiedä.

[/quote]

Minun opinahjoni oli näköetäisyydellä OKL:stä, jouduin kolmena vuonna luokanopeopiskelijoiden kämppäkaveriksi soluasuntoon ja kolme vuotta vietin luokan- ja aineopettajien työyhteisössä, joten aika pitkään ja läheltä olen seurannut kansankynttilöiden touhuja. Me ulkopuoliset kävimme opintojemme alkupuolella hakemassa muutaman yleisopintoihin kuuluvan kurssin OKL:n puolelta ja huomasimme, että jutut kasvatustieteilijöiden lievästä yksinkertaisuudesta ja kuppikuntaisuudesta eivät olleet pahaa puhetta vaan välillä suorastaan ällistyttävä ilmiö. Kyllä minä uskon sen, että te siellä Siltavuorenpenkereellä ihmettelette silmät pystyssä ja huulet pyöreinä maailman mysteerejä, mutta juju onkin siinä, että teillä ei ole aavistustakaan siitä, miten herttaisen höpsöiltä te muiden opiskelijoiden silmissä näytätte. Eikä touhu parane yhtään siitä, että työelämässä vietätte kaiken aikanne samanlaisten höpsöjen ja lasten kanssa.

Se, että OKL:ään on vaikea päästä, johtuu siitä, että teilläkin 2400 pyöreäsilmäisestä nuijapäästä valittiin puolitoistasataa sopivinta nuijapäätä kasvattamaan itselleen jalkoja. Ehkä se sitten on vaikeaa. :)

Nappasin netistä ensimmäisen linkin kasvatustieteilijöiden graduihin, ole hyvä: http://www.uef.fi/filtdk/kasvatustiede-ja-aikuiskasvatustiede-pro-gradut . Pitäisi kai valita, nauraako vai itkeekö, mutta lähinnä tässä on myötähäpeä ja vatsakipu.

Mutta ette te yksin ole. Melkein yhtä lapsenomaista on touhu tuolla: http://www.teologia.fi/opinnaytteet/pro-gradut

Nro 25

Vierailija
6/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kaikki (ei siis pelkästään luokanopettajat vaan kaikki) omasta mielestään aina oikeassa, ei voi olla mitään muuta kuin se heidän oma näkemyksensä, eivät kuuntele tai edes tunnu ymmärtävän, että joihinkin kysymyksiin ei ole suoraviivaista oikein-väärin vastausta. Yksinkertaisia jankuttajia ja pahimmillaan passiivis-aggressiivisia, lapsiakin kohtaan.

T. Suvussa viisi kasvatustieteilijää ja kaveripiirissäkin kolme

Vierailija
7/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon opinnäytetöiden surkean akateemisen tason allekirjoitan kyllä kandia vääntävänä luokanopettajaopiskelijana. Kiinnostusta olisi tehdä uskottavaa tutkimusta jostain mielenkiintoisesta yhteiskunnallisesta aiheesta, mutta lo-opiskelijoiden kulttuurissa ei noilla ole oikein merkitystä. Niin se vaan sitten omakin suhtautuminen on kääntynyt siihen että kunhan nyt saisi sen tehtyä. Aikaa ei oo ikinä tarpeeksi kandin työstämiseen kun pitää soittaa pianoa, askarrella, hiihtää ja tehdä käsitöitä.

Vierailija
8/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan luonnollista että luokanopettajaksi opiskelee tietynlaiset ihmiset, kun ajatellaan, millaista ala-aste on: siellä pärjää, jos on vähän kiinnostunut kaikesta, mutta ei erityisen kiinnostunut mistään, tykkää toimia sääntöjen mukaan ja ryhmän arvojen mukaan. tykkää aikatauluista jne. kasvatustieteilijöissä taitaa kyllä olla aika vähän sellaisia, jotka olisivat olleet itse kosketuksissa yhteiskunnan nurjempien puolien kanssa, joten ei kyseenalaistetaa totuttuja tapoja toimia eikä oikein osata suhtautua asioihin muuten kuin "leikkien ja laulaen".

Vierailija
9/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kertonee se, että professoriksi on valittu Puolimatkan kaltainen henkilö.

Vierailija
10/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:44"]Iloisia ja äänekkäitä, sosiaalisia erityisesti sen oman viiteryhmän sisällä. Usein aika hyväosaisia, harvassa ovat kovin huonoista lähtökohdista tulevat. Älykkyys sen sijaan on mielestäni vähän niin ja näin. :D Ihan hyviä kasin-ysin oppilaita, mutta harvassa sellaiset joiden kapasiteetti riittäisi oikis/lääkis -tasolle (eikä kaikkien tietenkään tarvitsekaan). Ihmisiä, jotka viihtyivät hyvin koulussa (erityisesti ala-asteella) ja joilla oli aina paljon kavereita.

Monet tietysti ovat lahjakkaita kädentaidoissa tai musiikissa, mutta sllainen kympin silmälasilettipäähiihtäjäviulunsoittaja-stereotypia on aika kulunut, kuulunee vähän vanhemmalle polvelle. En sanoisi että kt-opiskelijat ovat mitään hissukoita, enemmänkin puheliaita ja sosiaalisesti taitavia, vähän sellaisia hömpsöttäjiäkin.
[/quote]

Tämä! Sosiaalisia ja usein myös urheilullisia. Sellaisia kaikkien kaveri -tyyppejä. Ainakin luokanopepuolella. Eri juttu jos puhutaan varsinaisista kasvatustieteilijöistä (aikuiskasvatustiede/yleinen kasvatusti)

Vierailija
11/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen luokanopettajaksi tällä hetkellä. Olen ollut aina ihan surkea koulussa, lisäksi vielä koulukiusattu ja kaveriton tapaus. Keskiluokkainen perhe meni sentään kohdallani oikein.
Ja älyllisesti vajavainenkin saatan olla, mutta opiskelutoverini ovat kyllä fiksua porukkaa.

Vierailija
12/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noilla täällä mainituilla ominaisuuksilla pärjää siellä työelämässä. Jos osaisi kyseenalaistaa joka asian ja nähdä lapset yksilöinä, ei varmaan ikinä pysyisi aikatauluissa...

Itseäni risoo tuntemissani luokanopettajissa todella voimakas pikkuporvarillinen luokkatietoisuus, joka yhdistettynä opettajan valtaan on aika vaarallinen yhdistelmä. Yksi totesi, että pystyy jo oppilaan nimen perusteella sanomaan, aiheuttaako tämä ongelmia.

Vierailija
13/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:54"]

Itse opiskelen luokanopettajaksi tällä hetkellä. Olen ollut aina ihan surkea koulussa, lisäksi vielä koulukiusattu ja kaveriton tapaus. Keskiluokkainen perhe meni sentään kohdallani oikein. Ja älyllisesti vajavainenkin saatan olla, mutta opiskelutoverini ovat kyllä fiksua porukkaa.

[/quote]

en oikein jaksa uskoa, että olisit ihan surkea koulussa ja kaveriton tapaus. jos et sitten tarkoita, että sinulla ei ollut sitä "parasta kaveria", vaan olit sellainen, joka tuli kaikkien kanssa toimeen.

Vierailija
14/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmeisesti käsitetään kasvatustieteilijät lastentarha- ja luokanopettajiksi, ihan mielenkiinnosta olisi hauska kuulla kommentteja aikuiskasvatustieteen opiskelijoista. Kyseistä ainetta opiskelevana tiedostan kyllä, ettei se ole mitään rakettitiedettä, mutta harvemmin ihmiset oikeasti edes tietevät mistä on kyse. 

En tiedä, mitä luokanopet ja lto:t yleensä lukevat sivuaineena, mutta itse ainakin näen tutkintoni arvon sen monialaisuudessa: kasvatustieteen rinnalla kauppatieteitä, yhteiskuntatieteitä ja viestintää.

Vierailija
15/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:54"]

Itse opiskelen luokanopettajaksi tällä hetkellä. Olen ollut aina ihan surkea koulussa, lisäksi vielä koulukiusattu ja kaveriton tapaus. Keskiluokkainen perhe meni sentään kohdallani oikein. Ja älyllisesti vajavainenkin saatan olla, mutta opiskelutoverini ovat kyllä fiksua porukkaa.

[/quote]

en oikein jaksa uskoa, että olisit ihan surkea koulussa ja kaveriton tapaus. jos et sitten tarkoita, että sinulla ei ollut sitä "parasta kaveria", vaan olit sellainen, joka tuli kaikkien kanssa toimeen.
[/quote]

No keskiarvo lukiosta tasan 7 ja matikka ja kielet pyörii siellä vitosen tasolla. Eikä mulla ollut peruskoulussa kavereita, olin kiusattu. Lukiossa sitten sain muutaman kaverin.

Vierailija
16/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:57"]Varmaan noilla täällä mainituilla ominaisuuksilla pärjää siellä työelämässä. Jos osaisi kyseenalaistaa joka asian ja nähdä lapset yksilöinä, ei varmaan ikinä pysyisi aikatauluissa...

Itseäni risoo tuntemissani luokanopettajissa todella voimakas pikkuporvarillinen luokkatietoisuus, joka yhdistettynä opettajan valtaan on aika vaarallinen yhdistelmä. Yksi totesi, että pystyy jo oppilaan nimen perusteella sanomaan, aiheuttaako tämä ongelmia.
[/quote]
Ovat samanlaisia kuin av-mammat. Suhtautuvat halveksien kaikkeen muuhun kuin pikku porvarilliseen ja sovinnaisen keskiluokkaiseen. Tehdään listauksia siitä mikä on wt ja nauretaan wt-nimille.

Vierailija
17/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:57"

[/quote]

luokanopettajat kuvittelevat, ehkä koska ovat muinoin olleet yhteisönsä koulutetuimpia, että nykyään ovat samalla tasolla juristien ja lääkärien kanssa, vaikka suurin osa arvostaa luokanopettajat näitä alemmalle tasolle.

Vierailija
18/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:54"] Itse opiskelen luokanopettajaksi tällä hetkellä. Olen ollut aina ihan surkea koulussa, lisäksi vielä koulukiusattu ja kaveriton tapaus. Keskiluokkainen perhe meni sentään kohdallani oikein. Ja älyllisesti vajavainenkin saatan olla, mutta opiskelutoverini ovat kyllä fiksua porukkaa. [/quote] en oikein jaksa uskoa, että olisit ihan surkea koulussa ja kaveriton tapaus. jos et sitten tarkoita, että sinulla ei ollut sitä "parasta kaveria", vaan olit sellainen, joka tuli kaikkien kanssa toimeen. [/quote] No keskiarvo lukiosta tasan 7 ja matikka ja kielet pyörii siellä vitosen tasolla. Eikä mulla ollut peruskoulussa kavereita, olin kiusattu. Lukiossa sitten sain muutaman kaverin.

[/quote]

mikä kiinnostaa luokanopettajan työssä?

Vierailija
19/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:54"] Itse opiskelen luokanopettajaksi tällä hetkellä. Olen ollut aina ihan surkea koulussa, lisäksi vielä koulukiusattu ja kaveriton tapaus. Keskiluokkainen perhe meni sentään kohdallani oikein. Ja älyllisesti vajavainenkin saatan olla, mutta opiskelutoverini ovat kyllä fiksua porukkaa. [/quote] en oikein jaksa uskoa, että olisit ihan surkea koulussa ja kaveriton tapaus. jos et sitten tarkoita, että sinulla ei ollut sitä "parasta kaveria", vaan olit sellainen, joka tuli kaikkien kanssa toimeen. [/quote] No keskiarvo lukiosta tasan 7 ja matikka ja kielet pyörii siellä vitosen tasolla. Eikä mulla ollut peruskoulussa kavereita, olin kiusattu. Lukiossa sitten sain muutaman kaverin.

[/quote]

mikä kiinnostaa luokanopettajan työssä?
[/quote]

Haluan opettaa, mielestäni se on kivaa. Pidän myös lapsista ja olen kiinnostunut kasvatustieteistä.
Tämä ala on se minun kakkosvaihtoehtoni. Olen aina, koko elämäni halunnut olla eläinlääkäri, mutta en tulisi ikinä pääsemään eläinlääkikseen niin olen sitten opettaja. Enkä ole valintaani katunut.

Vierailija
20/70 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:00"]

Ne on kaikki (ei siis pelkästään luokanopettajat vaan kaikki) omasta mielestään aina oikeassa, ei voi olla mitään muuta kuin se heidän oma näkemyksensä, eivät kuuntele tai edes tunnu ymmärtävän, että joihinkin kysymyksiin ei ole suoraviivaista oikein-väärin vastausta. Yksinkertaisia jankuttajia ja pahimmillaan passiivis-aggressiivisia, lapsiakin kohtaan.

T. Suvussa viisi kasvatustieteilijää ja kaveripiirissäkin kolme

[/quote]

Samaa mieltä. Luokanopettajien kanssa on mahdotonta puhua mistään asioista, koska maailma on musta-valkoinen. Ymmärrän, että pienten lasten kanssa asioiden on oltava selkeitä vailla saivartelua, mutta kun sama koskee koko ajattelua ja mm. oman työn kehittämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi