Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehden uutinen lapsen koulukyydistä

Vierailija
30.01.2015 |

Mitä mieltä olette? Kommenteissa oli moni sitä mieltä että vanhempien tulee muuttaa lähemmäs koulua. Joku jopa ehdotti että pitäisi ottaa toinen asunto läheltä koulua ja asua siellä viikot lapsen kanssa muusta perheestä erillään.

Miten ihmiset oikeesti luulee että talon voi laittaa noin vain myyntiin ja muuttaa? Saati että joku ostaa talon ensin. Taikka jopa maatilan, sekin vaan myyntiin ja muutto? Tai vielä parempi, joutua kahden asunnon tai omakotitalon loukkuun.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015012919112475_uu.shtml

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme pääkaupunkiseudulla ja kouluja on vähän joka nurkassa mutta silti mietimme kotia ostaessa tulevaa koulumatkaa. Vaikka lapsia ei vielä olisikaan mutta niitä kenties meinaa hankkia niin kannattaa miettiä missä asuu jos ei halua olla koulukyydin varassa. Olen siis sitä mieltä, että ongelma on yksin perheen.  Koulukyyti on järjestetty ja sen osalta kaikki on ok. Minä en muuttaisi kauas kouluista, lääkäreistä tai kauppakeskuksista. Se joka muuttaa niin hänen on ymmärretävä mitä hankaluuksia voi myöhemmin tulla, vaikka sitten lapsen erityisyys.

Vierailija
2/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin koulun aikataulua muutettiin niin että lapsille tulee vähemmän turhaa aikaa odotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei välttämättä voi muuttaa, mutta sitten heidän pitäisi itse järjestää kyyti.

Vierailija
4/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haja-asutusalueella, vaikka olisi miettinyt koulujen sijaintia, koulu voidaan lakkauttaa. On raskas matka tuo 40 kilometriä, bussilla olisi vielä rankempaa. Evästä ainakin mukaan ja joku läksykerho olisi hyvä jos jää luppoaikaa. Koulutaival on pienelle erityisoppilaalle rankka joka tapauksessa.

Vierailija
5/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on ollut aina jos asuu tosi haja-asutusalueella. Tässä kai lisähaaste oli se erityiskoulu.

Mä olen käynyt koulua 1980-luvulla maalla ja sama meno oli silloinkin. Jos asui ihan viimeisellä pussinperällä, niin aina lähti ekana ja oli kotona vikana.

Vierailija
6/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu tilanteesta. Jos vanhemmat ovat tietoisesti ostaneet asunnon alueelta jossa ei ole koulua lähelläkään, niin musta silloin turha syyllistää kuntaa/koulua kun koulumatkat noin venyy. Kuitenkin kun kouluja nyt vähennetään niin ronskilla kädellä niin on hyvin mahdollista että taloa ostettaessa koulu on tosiaan ollut lähellä, vaikka naapurissa, mutta se on siitä kadonnut. Tällöin ei voi kun harmitella ja juuri tällaisilla uutisilla herätellä kuntia että onko tässä järkeä.

Mun entinen ala-aste lopetettiin juuri 2vuotta sitten. Jos olisin nyt lapsi ja asuisin vanhempieni talossa, mun koulumatka olisi entisen 500m sijaan n.4km. Tätä matkaa varten ei saa ilmaista kyyditystä eikä koulun ja sen entisen kotikyläni välissä ole suoraa bussiyhteyttä. Pienessä (50 000 asukkaan) kaupungissa bussejakaan ei kulje 10min välein vaan bussi lähtisi aamuisin kerran tunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa että ekaluokkalaiset kävelee nyt päivittäin tuon matkan painava reppu selässä ja parhaassa tapauksessa vielä sukset käsissä, kovassa pakkasessa. Kaikilla vanhemmilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kuskata lapsiaan kouluun jos esim työt alkaa aikaisemmin. Todella harmillista.

Vierailija
7/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni tarvitsi koulukyydin vaikka koulu oli alle 3km päässä. Koulupäivät oli ihan älyttömiä koska taksin reitti piti miettiä järkeväksi ja siinä ei voitu pelkästään huomioida lapseni lyhyttä koulumatkaa (voisin ajatella että otetaan viimesenä kyytiin ja jätetään ensimmäisenä). Jos olisin töiltäni voinut niin olisin itse kuljettanut häntä mutten voinut. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa tuosta lehteen. Onneksi kyytitarve oli vaan 3 viikkoa.

Vierailija
8/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllätyksen on tuonut se erityisluokan tarve, tavallinen koulu olisi varmaan lähempänä.

Vierailija
9/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin parin sadan metrin päähän koulusta, mutta tuo koulu lopetetaan ihan lähivuosina koska säästöt. Ei oikein pysty muuttamaan tästä lähelle korvaavaa koulua joka 18 km päässä. :(

Vierailija
10/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut lapsuuden ja nuoruuden lapissa ja koulumatka oli 45km suuntaan. Bussilla mentiin ja bussilla tultiin. Ne, joilla matkaa oli vielä enemmän, olivat viikot yläaste ja lukioaikana koululla asuntolassa. Pikkukylissä lakkautetaan kouluja koko ajan, joten vaikka koulu olisikin alunperin ollut samassa kylässä, voi se lakkautuksen jälkeen olla 45km päässä. Omakotitaloa ei niin vain myydäkään tuolla suunnalla, saati että yhtäkkiä voisi alkaa maksamaan vuokraa toisesta asunnosta. Vanhempien työtkään eivät välttämättä ole siellä "isolla kirkolla" että sinne voisi lapsen kanssa viikoiksi mennä.

Vierailija
11/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalaisen koulumatka kotiin kestää yli tunnin vaikka matkaa 4 km. Pikkubussi kiertää kaikki kaukaiset kunnan taajamat ensin ja lopuksi ajaa takaisin koulun suuntaan sitä tietä jossa asumme. Ei tässäkään järkeä ole. Lapsi menee mieluummin koulun jälkeen kirjastoon ja odotta siellä 1, 5 h kunnes ehdin hakemaan hänet.

Vierailija
12/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.

Vierailija
13/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:45"]Asumme pääkaupunkiseudulla ja kouluja on vähän joka nurkassa mutta silti mietimme kotia ostaessa tulevaa koulumatkaa. Vaikka lapsia ei vielä olisikaan mutta niitä kenties meinaa hankkia niin kannattaa miettiä missä asuu jos ei halua olla koulukyydin varassa. Olen siis sitä mieltä, että ongelma on yksin perheen. 
[/quote]

Ei luoja taas tätä "kehäkolmosen sisäpuoli-filosofiaa" ... Kouluja on lakkautettu ja lakkautetaan myös tulevaisuudessa.. Mm. Itselläni oli kouluun n. 15 min matka taksilla ja ystävälläni lähes tunnin matka, koska hänen koulunsa oli lakkautettu ja hänet siirretty meidän kouluun.. En ymmärrä näitä hesalaisia ulisijoita, jotka on vain: "joo omaa syytä kun ette oo voinu ostaa asuntoo koulun läheltä".. Joillakin on maatila joka periytynyt suvussa ja sattuukin niin, että kyläkoulu lakkautetaan (kiitos näiden päättäjien kehäkolmosen sisäpuolella!) niin ei siinä nyt voi oikein maatilaa myydä ja ostaa asuntoa kaupungista..
En ymmärrä miksi aina jos tulee keskusteluja asumisesta, niin aina tulee joku " minä asun pääkaupunkiseudulla ja jos joku asuu korvessa, niin oma on ongelmansa plaa plaa".. Kun sinne korpeen on muutettu, niin siellä on saattanut olla kauppoja ja kouluja, mutta päättäjät vaan sulkevat niitä armottomasti..

Vierailija
14/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]

No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.

[/quote]

:D Ei hitto mitä tekstiä.

Vierailija
15/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.

[/quote]

Kyllä voi, kunnasta on saatettu ilmoittaa potentiaaliselle tontinostajalle että kyläkoulua pidetään toiminnassa  ainakin 10 v vielä ja sitten se lakkautetaankin vuoden päästä juuri kun talo on valmistunut....

Vierailija
16/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.
[/quote]

Eipä tähän oikein muuta voi sanoa kuin että voi kehä kolmonen.

Vierailija
17/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoulujen lopettaminen syrjäseudulla on iso ongelma. Mielestäni esim. n. 20 oppilaan koulua on turha ja typerä lopettaa jos sen vuoksi lapset joutuu kyyditsemään kouluun yli 50 kilometrin päähän.

Koulukyydit voi toisinaan olla myös ongelma ja pitkiä sen takia että reitti kiertää jokaisen pikkukylän (haken yhden tai pari lasta) ja siedettävästä koulumatkasta muodostuu turhan pitkä.

Meillä koululaisten koulumatka ei ole pitkä, vajaa 3 kilometriä, mutta reitin vaarallisuuden vuoksi koulukyyti on välttämätön. Odotustunnit pikkukoululaisille on hiukan hankalia kun kunnollista valvontaa sen ajaksi on koulun resurssien takia hankala järjestää.

Vierailija
18/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entäpä jos se oma elinkeino tulee sieltä "korvesta?" MIten sen siirrät yhtäkkiä vaikkapa 1000km tänne etelään "ihmisten ilmoille?"  

Vierailija
19/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]

Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.

[/quote]

Kyllä voi, kunnasta on saatettu ilmoittaa potentiaaliselle tontinostajalle että kyläkoulua pidetään toiminnassa  ainakin 10 v vielä ja sitten se lakkautetaankin vuoden päästä juuri kun talo on valmistunut....
[/quote]

Jep, ja näin meille vakuuteltiin että ei olla kouluja lopettamassa.
-10

Vierailija
20/122 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:06"]No kummasti Helsingissä asumisen kalleutta harmittelevalle täällä herkästi sanotaan, että muuttaisi maalle. Muuttaisivat nuo sitten ihmisten ilmoille. Meillä on lasten koulumatka 4min kävellen ja erityiskouluihinkin alle 10min matka. Sitä päättää itse mikä on elämässä tärkeintä. Trendi on ollut viimeiset 15v se, että maaseudun lähikouluja lopetetaan, ei voi tulla yllätyksenä.
[/quote]
En missään tapauksessa haluaisi pientä lasta isoon kouluun jos saisi valita kyläkoulun ja betoni helvetin väliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän