Kuinka salata sossulta lomareissun?
Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa.
Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen?
Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan.
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:49"]
Niin ap, miten se työnhaun laita? Haetko vai et?
[/quote]
Tt-tukeen sinänsä ei sisälly työnhaun velvoitetta. Se ei ole vastikkeellinen tuki. Mutta sitä voidaan kyllä leikata, jollei Ap yritä aktivoida itseään täyttymään 3kk:n työssäoloehtoa.
Onko sinulla s-bonuskortti, silloin sinulla on s-tili. Sieltä voit maksaa matkasi ihan kuten normi tililtä, eikä tarvitse avata eri pankista uutta tiliä eikä sotkea kavereita mukaan kuvioon.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:33"] Ei niillä sossun rahoilla todellakaan kuulu lomailla. Ne rahat on sitä varten että pystyt elättämään itsesi ja ettet joutuisi ihan kodittomaksi. Mulla ei tulis mieleenkään lähteä niillä rahoilla jonnekki ulkomaille? Toiset täällä ei saa mitään tukia vaikka oikeasti tarvitsisivat ja toiset näköjään lomailevat niillä tukirahoillaan. Voi vittu mä sanon. Ei nyt oikein ymmärrys riitä. [/quote] No jos joku ei osta kuin paketin kaurahiutaleita kuussa ja elää askeettisesti, onko väliä mihin ne rahat sitten menee? Jollekin itsensä elättäminen on kohtalaisen laadukasta ruokaa, joku säästää muuhun. [/quote] Siinä vaiheessa kun on varaa lähteä niil rahoilla ulkomaille, on sitä tukea saatu paljon runsaammin mitä olisi tarvetta.
[/quote]
No jos mä en saisi säästää vähistä tuloistani, käyttäisin ne sitten runsaampaan määrään ruokaa ja ehkä vaatteisiin ynnä muihin. Se että kitkuttelisin vähillä ruoilla säästääkseeni ei tarkoittaisi, että saan liikaa tuloja vaan että priorisoin sitä mitä saan. Sitten on eri asia, jos joku syö paljon, shoppailee ja sitten vielä lisäksi käy ulkomailla. Se, että voin syödä neljälläkympillä kuussa ei tarkoita sen olevan helppoa tai mahdollista jokaiselle.
Voin kirjoittaa omasta kokemuksestani, ei tarvitse salata reissua. 5-7 päivää saa olla poissa omalta paikkakunnalta ilman, että vaikuttaa tukeen. Tietysti kannattaa mielummin hoitaa asia niin, ettei siitä mainitse. Varasin lennot ebookersilta, supersaverilta tai travellinkilta, maksoin electronilla ja näkyi tiliotteessa, kukaan ei mitään kysellyt, kyseessähän voisi olla vaikka kotimaan hotellivaraus. Hotellin varasin booking.comista ja maksoin paikan päällä käteisellä. Onnistuu muuten melkein joka hotellissa, tarkista kuitenkin varausehdoista. Käyttörahat matkalle nostin muutamassa erässä muistaakseni jo kotimaassa, en maksanut kortilla kohteessa varmuuden vuoksi. Ei tullut ongelmia sosiaalitoimiston kanssa. Kivaa matkaa, nauti! :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:53"]Onko sinulla s-bonuskortti, silloin sinulla on s-tili. Sieltä voit maksaa matkasi ihan kuten normi tililtä, eikä tarvitse avata eri pankista uutta tiliä eikä sotkea kavereita mukaan kuvioon.
[/quote]
Ei ole s-bonuskorttia. Eikö sossu saa jotenkin selvää siitäkin tilistä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:33"] Ei niillä sossun rahoilla todellakaan kuulu lomailla. Ne rahat on sitä varten että pystyt elättämään itsesi ja ettet joutuisi ihan kodittomaksi. Mulla ei tulis mieleenkään lähteä niillä rahoilla jonnekki ulkomaille? Toiset täällä ei saa mitään tukia vaikka oikeasti tarvitsisivat ja toiset näköjään lomailevat niillä tukirahoillaan. Voi vittu mä sanon. Ei nyt oikein ymmärrys riitä. [/quote] No jos joku ei osta kuin paketin kaurahiutaleita kuussa ja elää askeettisesti, onko väliä mihin ne rahat sitten menee? Jollekin itsensä elättäminen on kohtalaisen laadukasta ruokaa, joku säästää muuhun. [/quote] Siinä vaiheessa kun on varaa lähteä niil rahoilla ulkomaille, on sitä tukea saatu paljon runsaammin mitä olisi tarvetta.
[/quote]
No jos mä en saisi säästää vähistä tuloistani, käyttäisin ne sitten runsaampaan määrään ruokaa ja ehkä vaatteisiin ynnä muihin. Se että kitkuttelisin vähillä ruoilla säästääkseeni ei tarkoittaisi, että saan liikaa tuloja vaan että priorisoin sitä mitä saan. Sitten on eri asia, jos joku syö paljon, shoppailee ja sitten vielä lisäksi käy ulkomailla. Se, että voin syödä neljälläkympillä kuussa ei tarkoita sen olevan helppoa tai mahdollista jokaiselle.
[/quote]
Neljäkymppiä on kyllä ihme. 60-80e vielä pitäisin realistisena. Niin ettei sairastu...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:53"]Onko sinulla s-bonuskortti, silloin sinulla on s-tili. Sieltä voit maksaa matkasi ihan kuten normi tililtä, eikä tarvitse avata eri pankista uutta tiliä eikä sotkea kavereita mukaan kuvioon. [/quote] Ei ole s-bonuskorttia. Eikö sossu saa jotenkin selvää siitäkin tilistä? Ap
[/quote]
Kyllä kaikki tilit mitkä on, pitäisi sossulle kertoa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
Neljäkymppiä on kyllä ihme. 60-80e vielä pitäisin realistisena. Niin ettei sairastu...
[/quote]
Jep, mutta sitä ei varmaan kannatakaan tehdä joka kuukausi. Kuitenkin, jos johonkin täytyy säästää, pystyn siihen.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:55"]Voin kirjoittaa omasta kokemuksestani, ei tarvitse salata reissua. 5-7 päivää saa olla poissa omalta paikkakunnalta ilman, että vaikuttaa tukeen. Tietysti kannattaa mielummin hoitaa asia niin, ettei siitä mainitse. Varasin lennot ebookersilta, supersaverilta tai travellinkilta, maksoin electronilla ja näkyi tiliotteessa, kukaan ei mitään kysellyt, kyseessähän voisi olla vaikka kotimaan hotellivaraus. Hotellin varasin booking.comista ja maksoin paikan päällä käteisellä. Onnistuu muuten melkein joka hotellissa, tarkista kuitenkin varausehdoista. Käyttörahat matkalle nostin muutamassa erässä muistaakseni jo kotimaassa, en maksanut kortilla kohteessa varmuuden vuoksi. Ei tullut ongelmia sosiaalitoimiston kanssa. Kivaa matkaa, nauti! :)
[/quote]
Kiitos vinkeistä. Kirjoitin nuo ylös myöhempää käyttöä varten. Ap
Tämä tässä maassa ottaa päähän, minua ei kiinnosta jonkun lomareissuja maksaa, kun tämä yrittää viilata sossua linssiin. Porukka härskisti käyttää väärin, eikä edes miellä rikollista toimintaa. Rahahanat kiinni jokaiselta, joka jää huijaamisesta kiinni. Ei paljoa kiinnosta itse tehdä työtä ja kituuttaa, kun joku pimittää tulonsa.
Ja voithan soittaa nimettömänä salaisesta numerosta jonkun muun kaupungin sossuun, ja kysyä suoraan matka-asioista? Laki/säännöt ovat samat koko maassa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:49"]
[/quote]
[/quote]
Okei tuossa on kyllä pointtia. Pahoitteluni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]Tämä tässä maassa ottaa päähän, minua ei kiinnosta jonkun lomareissuja maksaa, kun tämä yrittää viilata sossua linssiin. Porukka härskisti käyttää väärin, eikä edes miellä rikollista toimintaa. Rahahanat kiinni jokaiselta, joka jää huijaamisesta kiinni. Ei paljoa kiinnosta itse tehdä työtä ja kituuttaa, kun joku pimittää tulonsa.
[/quote]
Ei se ole linssiin viilaamista, jos saa säästettyä toimeentulotuesta. Ulkomaanmatkoja saa tehdä vaikka olisi tt-asiakas, sitä ei mikään laki kiellä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]
Tämä tässä maassa ottaa päähän, minua ei kiinnosta jonkun lomareissuja maksaa, kun tämä yrittää viilata sossua linssiin. Porukka härskisti käyttää väärin, eikä edes miellä rikollista toimintaa. Rahahanat kiinni jokaiselta, joka jää huijaamisesta kiinni. Ei paljoa kiinnosta itse tehdä työtä ja kituuttaa, kun joku pimittää tulonsa.
[/quote
Tt-tuki on jokaisen kansalaisen subjektiivinen oikeus. Se täytyy maksaa, jos ehdot täyttyvät. Ihmisoikeussopimukseen kuuluu, että valtion pitää taata minimielanto kansalaiselle. Mene politiikkaan, äläkä valita täällä, jos asia ei tyydytä. Ap myös ilmaisi aikomuksensa mennä töihin lähitulevaisuudessa ja voi olla jonakin päivänä maksamassa veroja sinun tt-tukeasi tai terveydenhoitomaksujasi varten. Sittenpähän tiedät kuinka kurjaa elämää se on ja kuinka vähän iloja se mahdollistaa.
Hieno nähdä tämän ketjun perusteella, että ihmiset pitävät sossun huijaamista ihan normaalihommana.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]
Ja voithan soittaa nimettömänä salaisesta numerosta jonkun muun kaupungin sossuun, ja kysyä suoraan matka-asioista? Laki/säännöt ovat samat koko maassa.
[/quote]
Löytyy myös vapaaehtoisesti neuvontaa antavia sossuja sosiaalitoimiston ulkopuolelta. Esim. jonkin yhdistyksen tai järjestön kautta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:06"]Hieno nähdä tämän ketjun perusteella, että ihmiset pitävät sossun huijaamista ihan normaalihommana.
[/quote]
Miten se on huijaamista, jos käy matkalla? Ei ole kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]Tämä tässä maassa ottaa päähän, minua ei kiinnosta jonkun lomareissuja maksaa, kun tämä yrittää viilata sossua linssiin. Porukka härskisti käyttää väärin, eikä edes miellä rikollista toimintaa. Rahahanat kiinni jokaiselta, joka jää huijaamisesta kiinni. Ei paljoa kiinnosta itse tehdä työtä ja kituuttaa, kun joku pimittää tulonsa.
[/quote]
Kuka tässä on mitään tulojen pimittämisestä puhunut? Säästän lomarahat toimeentulotuesta. Se ei ole mitään pimeää rahaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:45"]Anna säästösi jonkun luotettavan haltuun. Itsekin siirsin mummoni tilille. Mummo antoi rahaa kun tarvitsin. [/quote] Tällä hetkellä säästöni on käteisenä kotona. Ap
[/quote]
Jos uskallat pitää siellä niin pidä. Älä ainakaan pistä mihinkään omalle tilille (saavat selville). Ulkomaille saa mennä, mutta mitään kuukauden suuruista tt-tukea suurempaa maksusuoritusta et voi suorittaa tililtäsi. 150e voi nykyään tienata tt-tuen päälle ja ilmeisesti sen suuruinen lainakin jonkun toisen tililtä hyväksytään.