Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka salata sossulta lomareissun?

Vierailija
07.02.2015 |

Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa.
Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen?
Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan.

Kommentit (222)

Vierailija
81/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:42"] Minulle jää vuokran jälkeen käteen vähän alle 500 euroa. En käy ravintoloissa, en tupakoi ja en omista autoa. Osan vaatteista ostan kirppikseltä, samoin monet tavarat. Kokkaan itse, en syö ulkona. Olen säästänyt 100 euroa kuussa ilman mitään ongelmia. Ap [/quote] Vuokran jälkeen 500 euroa?! Maksaako Kela sun vuokran kokonaisuudessaan? Ei hitto, jättäydyn saman tien töistä pois! Olen kateellinen, oikeasti. [/quote] Saan Kelalta asumistukea 335.44 euroa. Vuokra on 489,70 euroa. Sossulta saan toimeentulotukea 634,45 euroa. Ap

[/quote]

Siis oikeasti ei työkkärin rahoja? Pelkkä sossu tuo 634,45?
[/quote]

Joo, sossun rahoja on. Ap

Vierailija
82/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:49"]Siis miten voi olla niin että olet työtön ja saat toimeentulotukea 485e? Olet siis saanut karenssin tai kieltäytynyt työnhausta? Ei kai samanlaisia ongelmia liity työttömyyskorvaukseen kuin tt-tukeen? (Tai siihen että saa molempia yhtäaikaa?) Vai oletko olla 25-vuotias, kouluttamaton nuori, joka ei ole oikeutettu muuhun kuin tt-tukeen? Silloin pitäisi saada leikattua tukea? [/quote] Olen kieltäytynyt orjatyöstä. Ap

[/quote]

Ei ole mitään orjatyötä. Ellet sitten tosiaankin ole jonkin toisen henkilön omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ei saisi säästää? Ketä kiinnostaa käyttääkö joku rahansa ruokaan (että saa oikeasti hyvin syötyä) vai säästääkö osan johonkin muuhun ja syö huonommin.

Vierailija
84/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Sossuun pitää toimittaa tiliotteet. Ei ne maksa tukia, jos tileillä makaa säästöjä. Jos rahat taas on sulla "sukanvarressa" niin eihän ne sitä mistään näe, mihin ne laitat..

Vierailija
85/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:56"]Jos toimeentulotukea säästää, se otetaan huomioon laskelmassa. Se on tarkoitettu käytettäväksi kuukauden tai kahden aikana riippuen siitä saako sitä kuukaudeksi vai kahdeksi yhdellä päätöksellä. Työttömyyskorvauksella monet ovat matkustelleet ja sitä ei syynätä samalla intensiteetillä kuin tt-tukea. 
[/quote]

Tuo on kyllä niin naurettavaa. Pitää sitten vain etukäteen nostaa rahoja ja pyytää joku toinen maksamaan tililtään lennot ja hotellin. Ja maksaa käteisellä takaisin. Ihan niinkuin moni sanoikin.Ap
[/quote]

Totta kai joku toinen maksaa kaiken ja jos joku kysyy niin joku on sulle matkan tarjonnu. Simple as that. Toivottavasti löytyy joku joka suostuu järjestelyyn ja ottamaan tukun käteistä.

Vierailija
86/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä eka kerran elämässä sanoa: pummi. Tuon suuruiset täysin ilmaiset, vastikkeettomat tulot. Luulisi, että hävettäisi, mutta täällä sitä leveillään lomareissulla. Tasan ei käy kyllä onnen lahjat...

Miljoonannen kerran: miten se työnhaku?

Vierailija
87/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:30"]

No ei ihmekään, että jotkut pitävät tttukea liian suurena, kun siitä pystyy jopa säästämään lomamatkaan. Kannatti tulla tänne kertomaan ja kohta monet alkavat vaatia sen pienentämistä. Mä en todellakaan pysty siitä säästämään yhtään, joten... kiitti vaan.

[/quote]

Niin, mihin köyhä saa käyttää vähät rahansa? Toinen ostaa Rainbown sijasta Floraa ja Arielia, toinen juo alkoholia, toinen ostaa silloin tällöin suklaata, toiselle tulee sanomalehti, toinen polttaa tupakkaa, toinen värjää tukkaa, toinen ostaa lähikaupasta kun toinen juoksee tarjousten perässä, toinen syö hedelmiä ja vihanneksia ja toinen pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Saako köyhä esim syödä yksipuolisesti tai käyttää vain tuttavilta tai kierrätyshyllystä saatuja vaatteita ja säästää näin hieman? Ymmärrän että joidenkin mielestä pitää kulkea ryysyissä ja syödä pelkkää vaaleaa makaronia jos on köyhä. Muuten elää liian leveästi yhteiskunnan rahoilla. Itsekin opin kiristämään vyötä lisää tuosta toimeentulotuen määrästä pakon edessä. Tästä nyt toki pitäisi minua rangaista pienentämällä tukia, eihän köyhä tietenkään saa oppia pärjäämään sillä pienellä rahalla, muuten saa liikaa. Liikaa on jos kykenee hankkimaan yhtään mitään mitä muilla on. Vaikka näkisi sen takia nälkää niin sellainen ei vaan käy. 

No joo, en vaan ymmärrä. Jos pihistää kaikesta muusta saadakseen jotain, vaikka sen lomamatkan niin mitä väärää siinä on? Köyhille ei ole sallittua elää säästeliäästi vaan kaikki pitää tuhlata mitä tulee. Sama raha se kuitenkin on, käyttää sen matkaan, ruokaan, ryyppäämiseen tai koiranruokaan. Se on kuitenkin tarkoitettu perustarpeisiin ja niistä on kai ihan sallittua tinkiä saadakseen joskus jotain kivaa?

Vierailija
88/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:14"]Ihmettelen kyllä miten karenssin saaneella voi olla täysi tt-tuki? Normaalisti siitä leikataan -20% kun saa karenssin.
[/quote]

En usko että minulla on enää karenssi. Sain ennen jotain eri rahaa, kun olin työkokeilussa. Kun lopetin siinä, tuli muutaman kuukauden karenssi. Sen jälkeen olen saanut toimeentulotukea. Ap

Vierailija
89/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku on sitä mieltä, että työttömille ollaan kateellisia aivan turhaan?

Vierailija
90/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:55"]Joo... Jos ihmisellä on säästöjä, ei toimeentulotukea tipu! Minun piti myydä autoni, koska se on "realisoitavaa omaisuutta". Siinä oli mukava hakea työpaikkaa, kun ei ollut autoa; työpaikka olisi saanut olla vähän kauempanakin mikäli minulla olisi ollut se auto! No, onneksi sain töitä ihan siedettävän matkan päästä ja pystyin aluksi kulkemaan bussilla.

Mikäli sossun asiakkaita oikeasti kohdellaan näin eriarvoisesti, pitäisi siitäkin kyllä nostaa meteli.
[/quote]

Minkä arvoinen autosi oli? TT-asiakkaalla saa olla auto mutta ei liian kallista. Moni TT-tukea saava on työssäkäyvä ja tarvitsee autoa jo työmatkoihin.

Vierailija
91/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:55"]

Joo... Jos ihmisellä on säästöjä, ei toimeentulotukea tipu! Minun piti myydä autoni, koska se on "realisoitavaa omaisuutta". Siinä oli mukava hakea työpaikkaa, kun ei ollut autoa; työpaikka olisi saanut olla vähän kauempanakin mikäli minulla olisi ollut se auto! No, onneksi sain töitä ihan siedettävän matkan päästä ja pystyin aluksi kulkemaan bussilla.

Mikäli sossun asiakkaita oikeasti kohdellaan näin eriarvoisesti, pitäisi siitäkin kyllä nostaa meteli.

[/quote]

Ota tästä opiksesi. Autoa  ei ole pakko myydä, mutta sen kuluja ei makseta. Jos olisit tämän tiennyt, niin sua ei olisi uunotettu. Tottakai voivat tarjota auton myyntiä, mutta pakottaa eivät voi.

Vierailija
92/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävä opiskeli opintojensa loppuvaiheessa sossurahalla, kun opintotukikuukaudet olivat täynnä. Hän teki päättötyötään ja tuli sitä tekemään mun luokseni ulkomaille kuukaudeksi. Sossu ei saanut tietää asiasta, kun ostettiin lennot mun kortilla ja hän ei käyttänyt maksukorttia koko kuukauden aikana, kaikki rahat olivat käteisenä.

Vierailija
93/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:14"]Ihmettelen kyllä miten karenssin saaneella voi olla täysi tt-tuki? Normaalisti siitä leikataan -20% kun saa karenssin. [/quote] En usko että minulla on enää karenssi. Sain ennen jotain eri rahaa, kun olin työkokeilussa. Kun lopetin siinä, tuli muutaman kuukauden karenssi. Sen jälkeen olen saanut toimeentulotukea. Ap

[/quote]

Et saisi täyttä tt-tukea, jos olisit oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Paitsi jos olet kieltäytynyt hakemasta työttömäksi työnhakijaksi ja työttömyyskorvauksen piiriin. Ensisijainen etuus haetaan ensin, jollei siitä tieten tahtoen kieltäydytä. Tällöin tt-tukea leikattaisiin rangaistukseksi 2 kuukauden ajan -20%

Vierailija
94/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:55"]

Joo... Jos ihmisellä on säästöjä, ei toimeentulotukea tipu! Minun piti myydä autoni, koska se on "realisoitavaa omaisuutta". Siinä oli mukava hakea työpaikkaa, kun ei ollut autoa; työpaikka olisi saanut olla vähän kauempanakin mikäli minulla olisi ollut se auto! No, onneksi sain töitä ihan siedettävän matkan päästä ja pystyin aluksi kulkemaan bussilla.

[/quote]

Ota tästä opiksesi. Autoa  ei ole pakko myydä, mutta sen kuluja ei makseta. Jos olisit tämän tiennyt, niin sua ei olisi uunotettu. Tottakai voivat tarjota auton myyntiä, mutta pakottaa eivät voi.

[/quote]

Mitä? Viesti oli kyllä suoraan se, että mikäli omaisuutta on, "kuten esim. sinulla tuo auto", on se realisoitava ennen kuin tukea maksetaan. Arvokas se ei ollut, mutta elinhän sillä hetken aikaa.

Aikaa tuosta on jo yli kymmenen vuotta, ja paikkakunta oli pieni (epäilin jo silloin, että naamavärkki saattoi vaikuttaa, niin outoa se touhu oli), mutta noin se meni.

Vierailija
95/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä sossun rahoilla todellakaan kuulu lomailla. Ne rahat on sitä varten että pystyt elättämään itsesi ja ettet joutuisi ihan kodittomaksi. Mulla ei tulis mieleenkään lähteä niillä rahoilla jonnekki ulkomaille? Toiset täällä ei saa mitään tukia vaikka oikeasti tarvitsisivat ja toiset näköjään lomailevat niillä tukirahoillaan. Voi vittu mä sanon. Ei nyt oikein ymmärrys riitä.

Vierailija
96/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla Ap, mutta sossu on TOSI tarkka, siksi ihmiset alikäyttävät tt-tukea Suomessa. Kukaan ei halua olla venäläisen ruletin asiakas kovinkaan helposti. Jos kieltäydyit työttömäksi työnhakijaksi ryhtymisestä, sinun olisi silti pitänyt olla sossussa laatimassa jonkinlainen aktivointisuunnitelma itsellesi. Työharjoittelusta päätellen et kuulu niihin toivottomiin pitkäaikaistyöttömiin, joita ei enää kannata auttaa. Tällaisia on myös sossun piirissä, eikä heitä pakoteta enää laatimaan suunnitelmaa - pidetään vain hengissä, kun ikäääkin on 50-60.

Vierailija
97/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:14"]Ihmettelen kyllä miten karenssin saaneella voi olla täysi tt-tuki? Normaalisti siitä leikataan -20% kun saa karenssin. [/quote] En usko että minulla on enää karenssi. Sain ennen jotain eri rahaa, kun olin työkokeilussa. Kun lopetin siinä, tuli muutaman kuukauden karenssi. Sen jälkeen olen saanut toimeentulotukea. Ap

[/quote]

Et saisi täyttä tt-tukea, jos olisit oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Paitsi jos olet kieltäytynyt hakemasta työttömäksi työnhakijaksi ja työttömyyskorvauksen piiriin. Ensisijainen etuus haetaan ensin, jollei siitä tieten tahtoen kieltäydytä. Tällöin tt-tukea leikattaisiin rangaistukseksi 2 kuukauden ajan -20%
[/quote]

Katsoin juuri sossun päätöstä edelliseltä kuulta. Siinä luki 3kk:n työssäoloehto. Siitä on varmaankin kyse. Kun valmistuin koulusta, en saanut töitä. Ap

Vierailija
98/222 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:33"]

Ei niillä sossun rahoilla todellakaan kuulu lomailla. Ne rahat on sitä varten että pystyt elättämään itsesi ja ettet joutuisi ihan kodittomaksi. Mulla ei tulis mieleenkään lähteä niillä rahoilla jonnekki ulkomaille? Toiset täällä ei saa mitään tukia vaikka oikeasti tarvitsisivat ja toiset näköjään lomailevat niillä tukirahoillaan. Voi vittu mä sanon. Ei nyt oikein ymmärrys riitä.

[/quote]

Kyllä kaikki saa ihan samat tuet samassa tilanteessa.  Ihan kuule lakisääteinen juttu ja puhdasta matematiikkaa. Jos tulot ei yllä tiettyyn minimiin saat erotuksen toimeentulotukena. Poikkeuksena yrittäjät jotka eivät tt-tukea saa vaikka tulot olisi 0e.

Vierailija
99/222 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle valmistuit? Oletko joskus ollut esim kesätöissä?

Vierailija
100/222 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no opiskelijat nyt sattuu olemaan ainoa ihmisryhmä, joka todellakin saa vähemmän rahaa, kun nämä sossun asiakkaat. Omasta mielestäni siinä on epäkohta, mutta niin kauan kun nykyinen politiikka on, että opiskelijat mahd nopeasti työelämään, tilannetta tuskin tullaan helpottamaan.

[/quote]

Opiskelijat saavat lähes ilmaisen koulutuksen. Suomessa jokainen saa lukea itsensä niin korkeaan ammattiin kuin vaan äly antaa periksi. Ei ole köyhyydestä kiinni. Joillakin sitten vanhemmat sponssaa niin, että ei tarvitse tehdä ylimääräistä työtä, toiset ottaa edullista opintolainaa, ettei tarvitse tehdä töitä vaan keskittyä opiskeluun ja muut sitten opiskelevat ja tekevät töitä ohella, ettei myöhemmin tarvitse maksella lainoja takaisin. Valinta kysymyksiä, kyllä Suomessa on hyvät oltavat opiskelijallakin. Nykyään ei enää edes puolison tulot vaikuta opintorahan suuruuteen.

Ja mitä itse aiheeseen tulee, itsekin olen ollut kolme vuotta lapsen kanssa kotona, jonka jälkeen olen opiskellut kaksi vuotta ammattiin. Koko ajan olen saanut ttt:a muiden tukien lisäksi ja säästänyt niin, että voin ostaa nyt ihan velattoman muutaman tonnin auton, jolla voin sitten ajaa töihin, jotka alkavat tämän vuoden keväällä, opintojeni loputtua. 
En juo, enkä polta ja eletään kirpputorin ja edullisten ruokaostoksien ja itsetehdyn tavallisen kotiruoan varassa.
Onko tämä nyt sitten jotenkin väärin tehty tai jotenkin pois joltakulta muulta. Olisiko minun pitänyt tuhlata säästöni niin, että minulla ei olisi varaa nyt ostaa autoa ja käydä töissä? Pakko on ollut "salailla" sossulta niin, että kaikki säästöni ovat käteissäästönä kaapissani, muuten ne olisin joutunut käyttämään. 
Itse en pidä lomamatkaa tuhannen euron arvoisena, mutta jos joku näistä pienistä tuloista saa jotain säästöön ilman että kaikki menevät einesruokiin, kaljaan ja tupakkaan niin kukin tehköön mitä lystää.