Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
Kommentit (290)
itse asun kaupungissa ja minulla on suurikokoinen irlannin susikoira. ja vaikka itse tiedän koiran olevan lempeä ja lapsirakas, en ikinä voisi pitää koiraani auki. koiran luonteesta tai koosta riippumatta, ei pitäisi olettaa että jokainen vastaantulija haluaa koirasi hyppimään jalkaa vasten tai nuolaisaan kättä. koirat kiinni sellaisella alueella jossa on muitakin ihmisiä!
Tuskin muutkaan kissanomistajat koiria inhoavat, ainakin itse pidän näistäkin luontokappaleista, ainoastaan on pelkoa juurkin saksanpaimenkoiraa kohtaan, olin lapsena sukulaisella yökylässä ja sukulaisperhe lähti puolestaan kylään susikoiraperheeseen, me lapset (sukulaisen lapsi, kyläpaikan lapsi, minä, jäimme pihalle susikoiran kanssa, joka oli vihainen ja yritti purra, en olisi saanut olla missään kohtaa pihaa, eli vähän samanlainen tarina kuin edellisellä sivulla, onneksi ei käynyt mitenkään. Kyläpaikan tyttö oli mukava ja laittoi koiransa kiinni ja kertoi vanhemmilleen, jotka eivät kuitenkaan ihmeemmin reagoineet. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:25"]
Oot siis siirtänyt tai opettanut koirapelon lapsellesi, kuinka surullista ja samalla vastuutonta vanhemmuutta. Meidän koiruus kyllä jääsydämet sulattaisi! :)
[/quote]
Juu totta kai. Vaikka oletan, että tämä on pelkän trollin aivoton kommentti niin voin kertoa: lapsi istui oman pihan hiekkalaatikolla, kun kaksi naapurin isoa koiraa pääsi irti ja juoksi haukkuen kohti ja lapseni kumoon. Olin kahden metrin päässä haravoimassa, enkä kerennyt tehdä muuta kuin nostaa lapsen maasta ja kääntää koirille selkäni, jonka jälkeen koirat jatkoivat päin hyppimistä. Naapuri luikki sisälle pakoon :(
Ja siitä ei mennyt kuin kaksi päivää, kun joku mukava ihminen päästi rotikkansa nuolaisemaan saman lapsen naamaa, kun tämä istui rattaissa.
Minä itse en pelkää koiria ollenkaan, olen vain kyllästynyt siihen ettei ihmiset saa pidettyä niitä kurissa. Ap
[/quote]
Kurjia sattumuksia!
Omille lapsille on käynyt samoin. Sanoitin asian niin, että "katos kun Rekku ja Rakki ovat niiiiiiin innoissaan ja iloisia, että haukkuvat sinulle ja halivat. Ja Mooses tuli pusuttelemaan. Olipas se hassu! Säikähdit, mutta se pusutteli sinua".
Lapset toki silti reagoivat eri tavoin. Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että koirat on pidettävä kaukana ihmisistä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"]
Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.
[/quote]
Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi?
[/quote]
Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi.
Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa.
Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä.
[/quote]
Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä...
[/quote]
Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää.
[/quote]
Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Ole hyvä ja tee rakistasi meetvurstia. Kaupungissa ei tarvita mitään valehyökkäileviä elukoita.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:29"]Koirat pitäisi kieltää kaupungissa, niillä ei ole mitään virkaa siellä!!
[/quote]
Samoin kun kissat ja lapsetkin
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:21"]
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
[/quote]
Jos koira ei koskea sinuun niin pidä turpasi kiinni. Haukkua ja hyppiä se saa miten paljon vaan
Brysselissä koirat oli kohteliaampia kuin Suomessa. Eivät tulleet nuuskimaan, eivätkä olleet kiinnostuneita ihmisistä kaduilla. Siellä on niin paljon ihmisiä ja kulkijoita, etttä johan menisi koirallakin pää pyörälle, jos jokaista vastaantulijaa pitäisi päästä nuuhkimaan. Suomessa helpommin näkee näitä kohti hönkiviä koiria, jotka yrittää päätä haistelemaan. Niinkuin ihmisetkin täällä, katsovat ja kyttäävät, kun on niin vähän muita kulkijoita.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:36"]Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että koiralle ei ole luontaista, että joku juoksee sitä kohti täyttä vauhtia. Itse olen huomannut, että lenkkeilijät tulevat niin läheltä juosten ohi, että hipovat minua. Siinä vaiheessa tekisi kyllä mieli avata suu. [/quote]
Jos minä olen harjulla polulla juoksemassa vauhtilenkkiä en todellakaaan hyppää koiran takia kanervikkoon taittamaan nilkkaani enkä myös pysähdy, koska tällä kunnolla jokainen pysähdys lyhentää kokonaismatkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:25"]
Oot siis siirtänyt tai opettanut koirapelon lapsellesi, kuinka surullista ja samalla vastuutonta vanhemmuutta. Meidän koiruus kyllä jääsydämet sulattaisi! :)
[/quote]
Juu totta kai. Vaikka oletan, että tämä on pelkän trollin aivoton kommentti niin voin kertoa: lapsi istui oman pihan hiekkalaatikolla, kun kaksi naapurin isoa koiraa pääsi irti ja juoksi haukkuen kohti ja lapseni kumoon. Olin kahden metrin päässä haravoimassa, enkä kerennyt tehdä muuta kuin nostaa lapsen maasta ja kääntää koirille selkäni, jonka jälkeen koirat jatkoivat päin hyppimistä. Naapuri luikki sisälle pakoon :(
Ja siitä ei mennyt kuin kaksi päivää, kun joku mukava ihminen päästi rotikkansa nuolaisemaan saman lapsen naamaa, kun tämä istui rattaissa.
Minä itse en pelkää koiria ollenkaan, olen vain kyllästynyt siihen ettei ihmiset saa pidettyä niitä kurissa. Ap
[/quote]
Tuollaisesta pelästyi? Olet pelkkä provo
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Ole hyvä ja tee rakistasi meetvurstia. Kaupungissa ei tarvita mitään valehyökkäileviä elukoita.
[/quote]
Ole hyvä ja lakkaa juoksemasta. Kaupungissa ei tarvita mitään keharin tasolla älyllisesti olevia juoksijoita
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:29"]
Koirat pitäisi kieltää kaupungissa, niillä ei ole mitään virkaa siellä!!
[/quote]
Sinun ja AP kaltaiset pitäisi kieltää koko Suomesta
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:36"]
Nyt on kyllä ihan pakko sanoa, että koiralle ei ole luontaista, että joku juoksee sitä kohti täyttä vauhtia. Itse olen huomannut, että lenkkeilijät tulevat niin läheltä juosten ohi, että hipovat minua. Siinä vaiheessa tekisi kyllä mieli avata suu.
[/quote]
Ei varmasti ole luontaista, eikä minulle ole luontaista että minua päin hypitään. En tosin juokse kenenkään läheltä, en halua, en ihmisen enkä koiran. Mutta jos hihna on löysä ja pitkä niin ei auta että olen toisella puolella tietä. Ja miksi tuo viesti, jossa kerron miten lapseni on koirakammon saanut, saanut noin monta alapeukkua? Tähän kyllä vaadin selitystä. Ap
[/quote]
Ainoastaan luuserit ja pelkurit pelkää koiraa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"]
Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.
[/quote]
Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi?
[/quote]
Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi.
Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa.
Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä.
[/quote]
No ei ole. Sinä ihan itse olet koirasi hankkinut, joten olet sataprosenttisesti vastuussa siitä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"] Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti. [/quote] Ole hyvä ja tee rakistasi meetvurstia. Kaupungissa ei tarvita mitään valehyökkäileviä elukoita. [/quote] Ole hyvä ja lakkaa juoksemasta. Kaupungissa ei tarvita mitään keharin tasolla älyllisesti olevia juoksijoita
[/quote]
Älä mussuta. Minun älystäni et tiedä mitään, mutta hyökkäykset kirjoittaja otti itse esille. En minäkään tule hyökkäilemään sinun kimppuusi.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
Ole hyvä ja lakkaa juoksemasta. Kaupungissa ei tarvita mitään keharin tasolla älyllisesti olevia juoksijoita
[/quote]
Miksi pitää koirakeskusteluissa alkaa pilkata kehitysvammaisia, mitä he ovat sulle tehneet? Kertoo paljon sinusta ihmisenä. Et taida olla aikuinen, tai edes normaali teini?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:55"]
Kuulehan 16, kyllä se on ihan sun hommaas opettaa oma koira kulkemaan löysässä hihnassa ilman reaktioita vastaantulijoihin. Oli ne sitten juoksijoita tai kävelijöitä. Se on eri juttu, jos joku tunkee sinun tai koirasi luokse kysymättä, mutta et sä muuten muita voi syyttää siitä, ettei ne tajua kulkea niinku koirallesi sopii. Se koiraa aistii susta sen epävarmuuden, sulla ei ole tilanne hanskassa.
[/quote]
Koira saa räksyttää ja tehdä valehyökkäyksiä niin paljon kuin haluaa. Niin kauaa kuin se ei koske sinuun niin sinulla ei ole mitään sanottavaa asiaan.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:36"]
Itse olen huomannut, että lenkkeilijät tulevat niin läheltä juosten ohi, että hipovat minua. Siinä vaiheessa tekisi kyllä mieli avata suu.
[/quote]
Tekisi mieli alkaa rähjätä, kun ohikulkija menee läheltä ohi? Mmitä vittua juuri luin? :facepalm:
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:58"]
Meillä on kova yritys päästä siitä lapsen pelosta eroon. Ajan kanssa siis, välillä tulee takapakkeja. Onneksi isovanhemmillaan on rauhallinen, mukava koira johon lapsi on jo tottunut. Joskaan lähelle ei vapaaehtoisesti mene. Miettikää siis, miten joidenkin mielestä pieni juttu (se vain haistelee, se vain tykkää lapsista) voi toisesta tuntua. Ap
[/quote]
Olisit kasvattanut lapsesi kunnolla niin se ei olisi pelkuri
Koirat ovat tosi herkkävaistoisia ja niiden luontaisiin ominaisuuksiin kuuluu ympäristön tarkkailu. Ne vaistoavat, että ap ei ole balanssissa ja reagoivat siihen. Johonkin toiseen tallaajaan eivät varmasti kiinnitä yhtä paljon huomiota. Huomiota koiralta voi saada myös epämääräinen kävelytyyli, huppu, tumma ihonväri, parta, humalaisuus, äänekkyys, keppi tai pyörätuoli. Ihan turha siitä vetää herneitä nenään.
Tai sitten ap:n naapurustossa asuu yksi tai kaksi hankalampaa koiraa ja ap taas yleistää ongelman kaikkiin.