Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
Kommentit (290)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"]Lenkkeilijät voisivat juosta pururadoilla ja sisäradoilla ja saleilla matolla. Miksi tulla juoksemaan jalkakäytäville, missä ihmiset ulkoiluttavat koiriaan. Onhan se nyt päivänselvää, että koirat häiriintyy hulluna kieli vyön alla laukkovista ihmisitä.
Juoksijat sinne, minne kuuluvatkin, jotta koiria saa ulkoiluttaa rauhassa.
[/quote]
Juoksijoillakin on oikeus juosta sielä kävelytiellä. Koiran koulutus on varsin kannattavaa toimintaa, noin jos miettii et haluas omiakin hermoja säästää. Kannattaa tuijottaa omaa napaa, mikä mahtaa olla vialla, jos koira kiihtyy ohi juoksevista ihmisistä
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen... Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi. [/quote] Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään. [/quote] Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki. [/quote] Mun tapauksessa joka ikinen koira hyppii päälle, vaikka olen liikkumatta ja käännän selän.
[/quote] Miten voi olla samanaikaisesti liikkumatta JA kääntää selän? Nyt ei jokin oikein stemmaa tarinassasi. [/quote]
No voi helvetti, että pitää jankata kun ei keksi mitään vastausta. KÄÄNNÄN SELÄN JA OLEN LIIKKUMATTA. Miten voin olla liikkumatta heti kun näen koiran, jos mun pitää kääntää sille selkä?
[/quote]
Jos luit saamasi ohjeistuksen, niin sinun pitää kääntää koiralle kylki eikä selkä. Älä nyt sotke tohkeissasi asioita. Jäitä hattuun nyt.
[/quote]
Ai nyt se on kylki, kun vasta se oli selkä. Ei ole kumma, että teidän koirat on ihan sekaisin, kun omistajilta tulee ristiriitaisia viestejä.
[/quote]
Tuossa kirjoittamassani ohjeessa puhutaan vain ja ainoastaan kyljestä. Tuo vastaaja muutti sen seläksi.
Jos ei pelkää koiria ja lähestyvä irtokoira ei ole hyökkäävä, voi sen myös pysäyttää ja ohjata matkoihinsa. Tätä ohjeistusta en kuitenkaan pelokkaalle suosittele, koska ei pysty sitä toteuttamaan. Itsekin jään odottamaan paikoilleni välillä, vaikken koiria pelkääkään.
Ja kyllä, myös me koiranomistajat kärsimme vieraiden koirien ei-toivotuista lähestymisistä. Toistaiseksi jokainen koira on pysähtynyt kohdalla, vaikka olisi tullut täyttä laukkaa kymmeniä metrejä. En ole huutanut tai huitonut tai pyrkinyt pakoon. Jos mukana on lapsi, laita lapsi selkäsi taakse. Älä nosta syliin. Jos koira on aikeissa purra, yritä suojata lasta vartalollasi. Älä huuda, se saattaa pahentaa tilannetta. Vai uskottava karjaisu mahdollisesti auttaa ja silloin äänestä ei saa kuultaa hätä vaan ainoastaan varmuus.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen... Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi. [/quote] Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään. [/quote] Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki. [/quote] Mun tapauksessa joka ikinen koira hyppii päälle, vaikka olen liikkumatta ja käännän selän.
[/quote] Miten voi olla samanaikaisesti liikkumatta JA kääntää selän? Nyt ei jokin oikein stemmaa tarinassasi. [/quote]
No voi helvetti, että pitää jankata kun ei keksi mitään vastausta. KÄÄNNÄN SELÄN JA OLEN LIIKKUMATTA. Miten voin olla liikkumatta heti kun näen koiran, jos mun pitää kääntää sille selkä?
[/quote]
Jos luit saamasi ohjeistuksen, niin sinun pitää kääntää koiralle kylki eikä selkä. Älä nyt sotke tohkeissasi asioita. Jäitä hattuun nyt.
[/quote]
Ai nyt se on kylki, kun vasta se oli selkä. Ei ole kumma, että teidän koirat on ihan sekaisin, kun omistajilta tulee ristiriitaisia viestejä.
[/quote]
Tuossa kirjoittamassani ohjeessa puhutaan vain ja ainoastaan kyljestä. Tuo vastaaja muutti sen seläksi.
Jos ei pelkää koiria ja lähestyvä irtokoira ei ole hyökkäävä, voi sen myös pysäyttää ja ohjata matkoihinsa. Tätä ohjeistusta en kuitenkaan pelokkaalle suosittele, koska ei pysty sitä toteuttamaan. Itsekin jään odottamaan paikoilleni välillä, vaikken koiria pelkääkään.
Ja kyllä, myös me koiranomistajat kärsimme vieraiden koirien ei-toivotuista lähestymisistä. Toistaiseksi jokainen koira on pysähtynyt kohdalla, vaikka olisi tullut täyttä laukkaa kymmeniä metrejä. En ole huutanut tai huitonut tai pyrkinyt pakoon. Jos mukana on lapsi, laita lapsi selkäsi taakse. Älä nosta syliin. Jos koira on aikeissa purra, yritä suojata lasta vartalollasi. Älä huuda, se saattaa pahentaa tilannetta. Vai uskottava karjaisu mahdollisesti auttaa ja silloin äänestä ei saa kuultaa hätä vaan ainoastaan varmuus.
[/quote]
Varmasti ihan päteviä neuvoja, mutta siinä vaiheessa kun koira hyökkää kohti ei tule mieleen jättää pelkäävää ja itkevää lastani maahan, eiköhän jokaisen vanhemman vaisto mene edelle sun neuvoista ja lapsi saa tulla syliin. Kouluttakaa ne koirat niin, etteivät hyökkäile vaikka irti pääsevätkin niin tullaan toimeen kaikki.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:44"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen... Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi. [/quote] Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään. [/quote] Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki. [/quote] Mun tapauksessa joka ikinen koira hyppii päälle, vaikka olen liikkumatta ja käännän selän. [/quote] Miten voi olla samanaikaisesti liikkumatta JA kääntää selän? Nyt ei jokin oikein stemmaa tarinassasi. [/quote] No voi helvetti, että pitää jankata kun ei keksi mitään vastausta. KÄÄNNÄN SELÄN JA OLEN LIIKKUMATTA. Miten voin olla liikkumatta heti kun näen koiran, jos mun pitää kääntää sille selkä? [/quote] Jos luit saamasi ohjeistuksen, niin sinun pitää kääntää koiralle kylki eikä selkä. Älä nyt sotke tohkeissasi asioita. Jäitä hattuun nyt. [/quote] Ai nyt se on kylki, kun vasta se oli selkä. Ei ole kumma, että teidän koirat on ihan sekaisin, kun omistajilta tulee ristiriitaisia viestejä. [/quote] Tuossa kirjoittamassani ohjeessa puhutaan vain ja ainoastaan kyljestä. Tuo vastaaja muutti sen seläksi. Jos ei pelkää koiria ja lähestyvä irtokoira ei ole hyökkäävä, voi sen myös pysäyttää ja ohjata matkoihinsa. Tätä ohjeistusta en kuitenkaan pelokkaalle suosittele, koska ei pysty sitä toteuttamaan. Itsekin jään odottamaan paikoilleni välillä, vaikken koiria pelkääkään. Ja kyllä, myös me koiranomistajat kärsimme vieraiden koirien ei-toivotuista lähestymisistä. Toistaiseksi jokainen koira on pysähtynyt kohdalla, vaikka olisi tullut täyttä laukkaa kymmeniä metrejä. En ole huutanut tai huitonut tai pyrkinyt pakoon. Jos mukana on lapsi, laita lapsi selkäsi taakse. Älä nosta syliin. Jos koira on aikeissa purra, yritä suojata lasta vartalollasi. Älä huuda, se saattaa pahentaa tilannetta. Vai uskottava karjaisu mahdollisesti auttaa ja silloin äänestä ei saa kuultaa hätä vaan ainoastaan varmuus. [/quote] Varmasti ihan päteviä neuvoja, mutta siinä vaiheessa kun koira hyökkää kohti ei tule mieleen jättää pelkäävää ja itkevää lastani maahan, eiköhän jokaisen vanhemman vaisto mene edelle sun neuvoista ja lapsi saa tulla syliin. Kouluttakaa ne koirat niin, etteivät hyökkäile vaikka irti pääsevätkin niin tullaan toimeen kaikki.
[/quote]
Oon ihan varma, että kuka tahansa isä pystyisi hoitamaan tuon homman järjellä eikä tunteella kotiin. Vähän nyt jotain järkeä kehiin! Mietipä samalla sitä, että kotoaan karannut koira villiintyy parissa päivässä, siinä ei koulutukset enää paina. Jos rotu on sopiva ja karanneita koiria vaikka pari yhtä aikaa, voi niillä mennä vietit päälle jo vaikka heti. Kyllä silloin kannattaa toimia niin, että vahingot jää mahdollisimman pieniksi.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:44"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen... Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi. [/quote] Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään. [/quote] Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki. [/quote] Mun tapauksessa joka ikinen koira hyppii päälle, vaikka olen liikkumatta ja käännän selän. [/quote] Miten voi olla samanaikaisesti liikkumatta JA kääntää selän? Nyt ei jokin oikein stemmaa tarinassasi. [/quote] No voi helvetti, että pitää jankata kun ei keksi mitään vastausta. KÄÄNNÄN SELÄN JA OLEN LIIKKUMATTA. Miten voin olla liikkumatta heti kun näen koiran, jos mun pitää kääntää sille selkä? [/quote] Jos luit saamasi ohjeistuksen, niin sinun pitää kääntää koiralle kylki eikä selkä. Älä nyt sotke tohkeissasi asioita. Jäitä hattuun nyt. [/quote] Ai nyt se on kylki, kun vasta se oli selkä. Ei ole kumma, että teidän koirat on ihan sekaisin, kun omistajilta tulee ristiriitaisia viestejä. [/quote] Tuossa kirjoittamassani ohjeessa puhutaan vain ja ainoastaan kyljestä. Tuo vastaaja muutti sen seläksi. Jos ei pelkää koiria ja lähestyvä irtokoira ei ole hyökkäävä, voi sen myös pysäyttää ja ohjata matkoihinsa. Tätä ohjeistusta en kuitenkaan pelokkaalle suosittele, koska ei pysty sitä toteuttamaan. Itsekin jään odottamaan paikoilleni välillä, vaikken koiria pelkääkään. Ja kyllä, myös me koiranomistajat kärsimme vieraiden koirien ei-toivotuista lähestymisistä. Toistaiseksi jokainen koira on pysähtynyt kohdalla, vaikka olisi tullut täyttä laukkaa kymmeniä metrejä. En ole huutanut tai huitonut tai pyrkinyt pakoon. Jos mukana on lapsi, laita lapsi selkäsi taakse. Älä nosta syliin. Jos koira on aikeissa purra, yritä suojata lasta vartalollasi. Älä huuda, se saattaa pahentaa tilannetta. Vai uskottava karjaisu mahdollisesti auttaa ja silloin äänestä ei saa kuultaa hätä vaan ainoastaan varmuus. [/quote] Varmasti ihan päteviä neuvoja, mutta siinä vaiheessa kun koira hyökkää kohti ei tule mieleen jättää pelkäävää ja itkevää lastani maahan, eiköhän jokaisen vanhemman vaisto mene edelle sun neuvoista ja lapsi saa tulla syliin. Kouluttakaa ne koirat niin, etteivät hyökkäile vaikka irti pääsevätkin niin tullaan toimeen kaikki.
[/quote]
Oon ihan varma, että kuka tahansa isä pystyisi hoitamaan tuon homman järjellä eikä tunteella kotiin. Vähän nyt jotain järkeä kehiin! Mietipä samalla sitä, että kotoaan karannut koira villiintyy parissa päivässä, siinä ei koulutukset enää paina. Jos rotu on sopiva ja karanneita koiria vaikka pari yhtä aikaa, voi niillä mennä vietit päälle jo vaikka heti. Kyllä silloin kannattaa toimia niin, että vahingot jää mahdollisimman pieniksi.
[/quote]
Menetkö takuuseen ettei koira pääse lapsen kimppuun kun lapsi jää maahan? Juu, en ota riskejä. Onneksi niitä voi aina tökätä kynsillä silmään.
No en todellakaan mene takuuseen mistään, kerron vain mikä koiraa kiihdyttää ja mikä ei. Ja on varmasti tilanteita, joissa ei oikein mikään auta. Mutta yhtä varmasti on tilanteita, joissa oma käytös pahentaa tilannetta ja saattaa jopa saada sen pureman aikaiseksi, joka muuten jäisi tulematta. Jos sota-aikana pystyttiin lapsen turvallisuuden nimissä lähettämään hänet vuosiksi sotalapseksi niin on se ihme, ettei puolta minuuttia voi antaa lapsen 'kärsiä', jotta saisi tilanteen hoidettua.
Ja totta kai purevaa koiraa saa vahingoittaa. Ei ole mitään syytä, miksi ei voisi puolustautua. Yrittäisin itse kuitenkin tehdä sen jotenkin muuten kuin rääkkäämällä. Esim. vaikka kuristaminen on parempi kuin sokeuttaminen eikä se välttämättä edes estä koiraa jatkamasta puremista. Tappelevia koiria erotetaan toisistaan myös nostamalla takajalat ilmaan. Sitäkin sopii kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:29"]
Siis oikeasti mikä hemmetin juttu tuo on, että pitää pysähtyä jos ei halua koiran lähestyvän koska omistaja ei muuten tajua pitää koirastaan kiinni. Omistaja jokseenkin yksinkertainen kun ei muiten tajua ettei hänen koiransa toivota lähestyvän muita lenkkeilijöitä.
[/quote] Ehkä sinun kannattaisi lukea koko ketju. Ei tässä oikein jaksaisi taas perusteluja toistaa, kun ne ovat moneen kertaan jo tulleet esille. Toisten auttamisestahan tässä on kyse.
[/quote]
Kuule kun auttaisi jokaista osapuolta, ehkä eniten jopa itseäsi, kun viitsisit kouluttaa koirasi niin että se pysyy ruodussa ulkona. Ei se ole mitään toisten autamista vaatia muita pysähtelemään kun sinä et osaa käsitellä koiraasi saati hallitse sitä. Turha etsiä syytä muualta kuin peilistä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"]
Lenkkeilijät voisivat juosta pururadoilla ja sisäradoilla ja saleilla matolla. Miksi tulla juoksemaan jalkakäytäville, missä ihmiset ulkoiluttavat koiriaan. Onhan se nyt päivänselvää, että koirat häiriintyy hulluna kieli vyön alla laukkovista ihmisitä.
[/quote]
Niin kauan kun minä maksan valtiolle enemmän olemassaolostani kuin koira, on mulla suurempi oikeus käyttää valtion ylläpitämiä lenkkeilyreittejä.
[/quote]
Eli jotenkin pitäisi kyetä erottamaan ihmiskäyttäjien joukosta ne, jotka maksavat valtiolle enemmän kuin koira ja ne jotka eivät maksa, kuten esimerkiksi sosiaalituella elävät. Jälkimmäinen ryhmä voitaisiin sitten velvoittaa väistämään jalkakäytävällä koiria... Noinhan se sinun logiikallasi menee.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:29"] Siis oikeasti mikä hemmetin juttu tuo on, että pitää pysähtyä jos ei halua koiran lähestyvän koska omistaja ei muuten tajua pitää koirastaan kiinni. Omistaja jokseenkin yksinkertainen kun ei muiten tajua ettei hänen koiransa toivota lähestyvän muita lenkkeilijöitä. [/quote] Ehkä sinun kannattaisi lukea koko ketju. Ei tässä oikein jaksaisi taas perusteluja toistaa, kun ne ovat moneen kertaan jo tulleet esille. Toisten auttamisestahan tässä on kyse. [/quote] Kuule kun auttaisi jokaista osapuolta, ehkä eniten jopa itseäsi, kun viitsisit kouluttaa koirasi niin että se pysyy ruodussa ulkona. Ei se ole mitään toisten autamista vaatia muita pysähtelemään kun sinä et osaa käsitellä koiraasi saati hallitse sitä. Turha etsiä syytä muualta kuin peilistä.
[/quote]
Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:29"] Siis oikeasti mikä hemmetin juttu tuo on, että pitää pysähtyä jos ei halua koiran lähestyvän koska omistaja ei muuten tajua pitää koirastaan kiinni. Omistaja jokseenkin yksinkertainen kun ei muiten tajua ettei hänen koiransa toivota lähestyvän muita lenkkeilijöitä. [/quote] Ehkä sinun kannattaisi lukea koko ketju. Ei tässä oikein jaksaisi taas perusteluja toistaa, kun ne ovat moneen kertaan jo tulleet esille. Toisten auttamisestahan tässä on kyse. [/quote] Kuule kun auttaisi jokaista osapuolta, ehkä eniten jopa itseäsi, kun viitsisit kouluttaa koirasi niin että se pysyy ruodussa ulkona. Ei se ole mitään toisten autamista vaatia muita pysähtelemään kun sinä et osaa käsitellä koiraasi saati hallitse sitä. Turha etsiä syytä muualta kuin peilistä.
[/quote]
Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään.
[/quote]
En todellakaan vaivaudu lukemaan kymmentä sivua pelkkää jankkausta. Sinä voit sen sijaan lyhyesti sanoa miksi koiran ei tarvitse käyttäytyä vaan on muiden tehtävä varoa kun koira nyt ilmeisesti tekee mitä huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:27"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:29"] Siis oikeasti mikä hemmetin juttu tuo on, että pitää pysähtyä jos ei halua koiran lähestyvän koska omistaja ei muuten tajua pitää koirastaan kiinni. Omistaja jokseenkin yksinkertainen kun ei muiten tajua ettei hänen koiransa toivota lähestyvän muita lenkkeilijöitä. [/quote] Ehkä sinun kannattaisi lukea koko ketju. Ei tässä oikein jaksaisi taas perusteluja toistaa, kun ne ovat moneen kertaan jo tulleet esille. Toisten auttamisestahan tässä on kyse. [/quote] Kuule kun auttaisi jokaista osapuolta, ehkä eniten jopa itseäsi, kun viitsisit kouluttaa koirasi niin että se pysyy ruodussa ulkona. Ei se ole mitään toisten autamista vaatia muita pysähtelemään kun sinä et osaa käsitellä koiraasi saati hallitse sitä. Turha etsiä syytä muualta kuin peilistä. [/quote] Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään. [/quote] En todellakaan vaivaudu lukemaan kymmentä sivua pelkkää jankkausta. Sinä voit sen sijaan lyhyesti sanoa miksi koiran ei tarvitse käyttäytyä vaan on muiden tehtävä varoa kun koira nyt ilmeisesti tekee mitä huvittaa.
[/quote]
En ole mitään tuollaista koskaan väittänytkään. Oman ehdotukseni olen kuitenkin selittänyt ainakin kolmeen kertaan, enkä oikein viitsisi sitä uudelleen kirjoittaa ihan vain sen vuoksi ettet aiemmin kirjoittamaani vaivaudu lukemaan. Et pysty osallistumaan keskusteluun, ellet vaivaudu seuraamaan mitä muut ketjuun kirjoittavat. On epäkohteliasta pyytää toistamaan vain siksi ettet vaivaudu.
Lenkkeilijät voisivat juosta pururadoilla ja sisäradoilla ja saleilla matolla. Miksi tulla juoksemaan jalkakäytäville, missä ihmiset ulkoiluttavat koiriaan. Onhan se nyt päivänselvää, että koirat häiriintyy hulluna kieli vyön alla laukkovista ihmisitä.
[/quote]
Täällä ei pururadoille oikein mahdu, kun siellä ulkoilutetaan koiria kieltomerkeistä huolimatta. Jotkut valopäät päästävät koirat irti, että pikku karvakorvat pääsevät juoksentelemaan miten haluavat. Kivahan siinä on vetää tupakkaa ja räplätä kännykkää samalla kun koira tekee mitä lystää. Ja jos kaksi koiranomistajaa kohtaa, niin siinä tapauksessa he seisovat vastakkain pururadan reunoilla ja koirat riehuvat keskenään siinä keskellä. Kerran minun piti kääntyä takaisinpäin, kun en uskaltanut mennä tappelevien koirien väliin - ai eikun ne varmaan "telmi leikkisästi".
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:27"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:29"] Siis oikeasti mikä hemmetin juttu tuo on, että pitää pysähtyä jos ei halua koiran lähestyvän koska omistaja ei muuten tajua pitää koirastaan kiinni. Omistaja jokseenkin yksinkertainen kun ei muiten tajua ettei hänen koiransa toivota lähestyvän muita lenkkeilijöitä. [/quote] Ehkä sinun kannattaisi lukea koko ketju. Ei tässä oikein jaksaisi taas perusteluja toistaa, kun ne ovat moneen kertaan jo tulleet esille. Toisten auttamisestahan tässä on kyse. [/quote] Kuule kun auttaisi jokaista osapuolta, ehkä eniten jopa itseäsi, kun viitsisit kouluttaa koirasi niin että se pysyy ruodussa ulkona. Ei se ole mitään toisten autamista vaatia muita pysähtelemään kun sinä et osaa käsitellä koiraasi saati hallitse sitä. Turha etsiä syytä muualta kuin peilistä. [/quote] Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään. [/quote] En todellakaan vaivaudu lukemaan kymmentä sivua pelkkää jankkausta. Sinä voit sen sijaan lyhyesti sanoa miksi koiran ei tarvitse käyttäytyä vaan on muiden tehtävä varoa kun koira nyt ilmeisesti tekee mitä huvittaa.
[/quote]
En ole mitään tuollaista koskaan väittänytkään. Oman ehdotukseni olen kuitenkin selittänyt ainakin kolmeen kertaan, enkä oikein viitsisi sitä uudelleen kirjoittaa ihan vain sen vuoksi ettet aiemmin kirjoittamaani vaivaudu lukemaan. Et pysty osallistumaan keskusteluun, ellet vaivaudu seuraamaan mitä muut ketjuun kirjoittavat. On epäkohteliasta pyytää toistamaan vain siksi ettet vaivaudu.
[/quote]
Eli toisten "auttaminen" oli se syy. Ok. Meillä on sitten hyvin erilaiset käsitykset auttamisesta ja koirien kouluttamisesta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:15"]Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään.[/quote]
Jos vaivautuisit olemaan rehellinen itsellesi, niin ymmärtäisit, että sinä nimenomaan ET osaa käsitellä etkä hallita koiraasi (minä olen sitten lukenut KAIKKI kirjoittamasi viestit, joten siihen on turha vedota). Mieti nyt itsekin noita juttujasi. Siis jos koirapelkoinen juoksulenkkeilijä häiriintyy koirastasi, niin sen lenkkeilijän pitäisi pysähtyä. Miksi? Merkkinä sinulle, että tiedät lenkkeilijän häiriintyvän koirastasi ja voit paremmin huolehtia siitä, että koirasi ei häiritse. Sinä ja koirasi ette nimittäin voi tietää, että haukunta häiritsee vastaantulevaa lenkkeilijää, sillä ethän itsekään häiriinny koirista, jotka haukkuvat sinulle.
Ensinnäkin, siitä, että koira ei häiritse muita ihmisiä, pitää huolehtia KOKO AJAN eikä vain tietyin väliajoin. Toiseksi, tajuatko, että itsekeskeinen ajattelusi saattaa olla ongelman ydin? Koirasi haukkuminen ei ole ongelma SINULLE. SINÄ et häiriinny lenkillä vastaantulevan koiran haukkumisesta. Arvaa mitä? Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin SINÄ! Suurimmalle osalle ihmisistä on kyllä täysin luonnollista pelätä vihaisesti haukkuvaa koiraa, joka hyökkäilee heitä kohti. Ei se koira ole silloin sinun hallinnassasi. Omasta mielestäsi ehkä on, mutta mistä hitosta vastaantulevat lenkkeilijät voisivat sen tietää, että sinä pystyt estämään sen koirasi hyökkäysyritykset? Eivät mistään, joten sinut ja koirasi ohittaessaan ne lenkkeilijät joutuvat pelkäämään, että saavat vihaisen koiran kimppuunsa. Eli vielä kerran: SILLÄ HETKELLÄ, kun koirasi haukkuu vastaantulevalle lenkkeilijälle ja hyökkäilee tätä kohti, se EI OLE sinun hallinnassasi. Jos ajattelisit asiaa muidenkin näkökulmasta kuin itsesi, saattaisit (toivon mukaan) pitää koirasi tilannetta sellaisena kuin se on: ongelmana, josta pitää päästä eroon keinolla millä hyvänsä.
Uskon, että pääsisit tuosta ongelmasta eroon, jos vain viitsisit nähdä vähän vaivaa. Minulla nimittäin on kaveri, joka on aivan erinomainen koiranomistaja. Hänen koiransa tottelee häntä kuin ohjelmoitu robotti eikä varmasti yrittäisi koskaan hyökätä yhdenkään ihmisen päälle. Lisäksi, muutama vuosi sitten, entiselle asuinseudulleni muutti nainen, jonka koira haukkui vastantuleville ihmisille jatkuvasti ja hyökkäili heitä kohti. En tuolloinkaan ajatellut, että koira on omistajansa hallinnassa, vaan pelkäsin aina tämän parivaljakon kohdatessani, että koira pääsee irti omistajansa otteesta ja käy kurkkuuni kiinni. Ihmettelin myös ensiksi, miksi tuo nainen ei kouluttanut koiraansa käyttäytymään, mutta sitten tajusin, että nainen oli luultavasti vasta hankkinut koiran ja koulutus oli vielä kesken. Tajusin tämän eräänä päivänä, kun tämä nainen ja koira tulivat minua vastaan kadulla. Valmistauduin jälleen kerran pelkäämään uutta hyökkäystä, mutta sellaista ei tullutkaan. Koira meni minun ohitseni, haistoi minua kerran ja jatkoi sitten matkaansa. Ei haukkunut vihaisesti eikä hyökkäillyt. Vaikutti pelottavan sijaan vain uteliaalta. Selvästi näki, että omistaja oli tehnyt kovasti töitä koiransa kanssa.
Niitä koiria pystyy siis halutessaan kouluttamaan. Lopeta siis sinäkin noiden ihmeellisten selitysten keksiminen (varsinkin tuo muiden ihmisten syyttely omista virheistäsi) ja ala tekemään töitä sen koirasi kanssa. Kiitos etukäteen.
Mä olen havainnut hyväksi keinoksi sen, että katson vähän huolestuneen näköisenä taluttajaa, kiinnittämättä koiraan mitään huomiota, jos koira on tulossa kohti. Se näyttää toimivan aina. Itse olen todella allerginen koirille ja sain siitä muistutuksen silittämällä naapurin koiraa; se kun oli niin söötti pentu ja tiesin kyllä, että ongelmia voi tulla. Kotona kun pyyhkäisin sen jälkeen vähän silmiä, ne olivat ihan punaiset tosi vauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:15"]Jos vaivautuisit lukemaan koko ketjun, niin tietäisit että minä nimenomaan osaan käsitellä ja hallita koiraani. Mutta kun et vaivaudu kuuntelemaan mitä sinulle sanotaan, ei keskustelusta kanssasi tule oikein mitään.[/quote]
Jos vaivautuisit olemaan rehellinen itsellesi, niin ymmärtäisit, että sinä nimenomaan ET osaa käsitellä etkä hallita koiraasi[/quote]
Kuukauden vanhan ketjun nostit uudestaan esille, kun asia jäi sinua niin kaivelemaan? :-) Hanki elämä. Me muut olimme jo unohtaneet tämäm ketjun tyystin.
Miksi te otatte haukahduksen niin henkilökohtaisesti? Minulla on 4 kiloinen arkatassu, joka haukahtaa jos joku juoksee kohti ja varsinkin pimeällä. Se on arka eikä asia liity sinuun mitenkään. Miksei asian voi antaa olla kun se on lyhyessä hihnassa eikä tule ketään nuuskimaan - ei edes uskaltaisi. Ei tee kenellekään mitään ja toi haukku on sen "hurjin" ominaisuus, ei minusta pitäisi olla kellekään ylivoimaista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap
[/quote]
No sitten ei auta valittaa jos koira kytkettynä haukkuu tai hyppii (mutta ei pääse sinuun kiinni). Muutenkin ihmettelen millä oikeudella vaadit ettei koira saa millään tavalla reagoida sinuun jos ei kerran kukaan ole päästämässä sitä sinuun kiinni? Toki hyvin koulutettu koira ei hauku ja hypi mutta eiköhän se ole nyt kuitenkin pointti ettei sitä päästetä hyppimään sinuun kiinni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:38"]Itsehän kyllästyin näihin elukoihin pururadoilla. Aikani sitä siedin, mutta joku kerta napsahti ja otin radan varresta paksun oksan ja huusin takaa päin minua kohti juoksevalle koiralle, että saatanan rotta askelkin vielä niin päästäsi ei ole mitään jäljellä. Haha, lähti kyllä ämmä rakkeineen sukkelasti eri suuntaan. Ihan sama jos pitää hulluna. Parempi vaan jos pysyy pois kyseiseltä pururadalta :D [/quote] Olet sairas, hanki apua.
[/quote]
Ihan normaali "taistele tai pakene" reaktio.
Ehkä jollain tasolla pelkään koiria ja kun ihminen kokee itsensä uhatuksi, hän menee joko raivon valtaan tai jäätyy. Itselläni nyt sattuu tuo "taistele" -reaktio olemaan vahvempi. En ole koskaan 'nakkikioskiltakaan' osannut lähteä vaan pois jos on tullut tilanne, vaikka olen aina tiennyt, että joskus olisi fiksumpaa "paeta".
[/quote]
Niin kauan kun minä maksan valtiolle enemmän olemassaolostani kuin koira, on mulla suurempi oikeus käyttää valtion ylläpitämiä lenkkeilyreittejä.