Voiko lapsen jättää hyvillä mielin hoitoon hiihtoloman ajaksi?
Miehelläni ja minulla olisi talvilomat tänävuonna sopivaan aikaan ja haluaisimme lähteä hiihtämään lappiin, mutta lastahan ei voi ottaa mukaan millekkään hiihtovaellukselle joten olisiko ihan kamala ajatus jättää 2-vuotias isovanhempien hoteisiin viikon ajaksi. Lapsi ei ole ennen ollut kuin kerran yökylässä, mutta ei silloin ilmeisesti hirveästi ikävöinyt. Minkä ikäisenä lapsen voisi jo jättää viikoksi hoitoon?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:18"]Huoh kaikki AV-mammat on sitä mieltä, että kun on lapsi tehty, niin laatuaika ja parisuhteen vaaliminen jollain viikon reissulla on rikos ja huonon äitiyden merkki. Menkää nyt itteenne oikeesti. Ei ihme, että ihmiset eroo ku lapsen syntyessä unohdetaan mies ja nainen ja ollaan orjallisesti äiti ja isä. Eiköhän isovanhemmat sano jos ei halua viikkoa hoitaa
[/quote]
Sitä laatuaikaa voi viettää lyhyemmilläkin reissuilla. Se nyt on ihan selvä, että kun lapsi on pieni niin sillon reissutkin on pienempiä. Lapsi kun kasvaa niin ne reissutkin pitenee. Muutaman vuoden nyt kestää ilman viikon hiihtovaelluksia.
Hyvillä mielin 2 vuotiasta ei voi jättää päivähoitoon hiihtoloma viikoksi ainakaan jos hoidon syy hoidon tarpeeseen on joku muu kuin vanhempien työ.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:56"]
Hyvillä mielin 2 vuotiasta ei voi jättää päivähoitoon hiihtoloma viikoksi ainakaan jos hoidon syy hoidon tarpeeseen on joku muu kuin vanhempien työ.
[/quote]
Suomessa on päivähoito-oikeus myös niiden lapsilla jotka makaavat kotona 7 päivää viikossa, joten tuo on puppua.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:56"]
[/quote]
Suomessa on päivähoito-oikeus myös niiden lapsilla jotka makaavat kotona 7 päivää viikossa, joten tuo on puppua.
[/quote]
On eriasia saako niin tehdä kuin se että voiko sen tehdä hyvillämielin. Itse olen hyvillämielin jo siitä että eskarilaisen ei tarvitse mennä päivähoitoon hiihtolomalla jolloin hoidossa on muitakin kuin ryhmän tuttuja hoitajia ja myös lapsia joille tuttuja ei ole hoitajat eikä hoitokaverit. Itse valitettavasti ole hiihtoloma ajan töissä.
Lapsettoman provo, huomaa totaalisen tyhmäksi ja tietämättömäksi heittäytymisestä.
Serkkuni oli 1v5kk, kun hänen vanhemmat lähtivät minun vanhempieni kanssa viikoksi lappiin, ja menimme kaikki kolme (minä 9v, siskoni 7v ja tämä serkku) mummulle ja papalle viikoksi. Molemmat isovanhemmat olivat juuri jääneet eläkkeelle, eli olivat (ja ovat edelleen) kuitenkin tosi hyväkuntoisia yms, serkkuni ei ollut tainnut olla ennen mummulassa yötä, asuivat silloin vähän kauempana.
kertoo ehkä paljon, kuinka kiva viikko meillä oli, kun muistan tämän edelleen, yli 10v myöhemmin. Serkkuni ei tietenkään muista, mutta kyllä hän sai ainain huomiota silloin:D eikä sekään lapsi kovin kieroon ole kasvanut: nykyään 12-vuotias, hyvin koulussa menestyvä urheilijatyttö, hyväkäytöksinen ja kaikkea. Rakastaa vanhempiaan, ja kunnioittaa ja tottelee heitä, ei kärsinyt kiintymyssuhde tässä...:D meille kakille kovin rakas, nykyään myös neljävuotiaan suojeleva isosisko,..
ja tämän avautumisen pointtina siis se, että mielestäni voit aivan hyvin jättää. Varmasti suurimmat traumat jäävät äidille ja isälle, jotka ikävöivät pikkuistaan. Lapsella ja isovanhemmilla varmasti on vain kivaa. Sitäpaitsi kun olette samassa maassa, voitte hyvin soitella iltaisin yms (mikäli siellä korvessa on verkkoa..)
Hyvässä hoidossahan se lapsi on isovanhempien luona ja varmaan mummolassa hemmotellaan eri tavalla kuin kotona. Menkää ihmeessä hiihtämään ja nauttikaa reissusta!
"Hyvin voi jättää. Meidänkin poika oli 2-vuotiaana viikon mummolassa ja sekä lapsella että mummolla oli hauska lomaviikko yhdessä. Minä ja mies olimme kahdestaan Italiassa ja tuon ihanan loman muisto auttaa jaksamaan vieläkin parin vuoden jälkeen! Rentoutuneet, onnelliset vanhemmat ja vanhempien hyvä parisuhde ovat lapsellekin ihan parasta mitä voi antaa."
Ei sitten tullut mieleen, kuinka ihanaa olisi ollut lapsen kanssa. Kerrankin kaikki rakkaat yhdessä, leppoisesti lomalla. Ainakin meillä tuon ikäisen kanssa on paljon matkusteltu. Ja kyllä, se oli riumuloma myös lapselle ja voi sitä lapsen riemua ja iloa. Lapsi oli jopa riemuissaan, kun ensimmäisen kerran sai käydä Italiassa jo äidin vatsassa olessaan. Ja siitäkin on lapsella riittänyt juttua ja muistoloita.
"Ajatelkaa nyt edes isovanhempien jaksamista jos ette pientä lasta ajattele. Viikko parivuotiaan kanssa työpäivien jälkeen on rankkaa etenkin jos lapsi vielä kärsii ikävää, ei nuku yms."
Ja on itsepetosta, etteikö lapset ikävöisi tai silloin ei ole enää normaalisuhde. Alakoulu-ikäisetkin vielä ikävöivät ja se nukkumaan meno on kaikista haasteellista. Oli kuinka läheiset suhteet tahansa isovanhempiin, niin se ei korvaa kuitenkaan omia vanhempia, kotia ja omia rakkaita tavaroita. Ja tiedän tämän 15-vuoden kokemuksella ja paljon on lapset luonani ja meillä on aina ollut takaporttina, jos ikävä yltyy liian kovaksi, vanhemmat ovat valmiit tulemaan jopa satojen kilometrien päästä, lapsen luo ja se tieto lohduttaa myös lasta.
Isovanhemmat ovat vain vaikean valinnan edessä, kieltyykö lastenhoidosta vai ei, sillä tämän päivän JOTKUT vanhemmat tietävät "oikeutensa", syyllistämällä isovanhemmat ja loukkaantuvat verisesti, jopa kieltämällä lasten tapaamiset. Siinä monet mummot ovat puun ja kuoren välissä.
Eiköhän jokainen perhe tee miten itse haluaa. En usko, että elämässä on tasan YKSI tapaa elää perheenä...
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:34"]Ihan hyvin voi jättää. Elämän ei tarvi loppua lasten saamiseen. Hauskaa matkaa! :)
[/quote]
Joo oikeassa olet, elämän ei tarvitse loppua lapsen saamiseen. Mutta asiat pitää tehdä lapsen kanssa. 2-vuotiasta lasta ei jätetä viikoksi mummolaan ja päiväkotiin, kun vanhemmat lomailevat. Lapsi se tarvitsee eniten lomaa päiväkodista.
Ei meidänkään elämä ole pysähtynyt lasten saamiseen. Ollaan matkusteltu, asuttu ulkomailla ja harrastettu. Mutta lapset ovat aina mukana tai toisella vanhemmalla.
Miksei isovanhemmat ja lapsi lähde mukaan?
Siis ei mukaan tietenkään viikon vaellukselle, mutta jos teillä on joku kiinteä tukikohta? 2.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:03"]
Miksei isovanhemmat ja lapsi lähde mukaan?
[/quote]
Miksi lähtisivät en nyt oikein ymmärrä? Kyseessä olisi siis vaellus Haltille, mitä hyödyttäisi lennättää perhe sinne turhaan kun kuitenkaan eivät voi vaellukselle osallistua..
Mikäli isovanhemmat ovat hyväkuntoisia ja jaksavat pienen lapsen kanssa, sekä itse tunnet, että lapsi on turvassa, niin voit jättää. Viikko menee nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:08"]
Mikäli isovanhemmat ovat hyväkuntoisia ja jaksavat pienen lapsen kanssa, sekä itse tunnet, että lapsi on turvassa, niin voit jättää. Viikko menee nopeasti.
[/quote]
Isovanhemmat vielä työelämässä eli kyllä ovat hyväkuntoisia, lapsi siis olisi hoidossa päivät ihan päiväkodissa
Itse en missään tapauksessa jättäisi. Ei mikään me no ole niin tärkeä.
Se ihan riippuu lapsesta ja siitä miten läheisiä isovanhemmat hänelle ovat.
Itse en jättäisi lapsia viikoksi hoitoon oman loman ajaksi. Ja syynä ihan se, että arki on niin kiireistä. Siksi lomat pyritään pääsääntöisesti rauhoittamaan perheelle tehden yhdessä jotain kivaa. Yleensöä tehdään sellainen reissu, että siitä nauttivat kaikki tai sitten ollaan kotona ja tehdään kivoja pikku juttuja yhdessä. Miehen kanssa tehdään sitten kahden kesken lyhempiä reissuja ja ne pidemmät kahden kesken reissut säästetään sitten myöhempään aikaan. Ja lapsetkin saa samalla lomaa hoidosta, koska heillekin on tärkeää lomailla välillä.
Mutta jokainen perhe on erilainen.
Entä jos ostatte / vuokraatte ahkion, ja otatte lapsen mukaan? Kunnon varusteet lapselle, ja aikuisille vähän rennompi asenne "suorittamisen" suhteen. Ts. Pidempiä taukoja ja lyhyempiä päivämatkoja.
Itse en jättäisi tuon ikäistä vielä noin pitkäksi aikaa hoitoon. Aikuisten kesken vaellukselle pääsette myöhemminkin, mitä jos kokeilisitte tällä kertaa vaellusta lapsen kanssa?
t. Viiden äiti
Ajatelkaa nyt edes isovanhempien jaksamista jos ette pientä lasta ajattele. Viikko parivuotiaan kanssa työpäivien jälkeen on rankkaa etenkin jos lapsi vielä kärsii ikävää, ei nuku yms.