Mikä erottaa menestyjät ei-menestyjistä?
Jos puhutaan henkilöistä, jotka lähtevät suurin piirtein samankaltaisista, jopa huonoista lähtökohdista, toiset heistä menestyvät ja toiset eivät. Mistä mielestäsi johtuu?
Kommentit (40)
Menestyjiä naurattaa, ja valkeat hampaat kiiltelevät
Toinen nousee ylös kun kaatuu, toinen jää maahan tallattavaksi.
Toinen tarttuu tilaisuuteen, toinen jää odottamaan jotain.
Toinen tekee itse, toinen ei.
Yksi tärkeimmistä eroista on pitkäjänteisyys. Menestyjät jatkavat usein silloinkin, kun tuloksia ei heti näy. Ei-menestyneet luovuttaa ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Menestyjillä on rahaa, ei-menestyjillä ei ole.
Mitä menestyneet tekivät eri lailla, että saivat rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Toinen nousee ylös kun kaatuu, toinen jää maahan tallattavaksi.
Toinen tarttuu tilaisuuteen, toinen jää odottamaan jotain.
Toinen tekee itse, toinen ei.
Menestynyt myös luo omia tilaisuuksia.
Narsisti syyttää muita asioiden/elämänsä/juhannuksen pilaamisesta.
Menestyjät osaavat hallita ajankäyttöään. Menevät ajoissa nukkumaan, nousevat ajoissa. Tekevät tilaa treenille, vaikka olisi kiire. Lukevat kirjoja, seuraavat uutisia. Eivät haaskaa aikaansa turhuuteen, kuten somessa roikkumiseen, kännäämiseen ja krapulan potemiseen, tosi-tv:n töllöttämiseen.
Ei-menestyjät panevat energiansa toisten kadehtimiseen, menestyjät ihailevat ja päättävät, että jos tuo, niin miksen minäkin.
Menestynyt tekee rohkeasti valintoja, tavoittelee unelmia ja ei luovuta heti ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Sen sijaan, että vain idottaisi mitä tarjotaan. Joskus myös onnella ja epäonnella on merkitystä.
Tämä on yksi ihmisyyden ja psykologian kiehtovimmista kysymyksistä. Kun lähtökohdat ovat samat – kenties vaatimattomat tai suorastaan vaikeat – erot menestymisessä kiteytyvät usein siihen, miten yksilö reagoi ympäristöönsä ja omiin sisäisiin impulsseihinsa.
Menestys ei ole mikään yksittäinen salaisuus, vaan se rakentuu useamman tekijän summana. Tässä ovat keskeisimmät tekijät, jotka usein erottavat menestyjät niistä, jotka jäävät paikoilleen:
1. Asenne ja ajatusmaailma (Growth Mindset)
Psykologi Carol Dweckin tutkimukset kasvun asenteesta selittävät tätä ilmiötä loistavasti.
Menestyjät uskovat, että kyvyt, älykkyys ja taidot ovat kehitettävissä työllä ja opettelulla. Epäonnistuminen ei ole heille identiteetti ("olen huono"), vaan informaatiota ("tämä tapa ei toiminut").
Ei-menestyjät taipuvat usein muuttumattomuuden asenteeseen. He ajattelevat, että kortit on jaettu syntymässä, eikä omalle tilanteelle voi mitään. Tämä johtaa passiivisuuteen.
2. Uhriasemasta luopuminen (Locus of Control)
Tämä on kenties suurin vedenjakaja, kun puhutaan huonoista lähtökohdista ponnistamisesta.
Sisäinen hallinnan tunne: Menestyjät ottavat radikaalin vastuun omasta elämästään. He eivät voi vaikuttaa menneisyyteensä tai lähtökohtiinsa, mutta he ymmärtävät voivansa vaikuttaa siihen, mitä he tekevät tässä ja nyt.
Ulkoinen hallinnan tunne: Ei-menestyjät jäävät usein jumiin katkeruuteen ja uhriasemaan. Syy omasta tilanteesta vieritetään aina yhteiskunnan, vanhempien tai huonon tuurin niskaan. Vaikka syytökset olisivat tosia, niihin takertuminen vie voiman muuttaa tulevaisuutta.
3. Pitkäjänteisyys ja sitkeys (Grit)
Alkukantainen innostus on helppoa, mutta menestys vaatii tylsää, arkista puurtamista silloinkin, kun mikään ei huvita. Angela Duckworthin lanseeraama termi "Grit" tarkoittaa intohimon ja sitkeyden yhdistelmää. Menestyjät sietävät viivästyttävää palkintoa – he ovat valmiita tekemään töitä vuosia ennen kuin tulokset näkyvät.
4. Kyky sietää epämukavuutta ja riskejä
Samankaltaisista lähtökohdista tulevilla on usein sama turvattomuuden tunne taustallaan. Eron tekee se, miten sitä käsitellään:
Toisille turvattomuus luo lamauttavan pelon, jolloin valitaan aina se helpoin ja tutuin polku, vaikka se ei johtaisi mihinkään.
Menestyjät käyttävät huonoja lähtökohtia polttoaineena ("minulla ei ole mitään menetettävää") ja uskaltautuvat epämukavuusalueelle, kuten opiskelemaan uutta, verkostoitumaan tai perustamaan yrityksen.
Lyhyt yhteenveto: Huonoista lähtökohdista ponnistettaessa ero ei yleensä ole lahjakkuudessa, vaan siinä, suostuuko ihminen olemaan menneisyytensä vanki vai pyrkiikö hän oman tulevaisuutensa arkkitehdiksi. Kyse on valinnasta nähdä maailma joko mahdollisuuksien tai esteiden kautta.
Minkä näistä tekijöistä itse näet kaikkein kriittisimpänä – onko se enemmän yksilön omaa sisua vai kenties matkan varrella kohdattujen oikeiden ihmisten apua?
Röyhkeys, k päisyys, törkeys ja valehtelu+ juoruilevat ( valheita ).
Näkyy hyvin työelämässä.
Kaikki vastaukset tähän mennessä hyviä, mutta valitettavasti täytyy sanoa, että osin asiaan vaikuttaa myös tuuri.
Voi olla että kaksi ihmistä tekevät ihan yhtä paljon töitä jonkun asian eteen ja silti toinen menestyy ja toinen ei. Maailma ei ole sillä tavalla reilu, että kova yrittäminen takaa menestystä. Se että tekee määrätietoisesti töitä ja jaksaa takaiskujenkin jälkeen vielä yrittää, nostaa todennäköisyyttä onnistumiseen. Mutta ei silti takaa onnistumista.
Itse olen varsin hyvässä asemassa omassa työssäni ja olen tehnyt valtavasti töitä asioiden eteen. Silti tiedostan sen että on paljon tyyppejä, jotka ovat ihan yhtä taitavia ja tehneet paljon töitä, mutta eivät ole päässeet samaan tilanteeseen. Joskus on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja se ei ole täysin omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy hyvin työelämässä.
Kumpia nää nyt sit on?
Pitkäjänteisyys ja sitten joskus oikeilla hetkillä pikkaisen tuuria myös mukana.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy hyvin työelämässä.
Tyypillistä ei-menestyjän puhetta, kaikki aina muiden vikaa.
Muita et voi muuttaa, muuta siis itseäsi. Kannattaako sun omaa elämääsi katkeroittaa muiden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vastaukset tähän mennessä hyviä, mutta valitettavasti täytyy sanoa, että osin asiaan vaikuttaa myös tuuri.
Voi olla että kaksi ihmistä tekevät ihan yhtä paljon töitä jonkun asian eteen ja silti toinen menestyy ja toinen ei. Maailma ei ole sillä tavalla reilu, että kova yrittäminen takaa menestystä. Se että tekee määrätietoisesti töitä ja jaksaa takaiskujenkin jälkeen vielä yrittää, nostaa todennäköisyyttä onnistumiseen. Mutta ei silti takaa onnistumista.
Itse olen varsin hyvässä asemassa omassa työssäni ja olen tehnyt valtavasti töitä asioiden eteen. Silti tiedostan sen että on paljon tyyppejä, jotka ovat ihan yhtä taitavia ja tehneet paljon töitä, mutta eivät ole päässeet samaan tilanteeseen. Joskus on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja se ei ole täysin omissa käsissä.
Tuuri on usein sitä, että yrittää enemmän. Mitä enemmän lähetät työhakemuksia tai mitä enemmän käyt treffeillä sitä todennäköisemmin löydät sen mitä halut vs. ettet tekisi mitään tämän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy hyvin työelämässä.
Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat yllämainittuja asioita, mutta eivät ole lainkaan menestyneitä.
Menestyjillä on rahaa, ei-menestyjillä ei ole.