Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko harjoittelijalle tarjota lyhyempää työaikaa tai palkkaa osaksi??

Vierailija
17.02.2015 |

Olen yksityisyrittäjä (toiminimellä teen töitä).

Minulle on tarjolla harjoittelija paikallisesta ammattioppilaitoksesta. Haluan maksaa harjoittelijalle palkkaa, koska ihan oikeisiin töihiin tulisi (minulle hyötyä hänen tekemästään työstä). En halua teettää harjoittelijalla ilmaista työtä, vaikka se tällä alalla onkin yleistä.

Minulla ei kuitenkaan olisi varaa maksaa palkkaa kuin ehkä kuudelta tunnilta päivässä. Voiko harjoittelu olla vain kuusi tuntia päivässä, vaikka säännöllinen työaika tes:n mukaan on 8 tuntia?

Maija

p.s. Muutenkin työpäivät olisi helpointa järjestää kuudeksi tunniksi, jolloin kaksi tuntia päivässä tekisin suunnittelua ym. johon harjoittelija ei voi osallistua.   Vaan estääkö byrokratian kiemura lyhyemmän työpäivän harjoittelussa?

p.s. Harjoittelija tulee toimistotyöhön. On nuorisoasteen opiskelija ammatti-instituutissa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille stipendi.

Ota yhteys oppilaitokseen ja kysy, miten tämä käytännössä järjestyy. Siinä saattaa olla, ettei stipendiä saa korvamerkitä kenellekään, mutta käytännössä raha voidaan antaa sille kenelle haluat.

Vierailija
2/4 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimittäin alat maksaa sille palkkaa, maksat myös vakuutukset yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijalle saa maksaa palkkaa, tietenkin. Työajan kanssa voi tulla ongelma, jos harjoittelijan täytyy saada joku tietty tuntimäärä täyteen. Kysy oppilaitoksesta neuvoja.

Vierailija
4/4 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, pitää kysyä oppilaitoksesta, paljonko tunteja pitää tulla.

ap

p.s. vakuutukset aion kyllä maksaa. Aikomus on samalla hieman harjoitella työantajana olemista, eli palkkaisin joskus kesätyönteklijän ym. Se voisi olla minulle edullistakin, kun on erilaisia palkkatuki-juttuja. Tienaa tonni tms. Pitäisi vain ottaa niistä enemmän selvää.

Mutta samalla haluaisin, etten kämmäisi tätä ensimmäistä tilaisuutta. Tulisi vastaan jokin pykälä, jota en olisi osannut huomioida.

Olen ymmärtänyt, että jos työntekijä sairastuu, joudun maksamaan sairausajan palkan. Sen riskin aion ottaa.

Sen sijaan esim. erityistä työterveyshuoltoa en aio tuolle muutaman viikon ajalle järjestää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä