Voiko lapsen jättää hyvillä mielin hoitoon hiihtoloman ajaksi?
Miehelläni ja minulla olisi talvilomat tänävuonna sopivaan aikaan ja haluaisimme lähteä hiihtämään lappiin, mutta lastahan ei voi ottaa mukaan millekkään hiihtovaellukselle joten olisiko ihan kamala ajatus jättää 2-vuotias isovanhempien hoteisiin viikon ajaksi. Lapsi ei ole ennen ollut kuin kerran yökylässä, mutta ei silloin ilmeisesti hirveästi ikävöinyt. Minkä ikäisenä lapsen voisi jo jättää viikoksi hoitoon?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:21"]
No av-mammojen lapset onkin parhaiten maailmassa hoidettu ja valioainesta.
Muualla maailmassa saattaa äiti jättää pari kuukauden ikäisen lapsen hoitoon töihin mennessään ja se on ihan normaalia, tai aupair hoitaa päivät ja kun äiti tulee klo 20 kotiin, vauva on jo nukkumassa. Ei joka maassa ole kolmen vuoden valtion kustantamaa kotihoitoa. Eikä ollut meilläkään ennen. Itse olin 2 kk kun jouduin hoitotädille, ja ihan hyvin on mennyt elämässä.
Miettikääpä muun maailman äitejä, isiä ja lapsia. On olemassa johtavassa asemassa olevia niin miehiä kuin naisia, joilla on lapsia, mutta silti joutuvat virkamatkoille. Lastenhoitajat niitä lapsia hoitaa. Jos parivuotiasta oma läheinen ja useasti ennenkin hoitanut isoäiti viikon hoitaa, ei lapsi saa mitään traumoja.
Minulla on kaksi lasta ja heistä huolimatta viettänyt mieheni kanssa kaksin lomia. Parisuhde on kukoistanut jo 25 vuotta ja lapseni ovat molemmat läheisissä väleissä kanssamme. Kumpikaan jälkeläisistämme ei kärsi mielenterveyshäiriöistä ja toinen on jo valmistunut, toinen vielä opiskelee yliopistossa.
Jos joskus saan lapsenlapsia, otan heitä mielelläni hoitoon, vaikka viikoksi kerrallaan.
[/quote]
Pitääkö sitten kaikkien tehdä näin? Jossain on pakko mennä töihin, kun ei ole samanlaista äityslomaa kun suomessa. Tottakai näistä lapsista kasvaa ihan mallikelpoisia ihmisiä, mutta ei se välttämättä helppoa ole. Kuinka moni mielenterveysongelma juontaa alkunsa lapsuudesta?
Ei voi tehdä lapsenedun mukaisesti koska jossain muussa maassa on asiat vielä huonommin? No entäs jos mä teen itselleni huomenna kunnon kotiruokaa , syön aamupalan ja välipala ja iltapalan. Mutta lapselle annan vaan kaurapuuroa. Eikö se ole ihan ok kun jossain päin maailmaa lapset ei saa ruokaa ollenkaan?
Tajuatko itsekkään tuota sun logiikkaa? Ei nämä ole mitään "av-mammojen" puheita, vaan ihan todistettuja faktoja ettei pienen lapsen ole hyvä olla pitkiä aikoija erossa häntä säännöllisesti hoitavista huoltajista.
Meidän lapset ovat olleet kyllä pienestä pitäen isovanhemmilla viikonkin putkeen hoidossa, mutta me vanhemmat olemme olleet siloin töissä. Lapset ovat saaneet siten ylimääräistä lomaa. Olemme ajatelleet niin, että lapsille on kiva olla pitemmällä lomalla sitten isovanhempien luona yhteisen loman lisäksi kuin pelkästään normilomalla vanhempien kanssa. Ovat siis saaneet ylimääräistä lomaa kesällä päväkodista menemällä isovanhemmille. Aina ovat hyvin viihtyneet.
Vanhempien lomat on vietetty aina yhdessä yhdessä koko perhe, joskus myös isovanhemmat olleet mukana varsinkin lasten ollessa pieniä. Ensi hiihtolomallakin vähintään kuopus (isommat pärjää jo keskenään kotonakin) lähtee kauas isovanhemmille ja koko perheen yhteinen loma vietetään sitten hiukan myöhemmin keväällä. Tosin vietettiin jo vuoden vaihteessa yhteistä lomaa, mutta uusi loma on tulossa :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:30"]
Kyllä se on nähty mitä liika äidin lapseen, varsinkin poikaan, liimautuminen tekee. Nykypojat eivät kykene edes armeijaan, kun ei ole mamma nukuttamassa tissi suussa ja peppua pyyhkimässä.
Tytöt taas ovat hankkiutumassa raskaaksi jo teini-iässä, jotta pääsevät äitinsä heimoista omaa kotileikkiään leikkimään.
[/quote]
Voi hyväluoja. Nämä on niitä asenteita jostain miljoonavuotta sitten.