Yliopisto on kuin yläaste!
Omalla alallani ainakin ihan hirveästi läsnäolopakkoa ja lisäksi vielä harjoitukset. Vaikka kokeesta saisi vitosen niin ei auta, kun arvosanaan vaikuttaa myös, kuinka montaa kertaa on ollut läsnä ja kuinka monta harjoitusta tehty. Olen opiskellut myös AMK:ssa ja siellä oli todella vähän pakollista läsnäoloa vaativia kursseja, lähinnä kielikurssit. Luulin, että yliopistossa saisi opiskella omassa rauhassa ilman koulumaisuutta. Olen todella pettynyt, tuntuu kuin kohdeltaisiin kuin yläasteikäistä, kun läsnäoloa seurataan. Miksei riitä, että opiskelijat lukevat kirjasta asian ja osaavat sen kokeessa? Miksi luennoilla käyminen on tehty pakolliseksi? Onko tämä muuttunut lähiaikoina, kun mitä olen itseäni 10+ vuotta vanhempien kanssa jutellut, niin ei heidän aikoinaan ollut luennoilla käyminen pakollista ja moni jäikin kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä. Myös esimerkiksi pienten lasten ja raskauden takia oli mahdollista opiskella etänä, mutta ei enää.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:12"]
Minä sain opiskeltua Turun yliopistoon kulttuurihistoriaa avoimessa appron ja cumun, enkä edes tiedä missä Turussa on ylilopisto. Etänä hoitui. En tiedä, onko oikeilla opiskelijoilla sitten joku läsnöolovelvollisuus, mutta ainakin cum laudeen asti saa tehtyä kaiken etänä, tentit ja muut.
[/quote]
Syventävissä on enemmän läsnäoloa, mutta todella pitkälle sai hoidettua sekä pääaineen että sivuaineet ihan etänä tenttimällä ja verkkokursseilla. Eikä se syventävien läsnäolokaan mitään päivittäiskoulua ollut. Riitti kun kävi kerran tai pari viikossa istumassa jonkun seminaarin. Sopi hyvin vastuuta itse omasta etenemisestään ottavalle aktiiviselle opiskelijalle. Minä tykkäsin.
[/quote] Miksikohan Suomessa ei ole yhtaan huippuyliopistoa?
Mun mielestä suomalaisessa yliopistossa saisi todellakin olla seminaari- tai lukupiirityyppistä opetusta! Mutta resursseja tällaiseen ei tietenkään ole. Siksipä hyödynnetään massaluentojen puitteissa näitä kömpelöitä "muodostakaas kahdeksan hengen ryhmät ja sopikaa tapaamisaika ryhmätyölle" -opetustapoja.
Opintopisteisiin on laskettu myös läsnäolo. Se pitäisi siis korvata jollakin, mikä toisi opettajalle lisää työtä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:16"]
Minä sain opiskeltua Turun yliopistoon kulttuurihistoriaa avoimessa appron ja cumun, enkä edes tiedä missä Turussa on ylilopisto. Etänä hoitui. En tiedä, onko oikeilla opiskelijoilla sitten joku läsnöolovelvollisuus, mutta ainakin cum laudeen asti saa tehtyä kaiken etänä, tentit ja muut.
[/quote]
Syventävissä on enemmän läsnäoloa, mutta todella pitkälle sai hoidettua sekä pääaineen että sivuaineet ihan etänä tenttimällä ja verkkokursseilla. Eikä se syventävien läsnäolokaan mitään päivittäiskoulua ollut. Riitti kun kävi kerran tai pari viikossa istumassa jonkun seminaarin. Sopi hyvin vastuuta itse omasta etenemisestään ottavalle aktiiviselle opiskelijalle. Minä tykkäsin.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Syntyvätkö huippuyliopistot siitä, että istutaan porukalla aamusta iltaan samassa tilassa joka päivä? Se, että läsnäoloa ei ole paljon, ei tarkoita etteikö tehtäisi töitä tai opiskeltaisi paljon. Verkkokurssit ovat monesti parempia kuin seminaarit, jossa istutaan tuppisuina. Opettaja voi jakaa ne tietonsa kirjallisesti, joita puhuisi luennolla ja kaikkien on osattava argumentoida, keskustella ja kommentoida verkon välityksellä. Keskustelua syntyy enemmän kuin missään face-to-face- tilanteessa. Oheislukemistokin on laadukasta.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:19"]Mulla meni totaalisesti hermo, kun kuulin että yliopistokursseillakin vaikuttaa TUNTIAKTIIVISUUS numeroon (ei nyt millään massaluennoilla, mutta pienemmissä ryhmissä). Että suunnilleen jos reippaasti viittaa niin saa vitosen.
[/quote]
Lisäyksenä vielä että kyseessä on ollut ihan harjoituskurssit, jossa joka viikko tehdään harkka ja sitten on vielä loppukoekin, eli osaaminen pitäis mun mielestä näkyä ilman että pitäis olla suuna päänä...[/quote]
Kun suomessa yo:ssa opiskelijoiden aktiivisuutta tarkkailee, ei liene vaatimusta edes suuna päänä olosta. Kun edes joku joskus jotain sanoisi...
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:20"]Eniten yläastemeininkiä muistuttaa tuo oksettava kreisibailaus. "jäi kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä", juu sehän on työelämään valmistavaa toimintaa, että saa jäädä kotiin, jos ei huvita ja on vähän krapula. Ei muuta kun saikkua. Läsnäolopakko kaikille kursseille. Oppii sosiaalisia taitoja, yhteistä ongelmanratkaisua, hedelmällisiä keskusteluja ryhmissä. Opiskelijan päätoimi on opiskelu, joten käyttäköön aikansa yliopistolla.
[/quote]
Yliopistohan valmistaakin hei työelämään! Ei, vaan sitä varten on ammattikorkeakoulu. Yliopisto-opiskelijoista on tarkoitus tulla oman alansa asiantuntijoita, ja monet asiantuntijat voivat hyvin tehdä töitä etänä tai silloin kun huvittaa. Palkka (tai apuraha tms. rahoitus) tulee tuloksista, ei siitä että on aamukahdeksalta toimistolla.[/quote]
Etätyö ei sulje tiimityötä pois. Tiedeartikkeleitakin kirjoitetaan yhdessä. Ei tämä esiintyminen tai yhdessä työskentely ole asia, miltä juuri missään välttyisi. Rahoitustakaan ei mitkään mykät asiantuntijat saa. Kyllä asiansa pitää osata esitellä, varsinkin kun jopa väitelleitäkin alkaa olla paljon. Eikä rahoitusta ole helppo saada, raha on tiukassa kaikkialla.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:30"]
Opiskelijoita yritetään pakottaa puhumaan, vaikka se on useimmille kiusallista ja noloa, varsinkin vieraalla kielellä. Esimerkiksi hiljattain amerikkalainen proffa alkoi käydä luennolla nimilistaa läpi ja valitsi sieltä satunnaisesti opiskelijoita, joiden piti vastata kysymyksiin. En muista kokeneeni tuollaista simputusmeininkiä sitten yläasteen.
[/quote]Sama kokemus, tosin ei kauppatieteistä. Tämä (yhdessä kursseja koskevan läsnäolopakon kanssa) oli myös syy, miksi totesin, ettei minusta ole yo-opiskeluun ja keskeytin omat opintoni.
[/quote]
Ehkä se oli hyvä, koska et ilmeisesti kuitenkaan itse opintoja arvostanut/ollut niistä kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:30"]
Opiskelijoita yritetään pakottaa puhumaan, vaikka se on useimmille kiusallista ja noloa, varsinkin vieraalla kielellä. Esimerkiksi hiljattain amerikkalainen proffa alkoi käydä luennolla nimilistaa läpi ja valitsi sieltä satunnaisesti opiskelijoita, joiden piti vastata kysymyksiin. En muista kokeneeni tuollaista simputusmeininkiä sitten yläasteen.
[/quote]Sama kokemus, tosin ei kauppatieteistä. Tämä (yhdessä kursseja koskevan läsnäolopakon kanssa) oli myös syy, miksi totesin, ettei minusta ole yo-opiskeluun ja keskeytin omat opintoni.
[/quote]
Saanko kysyä miksi tämä on teidän mielestänne niin paha juttu? Itsellä myös syventävät kurssit meneillään, joista osa on englanniksi. Oma englantini ei tosiaankaan ole mistään parhaimmasta päästä, mutta en kuitenkaan pidä mitenkään kiusallisena tai vaikeana puhumista luennoilla tai niiden ryhmätöiden esittelyjäkään.
[/quote]
Mun englanti on parantunut huimasti opintojen varrella! Olin todella surkea alussa, mutta nyt pystyn lukemaan tieteellisiä artikkeleita kuin vettä vaan.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:39"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:19"]
Mulla meni totaalisesti hermo, kun kuulin että yliopistokursseillakin vaikuttaa TUNTIAKTIIVISUUS numeroon (ei nyt millään massaluennoilla, mutta pienemmissä ryhmissä). Että suunnilleen jos reippaasti viittaa niin saa vitosen.
[/quote] Ja ongelma oli? Työelämässäkin täytyy olla aktiivinen, joten siihen pitää harjoitella jo opiskeluaikana. Kyllä yliopistossa pitää jo päästä eroon lukion teiniangstisesta passiivisuudesta.[/quote]
Aivan, töissä on tärkeää viitata ahkerasti!
[/quote]
Omalle pallilleen muurautuneilla ei ole kovin hyvä flaksi työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:44"]
[/quote]
[/quote]
Mitä tarkoitat? Syntyvätkö huippuyliopistot siitä, että istutaan porukalla aamusta iltaan samassa tilassa joka päivä? Se, että läsnäoloa ei ole paljon, ei tarkoita etteikö tehtäisi töitä tai opiskeltaisi paljon. Verkkokurssit ovat monesti parempia kuin seminaarit, jossa istutaan tuppisuina. Opettaja voi jakaa ne tietonsa kirjallisesti, joita puhuisi luennolla ja kaikkien on osattava argumentoida, keskustella ja kommentoida verkon välityksellä. Keskustelua syntyy enemmän kuin missään face-to-face- tilanteessa. Oheislukemistokin on laadukasta.
[/quote] Amerikkalaisessa yliopistossa on sekin hyva puoli jota ei voi rahassa mitata etta pari ensimmaista vuotta kaikki ekonoomit, poliitikot ja premedit istuvat samoilla luennoilla. Saadaan ystavia ja kavereita joista on myohemmin elamassa hyotya tyonhaussa ja elaman ongelmissa. On vahan eri asia jonottaa terveyskeskukseen kuin soittaa kamulle Mayo Klinikkaan ja saada viimeisinta tietoa ja hoitoa.
Amerikkalaisia luennoitsijoita jotka lahtevat Suomeen varoitetaan juuri tuosta osaanottamuudesta etta kylla ne ymmartavat englantia eivatka ole tyhmia se on vaan kulttuuria :). ( Omakohtainen kokemus).
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 18:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Amerikkalaisessa yliopistossa on sekin hyva puoli jota ei voi rahassa mitata etta pari ensimmaista vuotta kaikki ekonoomit, poliitikot ja premedit istuvat samoilla luennoilla. Saadaan ystavia ja kavereita joista on myohemmin elamassa hyotya tyonhaussa ja elaman ongelmissa. On vahan eri asia jonottaa terveyskeskukseen kuin soittaa kamulle Mayo Klinikkaan ja saada viimeisinta tietoa ja hoitoa.
Amerikkalaisia luennoitsijoita jotka lahtevat Suomeen varoitetaan juuri tuosta osaanottamuudesta etta kylla ne ymmartavat englantia eivatka ole tyhmia se on vaan kulttuuria :). ( Omakohtainen kokemus).
[/quote]
Amerikassa on yli 300 miljoonaa asukasta, joten tuskin siellä ihan jokainen sentään on opiskeluaikana hankkimiensa kavereiden kanssa aikanaan samoissa työpaikkoissakin. Kyllä mä vähän luulen, että tuon kokoisessa yhteiskunnassa on vähän enemmänkin työpaikkoja, kuin yksi ja sama työpaikka kaikille.
Älkää yleistäkö AMK-opintoja! Hoitsujen tms. läsnäolopakko ei kerro mitään insinöörien läsnäolopakoista (joita on hyvin vähän).
Monilla aloilla tenttiminen on lähinnä pseudoa, joten helpompi kontrolloida numeroita läsnäoloprosenteilla. Itse opiskelen alalla jossa on pakko todistaa osaamisensa käytännössä, ts. tekemällä Oikeita Töitä (tm), joten siksi luennoilla ei ole pakko olla. Riittää että osaa asiat, humanistisilla aloilla taas ei ole oikein mitään minkä osaamista voisi samalla tavalla mitata.
No jos ei opiskelu kiinnosta joka kantilta, pitikö hakea juuri yliopistoon? Otitko asioista selvää ennen kuin hait?
Onko jonkun mielestä oikeasti sellaiset luennot hyödyllisiä, joissa keskustellaan porukassa muka syvällisesti aiheesta, josta ei ole käytännön kokemusta eikä vielä kunnolla teoreettista tietoakaan? Kai muutama keskusteluhetki menisi, mutta että sen takia olisi läsnäolopakko kurssin läpi, että voidaan olla aktiivisia latelemalla pari tuntia latteuksia ja itsestäänselvyyksiä, niin kuulostaa vähän kaukaa haetulta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:55"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 16:30"] Opiskelijoita yritetään pakottaa puhumaan, vaikka se on useimmille kiusallista ja noloa, varsinkin vieraalla kielellä. Esimerkiksi hiljattain amerikkalainen proffa alkoi käydä luennolla nimilistaa läpi ja valitsi sieltä satunnaisesti opiskelijoita, joiden piti vastata kysymyksiin. En muista kokeneeni tuollaista simputusmeininkiä sitten yläasteen. [/quote]Sama kokemus, tosin ei kauppatieteistä. Tämä (yhdessä kursseja koskevan läsnäolopakon kanssa) oli myös syy, miksi totesin, ettei minusta ole yo-opiskeluun ja keskeytin omat opintoni. [/quote] Saanko kysyä miksi tämä on teidän mielestänne niin paha juttu? Itsellä myös syventävät kurssit meneillään, joista osa on englanniksi. Oma englantini ei tosiaankaan ole mistään parhaimmasta päästä, mutta en kuitenkaan pidä mitenkään kiusallisena tai vaikeana puhumista luennoilla tai niiden ryhmätöiden esittelyjäkään. [/quote] Mun englanti on parantunut huimasti opintojen varrella! Olin todella surkea alussa, mutta nyt pystyn lukemaan tieteellisiä artikkeleita kuin vettä vaan.
[/quote]
Joo, samoin mulla ja kyllä osittain siihen vaikuttaa myös se, että on ollut myös niitä englanniksi luennoituja kursseja ja niiden harkkatyöt esittelyineen englanniksi..
"Amerikassa on yli 300 miljoonaa asukasta, joten tuskin siellä ihan jokainen sentään on opiskeluaikana hankkimiensa kavereiden kanssa aikanaan samoissa työpaikkoissakin. Kyllä mä vähän luulen, että tuon kokoisessa yhteiskunnassa on vähän enemmänkin työpaikkoja, kuin yksi ja sama työpaikka kaikille."
En viitsi nyt rautalangasta vaantamaan kun verkostumisen kasite nayttaa olevan sinulle vieras.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:20"]
"Amerikassa on yli 300 miljoonaa asukasta, joten tuskin siellä ihan jokainen sentään on opiskeluaikana hankkimiensa kavereiden kanssa aikanaan samoissa työpaikkoissakin. Kyllä mä vähän luulen, että tuon kokoisessa yhteiskunnassa on vähän enemmänkin työpaikkoja, kuin yksi ja sama työpaikka kaikille."
En viitsi nyt rautalangasta vaantamaan kun verkostumisen kasite nayttaa olevan sinulle vieras.
[/quote]
Kyllä, mutta eivät ne verkostot joka paikkaa kata, eivätkä omat verkostot joka paikkaan yllä.
Maailmassa on miljardeja ihmisiä. Amerikassakin satoja miljoonia. Tavallista ihmistä ei kukaan voi kaikkien ihmisten joukosta joka paikassa tuntea, vaikka olisi kuinka verkostoitunut, se on varma ja yksinkertainen mahdottomuus.
Jos vaikutusta haluaa kokeilla, niin siitä vain Kiinaan ja Intiaan miljardien ihmisten joukkoon testaamaan, kuinka moni siellä tuntee työnhaussa tavallisen suomalaisen verkostojen ansiosta. Veikkaan, ettei suurin osa työnantajista siellä ole koskaan kuullutkaan.
Riippuu alasta ja kurssista onko läsnäolo pakollista. Omalla allallani tietojenkäsitelyssä minusta AMK:ssa on ollut paljon tiukemmat läsnäolomääräykset (koskee myös YAMK-tutkintoa) kuin yliopistossa.
Meillä kyllä amkssa on tiukka läsnäolopakko.