Yliopisto on kuin yläaste!
Omalla alallani ainakin ihan hirveästi läsnäolopakkoa ja lisäksi vielä harjoitukset. Vaikka kokeesta saisi vitosen niin ei auta, kun arvosanaan vaikuttaa myös, kuinka montaa kertaa on ollut läsnä ja kuinka monta harjoitusta tehty. Olen opiskellut myös AMK:ssa ja siellä oli todella vähän pakollista läsnäoloa vaativia kursseja, lähinnä kielikurssit. Luulin, että yliopistossa saisi opiskella omassa rauhassa ilman koulumaisuutta. Olen todella pettynyt, tuntuu kuin kohdeltaisiin kuin yläasteikäistä, kun läsnäoloa seurataan. Miksei riitä, että opiskelijat lukevat kirjasta asian ja osaavat sen kokeessa? Miksi luennoilla käyminen on tehty pakolliseksi? Onko tämä muuttunut lähiaikoina, kun mitä olen itseäni 10+ vuotta vanhempien kanssa jutellut, niin ei heidän aikoinaan ollut luennoilla käyminen pakollista ja moni jäikin kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä. Myös esimerkiksi pienten lasten ja raskauden takia oli mahdollista opiskella etänä, mutta ei enää.
Kommentit (82)
Tuttu juttu ja samat pettymyksen fiilikset. Opiskeluni alussa meininki ei ollut tällaista, mutta sitten uudistettiin opsit ja tutkintorakenteet ja läsnäolosta tuli pakollista.
Kiinnostaisi kyllä tietää mitä alaa opiskelet ja missä. Mulla kyllä hyvin erilainen kokemus yliopistosta.
Minä sain opiskeltua Turun yliopistoon kulttuurihistoriaa avoimessa appron ja cumun, enkä edes tiedä missä Turussa on ylilopisto. Etänä hoitui. En tiedä, onko oikeilla opiskelijoilla sitten joku läsnöolovelvollisuus, mutta ainakin cum laudeen asti saa tehtyä kaiken etänä, tentit ja muut.
Joillakin kursseilla on tuollainen käytäntö. Kaikesta kursseista ei selviä pelkällä tentillä, vaan joihinkin kursseihin liittyy myös muita osasuorituksia, jotka vaikuttavat arvosanaan, olivatpa ne sitten harjoituksia tai pakollisia läsnäoloja.
Sitten on myös kursseja, joilla ei välttämättä ole läsnäolopakkoa luennoilla tai harjoituksissa, mutta niistä voi saada lisäpisteitä tenttiin tai kurssiarvosanaan.
Ai AMKissa ei pakollista läsnäoloa ja yliopistolla on? No, itse en ole koskaan AMKissa opiskellut, mutta mitä olen yleisesti ottaen ihmisiltä kuullut, niin AMKissa sitä pakollista läsnäoloa olisi yleensä huomattavasti enemmän kuin yliopistoissa.
Mitä alaa opiskelet?
Kuulostaa tosi hyvältä, kun mietin, että jos oma älykäs poikani menis yliopistoon, sillä hän varmaan akateemisella vapaudella jättäisi kesken koko yliopiston, jos ei olis pakollista. Mietin just, että pitäisikö hänen mennä ammattikorkeaan, jotta olis läsnäolopakkoa, mutta tuo sinun tekstisihän saa kuulostamaan päinvastaiselta.
Ei sillä, että mä valitsisin pojan opiskelupaikan, mutta kunhan mietin :D
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:07"]
Omalla alallani ainakin ihan hirveästi läsnäolopakkoa ja lisäksi vielä harjoitukset. Vaikka kokeesta saisi vitosen niin ei auta, kun arvosanaan vaikuttaa myös, kuinka montaa kertaa on ollut läsnä ja kuinka monta harjoitusta tehty. Olen opiskellut myös AMK:ssa ja siellä oli todella vähän pakollista läsnäoloa vaativia kursseja, lähinnä kielikurssit. Luulin, että yliopistossa saisi opiskella omassa rauhassa ilman koulumaisuutta. Olen todella pettynyt, tuntuu kuin kohdeltaisiin kuin yläasteikäistä, kun läsnäoloa seurataan. Miksei riitä, että opiskelijat lukevat kirjasta asian ja osaavat sen kokeessa? Miksi luennoilla käyminen on tehty pakolliseksi? Onko tämä muuttunut lähiaikoina, kun mitä olen itseäni 10+ vuotta vanhempien kanssa jutellut, niin ei heidän aikoinaan ollut luennoilla käyminen pakollista ja moni jäikin kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä. Myös esimerkiksi pienten lasten ja raskauden takia oli mahdollista opiskella etänä, mutta ei enää.
[/quote]
Olen opiskellut kahta tutkintoa yliopistossa ja toisessa läsnäolo oli oppimisen kannalta ihan välttämätöntä ja toisessa kirjasuoritus oli mahdollista, mutta ei niitä kukaan käyttänyt, eivät edes ne, jotka puhuivat tätä opiskelemaani vierasta kieltä äidinkielenään.
Turun yliopistossa opiskelin hoitotiedettä. Aika paljon oli läsnäolopakollisia kursseja. Paljon tehtiin kaikenlaisia seminaaritöitä ja sitten kun niitä esiteltiin oli läsnäolopakko. Hyvin vähän oli kursseja, jotka pystyi vain tenttimään. Opiskelin 07-11
Mulla meni totaalisesti hermo, kun kuulin että yliopistokursseillakin vaikuttaa TUNTIAKTIIVISUUS numeroon (ei nyt millään massaluennoilla, mutta pienemmissä ryhmissä). Että suunnilleen jos reippaasti viittaa niin saa vitosen.
Eniten yläastemeininkiä muistuttaa tuo oksettava kreisibailaus. "jäi kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä", juu sehän on työelämään valmistavaa toimintaa, että saa jäädä kotiin, jos ei huvita ja on vähän krapula. Ei muuta kun saikkua. Läsnäolopakko kaikille kursseille. Oppii sosiaalisia taitoja, yhteistä ongelmanratkaisua, hedelmällisiä keskusteluja ryhmissä. Opiskelijan päätoimi on opiskelu, joten käyttäköön aikansa yliopistolla.
Taidat opiskella kasvatustieteellisessä tai okl:ssä?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:20"]
Eniten yläastemeininkiä muistuttaa tuo oksettava kreisibailaus. "jäi kotiin varsinkin bileiden jälkeisenä päivänä", juu sehän on työelämään valmistavaa toimintaa, että saa jäädä kotiin, jos ei huvita ja on vähän krapula. Ei muuta kun saikkua. Läsnäolopakko kaikille kursseille. Oppii sosiaalisia taitoja, yhteistä ongelmanratkaisua, hedelmällisiä keskusteluja ryhmissä. Opiskelijan päätoimi on opiskelu, joten käyttäköön aikansa yliopistolla.
[/quote]
Aika iso osa oppimisesta tulee myös siitä kun oppii tekemään itselleen aikataulut päällekkäisistä luennoista ja harkoista
Lisäksi opettajat, luennoitsijat ovat ammattilaisia. Miksi et haluaisi olla läsnä luennolla kuulemassa asioista, joita opiskelet? Voit saada kurssilta jotakin oppia, jota tenttikirja tms. itseopiskelumateriaali ei tarjoa: syventävää tietoa, ns. hiljaista tietoa jota luennoitsija välittää, oivalluksia, näkökulmia. Tietoa omaan käyttöösi, tulevia työtilanteita varten. Ei tentin läpäisyn, vaan elämän kannalta. t. 11
Riippuu hirveästi alasta (mikä ihan järkevää onkin). Kaikkea nyt ei opi kirjoista ja keskustelut, ryhmätyöt, ym. ovat myös tärkeitä. Mutta ei mulla (kokemusta kauppakorkeasta ja yhteiskuntatieteellisestä) ole ollut länsäolopakkoa luentokursseilla juuri koskaan, erikseen sit mm. kielten kurssit ja matikassa/tilastotieteessä nuo harkat (sielläkään luennot ei pakollisia ja harkat kerran viikossa per kurssi, ei kovin kauheaa). Jos kurssilla on tarkoitus keskustella (hyvä tapa oppia) on loogista, että osallistumalla saa paremman numeron kuin hiljaa istumalla. Taas tietysti erikseen massaluennot ja kirjatentit.
AMK:ssa on kyllä useimmiten 80% läsnäolopakko ja muutenkin enemmän yläastemeininki, mm. pärstäkertoimella arvosanoja antavia opettajia ja niin paljon myöhästelijöitä, että opettaja puhisee ja saarnaa opiskelijoille. Näitä kokemuksia miehen, siskon ja kavereiden kautta.
Minusta ongelmana puolestaan on se, että ei ole rahaa järjestää edes niitä massaluentoja vaan pitää tenttiä kauheita pinoja kirjoja. Ei se ole opetusta, että kirjoja päntätään ja tentitään. Minä ainakin kaipaisin aiheista konkreettisia keskusteluja ja runkoja. Usein myös esim englannin kieliset kirjat on niin vaikeita, ettei edes tiedä onko ymmärtänyt asian oikein,
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:07"]
Omalla alallani ainakin ihan hirveästi läsnäolopakkoa ja lisäksi vielä harjoitukset. Vaikka kokeesta saisi vitosen [/quote]
Huvittavaa, ap kitisee yliopiston koulumaisuudesta samalla kun itse luo siitä koulumaista puhumalla lapsellisesti kokeesta.
Aika harvassa työssä pärjää enää vain yksin puurtaen kammiossa, joten jo opiskeluaikana pitää tehdä ryhmätöitä ja osallistua keskusteluihin luennoilla, jotta saa harjoitusta kuinka asiantuntijatyötä tehdään yhdessä, ja kuinka tieto rakentuu sosiaalisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:19"]
Mulla meni totaalisesti hermo, kun kuulin että yliopistokursseillakin vaikuttaa TUNTIAKTIIVISUUS numeroon (ei nyt millään massaluennoilla, mutta pienemmissä ryhmissä). Että suunnilleen jos reippaasti viittaa niin saa vitosen.
[/quote]
Lisäyksenä vielä että kyseessä on ollut ihan harjoituskurssit, jossa joka viikko tehdään harkka ja sitten on vielä loppukoekin, eli osaaminen pitäis mun mielestä näkyä ilman että pitäis olla suuna päänä...
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:19"]
[/quote]
Ja ongelma oli? Työelämässäkin täytyy olla aktiivinen, joten siihen pitää harjoitella jo opiskeluaikana. Kyllä yliopistossa pitää jo päästä eroon lukion teiniangstisesta passiivisuudesta.
Joillain kursseilla on tarkempaa läsnäolojen kanssa, kuin toisilla. Joillain luentokursseilla ei välitetä poissaoloista ollenkaan, jokainen on itse vastuusssa opiskelustaan ja saa olla niin paljon poissa kuin huvittaa. Usein massaluennot ovat tällaisia. Jos ei huvita istua luennolla,voi lukea kotona ja tehdä laajemman kirjatentin (yleensä kokeessa luentomateriaalit+kirjat). Toisilla kursseilla taas tarkkaillaan poissaolojen määrää, yleisintä ainakin meillä on, että 2 kertaa saa olla vapasti pois, tosin joskus se ne tulee korvata esim esseellä. Rankimmiksi kursseiksi koen ainakin itse sellaiset, joissa tulee osallistua ryhmätyöskentelyyn. Tuolloin myös poissaolojen kanssa ollaan tarkkana. Toisaalta juuri nuo kurssit ovat usein kaikkein opettavaisimpia, kun pääsee todella tutustumaan muihin ihmisiin ja saa erilaia näkökulmia aiheeseen. Monilla aloilla kuitenkin edellytetään myös taitoa työskennellä muiden ihmisten kanssa.
Asun muuten yhdessä kämppikseni kanssa, joka opiskelee AMK:ssa sosiaali ja terveysalaa. Itselläni saattaa olla toisinaan vain yksi luento päivän aikana ( 2h), kun taas kämppis on usein koulusssa 8-16. Teen tosin paljon koulujuttuja kotona, mutta kyllä tää opiskelu aika vapaata on.Yliopistossa saa itse valita, mitä kursseja ottaa ( ainakin puuduttavien perusopintojen jälkeen), joten voi helposti suunnitella itselleen mieluisan lukkarin.Tähän sisältyy tietysti myös vastuuta,että tajuaa ottaa oikeita, itselle hyödyölisiä kursseja ja että pysyy opiskeluaikataulussa Kämppikseni taas ei voi oikeastaan ikinä vaikuttaa opiskeluihinsa, kaikki tulee valmiina ja itse ei hirveästi tarvitse suunnitella opintoja.Itse siis ainakin koen, että yliopistossa saa paljon enemmän vastuuta, kuin AMK:ssa. Tietysti opiskeltava ala vaikuttaa paljon. Pahoittelut sekavasta tekstistä, puhelin ei ole kovin yhteistyökykyinen tällä hetkellä.
Opiskeletko maalla?