Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lesbous näkyä jo 6-vuotiaana

Vierailija
05.02.2015 |

6-vuotias tyttäremme, ihan kohta 7-vuotias eskarilainen, kertoi tänään päivän tapahtumista ja siitä, kuinka hän pitää yhtä tyttöä parhaana kaverinaan ja häntä harmittaa, kun tämä tyttö leikkii välillä muiden kanssa. Juttelimme sitten ystävyydestä ja kaveruudesta ja siitä, kuinka olisi hyvä että hänellä itselläänkin olisi useita kavereita joiden kanssa leikkii - hänellä onkin mutta kun hän kuulemma haluaisi leikkiä vain tämän yhden kanssa. Sitten hän muitta mutkitta sanoi, että se johtuu siitä, kun "minä olen rakastunut Millaan (nimi muutettu). Sanoin, että ok, vai niin, mutta olisi ihan hyvä kuitenkin pitää useita ystäviä ja kavereita. Johon tyttäreni sitten sanoi, että kun Milla "on vain niin hyvä tyyppi ja minä olen rakastunut häneen" ja hihittäen jatkoi että "tää on niin noloa, minä olen rakastunut Millaan, älä vaan kerro kenellekään". Vastasin, etten tietenkään kerro. Eskarissa on ollut näitä rakastumis-puheita, lapsemme on kertonut kuinka poika x on "rakastunut" y ja poika a on "rakastunut" tyttöön b ja kuinka joku tyttö on rakastunut miespuoliseen hoitajaan jne.

Olemme kasvattaneet lapsemme siihen, että rakkaus ei katso sukupuolta ja asiaa on käsitelty mm. naimisiin menon kautta. Olemme kertoneet, että jotkut naiset menevät miesten, jotkut naisten kanssa naimisiin ja jotkut miehet naisten, jotkut miesten kanssa naimsiin jne. joten asia ei ole tabu perheessämme ja jos tyttäremme on lesbo niin sitten on. Mietin vain, että onko tämä nyt jonkinlainen "kaapista tulo" vai missä määrin tuon ikäisellä oma psykoseksuaalisuus on edes kehittynyt. Ja missä määrin tämä on ns. oikeaa ihastumista ja tunteen tunnistamista vai missä määrin sitä, että pitää tästä kaveristaan todella paljon. Tyttäremme on hyvin tyttömäinen leikkiensä, kiinnostuksenkohteittensa, olemuksensa suhteen - jos se nyt mitään kenestäkään kertoo.

Onko kenelläkään ajatuksia / näkemyksiä / kokemuksia asiasta?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vetäisi tuosta vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kuulostaa kuitenkin rivien välistä siltä, ettet hyväksy asiaa?

Vierailija
2/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että heterous/homous selvinnee vasta murrosiässä, mutten ihan 100% varma ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesbous on seksuaalista, eikä kuvaamassasi tapauksessa ole mitään seksuaalista. Bestiksestä mustasukkaisuus on aivan tavallista.

Vierailija
4/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia

Vierailija
5/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta onko sillä niin väliä?

Vierailija
6/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]

Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia

[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.

Vierailija
7/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan toivo lapsesta varmaan lesboa. Vai ollaako nykyään ylpeitä, vau meijän likka on lepakko.

Vierailija
8/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Voi jestas, mikä kommentti. Tajuatko miten tyhmältä tuo kuulostaa?

Vierailija
9/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Mitä pahaa lesboudessa? Varo sinä enemmänkin ettei lapsesi ota sinun typeryydestäsi mallia.

Vierailija
10/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:26"]

Ei kukaan toivo lapsesta varmaan lesboa. Vai ollaako nykyään ylpeitä, vau meijän likka on lepakko.

[/quote]
MItä väliä?

Vierailija
11/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni puhui juurikin tommoisia siinä vaiheessa, kun hän löysi bestiksen ja se bestis-juttu on eskari-ekaluokka-ikäisille tytöille tosi iso juttu, eikä niitä tunteita sen ikäinen osaa nimetä. Kun hän siitä rakastumisesta puhui, niin sanoin, että rakastaa voi niin monella tavalla ja varmaan rakastatkin tätä kaveriasi mutta isompana huomaat että rakastut johonkin poikaan (joo lyökää mua tästä heteronormatiivisuudesta). Ja huomaat eron, mitä on rakastaa ystävää ja mitä on rakastaa poikaa. Asia jäi sit siihen kunnes viidennellä luokalla alkoi sit meikkaus, poikien perässä juokseminen jne.

Ei tuosta kannata vetää mitään johtopäätöksiä IMO. Tyttäreni on nyt lukiossa ja ollaan puhuttu avoimesti asioista, esim. Tahdon-kampanjasta, hän on suvaitsevainen ja kuten minäkin vaikka silloin nuorempana puhuinkin että tytöt rakastuvat poikiin ja jätin sateenkaari-asiat väliin. Puhuimme kerran tästä hänen "olen rakastunut bestikseeni" -kaudestaan, hän hädintuskin muisti sitä ja naureskeli asialle.

Henk. koht olen sitä mieltä että vaikka lapset haluaakin kasvattaa suvaitsevaisuuteen niin helpompaa on vetää pienten lasten kohdalla mutkat suoraksi ja puhua vain miesten ja naisten välisestä romanttisesta rakkaudeta. Kyllä sen sateenkaaren koko kirjon ehtii selittää myöhemminkin ja asennehan siinä ratkaisee - se ettei perheessä tuomita vähemmistöjä vaikkei varsinaisesti jokapäiväisessä arjessa asiasta meteliä pidetäkään.

En vetäisi tuosta mitään johtopäätöstä, ap.

Vierailija
12/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä

Vierailija
13/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:26"]

[/quote]
Ainut syy miksi en toivoisi lapsestani lesboa, on sun kaltaiset jotka luo syrjivää ilmapiiriä. Sinä olet se ongelma, ei lesbot tai homot.

Vierailija
14/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä

[/quote]
Kyllä kuule vaan olet tyhmä, jos luulet että seksuaalinen suuntautuminen on valintakysymys. Faktat on faktoja, idiootti.

Vierailija
15/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Sori, mutta täytyy todeta että olet tyhmä.

Vierailija
16/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Mitä sitten?

Vierailija
17/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5- ja 3-vuotiaat tytöt aikovat kuulema mennä keskenään naimisiin. Ei tuon ikäiset mitään tajua.

Vierailija
18/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesboudesta en tiedä mutta kuulostaa pahalta tuo sairaalloinen mustasukkaisuus. Kannattaisi viedä asap terapiaan se penska.

Vierailija
19/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus miettinyt samaa keskimmäisestä pojastani. Tosin poika on vasta 5 v, mutta on kanssa joskus puhunut kuinka menee naimisiin jonkun toisen pojan (kaverinsa) kanssa jne. Lisäkis vaikka poika tykkää autoleikeistä ym. poikien jutuista, niin tykkää myös tosi paljon kauniista jutuista kuten kukista ja vaatteet kiinnostaa tpsi paljon, ei oikeasti ole yhtään pahoillaan vaikka joulupukki toi vaatteita. Haluaa aina valita itse vaatteensa ja hyvin valitseekin. Niin kyllä on joskus käynyt mielessä voiko homous näkyä jo noin pienellä :D Ja lapsi oli varmaan 2-3 v. kun ekan kerran tätä mietin.

Vierailija
20/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Mikä siinä on pahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme