Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lesbous näkyä jo 6-vuotiaana

Vierailija
05.02.2015 |

6-vuotias tyttäremme, ihan kohta 7-vuotias eskarilainen, kertoi tänään päivän tapahtumista ja siitä, kuinka hän pitää yhtä tyttöä parhaana kaverinaan ja häntä harmittaa, kun tämä tyttö leikkii välillä muiden kanssa. Juttelimme sitten ystävyydestä ja kaveruudesta ja siitä, kuinka olisi hyvä että hänellä itselläänkin olisi useita kavereita joiden kanssa leikkii - hänellä onkin mutta kun hän kuulemma haluaisi leikkiä vain tämän yhden kanssa. Sitten hän muitta mutkitta sanoi, että se johtuu siitä, kun "minä olen rakastunut Millaan (nimi muutettu). Sanoin, että ok, vai niin, mutta olisi ihan hyvä kuitenkin pitää useita ystäviä ja kavereita. Johon tyttäreni sitten sanoi, että kun Milla "on vain niin hyvä tyyppi ja minä olen rakastunut häneen" ja hihittäen jatkoi että "tää on niin noloa, minä olen rakastunut Millaan, älä vaan kerro kenellekään". Vastasin, etten tietenkään kerro. Eskarissa on ollut näitä rakastumis-puheita, lapsemme on kertonut kuinka poika x on "rakastunut" y ja poika a on "rakastunut" tyttöön b ja kuinka joku tyttö on rakastunut miespuoliseen hoitajaan jne.

Olemme kasvattaneet lapsemme siihen, että rakkaus ei katso sukupuolta ja asiaa on käsitelty mm. naimisiin menon kautta. Olemme kertoneet, että jotkut naiset menevät miesten, jotkut naisten kanssa naimisiin ja jotkut miehet naisten, jotkut miesten kanssa naimsiin jne. joten asia ei ole tabu perheessämme ja jos tyttäremme on lesbo niin sitten on. Mietin vain, että onko tämä nyt jonkinlainen "kaapista tulo" vai missä määrin tuon ikäisellä oma psykoseksuaalisuus on edes kehittynyt. Ja missä määrin tämä on ns. oikeaa ihastumista ja tunteen tunnistamista vai missä määrin sitä, että pitää tästä kaveristaan todella paljon. Tyttäremme on hyvin tyttömäinen leikkiensä, kiinnostuksenkohteittensa, olemuksensa suhteen - jos se nyt mitään kenestäkään kertoo.

Onko kenelläkään ajatuksia / näkemyksiä / kokemuksia asiasta?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:19"]En vetäisi tuosta vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kuulostaa kuitenkin rivien välistä siltä, ettet hyväksy asiaa?
[/quote]

Kyllä se on mulle ok asia ihan käsi sydämellä. Olen itse biseksuaali joskin olen kymmenen vuotta ollut heteroliitossa. Mutta totta kai seksuaalinen suuntautuneisuus on niin perustavaa laatua oleva juttu, että kuka tahansa vanhempi, myös sateenkaarivanhempi, kokee monenlaisia tunteita saadessaan tietää, että lapsi kuuluu seksuaalivähemmistöön. Vasta äskenhän saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, joka ei tosin vielä ole astunut voimaan, ja asenteet ovat mitä ovat.

Itselläni heräsi tunteita myös samaa sukupuolta kohtaan yläasteella, sitä ennen olin ollut pihkassa pelkästään poikiin. Toki tiedän monia, jotka ovat tienneet olevansa homoja/lesboja jo ala-asteelta lähtien tai jopa alle kouluikää. Mutta miten sen voi tietää alle kouluikäisenä ja erottaa ystävien välinen rakkaus ja "romanttinen rakkaus" toisistaan? Osata tunnistaa nämä tunteet ylipäätään tai osata jotenkin tunnistaa oma seksuaalinen suuntaus, kun kyseessä on kuitenkin aika pieni lapsi.
-ap[/quote]

Suurimmalle osalle ihmisistä romanttinen rakkaus ja seksuaalisuus kulkee käsi kädessä. Uskon että homo/lesbo voi jo aika pienenä tuntea vetoa samaan sukupuoleen, vaikka seksuaalisuus on vasta aivan nupulla. Itsekin olin kovasti ihastunut tarhaiässä pariin poikaan ja muistan kyllä miten sydän ihan läpätti ihastuksesta noita poikia kohtaan, vaikken mitenkään ajatellut, mitä heidän pöksyissään oli. Miksei sama pätisi homoseksuaaleihin.

Vierailija
42/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä
[/quote]
Avenuellinen facepalmeja.
[/quote]Maalaisjärjetön hihhuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:19"]

En vetäisi tuosta vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kuulostaa kuitenkin rivien välistä siltä, ettet hyväksy asiaa?

[/quote]

Kyllä se on mulle ok asia ihan käsi sydämellä. Olen itse biseksuaali joskin olen kymmenen vuotta ollut heteroliitossa. Mutta totta kai seksuaalinen suuntautuneisuus on niin perustavaa laatua oleva juttu, että kuka tahansa vanhempi, myös sateenkaarivanhempi, kokee monenlaisia tunteita saadessaan tietää, että lapsi kuuluu seksuaalivähemmistöön. Vasta äskenhän saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, joka ei tosin vielä ole astunut voimaan, ja asenteet ovat mitä ovat.

Itselläni heräsi tunteita myös samaa sukupuolta kohtaan yläasteella, sitä ennen olin ollut pihkassa pelkästään poikiin. Toki tiedän monia, jotka ovat tienneet olevansa homoja/lesboja jo ala-asteelta lähtien tai jopa alle kouluikää. Mutta miten sen voi tietää alle kouluikäisenä ja erottaa ystävien välinen rakkaus ja "romanttinen rakkaus" toisistaan? Osata tunnistaa nämä tunteet ylipäätään tai osata jotenkin tunnistaa oma seksuaalinen suuntaus, kun kyseessä on kuitenkin aika pieni lapsi.
-ap[/quote]

Jos ei homorakkaus ole valintakysymys niin kulkee sit varmaan geeneissä? Jos ap on itse lesbo/bi niin ehkäpä siinä on syy lapsensa lesbouteen? Ja jos viel perheessä kasvatetaan että tytöt menee tyttöjen kanssa naimisiin blaa blaa homo-muotijuttuja niin tässäpä lopputulos.

Jos et halua lapsellesi samaa kohtaloa kuin itsellesi niin alapa äkkiä puhua, että tytöt voi rakastaa sillä tavalla vain poikia. Piste. Jos myöhemmin sit osoittautuu lesboki niin minläs sille voit mutta ainakin voit sanoa tehneesi parhasi ettei niin olisi käynyt.

Toivotaan parasta. Onhan tyttäresi aika nuori vielä. [/quote]
Lesbous ei ole valintakysymys, muuta vaikka se olisikin niin mItä pahaa siinä silti olisi?

Vierailija
44/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä
[/quote]Sori, mutta täytyy todeta että olet tyhmä.
[/quote]Sinä olet tyhmä. Kyllähän nykyää televisiossa ja mediassa mainostetaan homoja. Ja ollaan vaan ylpeitä kun lapsi on homo tai lepakko. Ei vanhempi varmaan kattoon hypi kun kuulee että lapsi on homoseksuaali. Kyllä se usein harmittaa ja nolottaa. Tyhmä sillä leuhkii.

[/quote]
Minua nolottaisi enemmäni sä ja sun luolamiehen ajatusmaailma.

Vierailija
45/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:49"]Meidän tuttavapiirissä on nyt 9 v tyttö, jonka kohdalla olisin tosi yllättynyt jos ei olisi gay. On aina (todellakin ihan taaperosta asti) halunnut näyttää pojalta (onnistuukin), leikkii ja pelaa kun pojat ja on jo nyt sellaisen rekkakuskityypin näköinen ja oloinen. Mitään ongelmia ei ole tämän suhteen, hyväksytään sellaisena kun on.
[/quote]
Mun lapsuuden kaveripiirissä oli tällainen tyttö, olikin sitten tosiaan lesbo. Intoili autolla ajamisestakin sitten aikanaan samalla tavalla kuin pojat. Eikä hänellä ollut edes veljiä joista ottaa mallia, sisar vain.

Vierailija
46/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:49"]Mullakin juuri 7 vuotta täyttävä tytär, jota epäilen (olen epäillyt jo kaksi vuotta) lesboksi. Ainoa ihminen, johon on ollut ns. romanttisella tavalla ihastunut, on yksi sukulaistyttö. Haaveili pitkään tuosta tytöstä ja naimisiin menosta. :) Ollaan keskusteltu asiasta hänen kanssaan ja pojat ovat kuulemma ihan kivoja, mutta tytöt ihania. Lapseni on muuten ihan tavallinen tyttö, mutta hänellä ei ole koskaan ollut tuota bestisvaihetta vaan kaveripiiri on laaja eikä yhtä läheisintä ystävää oikeastaan ole. Siinä mielessä siis hieman epätyttömäinen. Meilläkin on puhuttu näistä asioista, että on yleisempää rakastua ja mennä naimisiin vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, mutta osa ihmisistä rakastuu samaan sukupuoleen.

Itse asiassa, tulen yllättymään jos tyttöni osoittautuu heteroksi kasvaessaan. Mutta ei se mitään, kunhan vain löytää itsensä ja toivottavasti myös joskus rakkaan ihmisen rinnalleen, oli hän sitten mitä sukupuolta tahansa.
[/quote]
Olet ihana, rakastava, hyväksyvä ja tukeva äiti <3

Vierailija
47/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, ja kyllä minulle ainakin oli jo eskarissa selvää, että pidän esimerkiksi paljon mieluummin naista kädestä kuin miestä. Eihän se tosiaan mitenkään seksuaalista siinä vaiheessa ollut, mutta jotenkin tiesin kuitenkin: naiset nam, miehet yök. 

Samoin fetissini oli jo silloin olemassa, muistan sen elävästi. Vaikkei sekään silloin vielä ollut seksuaalista sillä tavalla kuin teininä ja nyt aikuisena, mutta jotenkin suhtautuminen tähän fetisismin kohteeseen on ollut tavallisuudesta poikkeavaa jo eskari-iästä lähtien ainakin.

Vierailija
48/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja moni tyttö sanoo pienenä menevänsä isin kanssa naimisiin sama juttu tässä ei lapset ajattele seksiä. On hienoa että osaa kiintyä toisiin ihmisiin ja rakastaa.

Vierailija
49/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4"]

Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia

Miksi ei kertoa, kun se nyt on ihan yhteiskunnassamme ilmi oleva asia. Mitä sitä salailla. On väärin kuvitella automaattisesti, etyä kaikki on heteroita. Meillä ainakin 6-v poika kysyi uutisia kuunnellessaan, että mikä on homo. Vastasin, että sellainen mies joka rakastaa toista miestä niin kuin äiti rakastaa isiä, mietti hetken, ja sanoi että ne eivät voi saada lapsia, johon totesin, että niin eivät voi. Asia oli käsitelty. Eikä siinä ollut mitään erikoista ta hassua.

Vierailija
50/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ja mun kaveri puhuttiin tokalla luokalla, että olisi ihan mahtavaa jos naiset vois saada keskenään vauvoja koska "pojat on tyhmii ja ällöi". Nyt 23vuotiaana oon ihan hetero ja samoin tämä kaverini.
Muistan kun kutosluokalla oltiin kummioppilaita ekaluokkalaisille. Meistä oli tosi hauskaa kysellä niiltä että "haluisitko olla mielummin tytön vai pojan kaa?". Ne AINA vastas sen oman sukupuolen ja sitten me tirskuttiin siinä.

Vierailija
51/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mutta se on tosi pientä hommaa.
homous näkyy jo raskauden kolmannella kuulla.
todenäköisesti myös lesbouskin näkyy.
äidin hormoonihäiriöt tekevät homoja lesboseksuaaleja.

Vierailija
52/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä kuule vaan olet tyhmä, jos luulet että seksuaalinen suuntautuminen on valintakysymys. Faktat on faktoja, idiootti.
[/quote]Itse olet. Ei siitä kukaan ilahdu jos tytär tuo lepakko likan koti. Nykyään oikein mainostetaan sitä. Ja on muotia.
[/quote]
Minä ilahdun jos tyttäreni on onnellinen. Sinä taas varmaan vieläkin nyrpeilisit jos tyttösi olisi onnellinen toisen tytön kanssa.
[/quote]Mutta oletko itse lesbo? Ei ollut tarkoitus tuomita. Mutta varmasti moni äiti kokisi sen vaikeana, vai olenko väärässä?

Vierailija
53/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:32"]
[/quote]
[/quote]Sori, mutta täytyy todeta että olet tyhmä.
[/quote]Sinä olet tyhmä. Kyllähän nykyää televisiossa ja mediassa mainostetaan homoja. Ja ollaan vaan ylpeitä kun lapsi on homo tai lepakko. Ei vanhempi varmaan kattoon hypi kun kuulee että lapsi on homoseksuaali. Kyllä se usein harmittaa ja nolottaa. Tyhmä sillä leuhkii.
[/quote]
Minua nolottaisi enemmäni sä ja sun luolamiehen ajatusmaailma.
[/quote]Minua ei. Vanhemmalle varmasti on kovapaikka jos lapsi kiinostuu näistä.Vai oletteko kuullut et työpaikan kahvipöydässä avoimesti kerrotaan et on lepso. Kylhän se salataan. Minunpuolestani voisivat kertoa

Vierailija
54/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:34"]Olen mies, ja kyllä minulle ainakin oli jo eskarissa selvää, että pidän esimerkiksi paljon mieluummin naista kädestä kuin miestä. Eihän se tosiaan mitenkään seksuaalista siinä vaiheessa ollut, mutta jotenkin tiesin kuitenkin: naiset nam, miehet yök. 

Samoin fetissini oli jo silloin olemassa, muistan sen elävästi. Vaikkei sekään silloin vielä ollut seksuaalista sillä tavalla kuin teininä ja nyt aikuisena, mutta jotenkin suhtautuminen tähän fetisismin kohteeseen on ollut tavallisuudesta poikkeavaa jo eskari-iästä lähtien ainakin.
[/quote]

Hei tosiaan, totta. Sama juttu itsellä fetissini suhteen. Muistan miten jo ihan pienenä ajattelin joitain asioita vaikka silloin vailla seksuaalista virettä. Ne samat stoorit päässä ovat jalostuneet fetissiksi vuosien myötä mut samoja elementtejä ollut "aina".

Vierailija
55/55 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulemma voi. ainakin jonkun tutkimuksen mukaan lasten leikeistä  voi päätellä. Mutta tuo, että lapsi on rakastunut samaan sukupuoleen tuossa iässä, siitä ei voi päätellä, koska se on lapsen kehityksessä tavanomaista. Eli mielestäni  näillä tiedoilla mitä minulla on asiasta. lapsestasi ei kerrotun perusteella voi päätellä tulevaa seksuaalista suuntautumista.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi