Voiko lesbous näkyä jo 6-vuotiaana
6-vuotias tyttäremme, ihan kohta 7-vuotias eskarilainen, kertoi tänään päivän tapahtumista ja siitä, kuinka hän pitää yhtä tyttöä parhaana kaverinaan ja häntä harmittaa, kun tämä tyttö leikkii välillä muiden kanssa. Juttelimme sitten ystävyydestä ja kaveruudesta ja siitä, kuinka olisi hyvä että hänellä itselläänkin olisi useita kavereita joiden kanssa leikkii - hänellä onkin mutta kun hän kuulemma haluaisi leikkiä vain tämän yhden kanssa. Sitten hän muitta mutkitta sanoi, että se johtuu siitä, kun "minä olen rakastunut Millaan (nimi muutettu). Sanoin, että ok, vai niin, mutta olisi ihan hyvä kuitenkin pitää useita ystäviä ja kavereita. Johon tyttäreni sitten sanoi, että kun Milla "on vain niin hyvä tyyppi ja minä olen rakastunut häneen" ja hihittäen jatkoi että "tää on niin noloa, minä olen rakastunut Millaan, älä vaan kerro kenellekään". Vastasin, etten tietenkään kerro. Eskarissa on ollut näitä rakastumis-puheita, lapsemme on kertonut kuinka poika x on "rakastunut" y ja poika a on "rakastunut" tyttöön b ja kuinka joku tyttö on rakastunut miespuoliseen hoitajaan jne.
Olemme kasvattaneet lapsemme siihen, että rakkaus ei katso sukupuolta ja asiaa on käsitelty mm. naimisiin menon kautta. Olemme kertoneet, että jotkut naiset menevät miesten, jotkut naisten kanssa naimisiin ja jotkut miehet naisten, jotkut miesten kanssa naimsiin jne. joten asia ei ole tabu perheessämme ja jos tyttäremme on lesbo niin sitten on. Mietin vain, että onko tämä nyt jonkinlainen "kaapista tulo" vai missä määrin tuon ikäisellä oma psykoseksuaalisuus on edes kehittynyt. Ja missä määrin tämä on ns. oikeaa ihastumista ja tunteen tunnistamista vai missä määrin sitä, että pitää tästä kaveristaan todella paljon. Tyttäremme on hyvin tyttömäinen leikkiensä, kiinnostuksenkohteittensa, olemuksensa suhteen - jos se nyt mitään kenestäkään kertoo.
Onko kenelläkään ajatuksia / näkemyksiä / kokemuksia asiasta?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä
[/quote]
Kyllä kuule vaan olet tyhmä, jos luulet että seksuaalinen suuntautuminen on valintakysymys. Faktat on faktoja, idiootti.
[/quote]Itse olet. Ei siitä kukaan ilahdu jos tytär tuo lepakko likan koti. Nykyään oikein mainostetaan sitä. Ja on muotia.
Munki tyttö katsoi pienenä omaa valokuvaansa ja sanoi "minä rakastan minua".
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:19"]
En vetäisi tuosta vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kuulostaa kuitenkin rivien välistä siltä, ettet hyväksy asiaa?
[/quote]
Kyllä se on mulle ok asia ihan käsi sydämellä. Olen itse biseksuaali joskin olen kymmenen vuotta ollut heteroliitossa. Mutta totta kai seksuaalinen suuntautuneisuus on niin perustavaa laatua oleva juttu, että kuka tahansa vanhempi, myös sateenkaarivanhempi, kokee monenlaisia tunteita saadessaan tietää, että lapsi kuuluu seksuaalivähemmistöön. Vasta äskenhän saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, joka ei tosin vielä ole astunut voimaan, ja asenteet ovat mitä ovat.
Itselläni heräsi tunteita myös samaa sukupuolta kohtaan yläasteella, sitä ennen olin ollut pihkassa pelkästään poikiin. Toki tiedän monia, jotka ovat tienneet olevansa homoja/lesboja jo ala-asteelta lähtien tai jopa alle kouluikää. Mutta miten sen voi tietää alle kouluikäisenä ja erottaa ystävien välinen rakkaus ja "romanttinen rakkaus" toisistaan? Osata tunnistaa nämä tunteet ylipäätään tai osata jotenkin tunnistaa oma seksuaalinen suuntaus, kun kyseessä on kuitenkin aika pieni lapsi.
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:24"]Miksi tuon ikäiselle pitää vielä edes painottaa et naiset menevät keskenään naimisiin. Nyt ottaa mallia
[/quote]
Tyhmä saapui taas paikalle. Homous ei EDELLEENKÄÄN ole valintakysymys. Joten kukaan ei voi "ottaa mallia" lesbojen naimisiin menosta.
[/quote]En ole tyhmä. Mutta muotia sinusta taitaa olla. Nykyäänhän oikeen haetaan lepakko meininkiä
[/quote]
Kyllä kuule vaan olet tyhmä, jos luulet että seksuaalinen suuntautuminen on valintakysymys. Faktat on faktoja, idiootti.
[/quote]Itse olet. Ei siitä kukaan ilahdu jos tytär tuo lepakko likan koti. Nykyään oikein mainostetaan sitä. Ja on muotia.
[/quote]
Minä ilahdun jos tyttäreni on onnellinen. Sinä taas varmaan vieläkin nyrpeilisit jos tyttösi olisi onnellinen toisen tytön kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:39"]
En vetäisi tuosta vielä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kuulostaa kuitenkin rivien välistä siltä, ettet hyväksy asiaa?
[/quote]
Kyllä se on mulle ok asia ihan käsi sydämellä. Olen itse biseksuaali joskin olen kymmenen vuotta ollut heteroliitossa. Mutta totta kai seksuaalinen suuntautuneisuus on niin perustavaa laatua oleva juttu, että kuka tahansa vanhempi, myös sateenkaarivanhempi, kokee monenlaisia tunteita saadessaan tietää, että lapsi kuuluu seksuaalivähemmistöön. Vasta äskenhän saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, joka ei tosin vielä ole astunut voimaan, ja asenteet ovat mitä ovat.
Itselläni heräsi tunteita myös samaa sukupuolta kohtaan yläasteella, sitä ennen olin ollut pihkassa pelkästään poikiin. Toki tiedän monia, jotka ovat tienneet olevansa homoja/lesboja jo ala-asteelta lähtien tai jopa alle kouluikää. Mutta miten sen voi tietää alle kouluikäisenä ja erottaa ystävien välinen rakkaus ja "romanttinen rakkaus" toisistaan? Osata tunnistaa nämä tunteet ylipäätään tai osata jotenkin tunnistaa oma seksuaalinen suuntaus, kun kyseessä on kuitenkin aika pieni lapsi.
-ap[/quote]
Jos ei homorakkaus ole valintakysymys niin kulkee sit varmaan geeneissä? Jos ap on itse lesbo/bi niin ehkäpä siinä on syy lapsensa lesbouteen? Ja jos viel perheessä kasvatetaan että tytöt menee tyttöjen kanssa naimisiin blaa blaa homo-muotijuttuja niin tässäpä lopputulos.
Jos et halua lapsellesi samaa kohtaloa kuin itsellesi niin alapa äkkiä puhua, että tytöt voi rakastaa sillä tavalla vain poikia. Piste. Jos myöhemmin sit osoittautuu lesboki niin minläs sille voit mutta ainakin voit sanoa tehneesi parhasi ettei niin olisi käynyt.
Toivotaan parasta. Onhan tyttäresi aika nuori vielä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:26"]
Ei kukaan toivo lapsesta varmaan lesboa. Vai ollaako nykyään ylpeitä, vau meijän likka on lepakko.
[/quote]
Ei kai kukaan erikseen toivokaan, että lapsi olisi lesbo. Ihan yhtä typerää on toivoa, että lapsi olisi hetero. Sen sijaan kannattaa toivoa, että mikä tahansa se lapsen seksuaalinen suuntautuminen tuleekaan olemaan, niin lapsi voi luottaa oman vanhemman tukevan häntä 100 prosenttisesti.
Mä luulen että lapset tavallaan onkin rakastuneita kavereihinsa, ainakin jotkut ja joihinkin. Pitäisi nähdä koko ajan, leikkiä koko ajan sen parhaan kaverin kanssa, ei malttaisi lopettaa leikkiä ja erotessa haluaa nähdä pian uudelleen. Ihan tuttuja tunteita rakastumisesta. Lapset vaan tuntee ja kokee niin syvästi että se tunne parhaaseen kaveriinkin lähentelee rakastumista
Meidän tuttavapiirissä on nyt 9 v tyttö, jonka kohdalla olisin tosi yllättynyt jos ei olisi gay. On aina (todellakin ihan taaperosta asti) halunnut näyttää pojalta (onnistuukin), leikkii ja pelaa kun pojat ja on jo nyt sellaisen rekkakuskityypin näköinen ja oloinen. Mitään ongelmia ei ole tämän suhteen, hyväksytään sellaisena kun on.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:39"]
[/quote]
-ap[/quote]
Jos ei homorakkaus ole valintakysymys niin kulkee sit varmaan geeneissä? Jos ap on itse lesbo/bi niin ehkäpä siinä on syy lapsensa lesbouteen? Ja jos viel perheessä kasvatetaan että tytöt menee tyttöjen kanssa naimisiin blaa blaa homo-muotijuttuja niin tässäpä lopputulos.
Jos et halua lapsellesi samaa kohtaloa kuin itsellesi niin alapa äkkiä puhua, että tytöt voi rakastaa sillä tavalla vain poikia. Piste. Jos myöhemmin sit osoittautuu lesboki niin minläs sille voit mutta ainakin voit sanoa tehneesi parhasi ettei niin olisi käynyt.
Toivotaan parasta. Onhan tyttäresi aika nuori vielä. [/quote]
Tän kirjoittaja on pahimman luokan idiootti. Oksettava ajatusmaailma!
Mullakin juuri 7 vuotta täyttävä tytär, jota epäilen (olen epäillyt jo kaksi vuotta) lesboksi. Ainoa ihminen, johon on ollut ns. romanttisella tavalla ihastunut, on yksi sukulaistyttö. Haaveili pitkään tuosta tytöstä ja naimisiin menosta. :) Ollaan keskusteltu asiasta hänen kanssaan ja pojat ovat kuulemma ihan kivoja, mutta tytöt ihania. Lapseni on muuten ihan tavallinen tyttö, mutta hänellä ei ole koskaan ollut tuota bestisvaihetta vaan kaveripiiri on laaja eikä yhtä läheisintä ystävää oikeastaan ole. Siinä mielessä siis hieman epätyttömäinen. Meilläkin on puhuttu näistä asioista, että on yleisempää rakastua ja mennä naimisiin vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, mutta osa ihmisistä rakastuu samaan sukupuoleen.
Itse asiassa, tulen yllättymään jos tyttöni osoittautuu heteroksi kasvaessaan. Mutta ei se mitään, kunhan vain löytää itsensä ja toivottavasti myös joskus rakkaan ihmisen rinnalleen, oli hän sitten mitä sukupuolta tahansa.
Ei voi. Jos voisi niin pedofiilit olisivat oikeassa kun sanovat, että pieni lapsi on seksuaalinen olento. Sitähän lesbous, homous, heterous on eli seksuaalista. Seksuaalinen identiteetti ja sukupuolensa kyseenalaistaminen taas on eri asia ja se voi näkyä jo kolmivuotiaana tai sitä ennen. Sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden tai eroottisuuden kanssa.
Mä olen lesbo ja ihastuin tyttöihin alle kouluikäisestä lähtien. Siinä sivussa oli bestis ja kavereita, joita kohtaan tunteet olivat toisenlaisia. Ihastukset olivat kaukoihastumisia, kaverin isosiskoa, rinnakkaisluokkalaisia jne ja kyllä mä ne jo sen ikäisenä erotin toisenlaisiksi kuin ystävyyssuhteet.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:51"]
Ei voi. Jos voisi niin pedofiilit olisivat oikeassa kun sanovat, että pieni lapsi on seksuaalinen olento. Sitähän lesbous, homous, heterous on eli seksuaalista. Seksuaalinen identiteetti ja sukupuolensa kyseenalaistaminen taas on eri asia ja se voi näkyä jo kolmivuotiaana tai sitä ennen. Sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden tai eroottisuuden kanssa.
[/quote]
Tästä samaa mieltä paitsi että koroistaisin että sukupuoli-identiteetti. Uskon täysin transseksuaalien kertomuksiin, että he jo ennen kouluikää kokivat olevansa väärää sukupuolta ja väärän sukupuolen ruumiissa.
Sen sijaan en usko, että seksuaalinen suuntautuminen näyttäytyy ennen esimurrosikää, jolloin alkaa tulla alkeellisia seksuaalisia toiveita esim. suutelemisesta tai seurustelusta. Tällöin on tosin tyypillistä että em. tunteita voi olla molempia sukupuolia kohtaan ja se voi jatkua koko loppuiän tai jossain vaiheessa vakiintua vain miehiä / naisia kohtaan.
Meillä ei puhuttu muista kuin miesten ja naisten välisistä suhteista, ja isäni oli todella homofobinen ja loukkaava. Silti minusta tuli lesbo. Perheemme oli kristillinen ja minusta tuli ateisti, vaikka kävin pyhäkoulua ja muita lasten aivopesuloita. Pointtini on, että luonne puskee kyllä läpi jos on puskeakseen, mutta sinä voit vanhempana vaikuttaa onko nuorella helppoa vai vaikeaa olla sujut asioiden kanssa ja tuntea itsensä hyväksytyksi.
Enkä nyt sano että tyttösi olisi lesbo, kuulostaa aika "normaalilta" tuon ikäisen käytökseltä..
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:32"]
[/quote]
[/quote]Sori, mutta täytyy todeta että olet tyhmä.
[/quote]Sinä olet tyhmä. Kyllähän nykyää televisiossa ja mediassa mainostetaan homoja. Ja ollaan vaan ylpeitä kun lapsi on homo tai lepakko. Ei vanhempi varmaan kattoon hypi kun kuulee että lapsi on homoseksuaali. Kyllä se usein harmittaa ja nolottaa. Tyhmä sillä leuhkii.
Keihään tuontikiellon lapsilla ole seksi noissa ihastumisesta mielessä. Seksuaalisuus kehittyy sitten murrosiässä. Nyt on ihania ystäviä ja rakkaita. Meillä poika on rakastunut yhteen tyttöön. Silti söi siinä ole mitkään seksuaalista...eskarilaisena.
Ei ole kaapistatulo, kun ei ole kaappiin mennytkään se tyttösi. Anna olla. Lasten ihastuksia.
selviää isompana. Ja kokeilujahan voi sitten ola, ja sitten päätyä mihin päätyy.
ehkä pistät leimaa otsaan...vaikka olette jutelleet ja olette avoimia. Niin mekin ollaan juteltu että eri sukupuolet ja samat sukupuolet voi tykätä ym.
Ei noi vielä tajua seksijuttuja. Jos jotain toinen viehättää, niin antaa viehättää.
Minä ihastuin "heterosti" lapsena ja varhaismurrosiässä poikiin, mutta päädyin tuntemaan seksuaalista ja romanttista kiinnostusta naisiin aikuisuuden kynnyksellä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:56"]
Meillä ei puhuttu muista kuin miesten ja naisten välisistä suhteista, ja isäni oli todella homofobinen ja loukkaava. Silti minusta tuli lesbo. Perheemme oli kristillinen ja minusta tuli ateisti, vaikka kävin pyhäkoulua ja muita lasten aivopesuloita. Pointtini on, että luonne puskee kyllä läpi jos on puskeakseen, mutta sinä voit vanhempana vaikuttaa onko nuorella helppoa vai vaikeaa olla sujut asioiden kanssa ja tuntea itsensä hyväksytyksi.
Enkä nyt sano että tyttösi olisi lesbo, kuulostaa aika "normaalilta" tuon ikäisen käytökseltä..
[/quote]
Hyvin sanottu. Antaisin yläpeukun, mutta se ei toimi minun koneeltani yhäkään.
[/quote]
[/quote]
Avenuellinen facepalmeja.
Ei