Gradusta b, olen järkyttynyt
Luulin, että kaikki b:n saavat työt ovat sellaisia, joita ei tehdä tosissaan, mutta nytpä tiedän, ettei niin ole.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sain magnan, ja luulen, että eximiaan tai laudaturiin pitää olla tavallaan proffaan "tallissa" ja tehdä mielellään hänelle läheistä ja myötäsukaisesta aiheesta gradu. Ei siinä mitään väärää ole, mutta näin maailma toimii. Minua ei kyllä tutkijanura kiinnostaisikaan.
Sain eximian vaikka en ollut missään tekemisissä proffan kanssa gradun tekovaiheessa eikä aihe ollut hänelle läheinen. Näytin hänelle vasta valmiin version ja hän vain sanoi, että pistä kansiin.
Ok, mukava kuulla. Tiedän vaan pari tapausta, jossa graduntekijä on suhtautunut kriittisesti proffan teorioihin, ja ovat saaneet huonon arvosanan kummassakin tapauksessa. Toinen oli psykologian ja toinen biologian alalla. Toisaalta en pysty arvioimaan tutkielmien meriittejä, joten voi olla, että huonot arvosanat annettiin ansaitusti.
Kun ihminen, joka ei ole vielä edes maisteri, ryhtyy kritisoimaan alaa vuosikymmeniä tutkineiden professorien teorioita, niin sille yllättävän usein ei ole kunnon perusteita.
Mutta joskus on. Uusia paradigmoja ei synny muuten kuin haastamalla vanhat. Toistamalla vanhaa ei luoda uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Graduja ilmeisesti väsätään kiinalaisen krääsän periaatteella. Kukaan ei arvosta eikä halua sitä, mutta pakko vain tehdä, ja tehdä huonosti kun ahistaa. On syytäkin ahdistaa, jos käyttää kallisarvoista elinaikaansa jonkin sellaisen tekemiseen, mitä ei oikeasti halua tehdä ja jonka tekee vituralleen.
Gradu vain on nostettu jollekin ihme jalustalle. Kyseessä kun ei oikeasti ole kuin yksi kurssityö muiden kurssitöiden joukossa. Tätä vaan ei saa sanoa niille, joille se muutaman kymmenen sivun kirjoittaminen on jotakin ylitsepääsemättömän suurta. Ei se ole. Gradun kirjoittaa parissa viikossa helposti, jos on mahdollisuus keskittyä vain siihen ja siinä parissa viikossa pystyy kirjoittamaan hyvänkin gradun.
Toki joissakin oppiaineissa gradua varten pitää tehdä esim. jotain kokeita, niin aineiston keräämiseen voi mennä aikaa, mutta itse kirjoitusprosessiin jos saa yli 2viikkoa kulumaan on kyllä oikeasti saamaton.
Päinvastoin, gradua ei ole nostettu jalustalle enää vuosiin, vaan somesukupolven lyhytjännitteisyys, viihteellisyys ja mukavuudenhalu on johtanut sen vähättelemiseen. Ei jakseta perehtyä, ajatella, kirjoittaa, joten on helpompi väittä gradua yhdeksi kurssityöksi vain ja suoltaa jotain sinne päin.
Gradu ei ole yksi kurssityö muiden joukossa vaan näyte kaikesta siihen mennessä opitusta ja ennen kaikkea osoitus siitä, että on ymmärtänyt tieteellisen ajattelun, argumentoinnin ja kirjoittamisen perusasiat.
Öh, minä olen kirjoittanut gradun ja saanut siitä arvosanan 4, joten tiedän tasan tarkkaan, mitä gradu on tai ei ole. Gradu on yksi kurssityö muiden joukossa, eikä mitään muuta. Minä siis osaan kiitettävästi tieteellisen ajattelun, argumentoinnin ja kirjoittamisen perusasiat. Edelleen, gradu ei ole mitään muuta kuin yksi kurssityö muiden joukossa.
Tämä riippuu alasta. Matematiikan gradut voivat olla vain joitakin kymmeniä sivuja, tai vain 15. Pituutta taas voi olla jonkin alan graduissa paljonkin, mutta sisältö on höttöistä. Useimmissa oppiaineissa gradu ei kuitenkaan ole pelkkä kurssityö, vaan vaatii todella paljon työtä. Et siis ole sisäistänyt tieteellistä ajattelua, kun teet yleistyksen oman yksittäisen kokemuksesi perusteella.
Gradu ei missään oppinaineissa ole mikään satojen sivujen teos, vaan yleensä alle 100s, ne jotka ovat yli 100s ovat usein täynnä kaavioita ja kuvia, joilla toki sivumäärä kasvaa. Jos ymmärtäisit lukemaasi niin aiemmin kerroin, että materiaalinen keräämiseen toki voi mennä aikaa pidempään, mutta itse kirjoitusprosessi ei vie kovinkaan pitkää aikaa.
Toki on ihmisiä, joille tiedon sisäistäminen vie paljon aikaa, mutta on myös heitä jotka sisäistävät tietoa nopeasti. Itse en työnantajana haluaisi palkata ihmistä, jolle gradun tekeminen on ollut jokin koettelemus.
En ole puhunut kirjoitusprosessin kestosta mitään, vaan siitä, että gradu ei ole yksi kurssityö muiden joukossa vaan suurempi työ useimmissa koulutusohjelmissa. Sen näkee jo siitä saatavasta opintopistemäärästä.
On ihmisiä, jotka "sisäistävät" tietoa nopeammin kuin toiset, mutta viestiesi perusteella sinä et ole sellainen. Toki on olemassa oppiaineita, joissa saa melko vähällä vaivalla hyvän arvosanan, mutta niissäkään gradu ei vastaa mitä tahansa kurssityötä laajuudeltaan.
Niin, se on kurssityö siinä missä muutkin. Opintopisteitä saa enemmän, koska se on muita kursseja laajempi kurssityö. Ei se silti ole mitään muuta kuin kurssityö. Tiedätkö: yliopistossa on muitakin kursseja, joiden opintopistemäärät vaihtelevat. Silti niille tehdään kurssitöitä ja työmäärän pitäisi suurinpiirtein vastata siitä saatuja pisteitä. Siten se gradukin on vain yksi kurssityö muiden ohessa.
Sinulle näköjään se tiedon sisäistäminen ja asioiden ymmärtäminen on hankalaa, ehkä siksi graduprojektisikin oli hankala.
Mutta kyllä: opiskeluaikana minulla oli isotöisempiä ja enemmän aikaavieviä kursseja, kun mitä gradu kokonaisuudessaan oli.
Gradu on lopputyö, ei kurssityö.
Nimenomaan näin.
Minä olen se, jolle tuo kurssityö-ihminen vastasi. Varsin kuvaavaa, että hän olettaa gradun olleen minulle jokin koettelemus, vaikka myös minä kirjoitin sen lopulta vain muutamassa viikossa (tosin aineistoa olin kerännyt pitkään ja lähdekirjallisuutta lukenut yhtä kauan ja jo pelkkä gradun aiheenvalinta vaati prosessointia). Mutta se ei tee gradusta kurssityötä, vaikka lopullinen kirjoittamisvaihe veisi vain muutaman viikon. Kyseessä on oppineisuuden osoittaminen, mitä oppineisuutta ei voi yhden kurssin sisältöön palauttaa.
Onnea kaikille valmistuneille ja työn iloa niille, joilla gradu on vielä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin gradu tehtynä ja valmistut. Kun haet töitä, ei työnantaja kysele gradun arvosanaa, vaan katsoo papereista, että sinulla on tutkinto suoritettuna, toisin kuin niillä "gradua vaille valmis" -hakijoilla.
Tosin jos se gradua vaille -ihminen kävisi pari kurssia päälle, niin he olisivat työmäärältä tasoissa ja tietoa yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on viisi vuotta vanha.
Hauska sattuma on se, että ketjun ap on paikalla lukemassa kommentteja. Mutta muistan tosiaan, että itkin saatuani tietää gradun arvosanan. Viidessä vuodessa pettymys on vähän laantunut.
ap
No ihan uteliaisuudesta kun satuit paikalle: Onko kukaan kysynyt kuluneiden vuosien aikana gradusi arvosanaa?
Ei ole, mutta olen kyselijöille yleensä sanonut, että gradu oli huono.:) Tosin nämä tilanteet eivät ole olleet esimerkiksi työhaastatteluita. Ja on se totta, että ei se gradu ketään oikeasti kiinnosta.
ap
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin gradu tehtynä ja valmistut. Kun haet töitä, ei työnantaja kysele gradun arvosanaa, vaan katsoo papereista, että sinulla on tutkinto suoritettuna, toisin kuin niillä "gradua vaille valmis" -hakijoilla.
Tosin jos se gradua vaille -ihminen kävisi pari kurssia päälle, niin he olisivat työmäärältä tasoissa ja tietoa yhtä paljon.
Niin, sinähän kerjäsit toisella keskustelupalstalla itsellesi nimitystä "Professori", koska olit lukenut omaehtoisesti niin paljon kirjallisuutta naisten sukupuolielimistä. Nimimerkkisi oli silloin "Mies 1985", eli täytät kohtapuoliin 36 vuotta. Muistatko vielä?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sain magnan, ja luulen, että eximiaan tai laudaturiin pitää olla tavallaan proffaan "tallissa" ja tehdä mielellään hänelle läheistä ja myötäsukaisesta aiheesta gradu. Ei siinä mitään väärää ole, mutta näin maailma toimii. Minua ei kyllä tutkijanura kiinnostaisikaan.
Itse sain Eximian siitä huolimatta, että ohjaaja-proffallani ja minulla oli hyvin perustavanlaatuinen näkemysero koko graduni teoriapohjasta, josta väänsimme useamman kerran. Hän olisikin antanut työstä Magnan, mutta ulkopuolisen ohjaajan vuoksi sain Eximian. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten HY:n humanistisessa tiedekunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain eximian vaikka en ollut missään tekemisissä proffan kanssa gradun tekovaiheessa eikä aihe ollut hänelle läheinen. Näytin hänelle vasta valmiin version ja hän vain sanoi, että pistä kansiin.
Ok, mukava kuulla. Tiedän vaan pari tapausta, jossa graduntekijä on suhtautunut kriittisesti proffan teorioihin, ja ovat saaneet huonon arvosanan kummassakin tapauksessa. Toinen oli psykologian ja toinen biologian alalla. Toisaalta en pysty arvioimaan tutkielmien meriittejä, joten voi olla, että huonot arvosanat annettiin ansaitusti.
Kun ihminen, joka ei ole vielä edes maisteri, ryhtyy kritisoimaan alaa vuosikymmeniä tutkineiden professorien teorioita, niin sille yllättävän usein ei ole kunnon perusteita.
Mutta joskus on. Uusia paradigmoja ei synny muuten kuin haastamalla vanhat. Toistamalla vanhaa ei luoda uutta.
Ehkä, mutta vähintään 90% noista haastajista on likiautistisia ääripedantteja jotka ei tiedä asiasta riittävästi, ymmärrä kokonaisuuksia tai sitä missä vaiheessa sen saivartelun pelkän saivartelun vuoksi voisi lopettaa.
Loput voi päästä professorin tutkimusryhmään valmistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinähän kerjäsit toisella keskustelupalstalla itsellesi nimitystä "Professori", koska olit lukenut omaehtoisesti niin paljon kirjallisuutta naisten sukupuolielimistä. Nimimerkkisi oli silloin "Mies 1985", eli täytät kohtapuoliin 36 vuotta. Muistatko vielä?
Siis mitä? Por**a katsomalla professoriksi?? Kaikkea sitä kuulee. Älkää kertoko teinijonneille tuosta uraputkesta tai ette saa niitä enää pyrkimään mihinkään oikeaan kouluun.
Graduni julkaistiin ja siitä pidettiin jopa lehdistötilaisuus, mutta siihen se sitten jäikin.
B-arvosana on kyllä tosi huono, mutta sekin jää muistojen syöveriin, joten älä turhaan sitä murehdi.
Katsotaanko kandin numeroa ikinä? Olen vähän pettynyt numeroon ja mietin että pitäskö korottaa vai jättää...
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanko kandin numeroa ikinä? Olen vähän pettynyt numeroon ja mietin että pitäskö korottaa vai jättää...
Kandin numero kiinnostaa työnantajia vielä vähemmän kuin gradun numero :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Uusia paradigmoja syntyy silloin haastamalla vanhat mutta kyllä sen haasteen täytyy tulla entisiä paremmalta, eikä niitä huonommalta tietopohjalta.
Missä yliopistossa saa gradusta kirjainarvosanan? Oma Graduni arvosteltiin ainakin numerolla ja siitä on nyt neljä vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä yliopistossa saa gradusta kirjainarvosanan? Oma Graduni arvosteltiin ainakin numerolla ja siitä on nyt neljä vuotta aikaa.
Samaa ihmettelen, vajaa 10v. omasta valmistumisesta ja kyllä meilläkin annettiin vaan numeerinen arvio ja kirjallisena arvioitsijoiden kommentit arvostelukriteerien mukaan. Sain kolmosen (asteikolla 1-5) ja se riitti jatko-opiskelupaikkaa hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin valmistuin Tampereen yliopistosta kaksi vuotta sitten ja numerolla arvosteltiin gradu. Sain itse arvosanaksi 3, kun tavoitteena oli vain saada gradu äkkiä valmiiksi työpaikkaa varten. Mutta humanistisella alalla todellakin oli "vain" yhden henkilön mielipiteistä kiinni, jouduin poistamaan ja lisäämään kappaleita (ihan eri aiheista) tutkielmaani. Ja siis jouduin kirjoittamaan mukaan kappaleen ihan eri aiheesta, mitä graduni koski koska ohjaaja halusi. Sitten tuli tarkastajalta päinvastaista kommenttia toisista kappaleista, että miksi tällainen on täällä ja tämä toinen taas ei. Oli kyllä veemäinen duuni siinä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna ainakin Helsingissä ja Lapissa annettiin kirjanarvosanat vanhan tutkintorakenteen mukaan valmistuville.
Yliopistolla ainakin meidän tiedekunnassamme on opettajia, jotka ovat ihmisenä aika epäkypsiä ja vallanhaluisia. Varsinkin aikuisella iällä opintojen jatkaminen voi olla sikäli hankalaa, että pitkän työelämäuran jälkeen opiskelija saattaa tietää monesta alueesta paljon enemmän kuin opettaja.
Tein monitieteisen gradun, joka oli oikeasti hyvä. Se ylitti ohjaavan opettajan kapasiteetin monella tavalla. Hän oli aika pihalla muun muassa teoriaperustasta, joka ei kuulunut hänen oppiaineensa piiriin. Lisäksi toinen tarkastaja oli tämän ohjaajan talutusnuorassa eikä uskaltanut sanoa omaa mielipidettään. Arvosanan perusteluissa oli lisäksi virheitä. Perusteluissa oli selvästi puhe jostain toisesta gradusta, eli ohjaaja oli sekoittanut graduja tai opiskelijoita keskenään.
Opettajan tietämättömyys aihepiiristä ja teoriasta paistoi perusteluista. Asiaan vaikutti myös opettajan poliittinen tausta. Hän ei voinut sietää maailmankatsomustani. Se tuli rivien välistä ilmi lukuisia kertoja.
Parhaat voimat eivät välttämättä ole yliopistolla. Siellä on muiden muassa keskenkasvuisia ihmisiä, jotka käyttävät valtaa surutta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:10"]Meillä ainakin gradusta M eli 3 on jo loistava. Täysiä pisteitä ei saa tyyliin kukaan vaikka kaikki olis työssä ok. Tätä on vaikea selittää tietty niille jotka ei ole käyneet yliopistoa mutta uskokoon tai ei.
Mullakin on se käsitys, että M on jo erittäin hyvä työ. Ja olen ajatellut, että omat rahkeet riittäisi kuitenkin M:ään. Mutta pelko on myös se, että jos joutuisi selittämään huonoa arvosanaa jollekulle, joka ei ole yliopistomaailmasta tai ehkä jo vaihtelua on tiedekuntakohtaisesti tai sen mukaan, onko kyseessä maakuntayliopisto vai kaupunkiyliopisto. Kärjistäen: jossain Lapin yliopistossa tämä olisi vielä C aivan mukisematta, mutta täällä Helsingissä rima on korkeammalla.:) No, myönnetään, että tämä on nyt vähän katkeraa mutta tämä päivä menee varmasti vielä tässä mielipahassa. Kiitos ketjuun kommentoineille, on tullut jo parempi mieli.:)
ap
En kyllä lähtisi nostamaan Helsingin yliopistoa jalustalle. Arvosanat riippuvat aivan aloista, eivät yliopistoista.
No ihan uteliaisuudesta kun satuit paikalle: Onko kukaan kysynyt kuluneiden vuosien aikana gradusi arvosanaa?