Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan helvetin vihainen ja katkera edelliselle työnantajalle

Vierailija
16.11.2021 |

Minut houkuteltiin viime keväänä töihin tuonne suurilla puheilla siitä, miten tietyssä organisaatiossa ollaan nyt kehittämässä uusia juttuja ja niihin tarvitaan tekijä. Luvattiin suurinpiirtein kuu taivaalta.

No, irtisanouduin aiemmasta työpaikasta ja aloitin innolla. Tein koko kevään ja kesän ylitöitä, kun hirveällä kiireellä piti saada uusia aktiviteetteja kehitettyä.

Lokakuussa, koeajan viimeisenä päivänä, työsuhteen sitten purettiin noin vain. Perusteena vain koeaika.

Minut töihin houkutellut oli irtisanoutunut saatuaan paremman työpaikan ja tiimin vetäjä katsoi helpoimmaksi vain pysäyttää kaiken uuden kehittämisen. Ja antaa siksi minulle kenkää.

Nyt sitten työttömänä kun luovuin aiemmasta työpaikastani, täysin rahattomana kun edes ansiosidonnaista ei saa kun TE-palveluilla kestää joulukuuhun asti käsitellä selvitys koeaikapurusta. Ja niin helvetin vihainen ja katkera! Minun urani ja toimeentuloni tuhottiin vastuuttomasti, perusteettomien lupausten perusteella.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskenta tarvitsee esimiehen antaman ylityömääräyksen, jotta ylityöpalkkaa voi odottaa.

Vierailija
102/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain johtajasopimuksissa saattaa olla mainittu ihan laillisesti, että henkilöllä on kokonaistyöaika ja palkka sen mukainen, joten ylityökorvauksia ei makseta.

Muiden akavalaisten ylityöt, jotka esimies on määrännyt tehtäväksi, ovat palkallisia (insinööriliitot ovat tätä asiaa tutkineet ja tulkinneet vuosia sitten). Jos saat esimiehen kuittauksen ylityömääräykseen, asia ok. Jos tee ylitöitä vain omasta tahdostasi, ilman määräystä, niistä ei  tietenkään makseta. TES kyllä kertoo sopimuksen tältä osin.

Muilla ylityöt ovatkin saldoja, joita sitten voi hyvällä tuurilla jossain vaiheessa kuitata vapailla pois. Lyhyemmällä työajalla niitä ei ehdi koskaan käyttää, koska töistä ei vaan pysty lähtemään joka päivä klo 15.

Täällä se minäkin vielä, aamu alkoi jo kasilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää tietysti sinun kannaltasi, mutta kehityshommat ei ole helppoja. Itse olen toiminut kehitysinsinöörinä 10. Ennemminkin veikkaan, että työsi tulokset eivät ole sellaisia kuin on haluttu. Ei mikään firma laita osaavia kehittäjiä pois jos niiden ideat ja aikaansaannokset tuovat rahaa tarpeeksi. Itse olen esim tehnyt useamman yli 100 000 euron säästöprojektin eikä ole tarvinnut pelätä työpaikan puolesta

Vierailija
104/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää tietysti sinun kannaltasi, mutta kehityshommat ei ole helppoja. Itse olen toiminut kehitysinsinöörinä 10. Ennemminkin veikkaan, että työsi tulokset eivät ole sellaisia kuin on haluttu. Ei mikään firma laita osaavia kehittäjiä pois jos niiden ideat ja aikaansaannokset tuovat rahaa tarpeeksi. Itse olen esim tehnyt useamman yli 100 000 euron säästöprojektin eikä ole tarvinnut pelätä työpaikan puolesta

Voi kuule, kyllä ne laittavat.

Pomot ajattelevat ensisijaisesti itseään ja omaa uraa, vasta toissijaisesti firmaa.

Vierailija
105/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain johtajasopimuksissa saattaa olla mainittu ihan laillisesti, että henkilöllä on kokonaistyöaika ja palkka sen mukainen, joten ylityökorvauksia ei makseta.

Muiden akavalaisten ylityöt, jotka esimies on määrännyt tehtäväksi, ovat palkallisia (insinööriliitot ovat tätä asiaa tutkineet ja tulkinneet vuosia sitten). Jos saat esimiehen kuittauksen ylityömääräykseen, asia ok. Jos tee ylitöitä vain omasta tahdostasi, ilman määräystä, niistä ei  tietenkään makseta. TES kyllä kertoo sopimuksen tältä osin.

Muilla ylityöt ovatkin saldoja, joita sitten voi hyvällä tuurilla jossain vaiheessa kuitata vapailla pois. Lyhyemmällä työajalla niitä ei ehdi koskaan käyttää, koska töistä ei vaan pysty lähtemään joka päivä klo 15.

No tuossa yksikössä ei suostuttu edes käyttämään työnantajan määräämää työkalua työajan kirjanpitoon. Eli mitään todisteita ei ollut tehdyistä työtunneista, vaikka organisaatio sitä vaati ja edellytti kaikkia käyttämään online--työkaluja.

Ap

Vierailija
106/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei kyse ollutkaan firmasta vaan verorahoitetusta julkisen sektorin organisaatiosta. Siellä ei tarvitse tuloksia tai järkeä miettiä.

Ap

Vierailija
107/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei kyse ollutkaan firmasta vaan verorahoitetusta julkisen sektorin organisaatiosta. Siellä ei tarvitse tuloksia tai järkeä miettiä.

Aa no sitten ymmärrän. Kannattaa tosiaan yksityiseltä hakea hommia. Hyviä kehittäjiä tarvitaan aina. Voin suositella käymään esim lean six sixma koulutuksen jonkin tason niin varmasti löytyy hyvin hommia melkein mistä vaan

Ap

Vierailija
108/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa no sitten ymmärrän. Kannattaa tosiaan yksityiseltä hakea hommia. Hyviä kehittäjiä tarvitaan aina. Voin suositella käymään esim lean six sixma koulutuksen jonkin tason niin varmasti löytyy hyvin hommia melkein mistä vaan

Ap

Joo, kyllä haluan bisnespuolelle palata mistä lähdin. Tuloksenteko pakottaa järkevämpään toimintaan, kun on pakko tehdä hommat kaikkien hyvin ja järkevästi jotta viivan alle jää jotain, kun taas verorahoilla toimiessa tuollaisia paineita ei ole.

Ap

Vierailija
109/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelin ihan ekasta viestistä lähtien, että tämän viestin tarkoitus on kritisoida koeaikaa.

Sopivin välein heitetään vähän lisää bensaa koeaikaliekkeihin.

Taitaa hallituksella olla selvittelyssä koeajan lyhentäminen :-D

Mikähän sun viestin tarkoitus oli?

Olipa AP:lla agenda ja höpöpuheet tai ei, olen itsekin tullut hyväksikäytetyksi koeaikaan vedoten, enkä jaksa nyt kirjoittaa muuta kuin todetakseni, että kyllä meitä oikeasti on ja tätä tapahtuu.

Vastasin tähän jo kerran, että ylläpidon agendan julkituominen.

Yllättäen se viesti poistui.

Vierailija
110/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän vastaava kokemus kuin monella muulla tässä ketjussa. Sain mielenkiintoiselta vaikuttavia töitä, mutta työtehtävät eivät vastanneet aiempaa kokemustani, vaikka tietopuoli aihepiiriin liittyen sinänsä oli hallussa. Kovasti hakuvaiheessa vakuuteltiin että opin kyllä tehtävät heidän avullaan nopeasti. No, tosiasiassa perehdytystä ei ollut juuri lainkaan, eivätkä muut työntekijätkään olleet perillä kaikista käytännöistä, sillä työpaikalla ei mikään tieto kulkenut ja kaikki asiat tuntuivat olevan suuria salaisuuksia.

Työhön olisi minullakin sisältynyt oman tehtäväkenttäni kehittämistä, mutta tämä tehtiin käytännössä mahdottomaksi juuri tiedonpuutteen vuoksi. Lisäksi esimies ei ollut yhtään kiinnostunut kehittämään asioita yhdessä, vaikka tämä olisi ollut todella tärkeää, jotta jonkinlainen selkeä linja olisi syntynyt. Osasyynä tähän oli varmasti eräs henkilökohtainen ongelma, joka heijastui koko työyhteisöön. Kyseisessä pestissä sälytetään yhdelle ihmiselle monen ihmisen työt, jolloin jo perusasioista selviämiseen menee koko työaika, eli kehittämistyöhön pitäisi revetä vielä sadan muun työtehtävän lisäksi. Kuulin lähtiessäni, että kyseisessä työtehtävässä oli aiemminkin ollut vastaavia ongelmia, ja vaihtuvuus sekä uupuminen ollut ongelmana muillakin. 

Vierailija
111/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta muuhun kantaa, vaikka nyt ketuttaakin armottomasti niin älä jää katkeroitumaan ja käytä aikaasi mihinkään ”kostotoimenpiteisiin”. Selviät kyllä tuosta hetkestä ja löydät vielä uuden, monta kertaa paremman työpaikan itsellesi.

Minulla vähän erilainen tilanne mutta lyhkäisyydessään, minut savustettiin ulos firmasta 10v työsuhteen jälkeen. Menin oikeuteen asti jossa voitin ja sain korvaukset. Potkujen jälkeen opiskelin lisää ja nyt vakituisessa virassa huippu työpaikassa! Syvissä vesissä tuli itsekin uitua aluksi mutta nykyään olen iloinen että tässä kävi näin. Asiat menivät huimasti parempaan suuntaan 😊

Vierailija
112/128 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että se joka sinut alunperin uuteen paikkaan puhui, itse lähti pois, on kyllä todellinen red flag. Ap, jos olisit ollut valppaana, niin olisit jo silloin ymmärtänyt alkaa katsella muita paikkoja. Nyt on vähän turha ryppyillä kun on jo housuissa. Työttömiä ei juurikaan haluta palkata.  

Eli et osaa lukea. Hän valehteli, ei kertonut kenellekään että oli hakeutumassa uuteen paikkaan. Työsopimukseni purettiin kaksi tuntia sen jälkeen kun hän oli irtisanoutunut. Ja hän kertoi minulle irtisanoutumisestaan vasta tuon jälkeen.

Joten miten olisit itse toiminut ajatustenlukijana tuon kahden tunnin aikana, joka kesti hänen irtisanoutumisensa ja minun työsuhteeni purkamisen välillä?

Joo, tottakai, jos olisin tiennyt että hän yrittää siirtyä muualle, en olisi koko paikkaa koskaan edes hakenut. Siksipä minulle pitikin valehdella.

No niin, alan ymmärtää paremmin miksi sinut irtisanottiin. Tuo lihavoimani teksti on aika oleellinen tieto, joka aloituksesta puuttui. Siitä päinvastoin sai sellaisen käsityksen, että irtisanoutuminen olisi tapahtunut jo aiemmin, ja tiiminvetäjä vain roikotti sinua koeajan päättyiseen asti. 

Jos kirjallinen ilmaisusi on töissä ollut yhtä epämääräistä, minäkään en olisi jatkanut soppariasi.

Ihanaa tää asennoituminen täällä. Kiusaaminen on niin kivaa, eikö. Pääsee kerrankin kokemaan vallantunnetta. Ihan kuin sulla koskaan elämässäsi olisi mahdollisuutta päättää kenenkään työsopparista.

Korkeintaan pitää palkata Kelaan pari virkailijaa lisää.

Vierailija
113/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta muuhun kantaa, vaikka nyt ketuttaakin armottomasti niin älä jää katkeroitumaan ja käytä aikaasi mihinkään ”kostotoimenpiteisiin”. Selviät kyllä tuosta hetkestä ja löydät vielä uuden, monta kertaa paremman työpaikan itsellesi.

Minulla vähän erilainen tilanne mutta lyhkäisyydessään, minut savustettiin ulos firmasta 10v työsuhteen jälkeen. Menin oikeuteen asti jossa voitin ja sain korvaukset. Potkujen jälkeen opiskelin lisää ja nyt vakituisessa virassa huippu työpaikassa! Syvissä vesissä tuli itsekin uitua aluksi mutta nykyään olen iloinen että tässä kävi näin. Asiat menivät huimasti parempaan suuntaan 😊

Kiitos.

Vierailija
114/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt on vain omaa typeryyttä, anteeksi vain suorista sanoista. Miksi teet ylityötä noin paljon etkä pidä niitä heti pois.

Olen minäkin elänyt tuota orja-aikaa kunnes kasvatin sen verran selkärankaa, että uskalsin lähteä töistä ajallaan enkä tee ylitöitä omasta tahdosta kuin äärimmäisessä kriisissä (tänä vuonna ei sellaista tilannetta vielä kertaakaan). Ja jos teenkin joskus jotain niin pidän huolen, että kuittaan sen pois saman tien.

Ilmaiseksi ei kannata raataa niska limassa eikä luottaa työnantajan hyvyyteen.

Olen ollut 10v yksityisellä teollisuuden alalla ylempänä toimihenkilönä, nykyään päällikkö-tasolla.

Vierailija
115/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä viesti, mutta sinänsä jännä, että kuitenkin itse taistelut omasta puolestasi.

Kostolla lähinnä tarkoitin sitä, että mihin olen tottunut bisnesmaailmassa on, että onhan sitä tullut vierestä seurattua kaikenlaista organisaatiopoliittista peliä ja sitä, miten ihmisten tiet erkanevat. Yleensä vain tuollaisissa tilanteissa pyritään ns. sopuratkaisuun, eli esimerkiksi ostetaan joku ulos, ja ennenkaikkea sovitaan, ettei kumpikaan osapuoli puhu pahaa toisestaan vaan sovitaan yhdessä mikä tarina kerrotaan tilanteesta.

Tässä nyt olen ällistynyt ja pöyristynyt siitä, miten törkeästi tämä hoidettiin. Joten itselläni ei ole mitään kiinnostusta olla kertomatta rumaa totuutta kun on kuitenkin herättänyt niin valtavasti kyselyjä että mitä tapahtui. Eli minua ei kiinnosta kertoa jotain siloteltua versiota tapahtumista ainakaan tutuilleni ja he sattuvat olemaan niitä, joilla on valtaa kyseisen yksikön toimintaan.

Kyllä, aion jatkossa vastata kaikille ihan suoraan kun kysyvät, että kannattaa välttää kyseistä yksikköä ja sen ihmisiä kaikessa, että puuha on täysin epäammattimaista ja epäeettistä.

Enkä ole ainoa, sillä epäsuorasti tämän yksikön toiminta on jopa nyt samaan aikaan ollut jopa mediassa skandaalina, sillä heihin liittyvän yksikön paljastettiin julkisesti syyllistyneen todella törkeisiin työsuhderikoksiin, mm. kiskonnantapaiseen syrjintään, laajaan ja jatkuvaan koeaikojen hyväksikäyttöön, yms. Tämä skandaali paljastui siis mediassa samaan aikaan kuin työsuhdepurkuni oli - jos olisi ollut aiemmin niin tottaikai tämäkin olisi ollut red flag.

Vierailija
116/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin kaupungit tekee tälläisiä kehittämisjuttuja ja porukkaa palkataan ja irtisanotaan miten sattuu. sellanen rapatessa roiskuu meininki.

Vierailija
117/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt on vain omaa typeryyttä, anteeksi vain suorista sanoista. Miksi teet ylityötä noin paljon etkä pidä niitä heti pois.

Olen minäkin elänyt tuota orja-aikaa kunnes kasvatin sen verran selkärankaa, että uskalsin lähteä töistä ajallaan enkä tee ylitöitä omasta tahdosta kuin äärimmäisessä kriisissä (tänä vuonna ei sellaista tilannetta vielä kertaakaan). Ja jos teenkin joskus jotain niin pidän huolen, että kuittaan sen pois saman tien.

Ilmaiseksi ei kannata raataa niska limassa eikä luottaa työnantajan hyvyyteen.

Olen ollut 10v yksityisellä teollisuuden alalla ylempänä toimihenkilönä, nykyään päällikkö-tasolla.

Olen eri, mutta itselläni on kyllä pitkä kokemus projektiluonteisesta työstä, jossa tehdään pitkää päivää silloin kun on kiire ja hommat pitää saada hoidettua asiakkaalle, eli ovat aikakriittisiä. Ja silloin kyllä tunnit paukkuivat kun päivät venyivät, mutta ei ollut koskaan mitään ongelmaa saada niitä vapaina takaisin haluamanaan aikana. Eikä siinä mihinkään lupauksiin tarvinnut luottaa kun kaikki tunnit kirjattiin eri asiakasprojekteihin kaikille firmassa avoimeen työaikaseurantajärjestelmään, josta näkyi kaikille kuinka paljon tunteja oli pankissa. Ja HR ja johto valvoivat tarkasti, että niitä tunteja ei kertynyt liikaa ja että ne pidettiin pois.

Kertyi mukavasti pitkiä viikonloppuja ja pitkiä lomia tuota kautta. Ja olisi ollut työnantajan intressien vastaista yrittää väärinkäyttää järjestelmää, sillä alalla on työntekijän markkinat ja huono maine kiirii nopeasti, jolloin osaavat ihmiset lähtevät lätkimään eikä kukaan enää halua tulla huonomaineiseen firmaan töihin.

Eli kyllä todellakin tuo systeemi voi toimia ja hyödyttää kumpaakin osapuolta.

Vierailija
118/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

varokaa kaupunkien kehittämishankkeita kirjoitti:

varsinkin kaupungit tekee tälläisiä kehittämisjuttuja ja porukkaa palkataan ja irtisanotaan miten sattuu. sellanen rapatessa roiskuu meininki.

Yliopistot ovat myös huonomaineisia tällaisessa.

Yleensäkin, verorahoilla toimivat organisaatiot ovat yleensä pahimpia kun niillä ei ole mitään tulosvastuuta, joten homma pyörii ihan vain valtapelien kautta. Voi tehdä vaikka kuinka paljon tappiota, ei tarvitse onnistua missään toiminnassa, ja silti ne valtapelejä osaavasti pelaavat, jotka ovat "oikeiden" ihmisten kavereita, porskuttavat eteenpäin.

Vierailija
119/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro nyt vielä paikan nimi.

Vierailija
120/128 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki nämä saadaanko eu:lta kehitysrahaa keksittyihin hankkeisiin, kun kehitetään kehittämisen ilosta ja siellä on puoli kaupunkia rustaamassa näitä apurahoja hienoilla titteleillä, niin älkää menkö näihin juttuhin mukaan. kun seuraava hakemus ei mene sitten lävitse, niin porukka pihalle ja uutta hakemusta sitten taas vaan eu:hun. poliittisia työpaikkoja aika pitkälle. se hienoimman tittelin omaavaa isomahainen mies sitten juo vaan olutta baareissa kultaketjut kaulassa ja miettii, minkä puolueen jäseniä mahdatte olla, muulla ei ole väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan