Olen ihan helvetin vihainen ja katkera edelliselle työnantajalle
Minut houkuteltiin viime keväänä töihin tuonne suurilla puheilla siitä, miten tietyssä organisaatiossa ollaan nyt kehittämässä uusia juttuja ja niihin tarvitaan tekijä. Luvattiin suurinpiirtein kuu taivaalta.
No, irtisanouduin aiemmasta työpaikasta ja aloitin innolla. Tein koko kevään ja kesän ylitöitä, kun hirveällä kiireellä piti saada uusia aktiviteetteja kehitettyä.
Lokakuussa, koeajan viimeisenä päivänä, työsuhteen sitten purettiin noin vain. Perusteena vain koeaika.
Minut töihin houkutellut oli irtisanoutunut saatuaan paremman työpaikan ja tiimin vetäjä katsoi helpoimmaksi vain pysäyttää kaiken uuden kehittämisen. Ja antaa siksi minulle kenkää.
Nyt sitten työttömänä kun luovuin aiemmasta työpaikastani, täysin rahattomana kun edes ansiosidonnaista ei saa kun TE-palveluilla kestää joulukuuhun asti käsitellä selvitys koeaikapurusta. Ja niin helvetin vihainen ja katkera! Minun urani ja toimeentuloni tuhottiin vastuuttomasti, perusteettomien lupausten perusteella.
Kommentit (128)
Tarjoan isoa gulliani ap:lle lohduksi! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurja tilanne. Miettisin sinuna jotain muuta hommaa jos alalla on töitä. Ei sitä paikkaa, mistä lähdit.
Maineesi on varmaan kiirinyt jos ala on pieni ja et välttämättä saa helposti mistään töitä.
Mikä helvetin maine? Se, että tein työni loistavasti ja minut heitettiin bussin alle? Tuon työnantajan mainehan tuossa kärsii.
Itse hait uutta työpaikkaa ja et ilmeisesti täyttänyt uuden työnantajan toiveita koeajalla koska jatkoa ei löytynyt - missähän se vika nyt onkin?
Yrität nyt kovasti vääristellä saadaksesi kicksejä kiusaamisesta.
Eihän hommassa ollut työsuorituksesta kyse vaan pelistä työpaikalla. Sidosryhmät olivat vuoden verran kertoneet, että tällaista juttua olisi tosi tärkeä tehdä. Sitä lähti vetämään tämä tyyppi, joka lähti lätkimään. Palkkasi minut ja kaksi muuta. Tyyppi lähti lätkimään, yksikkö päätti että helpompi vain lopettaa koko homma ja heitti kaikki meidät kolme vasta palkattua pihalle. Sidosryhmät jäivät ihmettelemään, miksi tarpeellista ja loistavasti alkanutta toimintaa ei jatketa.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis ihminen, joka on houkuteltu töihin. Kuulostaa siltä, että sinulla on mainiot mahdollisuudet saada uusi työ. Tässä maassa on huomattavasti enemmän ihmisiä, joita kukaan ei koskaan pyydä töihin, vaan niihin pitää hattu kädessä kerjätä paikkaa.
Kyllä, juuri näin.
Apua D: onpa paskaa. Tosin, jos entinen työpaikkasi oli vaihtamisen arvoinen, ei sinänsä ole niin suuri suru siitä. Toivottavasti löydät parempaa!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt tuo sama. Tuo on kamala tilanne ja tietenkin akuutisti saa olla vihainen ja katkera. Siitä täytyy nopeasti päästä kuitenkin yli, sillä vahingoitat katkeruudella vain itseäsi.
Sinä sait keväällä töitä, sinä saat niitä uudestaankin. Sulla lienee hakemus ja CV iskussa, nyt vaan kaivat ne esiin ja alat hakea töitä. Niitä on tällä hetkellä hyvin tarjolla.
Sen haluan sanoa, että maineesi ei ole pilalla. Ketään ei kiinnosta. Jos työllistyt asiakkaalle tai kilpailijalle, joku on saattanut arvata mitä sinulle kävi, mutta ei se miksikään laajaksi juoruksi leviä. Sinulla ei ole leimaa otsassasi. Seuraavassa työhaastattelussa tullaan tietenkin ihmettelemään lyhyttä työsuhdettasi, mutta sanot ystävällisesti, että projekti ajettiin alas ja uusin joutui samalla lähtemään. Niinhän sinulle kävi.
Kiitos, tämä oli hyvä viesti.
Vierailija kirjoitti:
Apua D: onpa paskaa. Tosin, jos entinen työpaikkasi oli vaihtamisen arvoinen, ei sinänsä ole niin suuri suru siitä. Toivottavasti löydät parempaa!
Kiitos.
Näistä koeaika kusetuksista ole alkanut viimeaikoina kuulemaan entistä enemmän. Eli tehdään muka toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, mutta oikeasti tarkoitus alusta alkaen hankkia joku tekemään 6 kk projekti jonka jälkeen irtisanotaan viimeisenä päivänä koeaikaa.
Kannattaa tutkia firman taustat tarkkaan ennen kuin suostuu. Esim linkedinistä on helppo selvittää onko firmalla paljon entisiä työntekijöitä, joiden työsuhde on kestänyt 4-6 kk. Jos on, niin älä vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt yhteiskunnan elätti?
Vaikka tämä provoviesti on selvästi tarkoitettu vain kiusaamiseen eikä kannattaisi vastata, niin vastaan kuitenkin.
En.
Yhteiskunnalta kun ei heru mitään tässä tilanteessa, sillä kuten kirjoitin, ansiosidonnaista ei voida maksaa ennenkuin TE-palvelut on käsitellyt selvitykset työsuhteen purusta koeajalla ja kuulemma kestää tuonne joulukuun puoliväliin kunnes se ehditään tekemään. Ja siihen asti työttömyyskassa ei saa maksaa minulle mitään.
Joten ihan omillaan tässä ollaan ja todennäköisesti siinä vaiheessa kun viranomaiset ehtivät tehdä selvitykset ja ansiosidonnainen alkaisi juosta, eli joskus jouluna, olen jo työllistynyt uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Näistä koeaika kusetuksista ole alkanut viimeaikoina kuulemaan entistä enemmän. Eli tehdään muka toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, mutta oikeasti tarkoitus alusta alkaen hankkia joku tekemään 6 kk projekti jonka jälkeen irtisanotaan viimeisenä päivänä koeaikaa.
Kannattaa tutkia firman taustat tarkkaan ennen kuin suostuu. Esim linkedinistä on helppo selvittää onko firmalla paljon entisiä työntekijöitä, joiden työsuhde on kestänyt 4-6 kk. Jos on, niin älä vaihda työpaikkaa.
Kyllä, täsmälleen näin. Itse luotin siihen maineeseen, että kyseinen yksikkö oli osa isoa organisaatiota, jolla kuitenkin ihan hyvä maine. Mutta siellä sisäpuolella sitten selvisi että yksiköt voivat puuhastella ihan vapaasti mitä haluavat eivätkä edes välitä oman työnantajaorganisaationsa ohjeistuksista.
Jatkossa olen kyllä todella, todella valikoiva sen suhteen minne suostun menemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin osoittaa, että tärkein taito työelämässä on sosiaalinen pelisilmä. Jos ap:lla olisi sitä, hän olisi huomannut jo hyvissä ajoin, että tiiminvetäjä ei ole tuon työpaikkaansa vaihtaneen kanssa samoilla linjoilla. Silloin kannattaa mennä sen puolelle, jonka asema organisaatiossa on vahvempi.
Kerropa, mistä sen olisi huomannut? Olisinko mahdollisesti salakuunnellut heidän yksityisiä keskustelujaan (jotka käytiin onlinena ja puhelimitse etätyöaikana, joka loppui vasta viime kuussa) vai käyttänyt telepaattisia taitojani?
Ulospäin kun tuo miesryhmä esitti ylimpiä ystäviä ja vetävänsä samaa köyttä.
Tosin siinä olet oikeassa, että joissain organisaatiossa tuloksilla ja meriiteillä ei ole väliä, vaan pelkästään sillä että on kavereita oikeiden ihmisten kanssa. Tämä paljastui nyt tuollaiseksi organisaatioksi.
Kiitos että sain purkaa tuntojani tänne, joitain oikein järkeviä ja hyödyllisiä vastauksiakin sain.
Sehän tässä eniten on, että kun raivostuttaa ja kiukuttaa niin hemmetisti, mutta tietää että sitä ei kannata avoimesti paljonkaan sanoa koska ei ole hyväksi työnhaulle. Niin jonnekin edes haluaa sanoa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täsmälleen näin. Itse luotin siihen maineeseen, että kyseinen yksikkö oli osa isoa organisaatiota, jolla kuitenkin ihan hyvä maine. Mutta siellä sisäpuolella sitten selvisi että yksiköt voivat puuhastella ihan vapaasti mitä haluavat eivätkä edes välitä oman työnantajaorganisaationsa ohjeistuksista.
Jatkossa olen kyllä todella, todella valikoiva sen suhteen minne suostun menemään töihin.
Tai sitten se yksi yksittäinen rekrytoiva esimies on vaan ihan pihalla siitä, mitä hänen allaan tehdään, ja millaista osaamista siinä pitäisi olla. Ei pomon tietenkään tarvitse osata tehdä tiimin töitä, siksi siellä on se tiimi, mutta pitäisi kyetä hahmottamaan onko työ merkonomin vai maisterin heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos että sain purkaa tuntojani tänne, joitain oikein järkeviä ja hyödyllisiä vastauksiakin sain.
Sehän tässä eniten on, että kun raivostuttaa ja kiukuttaa niin hemmetisti, mutta tietää että sitä ei kannata avoimesti paljonkaan sanoa koska ei ole hyväksi työnhaulle. Niin jonnekin edes haluaa sanoa sen.
Se on tärkeää, että saat purkauduttua! Täältä saa monesti myös empaattisia vastauksia, esimerkiksi parisuhde- tai terveysongelmiin. Näihin, mistä on helppo kiusata toista ("sut irtisanottiin, koska sä et osaa mitään!") ja mitkä aiheuttavat toisille kateutta (toisen hyvä työ), saavat näitä negatiivisiakin vastauksia. Etenkin kun voi olla vahingoniloinen kohtalostasi. Oli mukava huomata, että sait myös niitä hyviä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt ylitöitä ja saanut niistä korvaukset.
Ja nyt rahaton?
Onko elämänhallinnan taito hukassa kun olet hassannut ylityörahasikin?Ah, olet ihanan naiivi. Joko trolli tai boomeri.
Pissiskö siellä taas nillittää?
Nuorille tällaista tapahtuu, se on totta. Itselläni on pitkähkö työsuhde, mutta olen tuota touhua nähnyt. Ja poikkeuksetta joku eläkeläinen on kertomassa siitä kuinka elämänhallinta on huonoa jos saa potkut ja ei olekaan isoja perintötahoja.
Ok. Olet joko trolli, boomeri tai muuten vain idiootti. Niitäkin kun riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vastaava kokemus. Tein toimeksiantona myös ison kehittämisprojektin ja sovittiin suullisesti, että tulen sitä sitten jatkamaan organisaatioon (tein siis naiivina suunnitelman ja taustatyön valmiiksi). No, organisaatiomuutos, esimies muihin tehtäviin ja säikähtäneenä vain pakoili sitten loppuajan. Ja uusi esimies ei ollut mun palkkaamisesta kuullutkaan.
Tuollaiset ovat monesti sellaisia vedätyslupauksia, joilla yritetään saada toimeksiannon hintaa alas ja hyvä tekijä kiinnostumaan. Ilman aikomustakaan toteuttaa lupauksia.
Joo, opin kerrasta.
Mulle käynyt sama. Pari vuotta takaperin valmistuneelle aika traumaattista ja otti päähän, miten mun ura pilattiin. Kesti vuosia päästä uuteen vakituiseen työhön. Mulla siis pienen yrityksen omistaja halusi laajentua aihepiiriin, jota normaalisti hoitavat vain suuret kansainväliset yritykset. Töitä piti olla paljon muutakin ja monipuolisesti. No, totuus valkeni kun mun piti alkaa soittaa markkinointipuheluita ja listalla oli 200 yrityksen nimet. Omistaja itse kun inhosi tuollaista enkä minäkään ollut mikään markkinoija vaan aloitteleva asiantuntija omalla alallani. Kun mut irtosanottiin, toinen asiantuntija sanoi että hän oli pitänyt koko juttua ihan epärealistisena. Purun syyksi vielä sanoi, kun tämän palvelun markkinointi ei onnistunut enkä saanut uusia asiakkaita. Samassa yhteydessä pomo valisti, miten aikoo irtisanoa ne muutkin koska duunia ei riitä. Aika lyhyen aikaa myöhemmin huomasin näin myös käyneen. Mihinkään pieneen yritykseen en todellakaan enää lähde ja kuuntelen huomattavasti krittiisemmin mikä on yrityksen fokus ja liikeidea. Mihinkään järjettömiin haaveiluihin en lähde enää mukaan. Olkoonkin, että haastattelussa esitettiin hommasta aivan toisennäköinen kuva kuin todellisuus oli. Piti olla oman alan työtä monipuolisesti niin olikin markkinointia, markkinointimateriaalien laatimista ja soittelua. Käytännössä ei mitään omatuntoa miten nuoren naisen ura rutattiin silmänräpäyksessä. Olen tosi kyyninen työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin osoittaa, että tärkein taito työelämässä on sosiaalinen pelisilmä. Jos ap:lla olisi sitä, hän olisi huomannut jo hyvissä ajoin, että tiiminvetäjä ei ole tuon työpaikkaansa vaihtaneen kanssa samoilla linjoilla. Silloin kannattaa mennä sen puolelle, jonka asema organisaatiossa on vahvempi.
Kerropa, mistä sen olisi huomannut? Olisinko mahdollisesti salakuunnellut heidän yksityisiä keskustelujaan (jotka käytiin onlinena ja puhelimitse etätyöaikana, joka loppui vasta viime kuussa) vai käyttänyt telepaattisia taitojani?
Ulospäin kun tuo miesryhmä esitti ylimpiä ystäviä ja vetävänsä samaa köyttä.
Tosin siinä olet oikeassa, että joissain organisaatiossa tuloksilla ja meriiteillä ei ole väliä, vaan pelkästään sillä että on kavereita oikeiden ihmisten kanssa. Tämä paljastui nyt tuollaiseksi organisaatioksi.
Etätyössä se voi kieltämättä olla hankalaa. Kuitenkin useimmilla ihmisillä on asiantuntijaorganisaatiossa aina ne omat keppihevosensa joita he mielellään tuovat zoomissakin ym. esiin. Näiden perusteella pystyy yllättävän hyvin haarukoimaan ihmisten arvostuksia ja näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että se joka sinut alunperin uuteen paikkaan puhui, itse lähti pois, on kyllä todellinen red flag. Ap, jos olisit ollut valppaana, niin olisit jo silloin ymmärtänyt alkaa katsella muita paikkoja. Nyt on vähän turha ryppyillä kun on jo housuissa. Työttömiä ei juurikaan haluta palkata.
Eli et osaa lukea. Hän valehteli, ei kertonut kenellekään että oli hakeutumassa uuteen paikkaan. Työsopimukseni purettiin kaksi tuntia sen jälkeen kun hän oli irtisanoutunut. Ja hän kertoi minulle irtisanoutumisestaan vasta tuon jälkeen.
Joten miten olisit itse toiminut ajatustenlukijana tuon kahden tunnin aikana, joka kesti hänen irtisanoutumisensa ja minun työsuhteeni purkamisen välillä?
Joo, tottakai, jos olisin tiennyt että hän yrittää siirtyä muualle, en olisi koko paikkaa koskaan edes hakenut. Siksipä minulle pitikin valehdella.
No niin, alan ymmärtää paremmin miksi sinut irtisanottiin. Tuo lihavoimani teksti on aika oleellinen tieto, joka aloituksesta puuttui. Siitä päinvastoin sai sellaisen käsityksen, että irtisanoutuminen olisi tapahtunut jo aiemmin, ja tiiminvetäjä vain roikotti sinua koeajan päättyiseen asti.
Jos kirjallinen ilmaisusi on töissä ollut yhtä epämääräistä, minäkään en olisi jatkanut soppariasi.
Todennäköisesti irtisanoutunut ylempi on valehdellut työpanoksestaan eli hyväksikäyttänyt alaisiaan. Tai rahoituksessa ja kirjanpidossa on ollut pahemminkin jotain pielessä. On mahdollista, että projektin vetäjä on saanut vihiä heikosta tilanteesta, hakenut muualle ja sen varjolla sinutkin on irtisanottu. Tai vetäjä on väittänyt, että hän oli vastuussa kaikesta, sinusta ei siihen ole ja sinä sait seurauksena samalla kenkää.
Harvoissa paikoissa projektien vetäjät sentään kuin ministereitä ovat. Vain silloin muutkin tiimiläiset voivat saada kenkää. Silloinkin tosin uuden ministerin myötä yleensä palkataan uudet avustajat.
Olet siis ihminen, joka on houkuteltu töihin. Kuulostaa siltä, että sinulla on mainiot mahdollisuudet saada uusi työ. Tässä maassa on huomattavasti enemmän ihmisiä, joita kukaan ei koskaan pyydä töihin, vaan niihin pitää hattu kädessä kerjätä paikkaa.