Olen ihan helvetin vihainen ja katkera edelliselle työnantajalle
Minut houkuteltiin viime keväänä töihin tuonne suurilla puheilla siitä, miten tietyssä organisaatiossa ollaan nyt kehittämässä uusia juttuja ja niihin tarvitaan tekijä. Luvattiin suurinpiirtein kuu taivaalta.
No, irtisanouduin aiemmasta työpaikasta ja aloitin innolla. Tein koko kevään ja kesän ylitöitä, kun hirveällä kiireellä piti saada uusia aktiviteetteja kehitettyä.
Lokakuussa, koeajan viimeisenä päivänä, työsuhteen sitten purettiin noin vain. Perusteena vain koeaika.
Minut töihin houkutellut oli irtisanoutunut saatuaan paremman työpaikan ja tiimin vetäjä katsoi helpoimmaksi vain pysäyttää kaiken uuden kehittämisen. Ja antaa siksi minulle kenkää.
Nyt sitten työttömänä kun luovuin aiemmasta työpaikastani, täysin rahattomana kun edes ansiosidonnaista ei saa kun TE-palveluilla kestää joulukuuhun asti käsitellä selvitys koeaikapurusta. Ja niin helvetin vihainen ja katkera! Minun urani ja toimeentuloni tuhottiin vastuuttomasti, perusteettomien lupausten perusteella.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi eräässä pienessä organisaatiossa vähän samantyyppisesti. Mut otettiin töihin kehittämään organisaation toimintaa. Ehdin luomaan ja siirtämään käytäntöön pari uutta ja toimivaksi todettua juttua. Koko ajan hoettiin, että tee itsesi tarpeelliseksi tällä kehitystyöllä, eli painostettiin tekemään sitä jo koeaikana. Koeajan viimeisenä päivänä kenkää. Kivasti jäi kuitenkin mun tekemät uudistukset elämään organisaatioon. Vituttaa, ja syystä.
Minulle on käynyt samoin myös. Nostin tosin melkoisen metelin. Mutta kyllä vituttaa edelleen parin vuoden jälkeenkin. Tavallaan hyvä tietää ettei ole ainoa.
Koeajan väärinkäyttöhän on ihan yleistä. Käytetään silloin kun ei viitsitä palkata konsultteja tai määräaikaisia työntekijöitä, koska niiden palkkaaminen olosi kalliimpaa ja vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea edes kuvitella ihmistä, joka tietoisesti pilaa toisen työuran, ainakin tilapäisesti.
Ap kuulostaa narsistilta. Ihan satavarmasti se työpaikkaansa vaihtanut tiiminvetäjä ei ole tehnyt peliliikettään siksi, että saisi sinun urasi pilattua. Vaan siksi että saisi omaa uraansa nostettua.
Miten ihmeessä oman uran nosto tekee tuon oikeutetuksi? Tai ap:n narsistiksi?
Siellä taitaa kirjoittaa joku vastaavia temppuja harrastava.
Siten, että kuten narsistit yleensäkin, ap kuvittelee kaiken mitä muut ihmiset tekevät, olevan kohdistettu häneen itseensä, ja vain reagointia hänen omaan toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että se joka sinut alunperin uuteen paikkaan puhui, itse lähti pois, on kyllä todellinen red flag. Ap, jos olisit ollut valppaana, niin olisit jo silloin ymmärtänyt alkaa katsella muita paikkoja. Nyt on vähän turha ryppyillä kun on jo housuissa. Työttömiä ei juurikaan haluta palkata.
Eli et osaa lukea. Hän valehteli, ei kertonut kenellekään että oli hakeutumassa uuteen paikkaan. Työsopimukseni purettiin kaksi tuntia sen jälkeen kun hän oli irtisanoutunut. Ja hän kertoi minulle irtisanoutumisestaan vasta tuon jälkeen.
Joten miten olisit itse toiminut ajatustenlukijana tuon kahden tunnin aikana, joka kesti hänen irtisanoutumisensa ja minun työsuhteeni purkamisen välillä?
Joo, tottakai, jos olisin tiennyt että hän yrittää siirtyä muualle, en olisi koko paikkaa koskaan edes hakenut. Siksipä minulle pitikin valehdella.
No niin, alan ymmärtää paremmin miksi sinut irtisanottiin. Tuo lihavoimani teksti on aika oleellinen tieto, joka aloituksesta puuttui. Siitä päinvastoin sai sellaisen käsityksen, että irtisanoutuminen olisi tapahtunut jo aiemmin, ja tiiminvetäjä vain roikotti sinua koeajan päättyiseen asti.
Jos kirjallinen ilmaisusi on töissä ollut yhtä epämääräistä, minäkään en olisi jatkanut soppariasi.
Ihanaa tää asennoituminen täällä. Kiusaaminen on niin kivaa, eikö. Pääsee kerrankin kokemaan vallantunnetta. Ihan kuin sulla koskaan elämässäsi olisi mahdollisuutta päättää kenenkään työsopparista.
Saitko sentään kehittämistyön työtodistukseen? Kokeneena työntekijänä olen kyllästynyt siihen, että minut palkataan määräaikaiseen työhön jollain alhaisella nimikkeellä. Voidaan vähän pyöritellä silmiä, kun muka osaan sitäkään tai kun olen niin alhaiseen hakenut. Sitten painostetaan tekemään muidenkin töitä. Viimeistään työn lopussa suorastaan päivitellään, miksen saanut uudistuksia tehtyä. Jotka kuuluivat jonkun muun työnkuvaan. Todellisuudessa tein runsaasti kaikenlaista työtä, josta suurinta osaa en saa työtodistukselle.
Ap:n tapauksessa hänet työhön houkutellut pääsi parempaan työhön. Paljonko hänen CV:llä kertomastaan oli hänen tekemäänsä?
Etenkin korkeakouluissa epäilen, ettei pomo tai HR edes yritä kirjata yksilöllisiä työtehtäviä todistukselle. Silti korkeintaan myhäilevät, jos joku joutuu alempaan tehtävään ja tekee muidenkin työtä. He, joiden työtä tehdään kai ansaitsevat silti omat työnsä, koska töihin on saatu rahoitusta.
Olen usein miettinyt, miksi paperilla juuri ylempien työsuhteita yleensä halutaan jatkaa. Koska heille saa korkeampaa palkkaa epäilemättä, mutta eikö yleistaloudellisuuden vuoksi olisi järkevämpää myöntää kunniaa töistä niitä tehneille ja muokata organisaatiorakennettakin sen mukaisesti? Ei pyrittäisi naamioimaan töitä yhä enenevästi ylemmille vaan hyväksyttäisiin, että eri nimikkeisiä palkataan ja kirjattaisiin työtehtävät totuudenmukaisesti eri työntekijäryhmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurja tilanne. Miettisin sinuna jotain muuta hommaa jos alalla on töitä. Ei sitä paikkaa, mistä lähdit.
Maineesi on varmaan kiirinyt jos ala on pieni ja et välttämättä saa helposti mistään töitä.
Mikä helvetin maine? Se, että tein työni loistavasti ja minut heitettiin bussin alle? Tuon työnantajan mainehan tuossa kärsii.
Kärsisi ehkä vielä enemmän jos nimeäisit ko. työnantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurja tilanne. Miettisin sinuna jotain muuta hommaa jos alalla on töitä. Ei sitä paikkaa, mistä lähdit.
Maineesi on varmaan kiirinyt jos ala on pieni ja et välttämättä saa helposti mistään töitä.
Mikä helvetin maine? Se, että tein työni loistavasti ja minut heitettiin bussin alle? Tuon työnantajan mainehan tuossa kärsii.
Itse hait uutta työpaikkaa ja et ilmeisesti täyttänyt uuden työnantajan toiveita koeajalla koska jatkoa ei löytynyt - missähän se vika nyt onkin?
Kannattaa vetää rautakangella lärviin. Sana leviää.
Vierailija kirjoitti:
Saitko sentään kehittämistyön työtodistukseen? Kokeneena työntekijänä olen kyllästynyt siihen, että minut palkataan määräaikaiseen työhön jollain alhaisella nimikkeellä. Voidaan vähän pyöritellä silmiä, kun muka osaan sitäkään tai kun olen niin alhaiseen hakenut. Sitten painostetaan tekemään muidenkin töitä. Viimeistään työn lopussa suorastaan päivitellään, miksen saanut uudistuksia tehtyä. Jotka kuuluivat jonkun muun työnkuvaan. Todellisuudessa tein runsaasti kaikenlaista työtä, josta suurinta osaa en saa työtodistukselle.
Ap:n tapauksessa hänet työhön houkutellut pääsi parempaan työhön. Paljonko hänen CV:llä kertomastaan oli hänen tekemäänsä?
Etenkin korkeakouluissa epäilen, ettei pomo tai HR edes yritä kirjata yksilöllisiä työtehtäviä todistukselle. Silti korkeintaan myhäilevät, jos joku joutuu alempaan tehtävään ja tekee muidenkin työtä. He, joiden työtä tehdään kai ansaitsevat silti omat työnsä, koska töihin on saatu rahoitusta.
Olen usein miettinyt, miksi paperilla juuri ylempien työsuhteita yleensä halutaan jatkaa. Koska heille saa korkeampaa palkkaa epäilemättä, mutta eikö yleistaloudellisuuden vuoksi olisi järkevämpää myöntää kunniaa töistä niitä tehneille ja muokata organisaatiorakennettakin sen mukaisesti? Ei pyrittäisi naamioimaan töitä yhä enenevästi ylemmille vaan hyväksyttäisiin, että eri nimikkeisiä palkataan ja kirjattaisiin työtehtävät totuudenmukaisesti eri työntekijäryhmille.
"Etenkin korkeakouluissa epäilen, ettei pomo tai HR edes yritä kirjata yksilöllisiä työtehtäviä todistukselle."
Ups, taisit arvata tapahtumien alan ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt ylitöitä ja saanut niistä korvaukset.
Ja nyt rahaton?
Onko elämänhallinnan taito hukassa kun olet hassannut ylityörahasikin?Ah, olet ihanan naiivi. Joko trolli tai boomeri.
Pissiskö siellä taas nillittää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Se pikkunilkki otti meriitit omiin nimiinsä ja sai sillä kiivettyä parempaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että aikuinen (????) ihminen on noin sinisilmäinen työelämässä? Öh... Ihan omaa tyhmyyttäsi, että radat ylitöitä ja uskot sokeasti kaiken mitä sinulle lässytetään. Kyllä minunkin olisi todella vaikeaa kieltäytyä ylitöistä, koska olen kiltti ihminen. Mutta keksisin kyllä hyvät tekosyyt ja oikein pahoitellen kertoisin, että mielelläni jäisin, mutta kun nyt on tällainen tilanne, että....
Ja kotona pyörittelisin silmiä, että kehtaavatkin pitää minua noin tyhmänä.
Sinä et selvästikään ole mahdollisen työpaikkasi hierarkiassa kovin korkealla, kun et ymmärrä etenemisen dynamiikasta mitään.
Vähän vastaava kokemus. Tein toimeksiantona myös ison kehittämisprojektin ja sovittiin suullisesti, että tulen sitä sitten jatkamaan organisaatioon (tein siis naiivina suunnitelman ja taustatyön valmiiksi). No, organisaatiomuutos, esimies muihin tehtäviin ja säikähtäneenä vain pakoili sitten loppuajan. Ja uusi esimies ei ollut mun palkkaamisesta kuullutkaan.
"Ap:n tapauksessa hänet työhön houkutellut pääsi parempaan työhön. Paljonko hänen CV:llä kertomastaan oli hänen tekemäänsä?"
Täsmälleen tämä. Ihmettelinkin, kun heppu vielä syyskuussa vuolaasti ilmaisi kiitollisuuttaan, kun olin hakenut työpaikkaa ja suostunut ottamaan sen vastaan. Oli omituinen ilmaisu.
Onhan hän siinä varmaan kiitollisuutta kokenut kun on minun tekemisilläni päässyt parempaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että aikuinen (????) ihminen on noin sinisilmäinen työelämässä? Öh... Ihan omaa tyhmyyttäsi, että radat ylitöitä ja uskot sokeasti kaiken mitä sinulle lässytetään. Kyllä minunkin olisi todella vaikeaa kieltäytyä ylitöistä, koska olen kiltti ihminen. Mutta keksisin kyllä hyvät tekosyyt ja oikein pahoitellen kertoisin, että mielelläni jäisin, mutta kun nyt on tällainen tilanne, että....
Ja kotona pyörittelisin silmiä, että kehtaavatkin pitää minua noin tyhmänä.
Sinä et selvästikään ole mahdollisen työpaikkasi hierarkiassa kovin korkealla, kun et ymmärrä etenemisen dynamiikasta mitään.
Niinpä. Siinä kun joku jatkuvasti kieltäytyisi tuolla tavalla kaikesta niin tulisi kenkää nopeasti persuuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vastaava kokemus. Tein toimeksiantona myös ison kehittämisprojektin ja sovittiin suullisesti, että tulen sitä sitten jatkamaan organisaatioon (tein siis naiivina suunnitelman ja taustatyön valmiiksi). No, organisaatiomuutos, esimies muihin tehtäviin ja säikähtäneenä vain pakoili sitten loppuajan. Ja uusi esimies ei ollut mun palkkaamisesta kuullutkaan.
Tuollaiset ovat monesti sellaisia vedätyslupauksia, joilla yritetään saada toimeksiannon hintaa alas ja hyvä tekijä kiinnostumaan. Ilman aikomustakaan toteuttaa lupauksia.
Mulle on käynyt tuo sama. Tuo on kamala tilanne ja tietenkin akuutisti saa olla vihainen ja katkera. Siitä täytyy nopeasti päästä kuitenkin yli, sillä vahingoitat katkeruudella vain itseäsi.
Sinä sait keväällä töitä, sinä saat niitä uudestaankin. Sulla lienee hakemus ja CV iskussa, nyt vaan kaivat ne esiin ja alat hakea töitä. Niitä on tällä hetkellä hyvin tarjolla.
Sen haluan sanoa, että maineesi ei ole pilalla. Ketään ei kiinnosta. Jos työllistyt asiakkaalle tai kilpailijalle, joku on saattanut arvata mitä sinulle kävi, mutta ei se miksikään laajaksi juoruksi leviä. Sinulla ei ole leimaa otsassasi. Seuraavassa työhaastattelussa tullaan tietenkin ihmettelemään lyhyttä työsuhdettasi, mutta sanot ystävällisesti, että projekti ajettiin alas ja uusin joutui samalla lähtemään. Niinhän sinulle kävi.
Organisaatiossa kehittämässä uusia juttuja? Aktiviteetteja? Varsinaista hölynpölyä. Ehkä saitkin syystä potkut!
Vierailija kirjoitti:
Organisaatiossa kehittämässä uusia juttuja? Aktiviteetteja? Varsinaista hölynpölyä. Ehkä saitkin syystä potkut!
Eikö lähihoitajakoulussa puhuttu asiantuntijatyöstä?
Tämäkin osoittaa, että tärkein taito työelämässä on sosiaalinen pelisilmä. Jos ap:lla olisi sitä, hän olisi huomannut jo hyvissä ajoin, että tiiminvetäjä ei ole tuon työpaikkaansa vaihtaneen kanssa samoilla linjoilla. Silloin kannattaa mennä sen puolelle, jonka asema organisaatiossa on vahvempi.
No niin, alan ymmärtää paremmin miksi sinut irtisanottiin. Tuo lihavoimani teksti on aika oleellinen tieto, joka aloituksesta puuttui. Siitä päinvastoin sai sellaisen käsityksen, että irtisanoutuminen olisi tapahtunut jo aiemmin, ja tiiminvetäjä vain roikotti sinua koeajan päättyiseen asti.
Jos kirjallinen ilmaisusi on töissä ollut yhtä epämääräistä, minäkään en olisi jatkanut soppariasi.