Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennakkoperintö - neuvokaa (vaikka kysynkin muualta), mutta kokemuksia haluaisin kuulla

Vierailija
16.11.2021 |

Minulla on siis asunto-osake. Ihan hyvin voisin myydä sen ja antaa lapsilleni ennakkoperinnön. Voisin asua vuokralla ja nyt he tarvitsisivat elämäntilanteessaan rahaa. Poissulkisin miniän ja vävyn, koska ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kumminkin se auttaisi lasteni perheitä.

Toivoisin, että ette ilkeilisi ja asiallista keskustelua.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.

Tottakai voisi. Minulla ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo asunto-osake eikä siis antaa rahaa.

- ap

Mihin lapsesi tarvitsevat rahaa? Asunnon ostoon vai elämiseen?

Älä missään nimessä myy asuntoasi. Please!

Vierailija
42/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.

Tottakai voisi. Minulla ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo asunto-osake eikä siis antaa rahaa.

- ap

Lapsilla on molemmilla omat talot ja niistä velkaa. Nyt he tarvitsisivat rahaa ja minä voisin hyvin asua vuokrallakin.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden välein saa antaa rahaa 4999 € ilman että vastaanottaja joutuu maksamaan veroa. Tietenkin jos muullakin tavalla auttaa rahallisesti eli käy vaikka ruokakaupassa lapselleen, niin eihän siitä mitään veroa makseta.

Tämän tiedän, mutta minulla ei ole antaa tuota rahaa.

- ap

Jos sinulla ei nyt jää mitään säästöön, niin miten kuvittelet pärjääväsi, kun maksat korkeaa vuokraa eläkkeestäsi?

Lapsillasi on puolisot kustannuksia jakamassa. He pärjäävät kyllä.

Vierailija
44/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden välein saa antaa rahaa 4999 € ilman että vastaanottaja joutuu maksamaan veroa. Tietenkin jos muullakin tavalla auttaa rahallisesti eli käy vaikka ruokakaupassa lapselleen, niin eihän siitä mitään veroa makseta.

- ap

Jos sinulla ei nyt jää mitään säästöön, niin miten kuvittelet pärjääväsi, kun maksat korkeaa vuokraa eläkkeestäsi?

Korkeaan vuokraan saa korkeampaa eläkeläisen asumistukea. Halvemmaksi vuokralla asuminen tulee, saa tukea, eikä tarvitse huolehtia kiinteistönhuoltokustannuksista.

Vierailija
45/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Lapsilla on molemmilla omat talot ja niistä velkaa. Nyt he tarvitsisivat rahaa ja minä voisin hyvin asua vuokrallakin.

- ap

Nyt on alhaiset lainakorot ja hyvä työllisyystilanne. Anna lasten hoitaa omat lainansa.

Vierailija
46/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ajatus, mutta jos nykyisillä tuloillasi ei jää mitään säästöön niin miten maksaisit vuokran? Oletettavasti se on enemmän kuin nykyinen vastikkeesi. Jos ainoa varallisuutesi on osake niin sinulla ei ole mielestäni mitään syytä antaa lahjoja tässä vaiheessa, ensisijainen tehtävänäsi on huolehtia itsestäsi tässä vaiheessa. Lapsesi ovat itse ostaneet talonsa ja ottaneet lainansa, sinun et ole siitä vastuussa.

Vierailija
47/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ottaisit huoneistoasi vastaan lainaa, kulutusluottoa, ja antaisit sen rahan lapsillesi. Maksaisit pikkuhiljaa, tyyliin 5v sen pois?

Toinen vaihtoehto on, että myyt nykyisen asuntosi ja ostat itsellesi jostain pienemmän/halvemman asunnon ja erotuksen jaat lapsillesi.

Mutta jätä nyt hätävaraksi jotain omaa itsellesi

Vierailija
48/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Korkeaan vuokraan saa korkeampaa eläkeläisen asumistukea. Halvemmaksi vuokralla asuminen tulee, saa tukea, eikä tarvitse huolehtia kiinteistönhuoltokustannuksista.

Eikä tule! Kun on 1400 euron eläke, ei saa asumistukea kuin 109 euroa ja vuokra on 720.

Vierailija
49/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.

Ei mitään lahjaveroja ja asunto on nyt velattomasti minun.

toisten kelpaa kun syntyy hopealusikka suussa, moni ei saa kämppää edes perintönä

Vierailija
50/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic, mutta vastaan silti.

Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.

Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.

Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.

Muuten oikein, mutta perintövero maksetaan vasta kuolleen jälkeen. Lahja- ja perintövero ovat yhtä suuria, ja niitä koskee sama lahja- ja perintöverolaki, joten sinänsä ei ole väliä kummalla nimellä sitä kutsuu.

Tuo veron suuruus ei pidä paikkaansa.

Esim. 50000€ perinnöstä maksetaan veroluokassa 1 perintöveroa 2500€ (ilman alaikäisyys- tai puolisovähennystä) mutta 50000€ ennakkoperinnöstä maksetaan veroluokassa 1 lahjaveroa 4200€.

Vierailija
51/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kimalaisen lobbareita paikalla? Asuntorahat pitää väkisin saada veroparatiiseihin, mutta ei missään nimessä lapsille, jotta suku jatkuisi köyhänä sukupolvesta toiseen. Niin perisuomalaista tyhmyyttä.

Vierailija
52/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki mahdollista myydä asunto ja antaa rahat lapsille lainaksi nollakorkoisena lainana jota lyhennetään joka 3s vuosi velattoman lahjoituksen maksimimäärällä.

Itse en kyllä omaa asuntoani myisi, muuta omaisuutta kyllä.

Miniöitä tai vävyjä ei saa irti noista rahoista oikein mitenkään. testamentilla voidaan poissulkea avio-oikeus, mutta ilman testamenttia sen voi tehdä vain sopimalla. Saattaa tulla kohtuulliset riidat ja myös lasten ja heidän puolisoidensa väliin.

Vierailija
53/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Eikä tule! Kun on 1400 euron eläke, ei saa asumistukea kuin 109 euroa ja vuokra on 720.

Kuule kun kaikilla ei ole 1400 euron eläke. Mietipä sitä.

Vierailija
54/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

- ap

Älä nyt huvä ihminen maalaa itseäsi nurkaan. Onko mahdollista vaihtaa edullisempaan asuntoon? Tai pääkaupunkiseudulla vaihtaa asumisoikeusasuntoon, jolloin sinullekin jäisi osa kiinteään?

Vierailija
55/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta jos nykyisillä tuloillasi ei jää mitään säästöön niin miten maksaisit vuokran? Oletettavasti se on enemmän kuin nykyinen vastikkeesi. Jos ainoa varallisuutesi on osake niin sinulla ei ole mielestäni mitään syytä antaa lahjoja tässä vaiheessa, ensisijainen tehtävänäsi on huolehtia itsestäsi tässä vaiheessa. Lapsesi ovat itse ostaneet talonsa ja ottaneet lainansa, sinun et ole siitä vastuussa.

Eläkeläisen asumistukea saa 80% vuokrasta, tuloista riippuen.

Vierailija
56/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.

Ei mitään lahjaveroja ja asunto on nyt velattomasti minun.

toisten kelpaa kun syntyy hopealusikka suussa, moni ei saa kämppää edes perintönä

Tässä tapauksessa saisi kämpän ennakkoperintönä, muuten menee hukkaan eli laitoksiin rahat.

Vierailija
57/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Jos sinulla ei ole nytkään ylimääräistä rahaa vaikka asut halvemmalla omassa asunnossasi, niin sen myytyäsi saatat joutua vaikeuksiin vuokranmaksun kanssa. Maksat ehkä vielä seuraavat 50 vuotta kovaa vuokraa, mitään omaisuutta ja säästöjä ei ole. Oletko aivan varma että pärjäät ja selviät myös yllättävistä ylimääräisistä menoista. Minustakaan oman asunnon myynti ja rahojen lahjoittaminen lapsille ei ole järkevää.

Vierailija
58/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.

Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.

Verottaja väittää omilla sivuillaan, että ennakkoperinnöstä pitää maksaa lahjaveroa.

Totta kai, koska se on lahja. Lahjaa verotetaan hiukan ankarammin kuin vastaavansuuruista perintöä, kun se annetaan lähisukulaiselle.

Oikeasti "ennakkoperintö" on kansanomainen käsite, jota juridiikka ei tunne. Arvokas lahja voidaan rinnastaa perintöön lahjanantajan jälkeen. Esim. jos yksi lapsista/rintaperillisistä on saanut arvokkaan lahjan, sen määrä vähennetään hänen varsinaisesta perintöosuudestaan. (Olettaen että muuta testamenttia ei ole, ja kaikki lapset ovat perimässä vähintään lakiosuutensa.)

Vierailija
59/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Jos sinulla ei ole nytkään ylimääräistä rahaa vaikka asut halvemmalla omassa asunnossasi, niin sen myytyäsi saatat joutua vaikeuksiin vuokranmaksun kanssa. Maksat ehkä vielä seuraavat 50 vuotta kovaa vuokraa, mitään omaisuutta ja säästöjä ei ole. Oletko aivan varma että pärjäät ja selviät myös yllättävistä ylimääräisistä menoista. Minustakaan oman asunnon myynti ja rahojen lahjoittaminen lapsille ei ole järkevää.

Ettekö osaa googlettaa eläkeläisen asumistukea? Ei kukaan pienituloinen maksa kokonaan vuokraansa itse. Mutta rahojen jakaminen veroparatiiseihin on järkevää? Lopputulos on kuitenkin sama, köyhyys.

Vierailija
60/107 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja väittää omilla sivuillaan, että ennakkoperinnöstä pitää maksaa lahjaveroa.

Totta kai, koska se on lahja. Lahjaa verotetaan hiukan ankarammin kuin vastaavansuuruista perintöä, kun se annetaan lähisukulaiselle.

Oikeasti "ennakkoperintö" on kansanomainen käsite, jota juridiikka ei tunne. Arvokas lahja voidaan rinnastaa perintöön lahjanantajan jälkeen. Esim. jos yksi lapsista/rintaperillisistä on saanut arvokkaan lahjan, sen määrä vähennetään hänen varsinaisesta perintöosuudestaan. (Olettaen että muuta testamenttia ei ole, ja kaikki lapset ovat perimässä vähintään lakiosuutensa.)

Tuo lakikohta todella väärin. Perintökaaren 6. luku on nimeltään "Ennakkoperinnöstä" ja käsittelee juurikin ennakkoperintöä sillä termillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi