Ennakkoperintö - neuvokaa (vaikka kysynkin muualta), mutta kokemuksia haluaisin kuulla
Minulla on siis asunto-osake. Ihan hyvin voisin myydä sen ja antaa lapsilleni ennakkoperinnön. Voisin asua vuokralla ja nyt he tarvitsisivat elämäntilanteessaan rahaa. Poissulkisin miniän ja vävyn, koska ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kumminkin se auttaisi lasteni perheitä.
Toivoisin, että ette ilkeilisi ja asiallista keskustelua.
Kommentit (107)
Vain tuore ennakko huomioidaan perinnönjaossa, muistaakseni kolme vuotta. Lahjavero menee ennakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta vastaan silti.
’
Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.
Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.
Muuten oikein, mutta perintövero maksetaan vasta kuolleen jälkeen. Lahja- ja perintövero ovat yhtä suuria, ja niitä koskee sama lahja- ja perintöverolaki, joten sinänsä ei ole väliä kummalla nimellä sitä kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
’
Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.
Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.
Perintöveroa maksetaan silloin kun perinnönjättäjä on kuollut. Äitisi on elossa, joten sinä olet maksanut lahjaveroa. Ennakkoperintö = lahja verotuksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanne ei täysin selviä, onko puoliso kuollut vai eronnut, lapsia ilmeisesti kaksi tytär ja poika.
Asun yksin ja minulla on kaksi lasta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden välein saa antaa rahaa 4999 € ilman että vastaanottaja joutuu maksamaan veroa. Tietenkin jos muullakin tavalla auttaa rahallisesti eli käy vaikka ruokakaupassa lapselleen, niin eihän siitä mitään veroa makseta.
Tämän tiedän, mutta minulla ei ole antaa tuota rahaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.
Ei mitään lahjaveroja ja asunto on nyt velattomasti minun.
Kiersitte siis veroja. Pelkästään lainaeristä ja vastikkeista kertyisi sellainen summa josta lahjaveroa pitäisi maksaa ihan kunnolla.
Vastikkeet saa maksaa, jos maksaa ne suoraan tilille. Lakitermi "elatuslahja".
Lainaeriä ei kyllä saa maksaa edes suoraan tilille ilman lahjaveroa.. Elatuslahjan nojalla ei saa kartuttaa saajan pääomaa.
Samoin vuokran voi maksaa suoraan tilille elatuslahjana, ilman lahjaveroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on fiksua auttaa lapsiaan, mutta ei niin, että myy oman asuntonsa ja muuttaa vuokralle. Oma asunto on kuitenkin paras vanhuuden turva.
Sen sijaan jos omistaa vaikka sijoitusasunnon, niin antamalla se ennakkoperinnöksi lapsille on jo harkitsemisen arvoinen asia.
Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vain tuore ennakko huomioidaan perinnönjaossa, muistaakseni kolme vuotta. Lahjavero menee ennakosta.
Höpsistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tekisit mitä? Myisit asuntosi, antaisit rahat lapsille ennakkoperintönä, nämä maksaisivat lahjaveron ja sinä asuisit vuokralla?
Siitä vaan, jos noin haluat tehdä. Lasten puolisot käyttävät kuitenkin sitä rahaa kuin omaansa, aika äkkiä miniällä on uusi Chanelin laukku.
Aloituksessa: "Poissulkisin miniän ja vävyn".
Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on fiksua auttaa lapsiaan, mutta ei niin, että myy oman asuntonsa ja muuttaa vuokralle. Oma asunto on kuitenkin paras vanhuuden turva.
Sen sijaan jos omistaa vaikka sijoitusasunnon, niin antamalla se ennakkoperinnöksi lapsille on jo harkitsemisen arvoinen asia.
Miksi ei?
Koska elämää ei useinkaan pysty ennakoimaan kovin hyvin. Velaton omistusasunto on verraton asia vanhana. Jos aloittaja nyt myy asuntonsa ja muuttaa vuokralle, niin vuokranmaksua voi hyvin olla edessä vaikka parikymmentä vuotta. Aivan järjetöntä rahan menoa tyhjästä. Eri asia tietysti jos on sairas ja tietää varmasti kuolevansa vaikka vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tekisit mitä? Myisit asuntosi, antaisit rahat lapsille ennakkoperintönä, nämä maksaisivat lahjaveron ja sinä asuisit vuokralla?
Siitä vaan, jos noin haluat tehdä. Lasten puolisot käyttävät kuitenkin sitä rahaa kuin omaansa, aika äkkiä miniällä on uusi Chanelin laukku.
Tuon lasten puolisoiden avio-oikeuden poissulkeminen koskee vain tilannetta jossa avioliitto päättyy. Ei lahjoittaja pysty mitenkään kontrolloimaan sitä miten hänen rahojaan käytetään kun hänen lapsensa ja tämän puoliso ovat vielä naimisissa. Jos lapsi haluaa että hänen puolisonsa myös hyötyy rahoista, niin sitten hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.
Kiersitte siis veroja. Pelkästään lainaeristä ja vastikkeista kertyisi sellainen summa josta lahjaveroa pitäisi maksaa ihan kunnolla.
Tuossa ajassa ehtii kyllä tehdä kaksi lahjoitusta, jos asunnon laina on ollut pieni. Mutta lahjaveroilmoituksen olisin kyllä tehnyt. Mitä ovat nuo vastikkeet?
Yhtiövastikkeita. Lapsen yhtiövastikkeet ja vuoktat voi vanhempi maksaa suoraan laskuttajalle, ilman lahjaveroja. Muttei lainanlyhennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.
Tottakai voisi. Minulla ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo asunto-osake eikä siis antaa rahaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan heidät sulkea lahjakirjassa/testamentissa pois, mutta lahjan/perinnön saaja voi toimia miten haluaa.
Aloittajan lapset ovat naimisissa. Luulisi kahden tulonsaajan perheissä olevan paremmin maksukykyä kuin vanhalla äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Niinpä? Minä ainakin aion olla eläkkeellä köyhä kuin keppikerjäläinen. Lahjoitan kaiken lapsille ennen sitä. Ei tarvitse maksaa omista rahoista hoitomaksuja laitoksessa ja sitä ennen nostan kaikki tuet, kuten asumistuen ja toimeentulotuen, työ- ja kansaneläkkeen lisäksi. Pidän tyhminä ihmisiä, jotka tuhlaavat asunnon hinnan parissa vuodessa hoitolaitokseen ja sen jälkeen ovat persaukisia kunnallisessa laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ajassa ehtii kyllä tehdä kaksi lahjoitusta, jos asunnon laina on ollut pieni. Mutta lahjaveroilmoituksen olisin kyllä tehnyt. Mitä ovat nuo vastikkeet?
Varmaan tarkoitti yhtiövastikkeita .
Ainoa järjellinen selitys on yhtiölainan maksu rahoitusvastikkeessa. Sen isukki on maksanut pois, eli huoneistosta tullut velaton (toistaiseksi).
Hoitovastikkeita voi maksaa pois, etukäteen. Niitähän kertyy joka kuukausi niin kauan kuin pysyy osakkaana.
Toki isäpappa voi jatkaa myös yhtiövastikkeen, s.o. hoitovastikkeen maksua lapsensa puolesta.
Parhaiten esimerkkiperheemme tienaisi tosin niin, että alunperin opiskeleva tai työtön lapsi olisi muuttanut isukin omistamaan asuntoon vuokralle. Hän nostaisi täydet asumistuet, joka olisi ilmaista bonusrahaa. Isukki saisi vapaasti maksella asunnon, lainat ja vastikkeet edelleen. Ja kämpän hän/lapsi voisi myöhemmin remontoida verovapaasti, kun se on sijoitusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
’
Perintöveroa maksetaan silloin kun perinnönjättäjä on kuollut. Äitisi on elossa, joten sinä olet maksanut lahjaveroa. Ennakkoperintö = lahja verotuksen kannalta.
Juristi puhui vain perintöverosta. Ja verottajan lapussa luki perintövero.
Aha. Meillä tilanne oli se, että isäni kuoli, ja äidin ja isän omistama asunto tuli kokonaan minulle. Ehkä se liittyi niihin tasinkoihin yms. Mutta lahjaveroa ei maksettu.