Ennakkoperintö - neuvokaa (vaikka kysynkin muualta), mutta kokemuksia haluaisin kuulla
Minulla on siis asunto-osake. Ihan hyvin voisin myydä sen ja antaa lapsilleni ennakkoperinnön. Voisin asua vuokralla ja nyt he tarvitsisivat elämäntilanteessaan rahaa. Poissulkisin miniän ja vävyn, koska ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kumminkin se auttaisi lasteni perheitä.
Toivoisin, että ette ilkeilisi ja asiallista keskustelua.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden välein saa antaa rahaa 4999 € ilman että vastaanottaja joutuu maksamaan veroa. Tietenkin jos muullakin tavalla auttaa rahallisesti eli käy vaikka ruokakaupassa lapselleen, niin eihän siitä mitään veroa makseta.
Tämän tiedän, mutta minulla ei ole antaa tuota rahaa.
- apJos sinulla ei nyt jää mitään säästöön, niin miten kuvittelet pärjääväsi, kun maksat korkeaa vuokraa eläkkeestäsi?
Lapsillasi on puolisot kustannuksia jakamassa. He pärjäävät kyllä.
On minulla säästöjä vähän. Nyt on kysymys siitä, että haluaisin auttaa rahallisesti lapsiani. Ehkä en ymmärrä lakikiemuroita, mutta voin maksaa yhtä paljon vuokraa kuin mitä maksan nyt yhtiövastiketta + remonttilainaa 380€/kk.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Älä myy, ota lainaa. Kysy pankista vaihtoehtoja.
65-vuotiaana en halua ottaa lainaa. Yritin soittaa pankkiin vaan eipä siellä enää nykyään vastaa kuin chat-robotti tjn.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Myyt asunnon
Muutat vuokralle
Alat lahjoittaa rahoja vähitellen
Voit antaa myös käteistä ja ostaa tarvittavaa
Vaikka pesukoneen, jne
Autonkin voit ostaa itsellesi ja maksaa kulut vaikka lapset käyttää
Auto on syytä olla sen nimissä/hallinnassa, joka sitä pääasiallisesti käyttää. Mikäli auton omistaa vaikkapa äiti, mutta tosiasiallinen käyttäjä on aikuinen lapsi, niin kyseessä on ns. bulvaanin käyttäjä ja vakuutusyhtiön saadessa tiedon asiasta räpsähtää melkoiset maksut. Auto siis auton käyttäjän nimille, samoin vakuutukset.
Jos annat kaikille lapsillesi yhtä paljon rahaa, sitä ei katsota ennakkoperinnön antamiseksi. Kyseessä ovat vain lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Jos annat kaikille lapsillesi yhtä paljon rahaa, sitä ei katsota ennakkoperinnön antamiseksi. Kyseessä ovat vain lahjat.
Molempia lapsiani auttaisin ihan samanvertaisesti. Minun mielestäni se on ennakkoperintö, jos myyn asuntoni ja annan heille ne rahat, jotka siitä saisin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta vastaan silti.
’
Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.
Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.
Muuten oikein, mutta perintövero maksetaan vasta kuolleen jälkeen. Lahja- ja perintövero ovat yhtä suuria, ja niitä koskee sama lahja- ja perintöverolaki, joten sinänsä ei ole väliä kummalla nimellä sitä kutsuu.
Tuo veron suuruus ei pidä paikkaansa.
Esim. 50000€ perinnöstä maksetaan veroluokassa 1 perintöveroa 2500€ (ilman alaikäisyys- tai puolisovähennystä) mutta 50000€ ennakkoperinnöstä maksetaan veroluokassa 1 lahjaveroa 4200€.
Setä oli testamentannut miehelleni 30 000 säästönsä ja mies maksoi perintöveroa n 3000e .
Molempia lapsiani auttaisin ihan samanvertaisesti. Minun mielestäni se on ennakkoperintö, jos myyn asuntoni ja annan heille ne rahat, jotka siitä saisin.
- ap
Juridisesti annat silloin vain kaksi rahalahjaa. Niitä ei käsitellä kuoltuasi ennakkoperintöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.
Ei mitään lahjaveroja ja asunto on nyt velattomasti minun.
Kiersitte siis veroja. Pelkästään lainaeristä ja vastikkeista kertyisi sellainen summa josta lahjaveroa pitäisi maksaa ihan kunnolla.
Jäi Marinilta aamiainen väliin.
Itse en maksanut perintöveroa 140 000€ perinnöstä. Isä oli maksanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.
Tottakai voisi. Minulla ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo asunto-osake eikä siis antaa rahaa.
- ap
Jos tilanne on tuo, niin en todellakaan myisi asuntoani. Miten selviät jatkossa elämisen kustannuksista, jos sulla jo nyt ei ole yhtään säästöjä? Vuokra-asuminen on ihan merkittävästi omaa asuntoa kalliimpaa asumista.
Vierailija kirjoitti:
- apJuridisesti annat silloin vain kaksi rahalahjaa. Niitä ei käsitellä kuoltuasi ennakkoperintöinä.
Elikä? En ole kuolemassa just nyt, mutta en siltikään ymmärrä.
Ok. Osuuspankin puhelinpalvelu aukesi nyt ja soitan sinne.
- ap
Elikä? En ole kuolemassa just nyt, mutta en siltikään ymmärrä.
Ok. Osuuspankin puhelinpalvelu aukesi nyt ja soitan sinne.
- ap
Kyse on siitä, että luulet antavasi ennakkoperintöjä, mutta annatkin tavallisia lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Siitä tarvitsee saajien maksaa lahjavero nyt. Toki aikanaan se maksettu lahjavero vähennetään saajien perintöveron määrästä.
Väärin.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon lahjaksi, tulee siitä tällöin maksaa lahjavero eikä tätä lahjaa huomioida mitenkään perinnönjaossa. Lahjaksi annettu on lahjaksi annettu, eikä ole ennakkoperintöä.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon ennakkoperintönä, maksetaan asunnosta perintöveroa. Joka maksetaan heti ja on samansuuruinen kuin tavallisenkin perinnön verotus tällä hetkellä. Ennakkoperintö huomioidaan myös muuten perunkirjoituksessa: ennakkoperinnöksi saatu omaisuus vähennetään perinnönsaajan osuudesta kun pesää jaetaan. Testamentilla toki voi vaikuttaa siihen paljonko kukin lakiosansa lisäksi voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä ostaa 1000€ lahjakortteja silloin tällöin vaikka S-kauppaan... Ruokaa ym kuitenkin pitää ostaa.
Tottakai voisi. Minulla ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo asunto-osake eikä siis antaa rahaa.
- apJos tilanne on tuo, niin en todellakaan myisi asuntoani. Miten selviät jatkossa elämisen kustannuksista, jos sulla jo nyt ei ole yhtään säästöjä? Vuokra-asuminen on ihan merkittävästi omaa asuntoa kalliimpaa asumista.
Kyllä minä selviän ja kerroinkin, että minulla on vähän säästöjä. Vuokra-asumisessa on sekin hyvä puoli, että ei joudu kustantamaan kaikkia juttuja. Kuten esimerkiksi taloyhtiöön hankittaava kallis pesukone tai vaikka putkiremppa, jota maksan edelleen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Onko sinulla selvä tieto lastesi toimeentulovaikeuksista? Ovatko he valittaneet että on vaikeaa selvitä taloudellisesti?
Onko sinun omistusasunto velaton ja mikä on asunnon arvo? Jos lapset ovat työelämässä niin heidän asuntovelkansa mitoitetaan maksukyvyn mukaan. Miksi he eivät tule toimeen kun koet että.sinun pitää heitä auttaa?
Ja jos avustat antamalla rahaa, et voi rajata puolisoita pois muuten kuin tekemällä lahjakirjan johon merkintä, että avioeron sattuessa ei puolisolla ole rahoihin oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta vastaan silti.
’
Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.
Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.
Suomessa ei ole sellaista käsitettä kuin ennakkoperintö verottajan kirjoissa. Mikäli henkilö on elossa, niin annetusta omaisuudesta menee lahjavero. Tällaiset lahjoitukset voidaan kuitenkin huomioida varsinaista perintöä jaettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tarvitsee saajien maksaa lahjavero nyt. Toki aikanaan se maksettu lahjavero vähennetään saajien perintöveron määrästä.
Väärin.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon lahjaksi, tulee siitä tällöin maksaa lahjavero eikä tätä lahjaa huomioida mitenkään perinnönjaossa. Lahjaksi annettu on lahjaksi annettu, eikä ole ennakkoperintöä.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon ennakkoperintönä, maksetaan asunnosta perintöveroa. Joka maksetaan heti ja on samansuuruinen kuin tavallisenkin perinnön verotus tällä hetkellä. Ennakkoperintö huomioidaan myös muuten perunkirjoituksessa: ennakkoperinnöksi saatu omaisuus vähennetään perinnönsaajan osuudesta kun pesää jaetaan. Testamentilla toki voi vaikuttaa siihen paljonko kukin lakiosansa lisäksi voi saada.
Verotus menee lahjaveron mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apJos tilanne on tuo, niin en todellakaan myisi asuntoani. Miten selviät jatkossa elämisen kustannuksista, jos sulla jo nyt ei ole yhtään säästöjä? Vuokra-asuminen on ihan merkittävästi omaa asuntoa kalliimpaa asumista.
Kyllä minä selviän ja kerroinkin, että minulla on vähän säästöjä. Vuokra-asumisessa on sekin hyvä puoli, että ei joudu kustantamaan kaikkia juttuja. Kuten esimerkiksi taloyhtiöön hankittaava kallis pesukone tai vaikka putkiremppa, jota maksan edelleen.
- ap
Kyllä se vuokralainen maksaa tuon kaiken myös ja vielä vuokranantajan tuotto-odotuksen siihen päälle. Oma asunto on yksi parhaista vanhuuden turvista. Omassa tuttavapiirissäni on paljon vanhuksia ja vähiten rahasta valittavat ne joilla on omistusasunto. Vuokralla asujat valittavat jatkuvaa rahapulaa.
Ennakkoperintövero on yllättävän korkea. Äitini katuu sitä että otti ennakkoperintöä vanhemmiltaan. Joutui maksamaan ennakkoperintöä enemmän kuin mitä perinnöksi lopulta sai! :O
Näin on, omaisuus ei mene. Maksu menee tulojen mukaan. Toki tuloja voi olla muitakin kuin eläke.