Ennakkoperintö - neuvokaa (vaikka kysynkin muualta), mutta kokemuksia haluaisin kuulla
Minulla on siis asunto-osake. Ihan hyvin voisin myydä sen ja antaa lapsilleni ennakkoperinnön. Voisin asua vuokralla ja nyt he tarvitsisivat elämäntilanteessaan rahaa. Poissulkisin miniän ja vävyn, koska ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kumminkin se auttaisi lasteni perheitä.
Toivoisin, että ette ilkeilisi ja asiallista keskustelua.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tarvitsee saajien maksaa lahjavero nyt. Toki aikanaan se maksettu lahjavero vähennetään saajien perintöveron määrästä.
Väärin.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon lahjaksi, tulee siitä tällöin maksaa lahjavero eikä tätä lahjaa huomioida mitenkään perinnönjaossa. Lahjaksi annettu on lahjaksi annettu, eikä ole ennakkoperintöä.
Jos aloittaja haluaa antaa asunnon ennakkoperintönä, maksetaan asunnosta perintöveroa. Joka maksetaan heti ja on samansuuruinen kuin tavallisenkin perinnön verotus tällä hetkellä. Ennakkoperintö huomioidaan myös muuten perunkirjoituksessa: ennakkoperinnöksi saatu omaisuus vähennetään perinnönsaajan osuudesta kun pesää jaetaan. Testamentilla toki voi vaikuttaa siihen paljonko kukin lakiosansa lisäksi voi saada.
Itse asiassa tähän tuli virhe: ennakkoperintöä annettaessa omaisuus verotetaan lahjaveron mukaisesti, mutta kun ennakkoperinnön antaja kuolee ja pesä jaetaan, käsitellään omaisuus perintöveron mukaisesti ja lahjaverona jo maksetut verot vähennetään maksettavasta perintöverosta.
Mahtaako ap olla edes kunnolla perillä lastensa rahatilanteesta? Jos on talot ja niistä velkaa, niin ei niillä lapsilla voi kovin huonosti mennä. He eivät välttämättä itsekään koe, että taloudellinen tilanne olisi huono, vaikka velkaa onkin. Asuinpaikasta riippuen talot voi olla hyvinkin kalliita ja ne velkamäärät voi tuntua eläkeläisestä ihan järkyttäviltä.
Mekin ollaan viisikymppisiä ja meillä on velkaa sellaiset 390000€. Anoppi on 80+ ja saisi slaagin, jos tietäisi miten paljon meillä on velkaa. Olen ympäripyöreästi puhunut, että velkaa on, mutta pärjätään ihan hyvin. Meillä on sijoituksia melkein miljoonan euron edestä, joten ihan oikeasti tilanne on ihan ok. Mutta heikkohermoinen anoppi ei varmasti näkisi tätä samalla tavalla, joten emme kerro hänelle kaikkea, jottei tarvitse kuunnella sitä voihkinaa.
Ap:llä voi olla hyvinkin se tilanne, että kuviteltu rahantarve on vain hänen korviensa välissä. Ja lapset saattavat toivoa vain, että anoppi käyttäisi rahat itseensä, koska anopilta lopulta jäävä perintö on lapsille vain taskurahaa heidän varallisuuteensa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako ap olla edes kunnolla perillä lastensa rahatilanteesta? Jos on talot ja niistä velkaa, niin ei niillä lapsilla voi kovin huonosti mennä. He eivät välttämättä itsekään koe, että taloudellinen tilanne olisi huono, vaikka velkaa onkin. Asuinpaikasta riippuen talot voi olla hyvinkin kalliita ja ne velkamäärät voi tuntua eläkeläisestä ihan järkyttäviltä.
Mekin ollaan viisikymppisiä ja meillä on velkaa sellaiset 390000€. Anoppi on 80+ ja saisi slaagin, jos tietäisi miten paljon meillä on velkaa. Olen ympäripyöreästi puhunut, että velkaa on, mutta pärjätään ihan hyvin. Meillä on sijoituksia melkein miljoonan euron edestä, joten ihan oikeasti tilanne on ihan ok. Mutta heikkohermoinen anoppi ei varmasti näkisi tätä samalla tavalla, joten emme kerro hänelle kaikkea, jottei tarvitse kuunnella sitä voihkinaa.
Ap:llä voi olla hyvinkin se tilanne, että kuviteltu rahantarve on vain hänen korviensa välissä. Ja lapset saattavat toivoa vain, että anoppi käyttäisi rahat itseensä, koska anopilta lopulta jäävä perintö on lapsille vain taskurahaa heidän varallisuuteensa nähden.
Olen minä aika lailla perillä lasteni tilanteesta. En yleensä kysele ja annan heidän elää elämäänsä. Olen apuna, jos apua tarvitaan.
Nyt on kuitenkin kysymys, että miten toimitaan, jos vaikka tulee avioero.
En ole heikkohermoinen anoppi enkä äiti. Lapseni saavat olla ihan rauhassa ja olen vaan taustalla. Lapseni tietävät, että apua on saatavissa, jos sitä tarvitaan.
- ap
Verottajan sivuilla on määritelty lahjan ja ennakoperinnön erot, tässä tapauksessa kuulostaa siltä että kyseessä on lahja. Molemmista maksetaan kuitenkin lahjavero, veron määrän voi laskea laskurilla, joka löytyy verottajan sivuilta. Jos et halua että lahja voi päätyä osituksessa lapsesi puolisolle, niin lahjakirjaan voi kirjata avioikeuden poissulkevan määräyksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minä aika lailla perillä lasteni tilanteesta. En yleensä kysele ja annan heidän elää elämäänsä. Olen apuna, jos apua tarvitaan.
Nyt on kuitenkin kysymys, että miten toimitaan, jos vaikka tulee avioero.
En ole heikkohermoinen anoppi enkä äiti. Lapseni saavat olla ihan rauhassa ja olen vaan taustalla. Lapseni tietävät, että apua on saatavissa, jos sitä tarvitaan.
- ap
Oletko siis uusissa naimisissa vai mitä avioeroa tarkoitat? Kenen avioerosta olet huolissasi?
Jos lahjoitat lapsillesi rahaa, voit laittaa lahjakirjaan kirjauksen, ettei lahja tai sen sijaan tullut tuotto kuulu avio-oikeuden piiriin. Jos tämä on tarkoituksesi, silloin olisi viisainta käyttää juristia.
Sen sijaan, että annat kerralla paljon rahaa, josta lapset maksavat lahjaveroa, voit auttaa myös elatuslahjojen kautta maksamalla laskuja lasten puolesta. Näin he voivat käyttää enemmän rahoistaan lainojen lyhenykseen ja mitään lahjaveroseuraamuksia ei tule. Tämä on toki hitaampaa, mutta onhan sinulla vielä vuosia jäljellä.
Olisiko asuntoa mahdollista vaihtaa edullisempaan? Jos ei ole, niin sitten se asunto ei ole niin arvokas, että kannattaa lähteä pikkurahojen takia myymään. Mutta jos asut esim. 400000€ arvoisessa asunnossa, niin melkeinpä suosittelisin vaihtamaan edullisempaan, esim. 200000-250000€. Mutta jos asuntosi arvo on vaikkapa vain 200000€ ja 100000€ asunto olisi niin karmea loukku ettei houkuta, niin sitten kannattaisi melkein jäädä asumaan siihen 200000€ asuntoon.
65-vuotiaalla on hyvässä lykyssä vielä 20 vuotta elinaikaa. Jos ainoa omaisuus tuossa kohtaa on velaton asunto ja vähän säästöjä (mitä tämäkin tarkoittaa, muutama kymppitonni vai sata tonnia tilillä lojumassa?) niin ei siitä kauheasti parane ruveta jälkipolville irrottelemaan. Ellei sitten ole mahdollista muuttaa edullisempaan asuntoon, joka on itselle riittävän säällinen. Säästöjä pitäisi olla vanhuuden turvaksi, että pystyy ostamaan itselleen ihmisarvoista hoivaa siinä tilanteessa, kun joutuu kotihoidon armoille. Nykyisin ei edes muistisairaat tahdo päästä laitoshoitoon ja siksipä näitä kadonneita vanhuksia aina pakkaskeleillä etsitään.
Onko asunnossa jotain vikaa? Haluat päästä siitä eroon, kun naapurit metelöi? Paljon huoltamista? Huono sijainti? Liian iso/pieni? Rappusia eikä hissiä? Siinä tapauksessa muuta vuokralle ja myy tuo, missä nyt asut. Vuokra-asuntoa on helpompi vaihtaakin.
Jos viihdyt tuossa asunnossa, älä myy. Uudessa vuokra-asunnossa on kuitenkin jotain vikaa ja kaipaat takaisin. Alat ajatella, että luovuit asunnosta lapsien vuoksi eikä he sitä arvosta. Tulet katkeraksi ja lapset eivät voi auttaa. Asut vain edelleen tuossa missä nytkin.
Juuri näin.