Ennakkoperintö - neuvokaa (vaikka kysynkin muualta), mutta kokemuksia haluaisin kuulla
Minulla on siis asunto-osake. Ihan hyvin voisin myydä sen ja antaa lapsilleni ennakkoperinnön. Voisin asua vuokralla ja nyt he tarvitsisivat elämäntilanteessaan rahaa. Poissulkisin miniän ja vävyn, koska ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Kumminkin se auttaisi lasteni perheitä.
Toivoisin, että ette ilkeilisi ja asiallista keskustelua.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.
Ei mitään lahjaveroja ja asunto on nyt velattomasti minun.
toisten kelpaa kun syntyy hopealusikka suussa, moni ei saa kämppää edes perintönä
Tässä tapauksessa saisi kämpän ennakkoperintönä, muuten menee hukkaan eli laitoksiin rahat.
Miten niin laitoksiin rahat? 92v äitini joutui kaatumisen vuoksi sairaalaan, ei enää kuntoutunut kotiin ja sai hoivakotipaikan. Äidin asunto on nyt lapsenlapsen käytössä paikkakunnalla käydessä. Ei asuntoa tarvitse myydä.
Nykyisillä lainankoroilla lastesi pitäisi kyllä pärjätä omillaan. Pankkihan on arvioinut heidän maksukykynsä jo lainaa myöntäessään. Toki elämäntilanteet voivat muuttua ja sitä myötä myös maksukyky. Mutta onko nyt molemmilla lapsilla sellainen tilanne? Minä en lapsena ikinä suostuisi siihen, että vanhempani myisi kotinsa, jotta minun elämäni helpottuisi. Heidän lainamääränsä lienee sen verran suuret, ettei puolikkaan kerrostaloasunnon (?) summalla ainakaan merkittävästi lainoja lyhennellä. Käyttörahaa siitä kyllä saavat ja sillä on kiva tehdä lomareissuja, kun äiti asuu kaupungin vuokra-asunnossa levottomalla asuinalueella seuranaan pubiruusut ja narkit. Älä nyt herrantähden myy kotia altasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus, mutta jos nykyisillä tuloillasi ei jää mitään säästöön niin miten maksaisit vuokran? Oletettavasti se on enemmän kuin nykyinen vastikkeesi. Jos ainoa varallisuutesi on osake niin sinulla ei ole mielestäni mitään syytä antaa lahjoja tässä vaiheessa, ensisijainen tehtävänäsi on huolehtia itsestäsi tässä vaiheessa. Lapsesi ovat itse ostaneet talonsa ja ottaneet lainansa, sinun et ole siitä vastuussa.
Eläkeläisen asumistukea saa 80% vuokrasta, tuloista riippuen.
Johan vitsin murjaisit, että ihan 80% maksetaan vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanne ei täysin selviä, onko puoliso kuollut vai eronnut, lapsia ilmeisesti kaksi tytär ja poika.
Ei se puoliso tuohon mitenkään kuulu kun ap omistaa kaikesta päätellen asuntonsa ihan yksin ja varsinkin jos on ollut avioehto (eiköhän kaikilla se nykyään oo) tai ei ole ollut ollut puolisoa alun alkaenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanne ei täysin selviä, onko puoliso kuollut vai eronnut, lapsia ilmeisesti kaksi tytär ja poika.
Asun yksin ja minulla on kaksi lasta.
- ap
Ja kaiketi ositus on tehty omaisuudesta ex-puolison osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus, mutta jos nykyisillä tuloillasi ei jää mitään säästöön niin miten maksaisit vuokran? Oletettavasti se on enemmän kuin nykyinen vastikkeesi. Jos ainoa varallisuutesi on osake niin sinulla ei ole mielestäni mitään syytä antaa lahjoja tässä vaiheessa, ensisijainen tehtävänäsi on huolehtia itsestäsi tässä vaiheessa. Lapsesi ovat itse ostaneet talonsa ja ottaneet lainansa, sinun et ole siitä vastuussa.
Eläkeläisen asumistuki tosiaan on 80 % asumismenoista ja sitä saa omistusasuntoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki uudistetaan seuraavassa hallituksessa, se on jo selvä. Siitä on tullut niin kallis juttu yhteiskunnalle, että tuleva oikeistohallitus romuttaa sen ja ihan vähävaraisten tueksi kehitetään uutta toimeentulotukimallia.
Asumistuen varaan ei siis kannata laskea mitään!.
Haiskahtaa siltä, että sitä tässä kummallisessa kuviossa kuitenkin vähän tavoiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se puoliso tuohon mitenkään kuulu kun ap omistaa kaikesta päätellen asuntonsa ihan yksin ja varsinkin jos on ollut avioehto (eiköhän kaikilla se nykyään oo) tai ei ole ollut ollut puolisoa alun alkaenkaan.
Siinä tapauksessa kuuluu että ositusta ei olisi tehty.
Älä myy, ota lainaa. Kysy pankista vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeensaajan asumistuen määrä on 85 % huomioon otettavista asumismenoista, joista on vähennetty perusomavastuu ja tulojen mukaan määräytyvä lisäomavastuu.
Perusomavastuu on kaikille sama 618,73 e/v eli noin 51,56 e/kk.
Lisäomavastuu on 41,3 % siitä perheen tulojen osasta, joka ylittää tulorajan. Jos tulosi jäävät alle tulorajan, lisäomavastuuta ei tule."
https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-maara-ja-maksaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen asumistuki tosiaan on 80 % asumismenoista ja sitä saa omistusasuntoonkin.
Asumistuki on aina tulosidonnainen oli kyseessä sitten yleinen tai eläkeläisen asumistuki. Maksimi, minkä voi saada on tuo 80%, mutta silloin on kyse pelkän takuueläkkeen varassa olevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin aikanaan omiin nimiini asunto ja isä maksoi lainaerät ja vastikkeet pois 8 vuodessa.
toisten kelpaa kun syntyy hopealusikka suussa, moni ei saa kämppää edes perintönä
Tässä tapauksessa saisi kämpän ennakkoperintönä, muuten menee hukkaan eli laitoksiin rahat.
Miten niin laitoksiin rahat? 92v äitini joutui kaatumisen vuoksi sairaalaan, ei enää kuntoutunut kotiin ja sai hoivakotipaikan. Äidin asunto on nyt lapsenlapsen käytössä paikkakunnalla käydessä. Ei asuntoa tarvitse myydä.
Niin, mutta sitten kun äiti kuolee. on perinnönjako.
Jos on useampia lapsenlapsia, niin miten juuri tuo lapsenlapsi voisi edelleen asua äitisi asunnossa?
Paitsi jo perittävää on paljon, niin sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on perusomavastuu ja tulojen mukaan määräytyvä lisäomavastuu, täyden saa alle 700 euron kuukausituloilla, keskimääräisellä eläkkeellä 1762 Helsingissä yksinasuva 700 euron kuukausivuokralla, 20 euron kk-vesimaksulla laskuri antaa tuen määräksi 207,99 € / kk, mikä ei ole lähellekään 80% asumismenoista, joku prosenttilaskun taitava laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on perusomavastuu ja tulojen mukaan määräytyvä lisäomavastuu, täyden saa alle 700 euron kuukausituloilla, keskimääräisellä eläkkeellä 1762 Helsingissä yksinasuva 700 euron kuukausivuokralla, 20 euron kk-vesimaksulla laskuri antaa tuen määräksi 207,99 € / kk, mikä ei ole lähellekään 80% asumismenoista, joku prosenttilaskun taitava laskea.
Omaisuus vaikuttaa lisäksi, mutta tässä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisiin laitoksiin ei mene omaisuus, lasketaan tuloista, siis eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee. Maksu menee tulojen mukaan. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi maksu.
Käytännössä koko eläke menee hoitomaksuihin, sitä en tiedä miten omaisuus niihin vaikuttaa, esim. kiinteä omaisuus kuten maa ja metsä.
Hoivattavalle pitää jättää tuloistaan vain tietty summa kuukaudessa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin ja minulla on kaksi lasta.
- apJa kaiketi ositus on tehty omaisuudesta ex-puolison osalta.
Ei ollut mitän ositusta, koska erottiin jo 30 vuotta sitten ja hän on jo edesmennyt.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta vastaan silti.
’
Minä olen saanut ennakkoperintönä äitini asunnon. Äiti 80+ tosin asuu siellä.Tämä tehtiin verojen vuoksi: veron arvoa alensi se, että äitini asuu siellä ja on rasite. Sekä se oletus, että asuntojen arvo vain nousee ajan myötä.
Yllä’ puhutaan lahjaverosta. Ei se lahjavero ole, vaan perintövero. Taitaa olla 8 prossaa.
Ennakkoperinnöstä menee lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee. Maksu menee tulojen mukaan. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi maksu.
Käytännössä koko eläke menee hoitomaksuihin, sitä en tiedä miten omaisuus niihin vaikuttaa, esim. kiinteä omaisuus kuten maa ja metsä.
Hoivattavalle pitää jättää tuloistaan vain tietty summa kuukaudessa käteen.
Omaisuus ei vaikuta. Toki jos omaisuudesta tulee tuloja, niin ne vaikuttavat.
Asumistuki uudistetaan seuraavassa hallituksessa, se on jo selvä. Siitä on tullut niin kallis juttu yhteiskunnalle, että tuleva oikeistohallitus romuttaa sen ja ihan vähävaraisten tueksi kehitetään uutta toimeentulotukimallia.
Asumistuen varaan ei siis kannata laskea mitään!.