Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väittää näin, onko totta teillä kaikilla muilla?

Vierailija
03.02.2015 |

Meillä viisihenkinen perhe, vanhemmat tekevät epädäännöllistä työtä ja minä äiti siis 3-vuorotyötä. Kun minulla alkaa "vapaapäivät" niin ne menee yleensä siivotessa ja kodin kaaosta järjestäessä. Olen todella väsynyt tähän, toki tiedän/tiesin, että tämän kokoisessa porukassa hommia riittää...
Nyt tuli jälleen taistelu kotitöistä yms. asioista. Meillä on koko ajan pyykkiä pestävänä, ns.pyykkivuori olemassa vaikka pesen sitä myös koko ajan. Puhtaat pyykit odottavat aina myös päivän pari laittajaansa eli minua. Eli minä pesen, laskostelen ja laitan pyykit kaappeihin. Lapset on 12, 10 ja 4. Nyt mies väittää ettei kellään muulla ole pyykkivuoria ja puhtaan pyykin vuoria kotonaan, että miten en vaan saa laitettua niitä... Ja minulla tuli jaksamisen ääriraja vastaan. Eli kun minulla pyörii esim. yövuorot niin koti menee kaaokseen aina sinä aikana eikä mies näe omassa toiminnassaan tai toimimattomuudessaan mitään vikaa.
Eikä näe muka mitään kaaosta, vaikka kodin epäjärjestys on aivan todellista eikä mitään ns.pikkusotkua. Hänen mielestään en saa mitään aikaiseksi ja kellään muilla ei ole tällaista. Omasta toiminnastaan huomauttaessani sain vain vastaukseksi, että käännät just asiat näin hänen piikkiin. Minä en kerrassaan tässä elämäntilanteessa parempaan pysty, teen vapailla ja töiden jälkeenkin sen minkä ehdin. Mies menee yleensä työpäivän jälkeen levähtämään... Päälle tulee harkkakuskaukset jne jne. Tähän päälle sain kuittauksen myös siitä, että hän on laskenut montako kertaa viime kesänä leikkasin nurmikon tai haravoin lehtiä ja niitä ei kuulemma ollut monta. Ehkä musta ei vaan oo tähän.

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:03"]Mä en kyllä koskaan oo ymmärtänyt pyykkivuoria tai pyykkiongelmaa muutenkaan. Tosin meillä on vaan yks lapsi, vauva vielä. Parina päivänä viikossa pesen koneellisen pyykkiä. 3min pyykit koneeseen, 5min kuivumaan ja 5min laskostus. Ei oo ylitsepääsemätön..
[/quote] Mulla menee ainakin 10-15minsaa että valkkaan pyykit pyykkikoreista (vaikka onkin 3 koria joihin lajitellaan), ainakin saman verran menee aikaa kun lajittelen märät pyykit rumpuun ja osan ripustan kuivumaan. Ja kun viikkaan pinoihin rummusta tulleet pyykit ja telineessä kuivuneet ja vien kaappeihin, niin se projekti vie helposti puoli tuntia, joskus jopa tunnin! Eli ei se pyykinpesu meillä ainakaan ole mikään "muutaman minuutin homma"! Perheessä vanhemmat ja kolme lasta, miehen pyykit pesen ja viikkaan, mutta en kaapita.

Vierailija
62/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos tarkoitat "onko teillä", vastaa sille ukolle, että ei, ei ole. Sano sille, että kun mies kolmekin tenavaa tuuppaa tulemaan, niin kyllä sillä sen verran munaa pitää senkin jälkeen olla, että saa edes pyykkihuollon toimimaan. Ja sano sille, missä saippua on, että voi pestä tommoset paskalausahdukset pois ja samantien voikin pyytää sinulta anteeksi. - Eli reipastu ja pistä se laiska idiottisi kuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meillä on pyykkivuoria, vaikka ei ole edes lapsia. On puhtaita pyykkejä, likaisia pyykkejä ja puolipitoisia vaatteita. Jos molemmat ovat 12 tuntia päivässä töissä, niin vain tapahtuu. Välillä ne siistitään pois. Käytännössä minä teen sen. Ja mieheni KIITTÄÄ siitä, että järjestelen, kun hän ei itse ehtinyt. Sellainen on normaalia!

Vierailija
64/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:53"]

Joo tottakai miesten pitää tehdä puolet kotitöistä! Kumma vaan kun lumityöt, nurmikonleikkuu, polttopuiden teko ym. onkin sitten pelkästään "miesten töitä" jotka pitää siinä kotitöiden ohessa hoitaa..

[/quote]

no höpö höpö, meillä mies ei koskaan leikkaa nurmikkoa, koska minä teen sen aina, mukavaa liikuntaa ja vapaa-aikaa, eikä mitään työtä. Lumitöitä tekee se, joka ensin tulee kotiin, eli yleensä minä. Puut kannamme yhdessä, kukaan ei niitä meillä tee, vaan ne tilataan. Samoin autohommat tekee huoltamo. Viedään auto aamulla, ja haetaan illalla, ja valmiina on katsastettu ja huollettu auto.

Mutta onneksi oma mieheni kyllä myös pyykkää, ja tekee muitakin kotihommia. Koska molemmat käymme myös palkkatyössä.

Vierailija
65/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pyykkivuoria meilläkin. Ovi kiinni kodinhoitohuoneeseen niin ei ketään häiritse.

Meillä on omat korit vaaleille, tummille ja sellaisille eli villa ja käsinpesuohjelman vaativat yms. Joka päivä pyörii kone, joskus parikin kertaa. Aina on jotain pyykkiä odottamassa pesua.

Puhtaat nostelen kuivausrummusta ja viikkaan perheenjäsenten vaatteet omiin kasoihin. Neljä vuotiaskin osaa viedä omansa kaappiinsa. Menee minne sattuu mut opettelee. Miehen vaatteet jätän koriin ja vie ne itse jos vie. Yleensä kierrättää siitä puhtaat päälleen aamulla. Minä hoidan omat ja taaperon vAatteet kaappeihin. Nytkin jouluverhot odottaa kaappiin vientiä pöydällä.

Mies ei valita ja tekee paljon kotihommia vaikka minä olen päivät kotona lasten kanssa.

Paska mies sulla.

Vierailija
66/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:34"]Olen ehkä orjapiiskuri, mutta meillä 8, 11 ja 13 vuotiaat tekevät kotitöitä aika paljonkin. He osaavat kaikki laittaa pesukoneesta pyykit kuivumaan ja kuivana viikata ja lajitella ne. He osaavat myös täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, imuroida vaikka koko asunnon, pestä vessat oikein ja vaihtaa lakanat sänkyihin. Siis myös kahdeksan vuotias poika osaa tehdä nämä täysin ongelmitta. Miksi siis miehesi ei osaisi? Ovatko työt hänelle liian raskaita vai pelkästään kettumaisia? Veikkaanpa jälkimmäistä ja siihen ei tietenkään sinun itkusi auta. Niinpä alat pelaamaan samaa kettumaisuuspeliä, et voi hävitä. Etsisin siis ensin hyvän kotisiivoojan ja hän voi siivouksen lomassa myös pestä satsin tai parikin pyykkiä ja laittaa ne kuivumaan. Kotisiivouksen tilaat kerran viikossa ja mies luonnollisesti maksaa laskun. Kotitalousvähennykset hän voi ottaa myös ja sinä saat niistä miehen potin mentyä itsellesi loput. Älä tee asiasta vaikeaa jos asia ei ole vaikea ja älä ala marttyyriksi. Jos haluat tilanteeseen muutosta niin sinun pitää pistää se alkuun, eli nyt talouteen hyvä kotisiivooja ja lapset ja pennut töihin, nyt. [/quote]Teillä ei siis asu miestä kun äiti ja lapset tekevät kaiken?

[/quote]Asuu meillä mies, joka osallistuu kotitöihin välillä liiankin innokkaasti ja tekee kaiken jopa liian perusteellisesti. Jos hän pesee vessan, tekee hän sen sitten höyrypesurilla lattiasta kattoon, sama kylppärissä. Imurointiin hän käyttää puolta enemmän aikaa kun minä, koska tekee sen sitten ylihuolellisesti. Onneksi nyt on tullut raskasta suojalunta paljon niin että turha innokkuus on mennyt ison pihan kolaamisessa. Riesansa siis täälläkin.

Enemmänkin puhuin kuitenkin siitä, että jos jo alle kymmenen vuotias osaa tehdä moitteettomasti kotitöitä, niin ehkä ap:n mieheltäkin ne saattaisivat onnistua. Palkkaa ei kotitöistä tarvitse miehelle maksaa, joten ap:n ei kannata alkaa ainakaan kehumaan miehensä mahdollisia kotitöiden tekemisiä vaikka mies niistä ylistystä ja kunniaa varmasti seuraavan viikon odottaisikin... :)

Vierailija
67/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oot kestäny noin pitkään? Oletan siis, että oot katellu miestäs ainakin 12 vuotta. Viimestään nyt ois ukkos aika opetella elämään ihan isenäisesti, et oo mikään piika.

Mutta älä räyhää, ihan rauhallisesti selität, missä mennään ja miks susta tilanteen pitää muuttua. Tota menoa miehes saa opetella kodinhitoa eronneena tai sun omaishoitajana, eihän tommostajaksa kukaan.

Mun on vaikee uskoo, että miehes ei muka tee yhtään mitään, toivottavasti liiottelet. Tsemppiä!

Vierailija
68/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt tainnut pyytää neuvoja, vaan kysyi vain että onko muilla näin. Vastaan että siinä vaiheessa kun perhetilanne oli samanlainen, pyykkivuori oli aivan lohduttoman suuri ja ikuinen. Siis yleensä nimenomaan puhtaan pyykin vuori, joka osotti silittämistä, mankeloimista, viikkaamista ja kaappeihin viemistä.

Perheessä jossa vaan on työssä käyvät vanhemmat, harrastusikäisiä lapsia jne., elämä on monesti tuollaista. Älä ap turhaan itseäsi väsytä ja stressaa, kyllä se vielä joskus helpottaa.

Niin, ja sanoisin vielä näille kaikitietäville neuvojille, että pienet lapset onkin helpompi saada mukaan kotitöihin kuin harrastavat teinit. Ja teineissäkin on eroja, tottakai. Yleisesti olen huomannut että maalla ja pikkupaikkakunnilla asuvat teinit osallistuvat enemmän kotitöihin, kaupunkilaiset harrastavat ja ovat muuten vaan kaveriensa kanssa menossa. 

Vierailija
69/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi palaverit ja kotitöiden laskemiset ovat just niin suhteen perikatoon viemisiä, oikein tikulla silmään ja syyllistetään. Eli alistuisit samalle tasolle kuin miehesi.

Meillä on pyykkejä kasoissa on likaisia ja puhtaita, koska mua ei kiinnosta. Ketään ei kiinnosta. Pyykkäys on kamalaa! Ne hoitaa, jotka viittii. Meillä muksut 12 v ja 14v, mutta näin on menty jo useampi vuosi.

Ei meillä kone rutkuta kaiken aikaan ja pyykit ovat kaapeissa piilossa. Tuossa mietin, että joululomalla pyykkikone ei pyörinyt kertaakaan, vaikka neljä ihmistä oli kaksi viikkoa lomalla! Puhtaita riitti, eikä niitä vaatteita ylettömästi ole. Me ollaan vaan vissiin opittu käyttämään samoja vaatteita useimpi kerta.

Mä siivoan kerran viikossa, saa luvan riittää. Tietty astiat ja hässäkät päivittäin, mutta jos ei huvita jätän tekemättä. Toista huvittaa sitten ehkä paremmin, tai ei. Ei se maailma pieneen sotkuun kaadu.

Lapset kun olivat pieniä, niin kotiäitinä hoidin kaiken. Koti oli siisti ja seesteisesti sisustettu. Sitten olin pari viikkoa pois pelistä, niin mies tajusi silloin, että kuinka paljon mä teenkään kotitöitä. Vaikka hänkin oli kuvitellut tekevänsä koko ajan ja urputus oli ollut lähellä, jos paita ei ollut pestynä just kun hän halus.

En suosittele sairastumista, enkä edes sairaalakeikkaa... Mutta jospa hölläät vähän. Älä ole kodinkone. Jospa miehes tajuais... Varmaankaan ei.

Eihän tuossa teidän tilanteessa auta kuin rauhallinen keskustelu, syyttämättä ja osoittamatta. Kerro miehelles mitä sä olet mieltä ja hän sitten saa kertoa omansa. Olette selkeesti sitä ovea jo raottanut, mutta hieman kiukkusena.

Vierailija
70/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:53"]

Hyi yök mikä inhottava mies!

[/quote]

Peesi tälle! Tosi nolo tapaus! Pakkohan se on myöntää, että itse olen vähän samassa tilanteessa että olen jotenkin päätynyt tekemään eniten kotitöitä, enemmän kuin mies ja lapset, mutta ei kyllä mies ikipäivänä kehtaisi ajatella noin kuten ap:n mies että valittaa ja syyttää siitä vaimoaan. Käsittää että on ihan yhtä paljon vastuussa kaikesta kuin minä. Kiinnostaisi tietää millainen äiti tuolla "miehellä" on. Menee lepäämään...

Vierailija
71/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:53"]

Joo tottakai miesten pitää tehdä puolet kotitöistä! Kumma vaan kun lumityöt, nurmikonleikkuu, polttopuiden teko ym. onkin sitten pelkästään "miesten töitä" jotka pitää siinä kotitöiden ohessa hoitaa..

[/quote]Höpsistä. Tai ehkä näin on teillä. Laskinpa muuten, että mies ajoi viime kesänä nurmikon 9 kertaa ja kerralla siihen menee 1,5 h. Lumia olen kolannut tänä talvena ainakin yhtä monta kertaa kuin mies. Saunapuita olen tuonut alapihan puuvajasta enemmän kuin mies, minähän sen saunapuiden tilanteen aina tiedän paremmin kun saunan lämmityspuuhista huolehdin. Autoja mies huoltaa kerran vuodessa ja renkaiden vaihdon kaksi kertaa vuodessa molempiin autoihin. Kunnon koneilla tämä työ kestää noin 20 minuuttia kun minä hoidan renkaiden pyörittelyt ja pesut. Mitäs muuta vielä? Kasvimaan hoitoon mies ei osallistu ollenkaan, mutta syö kuitenkin mielellään omia juureksia, marjoja ja hilloja. Tsori siis, hävisit tämän taisteluyrityksen ainakin minun kanssani reilusti. :) En kuitenkaan valita vaan meillä on mieheni kanssa aina yhteistyö sujunut mukavasti ja vapaa-aikaa on molemmilla runsaasti.

Vierailija
72/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea muita kommentteja joten sori jos tässä on toistoa

Koti on kaikkien perheenjäsenten koti, joten sen siisteys on kaikkien vastuulla, ei vain sinun. Myös muiden perheenjäsenten tulee osallistua siivoukseen ja pyykkivuoren selätykseen, ja myös siihen nurmikonleikkaukseen ja haravointiin.

Meitä on myös 5, lapset 14v, 10v ja 5v. Erona se että me ollaan miehen kanssa molemmat päivätöissä. Lapset harrastaa paljon, joka illalle on harrastuskuskauksia. Mutta silti meillä ei ole pyykkivuoria tai sotkua koska kaikki osallistuvat, kukin kykyjensä mukaan. Jokainen kattaa ja siivoaa ruokapöytää, viikkaa omat puhtaat pyykkinsä pois narulta ja vie kaappiin, vie roskia, siivoaa, haravoi, leikkaa nurtsia (poislukien 5v) ja tekee lumitöitä.

Teet vaan lapsillesi karhunpalveluksen jos et opeta heitä tekemään kotitöitä. Ei ne opi kuin tekemällä. Ja mies myös kotitöitä tekemään.

Vierailija
73/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta meillä pääsääntöisesti kotityöt teen minä, koska mies on niin paljon työreissuissa. Toki lapset siivoavat jälkensä, puhdistavat kissan laatikon, vievät roskia ja tyhjentävät tiskikonetta mutta esim. pyykit pesen yleensä minä. Meillä helpotti kun hankittiin kuivausrumpu, eipä ole enää vaatekasoja kun pyykit saa heti kuivaaksi ja siitä kaappiin. Mies kotona ollessaan tekee aamupalat ja kokkaa ruokaa, siivoaa kun ehtii, eli osaa kyllä. Mä olen enemmän kotona ja en viitsi heti olla vaatimassa miestä kotihommiin, kun töistänsä kotiin pääsee. Ja mä olen myös opetellut sulkemaan silmäni pieneltä epäjräjestykseltä, lähden ennemmin salille kuin jään jynssäämään nurkkia. Likaista meillä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
74/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:01"]

Meillä mies pesee suurimman osan pyykistä. Minä teen yleensä ruuan. Kumpikin hoitaa lapsia, kumpikin käy töissä. Lapset 3 - 17, neljä lasta. Hyvin toimi ja hauskaa on. Joskus on pyykkivuori ja sukkia lajitellaan koko perheen voimin välillä. Lapsetkin tekevät kotitöitä jonkin verran, eivät kamalan paljon, kun ei tarvitse ja heidän työnsä on koulunkäynti ja pienellä leikkiminen.

[/quote]

Järkyttävää! Miksi sun isommat lapset käyttää kuopusta leikkikalunaan? Etkö osta heille leluja, pelejä yms. kun pitää pienellä leikkiä? Sulla on kyllä kasvatus mennyt pieleen. Tekisin lasu-ilmon, jos tuntisin teidät!

Vierailija
75/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä että miestä saa kyllä haukkua mutta kun nainen on jättänyt miesten työt tekemättä, on syy vain miehen. Upea olla edelleen luomakunnan kruunu.

Itse kysyn naiselta 3 kertaa miten tehdään. ellen saa selvää vastausta alan lyömään jätesäkkiin tavaraa ja joko poltan sen tai vien roskikseen. vain pari kertaa olen näin joutunut tekemään. :)

ensimmäisella kerralla lensi kaikki eteisessä olevat kengät roskiin, toisella kerralla kaikki paskaset vaatteet lattialta.

Vierailija
76/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin saa ongelman?

Kun vaatteet riisutaan, ne laitetaan suoraan koneeseen. Kun kone on täynnä, se laitetaan päälle. Vaatteet, joia ei haluta kuivata kuivurilla, otetaan pois ja laitetaan puulle, muut pyöritetään kuivaksi. Joku ilta viikosta katsotaan pari jaksoa komediasarjaa ja silitetään se, mikä pitää silittää. Lakanat ja pyyhkeet pestään lakananvaihtopäivänä erikseen.

Yksinkertaista ja helppoa.

Vierailija
77/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:00"]

Mä en tajua kuinka kenellekään voi kertyä pyykkivuoria. Opetat ne lapset lajittelemaan valmiiksi tummat ja vaaleat eri koreihin - meillä jopa 3v tämän osaa. Sitten kun jommassakummassa korissa on koneellisen verran, menee minuutti laittaa ne koneeseen, ja kone pesee ne. Ripustukseen menee 5min. Sitten vaikka joka ilta komento jokaiselle esim iltapalan jälkeen "hakemaan omat pyykit narulta, vie huoneeseesi ja kaappiin"! Meillä 7v jo pystyy tähän. Pieniä pitää tietysti auttaa. Tämän voi toistaa joka päivä (kaksi telinettä ja/tai kuivausrumpu ehkä hyvä olla että ehtii kuivua - meillä on tosin vain yksi iso teline jota täytetään vuoropäivinä puolet ja puolet.) niin eipä vie kenenkään aikaa juuri yhtään ja pyykkivuoria ei ole koskaan. Ja se joka vetää heti lakanapyykit tähän sekaan ongelmaksi, niin vinkki: koko talon lakanoita ei ole pakko vaihtaa samana päivänä! Vaihda yhtenä vapaapäivänä yhden, toisena toisen, pitkin kuukautta, niin ei niiden takia muut pyykit jää jumimaan.. Kun tuolla perhekoolla varmaankin saa pestä kutakuinkin koneellisen päivässä muutenkin. Ainakin meillä saa; 2 aikuista, 7v, 3v ja vauva.

[/quote]

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pyykinlajittelutapaa. Pestäänkö teillä vaan kaikki musta pyykki - rintsikat ja alushousut, farkut, hupparit, villapaidat, sukat, tekniset urheiluvaatteet, pyyhkeet jne. kaikki vaan iloisesti sekaisin? 

[/quote]

Meillä pestään puuvillavaateet 60 asteessa, oli ne sitten farkut, sukat tai huppari. Samaan menee myös alusvaatteet. Erikseen pestään kerran viikossa 40 pyykki, pyyhkeet ja lakanat pestään 95 asteessa, samoin siivousliinat yms. Valkopyykki pestään 60 asteessa. Meillä on kaksi pyykkikoria, toiseen menee tumma 60 asteen pyykki jota pestään joka päivä, toiseen koriin menee kaikki muu ja sitä pestään kerran viikossa tyhjäksi toki lajitellen ne pyykit omiin koneellisiinsa.

Ja voin kertoa, että vaikka teen ma-pe 8-16 työaikaa niin pyykinpesu vie paljon aikaa. Mies tekee sitten muita kotitöitä.

ohis

Vierailija
78/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:04"]

Kun vaatteet riisutaan, ne laitetaan suoraan koneeseen. Kun kone on täynnä, se laitetaan päälle. Vaatteet, joia ei haluta kuivata kuivurilla, otetaan pois ja laitetaan puulle, muut pyöritetään kuivaksi. Joku ilta viikosta katsotaan pari jaksoa komediasarjaa ja silitetään se, mikä pitää silittää. Lakanat ja pyyhkeet pestään lakananvaihtopäivänä erikseen.

[/quote]

MItenhän tuo oikeasti toimii? Meneekö teillä siis koneeseen sekaisin valkoiset ja mustat ja kaikenkirjavat vaatteet? Kyllä ne meillä pyykkikoriin riisutaan, josta sitten lajitellaan koneeseen.

Vierailija
79/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykin pesu on oikeasti hauskaa puuhaa. Ota se kuntoilun kannalta. Jalkakyykkyä, kun poimit tavaroita lattialta. Asenne ratkaisee.

Taidat vaan haluta nostaa töidesi arvoa jotenkin muiden silmissä. Kukaan itseään kunnioittava nainen ei täällä tommoista valittaisi.

Vierailija
80/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:04"]

[/quote]

MItenhän tuo oikeasti toimii? Meneekö teillä siis koneeseen sekaisin valkoiset ja mustat ja kaikenkirjavat vaatteet? Kyllä ne meillä pyykkikoriin riisutaan, josta sitten lajitellaan koneeseen.

[/quote]

Kyllä menee. Vaatteiten lajittelu on täydellistä ajanhukkaa. Kirkkaan punaiset tai muuten voimakkaasti värjätyt vaatteet voin pestä erillään ensimmäisen kerran, mutta muuten meillä ei lajitella. Kaikki pestään sekaisin 40 asteessa, eikä koskaan ole tapahtunut värivuotoja. -105