Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies väittää näin, onko totta teillä kaikilla muilla?

Vierailija
03.02.2015 |

Meillä viisihenkinen perhe, vanhemmat tekevät epädäännöllistä työtä ja minä äiti siis 3-vuorotyötä. Kun minulla alkaa "vapaapäivät" niin ne menee yleensä siivotessa ja kodin kaaosta järjestäessä. Olen todella väsynyt tähän, toki tiedän/tiesin, että tämän kokoisessa porukassa hommia riittää...
Nyt tuli jälleen taistelu kotitöistä yms. asioista. Meillä on koko ajan pyykkiä pestävänä, ns.pyykkivuori olemassa vaikka pesen sitä myös koko ajan. Puhtaat pyykit odottavat aina myös päivän pari laittajaansa eli minua. Eli minä pesen, laskostelen ja laitan pyykit kaappeihin. Lapset on 12, 10 ja 4. Nyt mies väittää ettei kellään muulla ole pyykkivuoria ja puhtaan pyykin vuoria kotonaan, että miten en vaan saa laitettua niitä... Ja minulla tuli jaksamisen ääriraja vastaan. Eli kun minulla pyörii esim. yövuorot niin koti menee kaaokseen aina sinä aikana eikä mies näe omassa toiminnassaan tai toimimattomuudessaan mitään vikaa.
Eikä näe muka mitään kaaosta, vaikka kodin epäjärjestys on aivan todellista eikä mitään ns.pikkusotkua. Hänen mielestään en saa mitään aikaiseksi ja kellään muilla ei ole tällaista. Omasta toiminnastaan huomauttaessani sain vain vastaukseksi, että käännät just asiat näin hänen piikkiin. Minä en kerrassaan tässä elämäntilanteessa parempaan pysty, teen vapailla ja töiden jälkeenkin sen minkä ehdin. Mies menee yleensä työpäivän jälkeen levähtämään... Päälle tulee harkkakuskaukset jne jne. Tähän päälle sain kuittauksen myös siitä, että hän on laskenut montako kertaa viime kesänä leikkasin nurmikon tai haravoin lehtiä ja niitä ei kuulemma ollut monta. Ehkä musta ei vaan oo tähän.

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaveri. Teette listan KAIKISTA kodin töistä. Jaatte ne sen mukaan tehdäänkö niitä joka päivä, joka viikko, joka vuosi vai tarvittaessa. Sitten pistätte hommat puoliksi, molemmat saa vuorollaan valita mitä tekee, tai jos kumpikaan ei halua, teette vuorotellen. Ei mitään tekosyitä sen mukaan onko nainen vai mies. Ja pennut mukaan hommiin, ne osaa jo omat vaatteensa huoltaa kaappeihin ja pesuun, siivota ja tehdä ulkohommia.

Vierailija
102/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 ja 12 v hoitavat itse pyykkinsä. Hoida omat ja pienemmän lapsen pyykit, miehesi voi hoitaa omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, 12- ja 10- vuotias kotitöitä tekemään. Jokaine laittaa puhtaat vaattensa kaappiin. Lapset vie roskat ulos. Tiski ja ruoanteko, imurointi vuorot. Vai meinaatko että sun vastuulla muka kaikki??!?  Eihän tossa mitään epäselvää pitäisi olla. Vai oletko kynnysmattoa. Teet 3-vuorotyötä, vähän itsekunnioitusta kehiin! Ja vaadi sitä myös mieheltäs.

Vierailija
104/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotitöitä mies tekee?
.
Mulla on välillä puhtaan pyykin vuori. Tänään sain viikattua sen kaappiin, kun olin sairaan lapsen kanssa kotona. Mutta mä olen yh ja hoidan kotityöt yksin, onneksi ei tarvi kuunnella nalkuttamista.

Vierailija
105/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök mikä inhottava mies!

Vierailija
106/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä valuvika siinä miehessä on, ettei se voi tehdä omaa osuuttaan kotitöistä? Se joka huomioi ongelman, myös tarttuu siihen ja hoitaa sen pois päiväjärjestyksestä. Sillä, jolla on ylimääräistä aikaa arvostella, ei ole itsellään tarpeeksi tekemistä. Ukko ja ipanat hommiin.

Vierailija
107/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläki välillä niitä vuoria, likasia ja puhtaita. Vaikka vain 1 kpl 4v ja vanhemmat. Ja toinen tekee vuorotyötä. Sano sille ukolles että alkaa pyykkämään.

Vierailija
108/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko puolestasi laskenut kerrat, kun mies on selvittänyt pyykit, jos hän on niin innokas pitämään kirjaa sinun haravoinneistasi?

Vanhimmat lapset ovat jo niin isoja, että hyvin voivat hoitaa pyykkejä eli laita lapset viikkaamaan ja viemään kaappeihin, jos miehestä ei ole. Vanhempi lapsi osaa jo pestäkin, kun ohjeistat.

Ja järkeistä hommasi, onko kaikki pyykinpesu aina niin tarpeellista, voisiko vaatteita käyttää pitempään pesemättä?

Tai sitten luovutat kokonaan ja annat olla, anna pyykkivuorten kasvaa ja katso, miten käy. Kulkeeko perhe pesemättömissä vaatteissa ikuisesti sen jälkeen.

Vierailija
109/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän vastuulla on puolet kotitöistä. Miksi teet ne hänen puolestaan? Kuulostaa kummalliselta, että hoidat mm. hänen pyykkejään. Miten päädyit tekemään niin? Kaikki tuntemani pariskunnat hoitavat kotityöt yhdessä.

Vierailija
110/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hommiin, ainakin pesee omat pyykkinsä. Minä en ole pessyt mieheni vaatteita pitkään aikaan.

Vierailija
111/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua kuinka kenellekään voi kertyä pyykkivuoria. Opetat ne lapset lajittelemaan valmiiksi tummat ja vaaleat eri koreihin - meillä jopa 3v tämän osaa. Sitten kun jommassakummassa korissa on koneellisen verran, menee minuutti laittaa ne koneeseen, ja kone pesee ne. Ripustukseen menee 5min. Sitten vaikka joka ilta komento jokaiselle esim iltapalan jälkeen "hakemaan omat pyykit narulta, vie huoneeseesi ja kaappiin"! Meillä 7v jo pystyy tähän. Pieniä pitää tietysti auttaa.

Tämän voi toistaa joka päivä (kaksi telinettä ja/tai kuivausrumpu ehkä hyvä olla että ehtii kuivua - meillä on tosin vain yksi iso teline jota täytetään vuoropäivinä puolet ja puolet.) niin eipä vie kenenkään aikaa juuri yhtään ja pyykkivuoria ei ole koskaan.
Ja se joka vetää heti lakanapyykit tähän sekaan ongelmaksi, niin vinkki: koko talon lakanoita ei ole pakko vaihtaa samana päivänä! Vaihda yhtenä vapaapäivänä yhden, toisena toisen, pitkin kuukautta, niin ei niiden takia muut pyykit jää jumimaan.. Kun tuolla perhekoolla varmaankin saa pestä kutakuinkin koneellisen päivässä muutenkin. Ainakin meillä saa; 2 aikuista, 7v, 3v ja vauva.

Vierailija
112/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pesee suurimman osan pyykistä. Minä teen yleensä ruuan. Kumpikin hoitaa lapsia, kumpikin käy töissä. Lapset 3 - 17, neljä lasta. Hyvin toimi ja hauskaa on. Joskus on pyykkivuori ja sukkia lajitellaan koko perheen voimin välillä. Lapsetkin tekevät kotitöitä jonkin verran, eivät kamalan paljon, kun ei tarvitse ja heidän työnsä on koulunkäynti ja pienellä leikkiminen.

Vierailija
113/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytte molemmat töissä niin eikö kotityöt mene puoliksi? Ja aivan varmasti muillakin on pyykkivuoria ym.

Vierailija
114/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on joskus pyykkivuori vaikkei ole edes lapsia... Minä hoidan pyykinpesun ja lähes kaiken muunkin paitsi ruoanlaiton, eikä mies valita koskaan mistään kotitöihin liittyvästä. Loukkaantuisin kovasti, jos valittaisi, joten ymmärrän täysin pahan mielesi!

Vierailija
115/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä koskaan oo ymmärtänyt pyykkivuoria tai pyykkiongelmaa muutenkaan. Tosin meillä on vaan yks lapsi, vauva vielä. Parina päivänä viikossa pesen koneellisen pyykkiä. 3min pyykit koneeseen, 5min kuivumaan ja 5min laskostus. Ei oo ylitsepääsemätön..

Vierailija
116/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:44"]

No ei susta ole ainakaan kappalejaon tekijäksi.

[/quote]

No siis sitä mieskin aina sanoo. Teen isoja kirjaimia lauseen alkuun, laitan pilkkuja oikeille paikoilleen ja kirjoitan tekstiä sen minkä ehdin ja se teksti aina odottaa sitä, että minä teen sen kaiken yksin. Mies sanoo, että kaikilla muilla on kappalejaot aina kohdallaan ja vain minulta ne ovat jääneet tekemättä. Mutta en minä kyllä tässä 3-vuorotyön lisäksi aina millään jaksa tai ehdi tekemään niitä, kun on muutenkin kauhea kaaos ympärillä! Miten teillä muilla?

Vierailija
117/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo ehdottikin perhepalaveria. Astianpesukone, roskat, pöydänpyyhinnät vuorosysteemiin. Siivous yhdessä. Mies tietenkin osallistuu myös.

Kyllä se niin on, että jos jotakuta häiritsee jokin asia, kannattaa se tehdä itse. Näin meillä on sovittu.

Vierailija
118/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmilapsisessa perheessä pyykkivuori on vakio vaikka kone pyörii joka päivä. Joskus kaksikin kertaa.

Vierailija
119/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:44"]

No ei susta ole ainakaan kappalejaon tekijäksi.

[/quote]

No siis sitä mieskin aina sanoo. Teen isoja kirjaimia lauseen alkuun, laitan pilkkuja oikeille paikoilleen ja kirjoitan tekstiä sen minkä ehdin ja se teksti aina odottaa sitä, että minä teen sen kaiken yksin. Mies sanoo, että kaikilla muilla on kappalejaot aina kohdallaan ja vain minulta ne ovat jääneet tekemättä. Mutta en minä kyllä tässä 3-vuorotyön lisäksi aina millään jaksa tai ehdi tekemään niitä, kun on muutenkin kauhea kaaos ympärillä! Miten teillä muilla?
[/quote] Olipa HYVÄ vitsi. Not!

Vierailija
120/148 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle puolet pyykkishowsta voidettavaksi. Se että on killuttimet jalkojen välissä ei oikeuta lusmuilemaan.

Sulla täytyy olla raskasta jos teet kaiken lisäksi kolmivuorotyötä. Älä suostu tällaiseen!